Autor Wątek: Pierwsza Polska F-16.  (Przeczytany 320400 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #330 dnia: Listopada 10, 2006, 12:11:49 »
Cytuj
Szkoda tylko, że udziału nie brał F-18,
F/a-18c już nie jest produkowany od paru ładnych lat, a Superhornet jest za drogi a i tak by się nam nie przydał -niewiadomo czy nasz kraj będzie mógł wykorzystać w pełni możliwości F-16 a co dopiero Superhorneta,   
Cytuj
A tak swoja drogą to, czemu nie kupiliśmy mniejszej ilości różnych samolotów.
A gdzie tu ekonomia, nie stać nas na utrzymanie kilku typów różnych maszyn, nawet takie bogate Stany Zjednoczone wycofały świetne myśliwce F-14d które mogły by posłużyć jeszcze pare ładnych lat głównie ze względów finansowych (koszty utrzymania SH są znacznie niższe niż Tomcata)
Cytuj
czy to prawda że duża ilość części z F 16 pasuje do F18 gdzieś kiedyś coś na ten temat przeczytałem ale nie pamiętam gdzie więc nie chcę rozwijać tematu.
f-16 i Hornet to chyba mają jedynie wspólnego Vulcana,
To są dwie zupełnie inne konstrukcje.  :karpik 

Schmeisser

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #331 dnia: Listopada 10, 2006, 12:27:58 »
Cytuj
A tak swoja drogą to, czemu nie kupiliśmy mniejszej ilości różnych samolotów.

Dawno , dawno temu , za górami , za lasami ,zył zły czarnoksięznik. Pewnego dnia zawołał uczonego , starego i brodatego mędrca i rzekł:
"Ferdinand , mein alte kamerad , mamy ze 70 typów pancernych rydwanów, ale to mało. Zrób mi ajne grosse rydwan mit 122 mm kannone'

No Fredek zrobił :D I jak to się skończyło od logistycznej strony też wiemy :D


Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #332 dnia: Listopada 10, 2006, 12:28:46 »
Szkoda tylko, że udziału nie brał F-18, bo chyba wtedy byłbym jego zwolennikiem.

Brał i odpadł we wstępnej fazie - w 1996 roku był jeszcze oferowany, odbyło się nawet parę demonstracji m.in. w Bydgoszczy.



     A co do tych napisów eksploatacyjnych to oczywiście mój post był trochę humorystyczny, ale poważnie to niektóre napisy mające wpływ na bezpieczeństwo powinny być po polsku. Tłumaczenie, że angielski jest niby znany w wojsku coraz bardziej itp. do mnie nietrafiają. Kiedyś w śp. Układzie Warszawskim rosyjski też był powszechnie znany (uczono od 5 klasy szkoły podtawowej) to jednak np. na śmigłowcach napisy "Опасно" zmieniano na "Niebezpiecznie" lub "Uwaga śmigło" itd.

Blackmessiah

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #333 dnia: Listopada 10, 2006, 13:54:13 »
Mi tylko chodziło o perturbacje w podróży do Polski/Niemiec. Dlaczego tyle awarii i niedociągnięć. Jakiś szrot nam sprzedali czy co? Gripen może nie brał udziału w konflikcie, ale być może nie psuje się tak często jak F-16 (powtarzam: te zamównione do PL, a nie biorące udział w działaniach - chyba samolot samolotowi nierówny).

A poza tym czy ktokolwiek z was chciałby, żeby polskie samoloty brały udział w jakimś konflikcie?  :004:

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #334 dnia: Listopada 10, 2006, 14:26:14 »
Dlaczego tyle awarii i niedociągnięć. Jakiś szrot nam sprzedali czy co? Gripen może nie brał udziału w konflikcie, ale być może nie psuje się tak często jak F-16

Jednostkowa awaria podczas długiego przelotu nie świadczy o niczym. Kiedyś gdy ropoczynano prezentację  proponowanych do zakupu Polskiemu Lotnictwu samolotów (F-16, Mirage 2000, Gripen i początkowo F-18) to Gripen właśnie zaliczył awarię, która zmusiła go do awaryjnego lądowania - i co na tej podstawie można oceniać samolot, chyba nie.

Zresztą taki dalekodystansowy przelot jaki robiły nasze Jastrzębie :001: to nie jest coś normalnego dla samolotu klasy F-16 - to nie jest bombowiec strategiczny :118:

To chyba tak jak z samochodem - zrobienie wozem średniej klasy 1000 km to pryszcz, ale ciągiem 5 - 6 tysięcy kilometrów, to też może się coś drobnego przytrafić co zmusi do małej przerwy w podróży.

Porównanie awaryjnośći F-16 i Gripena będzie trudne, bo gdyby nawet zdobyć dokładne dane to F-16'tek wyprodukowano go dobrze ponad 4000 tysiące, są używane przez chyba 25 krajów i latają w różnych wersjach i warunkach już od 30 lat - to jak tu porównać to z samolotem, który został zamówiony przez 4 państwa w ilości 260 sztuk (wyprodukowano na razie pewnie ze 200) i praktycznie lata w normalnej eksploatacji tylko w Szwecji i to dopiero od paru lat.

