Autor Wątek: Niemieckie MiGi rozpoczeły oficjalnie służbę.  (Przeczytany 9865 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Meehau

  • *
  • CyC
Odp: Niemieckie MiGi rozpoczeły oficjalnie służbę.
« Odpowiedź #15 dnia: Czerwca 09, 2005, 23:35:01 »
MiGi piękne, sam planuję zrobić niedlugo jednego w 1:48, oczywiscie polskiego ,(w sumie walczy o pierwszenstwo z F-16CJ)  jak tylko dopadnę kokpit Airesa do niego...
Ogólnie rzecz biorąc, jak widze takie fotki to mi się smutno robi troche..:/
Meehau
"The milk of aircrew kindness comes in very small containers and has a quick expiration date"

Offline lancer

  • *
  • ka-boom!
Odp: Niemieckie MiGi rozpoczeły oficjalnie służbę.
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwca 11, 2005, 04:27:58 »
Samoloty od Niemcow ekploatuje sie WST, a nie resusow godzinowych jak te z Minska, a podobnosc jeneralowie kategorycznie zabronili kanibalizmu i przekladania czesci miedzy maszynami.
Panowie, jesteście oficerami Armii Stanów Zjednoczonych. Oficerowie żadnej innej armii na świecie nie mogą tego o sobie powiedzieć. Zastanówcie się nad tym!

Odp: Niemieckie MiGi rozpoczeły oficjalnie służbę.
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwca 03, 2007, 14:19:37 »
Mam kilka pytań odnośnie MiGów, które Polska "zakupiła" od Luftwaffe za symboliczne 1 EUR/sztuka.

41 elt Malbork

bojowe - 10 szt.: 4101, 4103, 4104, 4111, 4113, 4116, 4118, 4120, 4121, 4122
szkolno-bojowe - 4 szt.: 4105, 4110, 4115, 4123

Część maszyn znajduje się aktualnie w remontach w WZL-2

Z tego co wyszperałem sobie w sieci, zakupiono pierwotnie 23 maszyny. Jeden MiG-29 został w Niemczech, sprowadzono więc 22 maszyny. W WZL-2 Bydgoszcz przeprowadzono remont 14 sztuk (wymienione przez Razora w cytacie powyżej).

Pytania:

1. Jaki był powód pozostawienia tego jednego MiG-29 w Niemczech? Czy to prawda, że był tak wyeksploatowany, że nie opłaciło się go nawet do Polski transportować?

2. Czy fragment "Część maszyn znajduje się aktualnie w remontach w WZL-2" dotyczy pozostałych 8 niemieckich MiGów? Co się z nimi dzieje? (podobno nie były dopuszczone do modernizacji z powodu wyeksploatowania)

3. Na czym dokładnie polegała modernizacja przeprowadzana w WZL-2?

4. Obecnie stan polskich MiGów (dane z października 2006) wynosi 32 sztuki (wycofano 4, w stosunku do danych z końca 2005). Czy ktoś wie ile "29" lata obecnie w 41 elt? Bo podobno jedną maszynę (numer?) wycofano...

pozdrawiam

EDIT:

5. Do kiedy wydłużył się resurs maszyn, które zmodernizowano w WZL-2?

3mw

  • Gość
Odp: Niemieckie MiGi rozpoczeły oficjalnie służbę.
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwca 03, 2007, 14:32:33 »
Ad 1: Słyszałem, a raczej czytałem na tym forum nawet chyba, że tego jednego Niemcy zostawili sobie jako pomnik. Tylko nie mogę tego znaleźć więc nie potwierdzę w postaci cytatu  :005:

Odp: Niemieckie MiGi rozpoczeły oficjalnie służbę.
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwca 03, 2007, 14:52:38 »
Oj... jakoś mi umknął ten temat. "Niewidzialnej ręce" dziękuję za wyrozumiałość i połączenie topiców.

