Autor Wątek: Od P.11c do He 162  (Przeczytany 6738 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Blackmessiah

  • Gość
Od P.11c do He 162
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpnia 30, 2005, 15:45:32 »
Rzeczywiscie nieprecyzyjnie napisalem "szykujac". Oba typy byly uzywane w operacji Barbarossa od poczatku. Ciekawe, ile jeszcze bledow do poprawienia. Kaa nie spi.  :mrgreen:

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Od P.11c do He 162
« Odpowiedź #16 dnia: Września 01, 2005, 23:11:03 »
Fajny felietonik ale jak zwykle ;) mam troszeczkę uwag dotyczących sowieckich maszyn.
I-16 typ 5 walczył w Hiszpanii od 15 listopada 1936 roku - vmax 445km/h na 2745m.
I-16 typ 10 - vmax 448km/h na 3200m
ŁaGG -3 nie był podstawowym myśliwcem WWS w 1941 roku. 1 czerwca na stanie zachodnich okręgów było sztuk DWIE, obie niesprawne. Nie wiem też, której serii dotyczy vmax 560 km/h. Apogeum produkcji ŁaGGa to 1942.
Ła-5FN nie mógł być obrońcą Stalingrsdu, gdyż do lini wszedł późną wiosną 1943 roku.
Jak-3 w 1943 roku? Co prawda takie info widnieje w In Action ale to....bzdura. Testy Jaka-1M dublera rozpoczęto 20 września. Pierwszy Jak-3 zszedł z taśm w Saratowie 1 marca 1944.Do jednostek nowe samoloty trafiły latem 1944 roku. V max zawyżone o 10 km/h ale to dopuszczalna granica.
Ła-7 nie był aż tak szybki jak napisałeś - wg testów LII (mam kopię raportu)osiągał 655 km/h na 6100m.
Powodzenia.

PS. No i o ile pamięć mnie nie myli to MiG-3 U nie odniósł żadnych sukcesów a z użytkowania 4 przesłanych poczatkowo do 12 GIAP sztuk  (jeden odesłano chyba do 177 IAP) bardzo szybko zrezygnowano ze względu na ciagłe problemy z jednostka napedową i układem smarowania.
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

Blackmessiah

  • Gość
Od P.11c do He 162
« Odpowiedź #17 dnia: Września 02, 2005, 02:30:15 »
No nareszcie experten sie odzywaja.

Leon, tak jak mowilem, bledy byly nieuniknione, ale wlasnie chcialem, zeby to prostowac. Mozna powiedziec, ze penetrujac literature i net spisalem wszystkie mity na temat tych mysliwcow.

1. "Obronca Stalingradu" - tak, masz racje, to sie tyczy La-5, a ja glupi napisalem La-5FN.  :D
"Sie bewährte sich insbesondere bei den harten Kämpfen im Süden der UdSSR sehr gut, was ihr den Beinamen "Hölzerner Retter von Stalingrad" einbrachte." - to wycinek z jakiejs publikacji, ktory znalazlem na niemieckim forum. Rzecz dotyczy wlasnie La-5 jako "obroncy Stalingradu" - "wykazal sie szczegolnie w ciezkich walkach na poludniu ZSRR, gdzie zyskal przydomek "..."

2. Rata typ 10 nie walczyla w Hiszpanii? Na rosyjskich stronach znalazlem wlasnie informacje jakoby w 1937 ten typ walczyl w Hiszpanii. No coz, widocznie niewiarygodne zrodlo.

3. MiG-3U. No zastrzele, te kilka sztuk walczylo z powodzenie w obronie Moskwy. Znowu ktos napisal bzdure (akuat ze bylo ich pare sztuk to wiem).

4. Jaki byl podstawowy mysliwiec VVS w 1941 zatem?

5. La-7. Spotkalem kilka zrodel, gdzie predkosc wynosila tak jak podales. Ale jeszcze wiecej zrodel podalo, ze wynosila 680 km/h. Poszperam, moze cos znajde.

Wiesz, w tym tekscie chodzilo mi bardziej o wylonienie waznych mysliwcow w calym okresie wojny. Bo przeciez wloskie mysliwce ani nie byly szczytem techniki, ani nie zaznaczyly swojej obecnosci na frontach WWII tak jak inne typy. Chodzilo mi o samoloty, ktore dokonywaly przelomu, czy to ze wzgledu na swoja ilosc, czy na osiagi.

