Dlaczego Ponury zakłóca Czesiowi odpoczynek?! :500:
F-16C a CFT.
Wpływ CFT na współczynnik obciążeń eksploatacyjnych jest niewielki ze względu na położenie i sposób mocowania do kadłuba i na przykład w konfiguracji 6xAIM-9 przeciążenia wynoszą +9/-3, a z CFT i 6xAIM-9 +8/-2,5. Nieuwzględniana w instrukcji użytkowania w locie prędkość kątowa obrotu wokół osi podłużnej z tych samych powodów nie powinna ulegać dużej zmianie. Oczywiście wrażenia pilotów mogą być optymistyczne, gdyż układ sztucznej stateczności koryguje zachowanie samolotu, a Lockheed Martin zachwalał podobnie zasobniki Lantrin, które rzekomo nie wpływają na własności lotne okazało się, że wpływają (tak samo jak nasze Pantery).
Według instrukcji każdy pusty zbiornik CFT waży 222 kg (489 lb), a wypełniony paliwem JP-8 923 kg (2035 lb). Sumarycznie mamy, więc 1846 kg (4070 lb) dodatkowej masy na grzbiecie kadłuba, co zwiększa obciążenie ciągu silnika o prawie dwie tony. Maksymalna prędkość kątowa zakrętu samolotu F-16C block 52+ z silnikiem F100-PW-229 i ciężarze 9 979 kg, w konfiguracji gładkiej (indeks współczynnika oporu podwieszeń 0), na poziomie morza przy prędkości 0,54Ma wynosi 24,8º/s mieszcząc się w promieniu 330 m. W praktyce nie do osiągnięcia, gdyż pozostałość paliwa wynosi w tym wypadku jedynie 820 kg paliwa.
Dla porównania weźmy osiągi samolotu w pełni zatankowanego paliwem integralnym (bez uwzględnienia zużycia paliwa na start i wznoszenie). Gdzie masa samolotu pustego, (według amerykańskiej nomenklatury: z pilotem, olejem, tlenem, niezużywalnym paliwem) wynosi 9162 kg (20200 lb), a paliwa integralnego 3250 kg (7160 lb), sumarycznie 12400 kg (27360 lb). Na poziomie morza i przy prędkości około 0,5Ma prędkość kątowa wynosi 21,8º/s. Samolot z zatankowanymi CFT, czyli dodatkowymi 1846 kg (4070 lb) posiada maksymalną prędkość kątową zakrętu wynoszącą 20º/s.
Pułap i prędkość maksymalna samolotu z paliwem integralnym w konfiguracji gładkiej, przy granicznej prędkości wznoszenia 2,5 m/s to 17400 m (57000 stóp) i 2,05Ma. W tych samych warunkach z pełnymi CFT pułap wynosi 15800 m (52000 stóp), a prędkość 1,95Ma. Biorąc pod uwagę podwieszone uzbrojenie na przykład 6xAIM-9, które zwiększa indeks oporu podwieszeń do 52 osiągi będą wyglądały następująco: bez CFT- 16460 m (54000 stóp)/ 1,87Ma i z CFT 14950 m (49000 stóp)/1,77 Ma.
Ze względu na brak tabelarycznych danych masowych odpowiadającym dokładnie wariantom zatankowania będą one nieco większe, a więc 28000 i 32000 lb. Przyspieszenie samolotu przy indeksie współczynnika oporu aerodynamicznego podwieszeń wynoszącym 0 wynosi na poziomie morza z paliwem integralnym, przy ciężarze 12700 kg (28000 lb) od 0,3 do 1,06Ma wynosi 31 s. Z CFT 14500 kg (32000 lb) w identycznych warunkach wynosi 37 s.
Kiedyś też miałem okres uznania dla tej konstrukcji. Niestety minął. Fajnie wygląda na papierze, tylko żeby wszystko działało jak należy. Samolot ma wiele wad konstrukcyjnych, których Amerykanom nigdy się nie chciało dopracować pewnie ze względu na duży ruch w interesie. Nie chce mi się o nich pisać bo to nie moja działka zainteresowań. Generalnie nie mamy czym podskakiwać do maszyn które mają hitlerowcy, a sam program F-16 odbije nam się czkawką