Tak czy siak, pytania pozostają nadal aktualne. :001:

Offline martin

  • *
  • Szpieg z krainy jaszczompów
Odp: Niemieckie MiGi rozpoczeły oficjalnie służbę.
« Odpowiedź #20 dnia: Czerwca 03, 2007, 15:56:50 »
Ad 1: Słyszałem, a raczej czytałem na tym forum nawet chyba, że tego jednego Niemcy zostawili sobie jako pomnik. Tylko nie mogę tego znaleźć więc nie potwierdzę w postaci cytatu  :005:

Stoi jako pomnik w bazie Tajfunów w Lage
Sundowner:U nas jest w czym wybierać - do każdej roboty odpowiednie narzędzia.
Schmeisser: U nas się wysyła 1000 MiGów, mogą być puste.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Niemieckie MiGi rozpoczeły oficjalnie służbę.
« Odpowiedź #21 dnia: Czerwca 03, 2007, 16:05:31 »
Jeszcze 8 lat i kilka w Krakowie postawią  :121:

Odp: Niemieckie MiGi rozpoczeły oficjalnie służbę.
« Odpowiedź #22 dnia: Czerwca 03, 2007, 16:12:28 »
To że stoi w Laage to ja wiem. Pytanie było inne... :004:

To w takim razie inaczej zapytam: czy kupiliśmy/dostaliśmy 22 czy 23 maszyny?

Offline lancer

  • *
  • ka-boom!
Odp: Niemieckie MiGi rozpoczeły oficjalnie służbę.
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwca 03, 2007, 16:27:38 »
Oj tam, przy takim marnotrawstwie publicznej kasy to 3,8PLN (według dzisiejszych kursów) w tą albo tamtą to nic  :004:
Panowie, jesteście oficerami Armii Stanów Zjednoczonych. Oficerowie żadnej innej armii na świecie nie mogą tego o sobie powiedzieć. Zastanówcie się nad tym!

Odp: Niemieckie MiGi rozpoczeły oficjalnie służbę.
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwca 03, 2007, 21:28:15 »
Z tego co wyszperałem sobie w sieci, zakupiono pierwotnie 23 maszyny. Jeden MiG-29 został w Niemczech, sprowadzono więc 22 maszyny.

To w takim razie inaczej zapytam: czy kupiliśmy/dostaliśmy 22 czy 23 maszyny?

Kupiliśmy :002: 23 sztuki. JG3 (NRD), a potem JG73 eksploatowały 24 MiG-29 (20 bojowych i 4 UB) czyli ten, który pozostał jako pomnik to pewnie ten 24. 

W każdym razie tak podała nTW.

Inne źródła jednak podają, że jeden egzemplarz utracono w trakcie eksploatacji i że jeden z tych 23 został w Niemczech, ze względu na wyeksploatowanie. Nie wiem gdzie jest prawda, bo skoro i tak część maszyn przeznaczono na części ...

2. Czy fragment "Część maszyn znajduje się aktualnie w remontach w WZL-2" dotyczy pozostałych 8 niemieckich MiGów? Co się z nimi dzieje? (podobno nie były dopuszczone do modernizacji z powodu wyeksploatowania)

Tylko remonty tych 14 (10 + 4) uznano za opłacalne. Pozostałe samoloty zostały przeznaczone na naziemne pomoce szkoleniowe i magazyny części dla eksploatowanych maszyn.

W szczegółach wyglądało to tak:

1. Cztery maszyny zaraz po zakupie ze względu na posiadany jeszcze resurs około 100 godzin po przeglądzie (i przemalowaniu) zostały skierowane do 41elt. Były to bojowe 4111 ( dawny niemiecki 2904), 4113 (2905), 4118 (2912) oraz UB o numerze 4115 (2923). Przewidziano ich remont po zakończeniu resursu.

2. Do remontu skierowano siedem maszyn bojowych: 4101 (2907), 4103 (2916), 4104 (2917), 4116 (2901), 4120 (2918), 4121 (2920), 4122 (2921) oraz 3 UB 4105 (2924), 4110 (2922), 4123 (2925).

3. Samoloty o numerach 4112 (2908) i 4119 (2910) zostały przeznaczone do pełnienia roli pomocy szkoleniowych w Dęblinie.

4. Pozostałe maszyny przeznaczono na magazyny części zamiennych (tzw. "ZIP-y").

3. Na czym dokładnie polegała modernizacja przeprowadzana w WZL-2?

Zakres prac remontowo-modernizacyjnych:

1. Przegląd, weryfikacja samolotu i jego systemów oraz modyfikacje podnoszące wytrzymałość konstrukcji płatowca i wzmocnienie najbardziej obciążonych elementów.

