Autor Wątek: MiG-23-98 i jego nowe pazurki  (Przeczytany 3354 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
MiG-23-98 i jego nowe pazurki
« dnia: Listopada 21, 2005, 12:30:49 »
Jakiś czas temu rozgorzała dyskusja na temat MiGa-21-93 oraz indyjskiego MiGa-21 Bison, ich potencjału bojowego oraz wartości bojowej w starciu z samoloami nowszej generacji (np. na amerykańsko-indyjskich ćwiczeniach). Proponuję zatem małą dyskusję w podobnym tonie na temat modyfikacji MiGa-23ML (np. MiG-23-98 i podobnych), sensu jej zastosowania, potencjalnej wartości bojowej itd.

Oto kilka zdjęć MiGa-23-98 i jego nowych pazurów:











A tu radiolokator MiGa-23-98 - "Moskit-23" i podstawowe informacje:



AIR-TO-AIR operating mode:
  - range finding, searching and tracking;
  - tracking-while-pass of eight targets with simultaneously engaging two targets;
  - close combat.

AIR-TO-SURFACE operating mode:
    1) mapping when searching for a ground (waterborne) target using:
            - real beam;
            - Doppler sharpening beam;
            - synthesis of the antenna aperture;
    2) detection of moving ground (waterborne) targets;
    3) Measurement of distance to the ground.

The Moskit-23 airborne radar is compatible with modern R27R(T), RVV-AE and R73 air-to-air missiles (as well as R23T and R24T missiles), Kh-31A air-to-surface missile and also KAB500KR guided bombs, unguided rockets, aircraft gun armament and air bombs.

The furnishing of the fighter with the Moskit-23 multifunctional airborne radar will enable to increase its efficiency due to:
  - increase of an air target detection range up to 90 km;
  - use of the mapping mode and employment of the Kh-31A antiship active-homing missiles with a launch range of up to 100 km against waterborne targets, as well as the KAB500KR guided bombs. 

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: MiG-23-98 i jego nowe pazurki
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 21, 2005, 13:25:21 »
Radar nadal trochę słaby, ale nie to jest ważne - jak tam awionika, silnik i system sterowania geometrią płata - czy nadal jest manualny ? Jeżeli zmienili go na automat, to ta maszyna może byc dosyc groźna - dużo bardziej niż wspomniany Bison.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: MiG-23-98 i jego nowe pazurki
« Odpowiedź #2 dnia: Listopada 21, 2005, 16:23:26 »
Na Ukrainie* właśnie modernizują do standartu "23-98" 18 szt. angolańskich MiG-23ML.Samoloty otrzymają w/w stację radarową,systemy kierowania uzbrojeniem oraz pociski R-77.Remont wydłuży resurs samolotów o kolejne 10-15 lat.
Czy będzie tak samo skuteczny jak Bizon? Jeżeli dostanie system wymiany informacji taki jak mają Indyjskie MiG-21-93 to tak,bo tak naprawdę to sprawia,że Bizon jest tak grozny.Druga sprawa,że Bizony działają w ugrupowaniu Hunter-Killer z Su-30MKI.Czy angolanskie Su-27 posiadają data linka? śmiem twierdzić,że nie.
Warto też poruszyć kwestię jego potencjalnego przeciwnika,czyli Gripena.O ile w walce BVR samolty te miałyby mniej więcej wyrównane szanse to w walce manewrowej już nie.

*Modernizacja jest wykonynywana na Ukrainie ale razem z firmami rosyjskimi i pod patronatem Mikojana.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-23-98 i jego nowe pazurki
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 21, 2005, 20:24:30 »
Cytat: Kusch
Czy angolanskie Su-27 posiadają data linka? śmiem twierdzić,że nie.

