Siedliśmy wczoraj z moim szanownym Teściem, i po długich dyskusjach doszliśmy że to raczej nie jest Jastrząb, a raczej Sokół!
Powodów jest co najmniej kilka. Główne:
- stateczniki poziome z zastrzałami (Jastrząb nie miał, Sokół owszem)
A skąd wiesz? Dotąd znaliśmy tylko zdjęcie prototypu Jastrzębia - spokojnie mogło być tak, że okazało się, np. że stateczniki drgają i trzeba to usztywnić.
- 'garb' na kadłubie, który w samolocie z fotki ewidentnie dochodzi do statecznika pionowego (jak w P11c np), w czasie gdy jak wiadomo Jastrząb miał ten garbik kończący się niedaleko za kabiną .. Do Sokoła to bardzo pasuje
To samo: krótki 'garb' miał prototyp, a długi, do statecznika pionowego pojawiał się w relacjach i co najmniej jednym rysunku, który, jako niezgodny ze zdjęciami prototypu przez dziesięciolecia był ignorowany. Pamiętać trzeba, że ta owiewka nie była elementem pracującym, identycznie jak w P.11a i c, bo też wydaje się, że półskorupowy tył kadłuba Jastrzębia był wzięty z jakiegoś puławszczaka...
- kółka tez pasują do opisu Sokoła
Czemu pasują? Golenie nie mają ngawek, a 'pełne' widelce w podwoziach wciąganych się zdarzały.
Najważniejsze są jednak inne rzeczy: prócz tego, że nic, ale to nic nie wskazuje że prototyp Sokoła zaistniał w jakiejkolwiek postaci, to:
- o Jastrzębiu wiadomo, że centralna cześć kadłuba to była stalowa kratownica, gdy Sokół był nowoczesny technologicznie (i TYLKO technologicznie...), a samolot na zdjęciu MA kratownicę
- wiemy jakie silniki napędzały/miały napędzać oba te samoloty, a samolot na zdjęciu z całą pewnością NIE MA GR 14N, tj. napędu Sokoła, a wygląda to zupełnie jak Mercury VIII.