Autor Wątek: Pierwsza Polska F-16.  (Przeczytany 320870 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1245 dnia: Stycznia 17, 2011, 18:52:42 »
Pokaz zdolności manewrowych YF-16 (wewnątrz) i F-4 (zewnętrzny ślad)


Offline Norbertnaviedzony

  • Trolle
  • *
  • Viper all the way :)
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1246 dnia: Stycznia 21, 2011, 04:06:47 »




Hesja@Łask


F-16 is a sexy beast - just the best looking fighter jet in existence - the most beautiful machine human being has ever built!

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1247 dnia: Stycznia 21, 2011, 11:07:46 »
Kiedyś tych samolotów nie lubiłem i twierdziłem, że ich wybór do dobrych pomysłów nie należał, ale już od jakiegoś czasu zmieniłem zdanie na ten temat.
Widać, że te samoloty faktycznie są naprawdę świetnie wyposażone. W końcu jedna z najnowocześniejszych wersji.
Muszę powiedzieć, że te F-16 z dodatkowymi zbiornikami paliwa wyglądają wspaniale, tak potężnie.

Wstawiam kilka zdjęć z 31 Bazy LOtnictwa Taktycznego. Wg mnie te zdjęcia są wyjątkowo ciekawe.




Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1248 dnia: Stycznia 21, 2011, 12:37:07 »
Mogę prosić o dwa słowa komentarza do tego zdjęcia: ? :) Te "zajączki" lub "kobry" mają jakieś głębsze tło?
http://img171.imageshack.us/img171/2204/13549017885583880592410.jpg

Kiedyś tych samolotów nie lubiłem i twierdziłem, że ich wybór do dobrych pomysłów nie należał, ale już od jakiegoś czasu zmieniłem zdanie na ten temat.
I bardzo dobrze - dlaczego dopiero teraz? ;) W międzyczasie wyprodukowano masę Mirage a Gripen okazał się takim hitem eksportowym, że zaczęto pracę nad jego kolejną generacją :P

Widać, że te samoloty faktycznie są naprawdę świetnie wyposażone.
Widać? IMHO większości atutów tego samolotu nie widać (okiem), choć są :)
W końcu jedna z najnowocześniejszych wersji.
W sprawie wyposażenia i nowoczesności nic się nie zmieniło "in plus" od momentu zakończenia przetargu... ;)

Muszę powiedzieć, że te F-16 z dodatkowymi zbiornikami paliwa wyglądają wspaniale, tak potężnie.
Pięknie to wyglądał dawno temu, bez tego koryta z elektroniką na plecach, i bez zbiorników konforemnych:

Z tymi wszystkimi "naroślami" stracił lekkość kształtu i wygląda jak dotknięty nowotworem :)
Jednak ważne, żeby dobrze latał i był w stanie skutecznie dostarczać przesyłki adresatom.
BTW: mnie i tak podoba się wszystko, co lata - nawet śmigłowce, wbrew teorii o sposobie ich unoszenia się w powietrzu.

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1249 dnia: Stycznia 21, 2011, 12:45:40 »
Mówiąc o elektronice i nowczesności miałem na myśli bardziej kokpit. Oglądałem dużo zdjęć naszych F-16 i nie wiedziałem, że aż tak to dobrze wygląda. Tzn zdziwiło mnie to.
Fakt faktem, że te zbiorniki na pewno zmniejszają opływowość, manewrowość, itd., ale czy aby na pewno manewrowanie ma kluczowe znaczenie w obecnym lotnictwie? Wydaję mi się, że już raczej nie, choć oczywiście bywają takie sytuację.

Mnie się te zbiorniki nawet podobają. Wyglądają naprawdę ciekawie, a samolot sprawia wrażenie potężniejszego.

Ponury

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1250 dnia: Stycznia 21, 2011, 12:50:27 »
Moim prywatnym zdaniem w porównaniu z normalnym F-16, ten obudowany konforemnymi baniakami garbaty dwumiejscowy wariant wygląda jak wiejski tjuning i dla mnie jest wizualnie koszmarny, ale oczywiście nie o wygląd tu chodzi więc to bez znaczenia. Wygląda jak BMW nad którym "popracował" Chris Bangle.
Proszę o informację, bo naprawdę nie wiem, jak jest realizowane tankowanie w powietrzu z tym garbem na plecach- jakaś przedłużka oryginalnego gniazda wyprowadzona poprzez zasobnik plecowy?
Pytanie dodatkowe- te trzy doklejane baniaki są czymś ograniczane, czy samolot może z nimi rozwijać maksymalne parametry osiągowe?

