Autor Wątek: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań)  (Przeczytany 136077 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań)
« Odpowiedź #75 dnia: Września 11, 2008, 14:09:02 »
Coś mi się wydaje, że godło "syrenka" ma znacznie więcej wspólnego z historią 1PLM -> 1elt niż "kosy".
"Kosy" są starsze przecież od "Syrenki", przecież od 7-ej poprzez 121-ą aż do 111-ej eskadry mamy właśnie "Kosy" - a to wszystko 1 Pułk Lotniczy z Warszawy :)
A że "Syrenki" są ładne to nie przeczę. Dla mnie i tak najlepiej wyglądały samoloty z oboma godłami.

Odp: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań)
« Odpowiedź #76 dnia: Września 11, 2008, 16:30:06 »
"Kosy" są starsze przecież od "Syrenki", przecież od 7-ej poprzez 121-ą aż do 111-ej eskadry mamy właśnie "Kosy" - a to wszystko 1 Pułk Lotniczy z Warszawy

Oczywiście, że godło "kosy" jest starsze od godła "syrenka" tyle, że dotyczy zupełnie innej "linii" jednostek - to godło dotyczyło 1 Pułku Myśliwskiego, którego kontynuacja biegła przez okres IIRP, a potem w PSZ gdzie godła używał dywizjon 303 - jednak ta kontynuacja zakończyła się definitywnie (czy to się komuś podoba czy nie) z chwilą rozwiązania dywizjonu (w grudniu 1946 - o ile pamiętam) i ogólnie lotnictwa PSZ.

Natomiast obecna 1elt wywodzi się wprost z 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa", sformowanego w sierpniu 1943 (a dokładniej przeformowanego z istniejącej nieco wcześniej, bo od lipca 1 Samodzielnej Eskadry Lotnictwa Myśliwskiego) i nie mającego ze zrozumiałych względów (też czy się to komuś podoba czy nie) nic wspólnego z dawnym 1 Pułkiem Lotniczym IIRP. Jednostka ta ma własne tradycje bojowe i przez kilkadziesiąt lat istniała, podlegając naturalnej kontynuacji (choćby kadr), aż do zmiany w 1 Eskadrę Lotnictwa Taktycznego (która przejęła po 1PLM zarówno sprzęt, jak i personel i miejsce stacjonowania) - będąc jego bezpośrednią praktyczną kontynuacją.

Dlatego uważam, że godło "syrenka" ma "większe prawo" do funkcjonowania niż "kosy" - jakkolwiek "kosy", które pojawiły się na skutek "papierowego" przejęcia tradycji 1 PL mi nie przeszkadzają, ale jako element dodatkowy. Uważam, że najlepiej było gdy na samolotach z obu stron kadłuba (na dziobie pod przednią częścią kabiny) znajdowały się "syrenki", jako godło "główne" pochodzące z praktycznej kontynuacji 1 PLM "Warszawa" - natomiast "kosy" malowano jako element dodatkowy (z lewej strony kadłuba pod kabiną) nawiązujący do dalszych tradycji lotnictwa polskiego w ogóle, nie związanych bezpośrednio z 1elt.

Inna sprawa, że godło "syrenka" podoba mi się zdecydowanie bardziej pod względem estetycznym - jest proste, czytelne, nawiązuje do nazwy jednostki i ma zdecydowanie lepszą kolorystykę, pasującą do koloru maszyn.