Właściwie Su-27, w przeciwieństwie do MiGów-29 9.12, od 5tej albo 6tej serii produkcyjnej byly przygotowywane do działań grupowych. Do tego służyła aparatura pokładowa TKS-2 (Typowyj Kompleks Swiazi), umożliwiająca wymianę informacji pomiędzy 16ma samolotami. Podkreślam oczywiście że idzie o wymianę grupową. Oczywiście szło w tym wszystkim o wymianę wskazań aparatury celowniczej, a takie numery jak naprowadzenie pocisku rakietowego odpalonego przez kogoś innego raczej by nie przeszły. Tak czy inaczej jest to chyba swego rodzaju "data link".

Cytat: Kusch
Warto też poruszyć kwestię jego potencjalnego przeciwnika,czyli Gripena.

Sądzę że akurat MiGi-23-98 raczej nie będą stosowane przeciw Gripenom - do tego posłużą być może maszyny z rodziny Su-30, które Angola ma zamiar kupić. Alternatywnie Su-27 rozbudowane w przyszłości do Su-27SMK. Natomiast MiGi-23-98 były i będa przeciwstawiane ich odwiecznemu przeciwnikowi - F1 Mirage sił powietrznych RPA. MiG-23-98 będzie w moim odczuciu w lotnictwie angoli raczej samolotem drugoliniowym. Oba kraje zresztą nie rezygnują ze starszych samolotów i jak widać gruntownie je remontują.

Cytuj
O ile w walce BVR samolty te miałyby mniej więcej wyrównane szanse to w walce manewrowej już nie.

Uważam że także i to może być sprawą dyskusyjną. Jeśli system sterowania geometrią ruchomej części skrzydeł, jak napisał Sunny, jest automatem, to wcale może nie być tak tragicznie w przypadku MiGa-23-98. Zreztą MiG nadrabia to po części nahełmowym dystrybutorem celów i rakietą R-73E. Z drugiej strony nie do końca wiadomo jakimi wersjami MiGów-23 dysponowała Angola. Gdyby rozbudowywanymi samolotami (jako baza do modernizacji) były MiGi-23MLD, to chyba nie byłoby tak tragicznie, chociaż oczywiste jest, że do samolotów czwartej generacji pod tym względem "dwudziestka-trójka" i tak ma daleko  :) i dyskusja taka jest bezcelowa. Na marginesie jednak warto dodać że MiG-23MLD w zasadzie powstał w wyniku starań konstruktorów, aby kolejny raz poprawić własności tego samolotu w manewrowej walce powietrz­nej. W czasie prób na różne sposo­by modyfikowano skrzydło samlotu. Odbywało się to na tej zasadzie że na krawędzi natarcia nieru­chomych części skrzydeł kombinowano z różnymi kształtami charakterystycznego dla tej wersji "zęba". W MiGu-23MLD założono też niewielkie turbulizatory czyli "wytwarzacze wirów" na stożku kadłuba - likwidowały one ponoć asyme­trię opływu występującą przedtem w locie z dużym kątem natarcia. Dzięki temu, jak się doczytałem w monografii, ponoć nie powstaje wtedy tzw. kierun­kowy moment destabilizujący i sa­molot może manewrować z więk­szym dopuszczalnym kątem natarcia. Kolejny motyw dotyczył optymalnego skosu przy walce powietrznej.  Zmo­dyfikowano orzy tym układ sterowania w Migu-23MLD: sy­stem SOS-4-3 podobno już automatycznie wy­chylał klapy przednie i tylne, gdy samolot wychodził na kąty natar­cia ponad 10° przy prędkości poni­żej 900 km. W sumie porwawiło to, i to dość mocno, zwrotność MiGa-23MLD w płaszczyźnie poziomej. Nie wolno też lekceważyć możliwości MiGa-23 w walce pionowej - wg. niepotwierdzonych informacji podobno podczs testowania przez izraelczyków syryjskich egzemplarzy MiGa-23 okazało się że samolot ma ponoć duzego kopa - większego niż wczesne F-16 i F-18.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: MiG-23-98 i jego nowe pazurki
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 21, 2005, 20:54:35 »
Cytuj
Właściwie Su-27, w przeciwieństwie do MiGów-29 9.12, od 5tej albo 6tej serii produkcyjnej byly przygotowywane do działań grupowych. Do tego służyła aparatura pokładowa TKS-2 (Typowyj Kompleks Swiazi), umożliwiająca wymianę informacji pomiędzy 16ma samolotami. Podkreślam oczywiście że idzie o wymianę grupową. Oczywiście szło w tym wszystkim o wymianę wskazań aparatury celowniczej, a takie numery jak naprowadzenie pocisku rakietowego odpalonego przez kogoś innego raczej by nie przeszły. Tak czy inaczej jest to chyba swego rodzaju "data link".