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1251 dnia: Stycznia 21, 2011, 13:50:20 »
Odnośnie urody F-16 ze zbiornikami:



Swoją drogą przypomina trochę jakieś ptaszysko. Niekoniecznie jaszczompa...
Русский военный корабль, иди нахуй

Offline Mekki

  • Global Moderator
  • *****
  • Tępy Ch**:)
    • 13 WELT
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1252 dnia: Stycznia 21, 2011, 14:18:06 »
Proszę o informację, bo naprawdę nie wiem, jak jest realizowane tankowanie w powietrzu z tym garbem na plecach- jakaś przedłużka oryginalnego gniazda wyprowadzona poprzez zasobnik plecowy?
Pytanie dodatkowe- te trzy doklejane baniaki są czymś ograniczane, czy samolot może z nimi rozwijać maksymalne parametry osiągowe?
A to nie są dwa doklejane baniaki plus dodatkowe miejsce na komputry wersji Dy które jest tam na stałe?
A w jaki sposób Ty jesteś upośledzony?

Kanał youtube 13WELT

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1253 dnia: Stycznia 21, 2011, 15:37:28 »
Wersja D ma dwa zbiorniki CFT po 1700 litrów, można je zdemontować w 2 godziny, nie ograniczają możliwości manewrowych, "garb" jest na stałe.

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1254 dnia: Stycznia 21, 2011, 18:03:04 »
Jak już o urodzie F16 to dla mnie dopiero te nowe malowania sprawiły że ukazało się prawdziwe piękno tych samolotów.
Jak oglądam szesnastki z lat 80 w tamtych malowaniach to na tle maszyn pięknych z makijażem lub bez czyli Mirage 2000, Su-15,22,27 ,MiG-23,25,29 z tych samych lat to  szesnastki były szpetne jak diabli  :020: .
"Pan Jezus Chrystus jest obok ciebie wystarczy
jeden krok aby zaprosić go do swojego życia!"

Offline Norbertnaviedzony

  • Trolle
  • *
  • Viper all the way :)
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1255 dnia: Stycznia 21, 2011, 18:52:28 »
Proszę o informację, bo naprawdę nie wiem, jak jest realizowane tankowanie w powietrzu z tym garbem na plecach- jakaś przedłużka oryginalnego gniazda wyprowadzona poprzez zasobnik plecowy?

Jest dokładnie tak jak to opisałeś.. gniazdo do tankowania jest zabudowane w spine (garbie) na tej samej wysokości jak w "standarodowym" dwumiejscowym B/D-modelu. Z punktu widzenia boomera (operatora wysięgnika tankowca) nie ma to znaczenia. Trafienie w gniazdo ułatwia charakterystyczny rysunek malowany w tym celu przed wlotem do gniazda (patrz #4083 - zdjęcie powyżej) oraz http://www.konflikty.pl/z,Oko_w_oko_z_F-16_podczas_tankowania_w_polskiej_przestrzeni_powietrznej,polski_f_16_tankowanie_001.jpg

Pytanie dodatkowe- te trzy doklejane baniaki są czymś ograniczane, czy samolot może z nimi rozwijać maksymalne parametry osiągowe?

CFT są integralną strukturą kadłuba, nie wprowadzają żadnych ograniczeń przeciążenia do układu sterowania lotem. Samolot może mieć pełne zbiorniki integralne w tym konforemne i nadal jest Cat I. CFT nie ograniczają zdolności osiągania dużych przeciążeń rzędu 9g+ ... w przeciwieństwie np. do standardowych zbiorników odrzucanych (300/370 gal - jeśli nie są puste). Jedyną ich wadą jest to, że minimalnie zwiększają opory indukowane o jakiś ~ 1% (dane LM), negatywny wpływ CFT ma na stateczność kierunkową - nieznacznie zwiększa się bezwładność przez zmiane przepływu powietrza wokół kadłuba i delikatne zwiększenie oporu indukowanego. Parametry takie jak rate of turn/roll/climb pozostają praktycznie nietknięte. Jeśli chodzi o zakres prędkości.. prosto od pilotów z Łasku wiem, że podczas któregoś próbnego przechwycenia (Tango scramble) w trakcie trzymania dyżuru nasz Viper doleciał nad Bałtyk na wysokości 36K ft z prędkością 1.6 Macha "..i nadal się rozpędzał" - była to wersja C z "konformalami" w konfiguracji z dwoma Aim-9.

Mogę prosić o dwa słowa komentarza do tego zdjęcia: ? :) Te "zajączki" lub "kobry" mają jakieś głębsze tło?
http://img171.imageshack.us/img171/2204/13549017885583880592410.jpg

Każdy pilot a czasem eskadra ma jakiś swój znak/gest rozpoznawczy. 
http://www.youtube.com/watch?v=MCr_ZiLmiSA (1:05, 1:44)
« Ostatnia zmiana: Stycznia 21, 2011, 19:01:06 wysłana przez Norbertnaviedzony »


F-16 is a sexy beast - just the best looking fighter jet in existence - the most beautiful machine human being has ever built!