Tak na marginesie utracono dotychczas 4 maszyny typu Gripen z różnych przyczyn (dla porównania  przez ponad 30 lat eksploatacji ponad 300 Viggenów - 7 maszyn) - co też zresztą o niczym nie świadczy.

Offline Ranwers

  • *
  • Wizzard
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #335 dnia: Listopada 10, 2006, 14:31:34 »
...samolotem, który został zamówiony przez 4 państwa ...
Szwecja, Czechy, Węgry ...i ?
.       __!__
.____o(''''')o____.
          " " "
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #336 dnia: Listopada 10, 2006, 14:35:49 »
...RPA
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #337 dnia: Listopada 10, 2006, 15:25:07 »
A ja ma dwa pytania do lepiej obeznanych z tematem współczesnych samolotów.

1. Mówimy tutaj o zbiornikach konforemnych. Co to jest? Czemu się nie nazywają po prostu zbiorniki dodatkowe, czy zbiorniki grzbietowe, a użyte zostało słowo "konforemne"? Jakie cechy musi posiadać zbiornik paliwa, żeby określić go takim słowem?

2. Zamówiliśmy kilka F-16 w wersji dwumiejscowej. Czy to jest tylko wersja ze zdwojonym sterowaniem do szkolenia pilotów na F-16, czy też może wersja do wykonywania np. precyzyjnych ataków na cele naziemne, czyli obie kabiny mają trochę różne wyposażenie - dla pilota i operatora uzbrojenia?

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #338 dnia: Listopada 10, 2006, 15:32:05 »
1. Musi przylegać do kadłuba? Stwarzając razem z nim jedną całość?

2. Wersja dwumiejscowa służy do szkolenia pilotów, ale przedewszytskim do ciężkich zadań, np. przełamania OP. Tylne kabiny są identyczne, zarówno dla instruktra jak i operatora uzbrojenia.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #339 dnia: Listopada 10, 2006, 15:36:08 »
Ale rozumiem, że tylna kabina nie jest identyczna z przednią i ma dodatkowe funkcje/urządzenia kontrolne wspomagające pracę operatora uzbrojenia, takiego uzbrojenia, którego w wersji jednomiejscowej nie da się wykorzystać w pełnym zakresie. ???

Dlaczego pytałem o konforemne? Bo w geometri słowo "konforemne" coś oznacza. Myślałem, że ma to jakiś związek z cechami geometrycznymi tych zbiorników.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #340 dnia: Listopada 10, 2006, 15:39:11 »
Nie nie ma dodatkowych funkcji, wszystko za sprawą MFD, którym można przypisywać dowolne role. Identyczna z przednią nie jest patrz stronę wcześniej (czy dwie).
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

BigMac

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #341 dnia: Listopada 10, 2006, 15:42:28 »
Koleś z przodu może więc na swoich dwóch MFD mieć np. wskaźnik sytuacji taktycznej i ekran radaru, a ten z tyłu obraz z kamery IR i ekran zarządzania uzbrojeniem.

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #342 dnia: Listopada 10, 2006, 15:47:16 »
Rozumiem, czyli polega to na tym, że ilość docierającej informacji do załogi może być zdwojona i w tej sytuacji każdy z załogi może pełnić różne funkcje.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #343 dnia: Listopada 10, 2006, 15:59:13 »
f-16 i Hornet to chyba mają jedynie wspólnego Vulcana
w zasadzie nawet nie, bo Hornet ma wersje z krótszymi lufami :D

Ale ogólnie, śrubki, nakrętki, pasy amunicyjne itp drobne rzeczy są oczywiście wymienne, z poważniejszych, tylko niektóre bloki awioniki. F/A-18C/D był oferowany, ale Boeing go wycofał. Pierwszy przetarg w ogóle był trochę nierealny, bo zgłoszone też były SU-30 i Typhoon ;)

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #344 dnia: Listopada 10, 2006, 17:03:36 »
Osobiście wolałbym gdyby napisy eksploatacyjne byłyby jednak w języku, w którym są instrukcje i wskazówki od producenta- wiele części ma nazwy mocno techniczne, ciężkie do przetłumaczenia, a ujednolicenie języka świata, w którym pracuje technik redukuje lub wręcz eliminuje możliwość pomyłki lub niezrozumienia.

Są uzasadnione obawy, że Polska nie wykorzysta w pełni potencjału F-16 z tego zamówienia, więc proszę, nie piszcie już, że mogliśmy wybrać lepiej- kupiliśmy samoloty od kraju który jest i zapewne będzie naszym sojusznikiem, więc nie musimy się bardzo przejmować problemami logistycznymi jeśli chodzi o części zamienne czy uzbrojenie, mamy samoloty które będą mogły współdziałać z samolotami państw Zachodu, czyli z państwami z którymi obecnie współpracujemy, raczej nie należy spodziewać się przykrych niespodzianek w postaci błędów konstrukcji, bo konstrukcja jest stara i wszystkie znane wyeliminowano ( i hope ;) ).
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.