Tak tylko jest to system stosowany przez Wojska PWO Strany i pytanie czy Rosja udostępniła tak żywotny system Angoli.Poza tym idąc tym tropem MiG-23P (wersja dla wojsk OP) też posiadał swego rodzaju data linka i mógł być naprowadzany via AWACS.

Cytuj
Zreztą MiG nadrabia to po części nahełmowym dystrybutorem celów i rakietą R-73E.

Tak samo jak afrykanskie Gripeny,tyle,że z pociskiem A-Darter;
http://www.denel.co.za/Aerospace/MISSILES.asp
W dwódziestce trójce trochę pokpili sprawę z oszkleniem kabiny,odpowiednie stosowanie celownika nachełmowego napewno nie jest tak korzystne jak w MiGu-29 i Bizonie.

« Ostatnia zmiana: Listopada 21, 2005, 21:37:54 wysłana przez Kusch »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-23-98 i jego nowe pazurki
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 21, 2005, 22:14:58 »
Cytat: Kusch
Poza tym idąc tym tropem MiG-23P (wersja dla wojsk OP) też posiadał swego rodzaju data linka i mógł być naprowadzany via AWACS.

Ekhm... Chyba nie. MiG-23P/MiG-23PD był naprowadzany podobnie jak Mig-25PD, przez naziemny system naprowadzania Wozduch-1M. Co oczywiście nie zmienia faktu że jest to "datalink" :) Swoją drogą widoczność z kabiny MiGa-23 jest rzeczywiście mała, ale gwoli uczciwości trzeba przyznać że konstruktorzy tego samolotu projektując go wyszli z trochę innymi założeniami.

Cytat: Kusch
i pytanie czy Rosja udostępniła tak żywotny system Angoli

Po tylu latach pewnie już nie ma przeszkód w jego eksporcie :) Chyba że Su-27 Angoli to samoloty wczesnych serii z PWO. Słabiej wyposażone pod tym względem były przy tym na przykład samoloty Su-27K dostarczone ChRL.



« Ostatnia zmiana: Listopada 21, 2005, 22:18:22 wysłana przez John Cool »

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: MiG-23-98 i jego nowe pazurki
« Odpowiedź #6 dnia: Listopada 21, 2005, 22:19:51 »
Cytuj
Swoją drogą widoczność z kabiny MiGa-23 jest rzeczywiście mała, ale gwoli uczciwości trzeba przyznać że konstruktorzy tego samolotu projektując go wyszli z trochę innymi założeniami.

Tak ale nie przeszkodziło to firmie Mikojan i Gurewicz zrewidować poglądów i założyć bardziej transparentną owiewkę w MiGu-21-93 Bizon.
« Ostatnia zmiana: Listopada 21, 2005, 22:23:50 wysłana przez Elwood »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-23-98 i jego nowe pazurki
« Odpowiedź #7 dnia: Listopada 21, 2005, 22:28:16 »
Co i tak zbytnio nie poprawi widoczności z tyłu :( A co do opracowania bardziej odpowiedniego wiatrochronu Angola powinna chyba porozmawiać sobie z obecnym głównym konstruktorem, dbającym o rodzinę MiG-23/MiG-27 - Grigorijem Siedowem :)