Pozdro

Sufler

  • Gość
Od P.11c do He 162
« Odpowiedź #18 dnia: Września 02, 2005, 08:28:12 »
Cytat: Blackmessiah
Bo przeciez wloskie mysliwce ani nie byly szczytem techniki, ani nie zaznaczyly swojej obecnosci na frontach WWII tak jak inne typy.



hmm... tu bym sie raczej zastanowil, Wlosi produkowali dosc duzo dziwnych konstrukcji, natomiast mieli raczej kaszanke a nie pilotow:) a ich samoloty glownie lataly nad Wlochami i polnocna Afryka, a od 43 roku to juz nie mieli chyba po co latac. W ogole o lotnictwie wloskim jest malo tekstow:(

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Od P.11c do He 162
« Odpowiedź #19 dnia: Września 02, 2005, 09:34:27 »
Typ 10 walczył w Hiszpanii, jak najbardziej, lecz chronologicznie pierwszym z zastosowaniem bojowym był typ 5.
Podstawaowy typ myśliwca WWS w czerwcu 1941 roku (Barbarossa)  to I-16, a jeżeli chodzi o nowe maszyny to MiG-3.
Dane Ła-7 zarówno z testów jak i np od Jakubowicza bardziej do mnie przemawiaja niz 680 km/h.

Pozdrawiam.
PS. Jest bardzo prawdopodobne, iż MiGi-3U słaużąc w pułkach PWO nie odbyły żadnej walki powietrznej a jedynie loty treningowe.
PS.2 Coś czego nie zauważyłem wcześniej - Jak-3 metalowy w czasie wojny???
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

Blackmessiah

  • Gość
Od P.11c do He 162
« Odpowiedź #20 dnia: Września 02, 2005, 13:21:03 »
No wlasnie, jak to bylo z tymi metalowymi Jakami-3. Przeciez wersja z silnikiem WK-107 byla calkowicie metalowa (najpierw konstrukcja mieszana, potem metalowy plat).

Predkosc La-7 podalem za ksiazka Flisowskiego "Burza nad Pacyfikiem" (680 km/h na 6000 m). Na stronie airwar.ru tez podana jest taka predkosc.

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Od P.11c do He 162
« Odpowiedź #21 dnia: Września 02, 2005, 13:30:24 »
No to teraz pozostaje kwestia wiarygodności źródeł (odnośnie prędkości Ła-7)..... Raport LII czy strona WWW lub ksiązka o Pacyfiku ;)? Co ciekawe dokopałem sie jeszcze niższych prędkości max - rzędu 648 km/h.
Z resztą - poczytaj sam: http://www.airwar.ru/other/bibl/la7isp.html
Yak -3 z WK-107 i metalową konstrukcia - zdecydowanie na wojnę nie zdążył i za duzo go w 1945 roku nie było. A Ty umieścileś go w 1943....
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

Blackmessiah

  • Gość
Od P.11c do He 162
« Odpowiedź #22 dnia: Września 02, 2005, 13:36:56 »
No oczywiscie, ze raport.  :D Tylko, ze korzystalem ze zrodel, ktore mam pod reka.

No coz, wiarygodnosc wielu zrodel pozostawia wiele do zyczenia. Bylo napisane, konstrukcja metalowa (Jak-3), rok wprowadzenia do sluzby 1943.  :) Czyli to mamy juz wyjasnione.

A jakbys skomentowal pojawienie sie Jaka-3 na froncie wschodnim. Byl rownorzedna maszyna w walce z niemieckimi mysliwcami? Byl zle wykonany, ale osiagi chyba mial lepsze. Interesuje mnie, czy w jakis istotny sposob zawazyl na walkach powietrznych.

I jaki rosyjski mysliwiec (oprocz P-39  :mrgreen: ) umiescilbys na pierwszym miejscu, jesli chodzi o zaslugi i sprostanie glownemu ciezarowi walk.

[ Dodano: Pią 02 Wrz, 2005 ]
Ha, podales mi linka do La-7. Ciekawe, ze ta sama stronka podaje predkosc La-7 jako 680 km/h, tylko w innym miejscu.  :D Powinni to poprawic.

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Od P.11c do He 162
« Odpowiedź #23 dnia: Września 02, 2005, 13:49:19 »
http://www.schmeisser.elsat.net.pl/leon/003.GIF - tu jest kawałek raportu.
Osobiscie Jaka-3 z 1944 nie poważam zbytnio ;). Ze względu na sposób w jaki Jakowlew osiągnął poprawienie osiągów - maksymalne odchudzenie konstrukcji co zmniejszało bezpieczeństwo pilota w czasie walki. Max predkość nurkowania Jaka-3 to raptem 700 km/h gdy Ła-7 mógł wytrzymać 750 - 760 km/h. Dodajmy do tego jeszcze starego WK-105PF, uzbrojnie z roku 1942 (jak w Jaku-7B) i obraz jest pełen. I właśnie Ła-7 pomimo wielu (o których juz coś na tym forum kiedyś chyba pisałem) wad uważam za najlepszy sowiecki mysliwiec DWS.
No ale zapomniałbym o FW-190 D9 :).
PS. Moja opinia może być subiektywna - Jakowlew, zwłaszcza po lekturze "Celu żizni" nie należy do grona moich faworytów :D.

PS. Jak-3 na walkach nie mógł zbytnio zaważyć gdyż koniem roboczym był Jak-9. Do 46 roku wyprodukowano tylko ok 5000 Jaków-3.
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...