Offline bip3r

  • *
  • 13 WELT
    • www.13welt.pl
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1256 dnia: Stycznia 21, 2011, 18:54:36 »
To wychodzi na to, że wedle niektórych mam "wiejski" gust bo mnie bardziej się nasza szesnastka podoba z CFT (vide avatar)  :118:
"Jestem Polak, a Polak to wariat, a wariat to lepszy gość." K.I. Gałczyński


13WELT YouTube Channel

Offline Norbertnaviedzony

  • Trolle
  • *
  • Viper all the way :)
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1257 dnia: Stycznia 21, 2011, 19:13:21 »


F-16 is a sexy beast - just the best looking fighter jet in existence - the most beautiful machine human being has ever built!

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1258 dnia: Stycznia 21, 2011, 20:34:23 »
Cytat: Norbertnaviedzony
Jeśli chodzi o zakres prędkości.. prosto od pilotów z Łasku wiem, że podczas któregoś próbnego przechwycenia (Tango scramble) w trakcie trzymania dyżuru nasz Viper doleciał nad Bałtyk na wysokości 36K ft z prędkością 1.6 Macha "..i nadal się rozpędzał" - była to wersja C z "konformalami" w konfiguracji z dwoma Aim-9.

Jeśli o prędkość chodzi.... Podczas wizyty Amerykanów w 28plm w Redzikowie na początku lat 90tych okazało się, że wśród gości są piloci f-16, którzy brali udział w pierwszej wojnie w zatoce. Naturalną koleją rzeczy amerykanie zaczęli sondować możliwości naszych a nasi Amerykanów. Podczas rozmowy Amerykanie przyznali się, że MiGi-23 dość często widywali podczas walk.... jako oddalający się znacznik celu na ekranie radaru, którego nie sposób było dogonić.

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1259 dnia: Stycznia 21, 2011, 21:45:32 »
Jest dokładnie tak jak to opisałeś.. gniazdo do tankowania jest zabudowane w spine (garbie) na tej samej wysokości jak w "standarodowym" dwumiejscowym B/D-modelu. Z punktu widzenia boomera (operatora wysięgnika tankowca) nie ma to znaczenia. Trafienie w gniazdo ułatwia charakterystyczny rysunek malowany w tym celu przed wlotem do gniazda (patrz #4083 - zdjęcie powyżej) oraz http://www.konflikty.pl/z,Oko_w_oko_z_F-16_podczas_tankowania_w_polskiej_przestrzeni_powietrznej,polski_f_16_tankowanie_001.jpg

CFT są integralną strukturą kadłuba, nie wprowadzają żadnych ograniczeń przeciążenia do układu sterowania lotem. Samolot może mieć pełne zbiorniki integralne w tym konforemne i nadal jest Cat I. CFT nie ograniczają zdolności osiągania dużych przeciążeń rzędu 9g+ ... w przeciwieństwie np. do standardowych zbiorników odrzucanych (300/370 gal - jeśli nie są puste). Jedyną ich wadą jest to, że minimalnie zwiększają opory indukowane o jakiś ~ 1% (dane LM), negatywny wpływ CFT ma na stateczność kierunkową - nieznacznie zwiększa się bezwładność przez zmiane przepływu powietrza wokół kadłuba i delikatne zwiększenie oporu indukowanego. Parametry takie jak rate of turn/roll/climb pozostają praktycznie nietknięte. Jeśli chodzi o zakres prędkości.. prosto od pilotów z Łasku wiem, że podczas któregoś próbnego przechwycenia (Tango scramble) w trakcie trzymania dyżuru nasz Viper doleciał nad Bałtyk na wysokości 36K ft z prędkością 1.6 Macha "..i nadal się rozpędzał" - była to wersja C z "konformalami" w konfiguracji z dwoma Aim-9.

Kilka rzeczy które napisał kolega zdziwiły mnie. CFT nie są integralną częścią kadłuba ponieważ są montowane w razie konieczności a nie na stałe. Słowo "integralne" oznacza coś na stałe zabudowane w płatowcu np. podwozie jest integralną częścią płatowca ponieważ nie da się go eksploatować bez niego ( chociaż można je zdemontować np. do naprawy ).

Kolejna rzecz: komplet zbiorników CFT waży 900 funtów ( 407,7 kg ), każdy zawiera do 450 galonów czyli 1701 litrów paliwa. Gęstość paliwa JP-5/8 w typowych warunkach to 0,81 kg/l. Paliwo więc waży maksymalnie 2755,62 kg i gdy dodamy do tego masę samych CFT to wychodzi nam 3163,32 kg. Czy kolega na pewno chciał napisać że samolot lżejszy bądż cięższy o ponad trzy tony zachowuje się w powietrzu tak samo?. Czy to oznacza że prawa fizyki dla F-16 nie istnieją?. Proszę moich pytań nie traktować jako przytyk do eFki ponieważ to dotyczy wszystkich innych samolotów w CFT wyposażonych. Zastanawia mnie jednak jak daleko można bezkrytycznie przyjmować "wiedzę" z folderów reklamowych. Jedynym sposobem na skompensowanie takiego wzrostu masy jest podobny wzrost ciągu silnika ale na mój stan wiedzy to 16 niezależnie od tego czy zamontowano na niej CFT czy nie ma ten sam silnik i dysponuje takim samym ciągiem.