2. System IFF oparty na transponderze SC-10D2.

3. System nawigacji VOR/ILS z odbiornikiem ANV-241MMR.

4. Konwerter danych cyfrowych DC-01 sprzęgający TACAN (AN/ANR-118) z interfejsem TGR-29A.

5. Zintegrowanie odbiornika GPS Trimble 2101 I/O z systemami nawigacyjnymi samolotu.

6. Przywrócenie wcześniej zdemontowanych przez Luftwaffe systemów bliskiej nawigacji A-323 (RSBN) i optyczno-elektronicznego systemu wykrywania i śledzenia celów 23S (KOŁS).

Do kiedy wydłużył się resurs maszyn, które zmodernizowano w WZL-2?

Resurs przedłużono do 4000 godzin czyli jak się oblicza do 2018 (40 lat) przy prowadzeniu prac kontrolno-regeneracyjnych co 600 godzin. Czyli przedłużono go o 1000 godzin, bo producent przewidział poczatkowo 3000 godzin (25 lat). Samoloty wybrane jako opłacalne do remontu miały wg dokumentacji 1150-1600 godzin lotu.

PS.

Nie mogę znaleźć danych odnośnie wycofanych 4 maszyn. Może to dotyczyć samoltów 1 elt, a kwestia "wycofania" jednego z MiG-ów z Malborka może dotyczyć po prostu odesłania jednego z pierwszej czwórki do remontu? Może zresztą po zakończonym 100 godzinnych okresie eksploatacji w toku badań okazało się, że jednego z tej czwórki nie opłaca się rementować?
« Ostatnia zmiana: Czerwca 03, 2007, 21:37:03 wysłana przez Razorblade1967 »

Odp: Niemieckie MiGi rozpoczeły oficjalnie służbę.
« Odpowiedź #25 dnia: Czerwca 04, 2007, 11:35:27 »
Razor, gdybym mógł to bym Cię ozłocił! :020: Wielkie dzięki!

Kupiliśmy :002: 23 sztuki. JG3 (NRD), a potem JG73 eksploatowały 24 MiG-29 (20 bojowych i 4 UB) czyli ten, który pozostał jako pomnik to pewnie ten 24.

W każdym razie tak podała nTW.

Inne źródła jednak podają, że jeden egzemplarz utracono w trakcie eksploatacji i że jeden z tych 23 został w Niemczech, ze względu na wyeksploatowanie. Nie wiem gdzie jest prawda, bo skoro i tak część maszyn przeznaczono na części ...

Druga wersja jest prawidłowa. Tzn. jeden egzemplarz Niemcy utracili wcześniej. Chodzi tu o 29+09, który rozbił się 26.06.1996 w okolicach miejscowości Brudersdorf (ok. 50 kilometrów od bazy w Laage).
Przyczyna była dość banalna. 29+09 i 29+14 uczestniczyły w (ćwiczebnym?) locie na przechwycenie. Po wykonaniu zadania, pilot 29+09 stwierdził, że wykorzysta lot by lepiej poznać maszynę. Naoglądał się chłopak Top Guna, zażyczył sobie korkociągu płaskiego, w który wprowadził maszynę, ale sterowności już nie odzyskał. Katapultował się przed zderzeniem z ziemią, w szoku trafił do szpitala.

Wspomniana maszyna w całej okazałości (błąd w nazwie miejscowości):

Zdjęcia po wypadku:
 

Tak więc do nabycia były 23 maszyny z czego 22 do Polski trafiły. Z tego co napisałeś to chyba potwierdza się ta wersja, że powodem pozostawienia było wyeksploatowanie totalne (takie informacje znalazłem też ja). Nie ma to jednak większego sensu, bo przecież jak zauważyłeś maszyna mogłaby służyć mimo wszystko jako baza części zamiennych. Wersja, że został bo Niemcy chcieli jednego na pamiątkę jest dlatego chyba bardziej logiczna...

Zakres prac remontowo-modernizacyjnych:
Odnośnie modernizacji, to rzeczywiście bardziej to remont lub ewentualnie "wzbogacenie" samolotu przypomina. :D

A czy było konieczne przeskalowanie samolotu? (nie wiem czy tak to się fachowo nazywa) Tzn. niemieckie MiGi-29 miały system miar metryczny czy anglosaski? (nie chciałbym się tu na wiedzy z Lock-On opierać :P )

3. Samoloty o numerach 4112 (2908) i 4119 (2910) zostały przeznaczone do pełnienia roli pomocy szkoleniowych w Dęblinie.
Rozumiem, że to właśnie są wspominane przez Ciebie "naziemne pomoce szkoleniowe"?

