Z tego co wyszperałem sobie w sieci, zakupiono pierwotnie 23 maszyny. Jeden MiG-29 został w Niemczech, sprowadzono więc 22 maszyny.
To w takim razie inaczej zapytam: czy kupiliśmy/dostaliśmy 22 czy 23 maszyny?
Kupiliśmy

23 sztuki. JG3 (NRD), a potem JG73 eksploatowały 24 MiG-29 (20 bojowych i 4 UB) czyli ten, który pozostał jako pomnik to pewnie ten 24.
W każdym razie tak podała nTW.Inne źródła jednak podają, że jeden egzemplarz utracono w trakcie eksploatacji i że jeden z tych 23 został w Niemczech, ze względu na wyeksploatowanie. Nie wiem gdzie jest prawda, bo skoro i tak część maszyn przeznaczono na części ...
2. Czy fragment "Część maszyn znajduje się aktualnie w remontach w WZL-2" dotyczy pozostałych 8 niemieckich MiGów? Co się z nimi dzieje? (podobno nie były dopuszczone do modernizacji z powodu wyeksploatowania)
Tylko remonty tych 14 (10 + 4) uznano za opłacalne. Pozostałe samoloty zostały przeznaczone na naziemne pomoce szkoleniowe i magazyny części dla eksploatowanych maszyn.
W szczegółach wyglądało to tak:
1. Cztery maszyny zaraz po zakupie ze względu na posiadany jeszcze resurs około 100 godzin po przeglądzie (i przemalowaniu) zostały skierowane do 41elt. Były to bojowe 4111 ( dawny niemiecki 2904), 4113 (2905), 4118 (2912) oraz UB o numerze 4115 (2923). Przewidziano ich remont po zakończeniu resursu.
2. Do remontu skierowano siedem maszyn bojowych: 4101 (2907), 4103 (2916), 4104 (2917), 4116 (2901), 4120 (2918), 4121 (2920), 4122 (2921) oraz 3 UB 4105 (2924), 4110 (2922), 4123 (2925).
3. Samoloty o numerach 4112 (2908) i 4119 (2910) zostały przeznaczone do pełnienia roli pomocy szkoleniowych w Dęblinie.
4. Pozostałe maszyny przeznaczono na magazyny części zamiennych (tzw. "ZIP-y").
3. Na czym dokładnie polegała modernizacja przeprowadzana w WZL-2?
Zakres prac remontowo-modernizacyjnych:
1. Przegląd, weryfikacja samolotu i jego systemów oraz modyfikacje podnoszące wytrzymałość konstrukcji płatowca i wzmocnienie najbardziej obciążonych elementów.
2. System IFF oparty na transponderze SC-10D2.
3. System nawigacji VOR/ILS z odbiornikiem ANV-241MMR.
4. Konwerter danych cyfrowych DC-01 sprzęgający TACAN (AN/ANR-118) z interfejsem TGR-29A.
5. Zintegrowanie odbiornika GPS Trimble 2101 I/O z systemami nawigacyjnymi samolotu.
6. Przywrócenie wcześniej zdemontowanych przez Luftwaffe systemów bliskiej nawigacji A-323 (RSBN) i optyczno-elektronicznego systemu wykrywania i śledzenia celów 23S (KOŁS).
Do kiedy wydłużył się resurs maszyn, które zmodernizowano w WZL-2?
Resurs przedłużono do 4000 godzin czyli jak się oblicza do 2018 (40 lat) przy prowadzeniu prac kontrolno-regeneracyjnych co 600 godzin. Czyli przedłużono go o 1000 godzin, bo producent przewidział poczatkowo 3000 godzin (25 lat). Samoloty wybrane jako opłacalne do remontu miały wg dokumentacji 1150-1600 godzin lotu.
PS.Nie mogę znaleźć danych odnośnie wycofanych 4 maszyn. Może to dotyczyć samoltów 1 elt, a kwestia "wycofania" jednego z MiG-ów z Malborka może dotyczyć po prostu odesłania jednego z pierwszej czwórki do remontu? Może zresztą po zakończonym 100 godzinnych okresie eksploatacji w toku badań okazało się, że jednego z tej czwórki nie opłaca się rementować?