PS. Jeżeli chodzi o symboliczne przyjmowanie dawnych godeł (nieistniejących przez dłuższy czas) przez jednostki całkowicie nowoformowane to zgoda - jak najbardziej za, ale uważam, że nie należy zastępować godeł istniejących jednostek z własnym, często kilkudziesięcioletnim  rodowodem, nowymi tzw. bardziej "poprawnymi politycznie". I bynajmniej nie dotyczy to tylko tej jednej jednostki czy lotnictwa - a ogólnie sił zbrojnych i ich jednostek.
« Ostatnia zmiana: Września 11, 2008, 21:18:04 wysłana przez Razorblade1967 »

Odp: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań)
« Odpowiedź #77 dnia: Września 11, 2008, 19:29:56 »
Cytat: Razorblade1967
"papierowego" przejęcia

Nie było to tylko "papierowe" przejęcie, ale wola tych którzy ostatni nosili "kosy" jako własną odznakę. Ówczesny pułk łączył tradycje zarówno jednostek "wschodnich", jak i "zachodnich".
"Kosy" zostały uznane jako jedna z oficjalnych odznak 1 elt, nawet mam gdzieś telegram mówiący o tym. Pomimo tego w dalszym ciągu jako honorową odznakę jednostki nadaje się "syrenkę".
Co do "ładności" to też wyrażę swoje zdanie, bardziej podobają mi się "kosy". Choć "syrenkę" też można nieźle podrasować  :021:

Poprawiłem użycie funkcji cytuj - bez zmiany treści. Razorblade1967
« Ostatnia zmiana: Września 11, 2008, 19:43:09 wysłana przez Razorblade1967 »

Odp: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań)
« Odpowiedź #78 dnia: Września 11, 2008, 19:58:04 »
Nie było to tylko "papierowe" przejęcie ...

"Papierowe" w takim rozumieniu, że nie mające żadnego faktycznego połączenia w historii jednostki - tylko formalne tzw. "przejęcie tradycji". Równie dobrze mogli wtedy wybrać jakiekolwiek inne godło z okresu IIRP czy PSZ i wychodziłoby na to samo - dlatego nazywam to "papierowym", w odróżnieniu od faktycznych tradycji i godeł wynikających z rozwoju jednostki.

A skoro jesteśmy przy dyskusji na ten temat i z wiadomych względów masz największą wiedzę na temat tych "niuansów" występujących w 1elt to parę pytań:

Napisałeś, że:

"Kosy" zostały uznane jako jedna z oficjalnych odznak 1 elt...

- czy w związku z tym określono w jakikolwiek sposób jakąś hierarchię ważności dwóch istniejących obok siebie godeł?
- czy w jakikolwiek sposób formalnie (choćby w najprostszy sposób) określono miejsce malowania i układ tych elementów?

Przez jakiś czas można było spotkać samoloty w zasadzie z trzema kombinacjami godeł
- same "syrenki"
- "syrenki" + "kosy" (na lewej burcie)
- tylko "kosy"

Czy któryś z tych układów jest układem prawidłowym czyli określonym jakimiś dokumentami jednostki? Czy to wszystko jest robione na zasadzie inwencji i możliwości techników?
« Ostatnia zmiana: Września 11, 2008, 21:00:15 wysłana przez Razorblade1967 »

Odp: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań)
« Odpowiedź #79 dnia: Września 11, 2008, 21:04:05 »
Obecny stan wiedzy:
ad. 1 Nie
ad. 2 Tak
ad. 3 Każdy z tych układów jest prawidłowy.

Same "syrenki" są zatwierdzonym symbolem i nanoszone są w WZL. Niestety jakiś ignorant namalował na nowo wyremontowanych samolotach na prawych burtach, "syrenkę" d... tyłem do kierunku lotu, pełna załamka. Choć zapewne znajdą się spece od heraldyki przekonujący, że taki układ jest jak najbardziej prawidłowy. "Kosy" pojawiają się dopiero w eskadrze, a i to nie na wszystkich.

PS: Sorki za poprzedni post, nieopatrznie zawarłem tekst w polu do cytowania.