Nie mogę znaleźć danych odnośnie wycofanych 4 maszyn. Może to dotyczyć samolotów 1 elt, a kwestia "wycofania" jednego z MiG-ów z Malborka może dotyczyć po prostu odesłania jednego z pierwszej czwórki do remontu? Może zresztą po zakończonym 100 godzinnych okresie eksploatacji w toku badań okazało się, że jednego z tej czwórki nie opłaca się remontować?
To znaczy fakt, że jednym z wycofanych MiGów jest "29tka" z 41 elt (rzekomo 4110) nie pochodzi w tym przypadku z solidnego źródła, więc na razie podchodzę do tego z przymrużeniem oka...

pozdrawiam

Odp: Niemieckie MiGi rozpoczeły oficjalnie służbę.
« Odpowiedź #26 dnia: Czerwca 04, 2007, 11:54:42 »
A czy było konieczne przeskalowanie samolotu? (nie wiem czy tak to się fachowo nazywa) Tzn. niemieckie MiGi-29 miały system miar metryczny czy anglosaski? (nie chciałbym się tu na wiedzy z Lock-On opierać :P )

Niemieckie MiG-i faktycznie posiadają system pomiaru prędkości w węzłach i pułapu w stopach. Nie zostało to zmienione, między innymi dlatego, że w NATO używa się właśnie takich jednostek miar. Stąd taka zmiana nie była ani konieczna, ani sensowna. Innym argumentem jest fakt, że samoloty z Niemiec zasiliły odrębną eskadrę więc nie powoduje to problemów we współpracy z samolotami uzyskanymi ze śp.Związku Radzieckiego czy Czech.

Ponadto nasz nowy nabytek czyli F-16 ("Jaszczomp"  :004:) tez ma tak skalowane "po natowsku" przyrządy pokładowe..

Przy okazji ciekawostką jest tzw. "niemiecka mila" używana do szybkiego przeliczania kilometrów na godzinę na węzły - czyli kilometry razy 2, minus 10%.

Z czasem, gdy nasza lotnicza współpraca z NATO stanie się bliższa to właśnie w 1elt, posiadającej samoloty z przyrządami wyskalowanymi w systemie całkowicie metrycznym mogą być drobne problemy. Zresztą w dokumentacji już od jakiegoś czasu się używa węzłów i stóp.

Rozumiem, że to właśnie są wspominane przez Ciebie "naziemne pomoce szkoleniowe"?

TAK - choć opieram się na danych publikowanych głównie w nTW. Wydaje mi się też, że zakwalifikowane do remontu i dalszego użytku maszyny mające niemiecki standard medernizacyjny ICAO-I. Natomiast te dwa "nieloty" do Deblina były w standardzie ICAO-II, pozostałe do rozbiórki chyba też ICAO-II (choć nie wiem czy wszystkie). Te w standardzie ICAO-II były chyba bardziej eksploatowane w Niemczech.

Druga wersja jest prawidłowa.

Też tak sądzę - postaram się pogrzebać, może znajdę jakieś szczegóły odnośnie dostarczania maszyn.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 04, 2007, 11:59:53 wysłana przez Razorblade1967 »

Odp: Niemieckie MiGi rozpoczeły oficjalnie służbę.
« Odpowiedź #27 dnia: Czerwca 04, 2007, 12:45:24 »
Wydaje mi się też, że zakwalifikowane do remontu i dalszego użytku maszyny mające niemiecki standard medernizacyjny ICAO-I. Natomiast te dwa "nieloty" do Deblina były w standardzie ICAO-II, pozostałe do rozbiórki chyba też ICAO-II (choć nie wiem czy wszystkie). Te w standardzie ICAO-II były chyba bardziej eksploatowane w Niemczech.

Dokładnie. Wszystkie (bodajże) ICAO II stały się bazą części zamiennych (powód, który wymieniłeś wydaje się jak najbardziej logiczny). Są to 4107 (29+06), 4108 (29+15), 4109 (29+19), 4112 (29+08), 4114 (29+14), 4117 (29+02) i 4119 (29+10).

Dodatkowo nie przeprowadzono też remontu jednej maszyny standardu ICAO I : 4102 (29+11).

Odp: Niemieckie MiGi rozpoczeły oficjalnie służbę.
« Odpowiedź #28 dnia: Czerwca 04, 2007, 12:48:37 »
Po poszperaniu w sieci i nTW z lat 2003 i 2004 udało mi się sporządzić taki spis:

Rozbity 25.06.1996
29+09 2960525121
- taka data jest na stronie JG73

Pomnik
29+03 2960525110

Przekazane do Polski - wrzesień 2003
29+07 2960525115    4101
29+11 2960525128    4102 - na części
29+16 2906526301    4103     
29+17 2906526302    4104
29+24 50903006604 (UB)   4105

Przekazane do Polski - grudzień 2003
29+06 2960525114    4107 - na części
29+15 2906526300    4108 - na części
29+19 2960526314    4109 - na części
29+22 50903006448 (UB)   4110

Przekazane do Polski - kwiecień 2004
29+02 2960525108   4117 - na części
29+08 2960525118   4112 (nielatająca pomoc szkoleniowa)
29+14 2960525800   4114 - na części
29+21 2960526319   4122

Przekazane do Polski - sierpień 2004
29+01 2960525106   4116
29+10 2960525124   4119 (nielatająca pomoc szkoleniowa)
29+04 2960525111   4111
29+05 2960525113   4118
29+12 2960525132   4113
29+18 2906526310   4120
29+20 2960526315   4121
29+23 50903006526 (UB)   4115
29+25 50903011408 (UB)   4123

Czyli otrzymaliśmy faktycznie 22 samoloty (w tym 4 szkolno-bojowe) i wynikałoby z tego, że 6 przeznaczonych zostało do rozbiórki na części zamienne, 2 jako nielatające pomoce szkoleniowe, a 14 wejdzie/wchodzi do eksploatacji w 41elt(10+4).

PS. Niemcy "zapomnieli" nam przekazać jeszcze jednego egzemplarza o numerze taktycznym 29+13 (nie znam niestety numeru seryjnego :005:):



EDIT >>>  Uzupełniłem numery na bazie tego co napisał Jascha i chyba mamy pełny obraz. Dodatkowo wynika z tego, że ten pozostawiony w Niemczech miał mieć numer 4106 (bo takiego brakuje) i jednocześnie, że nie jesteśmy przesądni jak Niemcy i nadaliśmy numer 4113 latającej maszynie  :003:
« Ostatnia zmiana: Czerwca 04, 2007, 13:07:39 wysłana przez Razorblade1967 »

Odp: Niemieckie MiGi rozpoczeły oficjalnie służbę.
« Odpowiedź #29 dnia: Czerwca 04, 2007, 13:16:49 »
Razor, nic dodać, nic ująć. :564:

PS. Niemcy "zapomnieli" nam przekazać jeszcze jednego egzemplarza o numerze taktycznym 29+13 (nie znam niestety numeru seryjnego :005:):

To "Rudi" 1. eskadry JG 73! :020: Jak łatwo się domyślić, maszyna celowo otrzymała "pechowy numer" by nie kusić losu w przypadku 29tek (nie do końca zaskutkowało :D )

Tu inne ciekawe zdjęcie:

Proszę zwrócić uwagę na tło. :karpik

Tu wersja F-15 :D

Co ciekawe, jest to (nadal?) maskotka 125th FW z Florydy, która sprowadziła sobie autko specjalnie z Niemiec. MiGi z JG 73 były tam częstymi gośćmi. Prowadzono liczne walki powietrzne i między innymi dlatego maszyny te zostały tak mocno wyeksploatowane.


A numer seryjny do 29+13 jakoś się znajdzie. :D
Wybaczcie mały OT.

EDIT:
Dodatkowo wynika z tego, że ten pozostawiony w Niemczech miał mieć numer 4106 (bo takiego brakuje)
Dokładnie taką samą informację znalazłem. Fakt ten wskazuje na to, że Polska jednak teoretycznie "zakupiła" ten egzemplarz.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 04, 2007, 13:26:04 wysłana przez Jascha »