Odp: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań)
« Odpowiedź #80 dnia: Września 11, 2008, 22:58:25 »
A "105" kto przemalował (z "Syrenką" do tyłu)? Na zdjęciu z 2008.04.23 jest z "kosą" http://www.jetstream.pl/scripts/galeria/galeria/57/080423_105.jpg a na ZLOT`08 w maju http://www.jetstream.pl/scripts/galeria/galeria/82/IMG_6401copy.jpg jest bez niej ( bez "Syrenki" też). Na ILA w Berlinie ma na prawej burcie już "Syrenkę" namolowaną "d...tyłem do kierunku lotu" . I kto to uczynił :015: (w WZL czy też w Mińsku komuś się kierunki pomyliły  :013:  :014:). Pozdrawiam

Odp: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań)
« Odpowiedź #81 dnia: Września 28, 2008, 16:49:05 »
Jeszcze w kwestii "kos":
http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=257729&wid=258029&show_pdf=1

Załącznik przedstawia projekt graficzny godła. Jak zeskanuję to wkleję.

Odp: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań)
« Odpowiedź #82 dnia: Listopada 27, 2008, 20:28:22 »
Mam 'prośbę o identyfikację'. Pod kabiną pilota na #111 (FOTO) jest coś w stylu logo Toyo na #77 czy to smok jakiś czy co to jest? Tam też jest coś napisane czy po prostu sama grafika?

Byłbym wdzięczny jakby ktoś wrzucił zbliżenie tego 'logo'.

Odp: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań)
« Odpowiedź #83 dnia: Listopada 27, 2008, 20:44:05 »
Mam 'prośbę o identyfikację'. Pod kabiną pilota na #111 jest coś w stylu logo Toyo na #77 czy to smok jakiś czy co to jest?

Tak to smok ("smoczek" :004:) - pilot o ksywce, o ile dobrze pamiętam "Zugi". Znak pojawił się po powrocie z PKW Orlik.

Kiedyś to nawet trafił na skina do LO (nie miał jeszcze wtedy godła "Kosy" i miał ślady "poprawki malarskiej" pod kabiną):

« Ostatnia zmiana: Listopada 27, 2008, 20:50:37 wysłana przez Razorblade1967 »

Odp: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań)
« Odpowiedź #84 dnia: Listopada 27, 2008, 23:34:13 »
Big thx Razorblade1967 ;-)

John Cool

  • Gość
Odp: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań)
« Odpowiedź #85 dnia: Czerwca 26, 2009, 01:33:49 »
Pozwolę sobie odświeżyć wątek artykułem Wojciecha Kowalskiego nt. wizyty w 23.Blot.



http://www.fencecheck.com/content/index.php?title=Poland%92s_MiG-29s_-_A_Visit_to_23.Blot_-_1.elt_Minsk

Offline Flanker

  • 13 WELT
  • *
Odp: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań)
« Odpowiedź #86 dnia: Września 05, 2009, 22:45:51 »
Czy ktoś wie, dlaczego na MiGu-29 który był na wystawie statycznej podczas Air Show 09, częściowo zasłonięty był OEPS-29 ?

Odp: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań)
« Odpowiedź #87 dnia: Września 05, 2009, 23:03:19 »
Już kiedyś na forum pisałem, jest to osłona do lotów bez użycia systemu uzbrojenia (np. przebazowanie, loty trasowe, itp.). Zapobiega ona ewentualnym uszkodzeniom.

Offline Flanker

  • 13 WELT
  • *
Odp: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań)
« Odpowiedź #88 dnia: Września 05, 2009, 23:50:00 »
O dzięki Toyo, musiałem to przeoczyć ;)

Pozdrawiam.

Odp: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań)
« Odpowiedź #89 dnia: Września 23, 2009, 22:10:22 »
Pozwoliłem sobie tutaj bo bardziej odpowiedniego wątku odnośnie 29 nie znalazłem. Otóż w krzaczkach niedaleko Moskwy stoi sobie wczesny 29 napisałbym 9-08 gdyby nie wnętrze kabiny, któryś z prototypów?. Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie coś na ten temat?.

 

[gmod]Dałem miniatury bo foty były monstrualne, po 3MB. John Cool[/gmod]
« Ostatnia zmiana: Września 23, 2009, 22:40:21 wysłana przez John Cool »