Autor Wątek: DB 610 - jak się sprawował  (Przeczytany 3484 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
DB 610 - jak się sprawował
« dnia: Grudnia 08, 2005, 21:31:18 »
Ponieważ na DWS-ie nikt nie chce ze mną podyskutowac w tym temacie robię mały crossposting :)

Genialni :)  Niemieccy inzynierowie popełnili takie cudo jak silnik DB 610. Podobno sam Goering wypowiedział sie na temat stopnia skomplikowania jego konstrukcji że: "aby wymienić w nim świece trzeba wymontować cały silnik". Wiem o trzech (?) samolotach wyposażonych w niego, a mianowicie Ju288 C oraz He177A-5/R2 i Me 261 V3. Był to jak wiadomo sprzężone dwa DB605, co do mocy się nie wypowiem bo była chyba różna ale w Ju podają 2165kW (DB610A1/B1). Po co było wymyślać tak skomplikowana konstrukcję? Jak wyglądała jego sprawność? Choć sam fakt jego popularności trochę o nim świadczy.
Mam jeszcze wiele pytań ale myślę że koledzy mi je rozwieją.
miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM

Schmeisser

  • Gość
Odp: DB 610 - jak się sprawował
« Odpowiedź #1 dnia: Grudnia 08, 2005, 21:40:10 »

Cudem to ja bym tego nie nazwał.
To dwie 605 połączone w układ inverted-W. Zysk to niewątpliwie mniejsza powierzchnia czołowa maszyny, mniej skomplikowana instalacja paliwowa, i sterująca silnikami w porównaniu do zabudowania osobnych silników. Za to problemy :D panie ! Do wyboru do koloru :D Z grzaniem się, z niebanalnymi momentami działającymi na konstrukcje jarzma za sprawą cięzaru ustrojstwa. A to dopiero początek :D

Odp: DB 610 - jak się sprawował
« Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 08, 2005, 22:12:38 »
Fakt więcej problemów niz korzyści jednak wydaje mi się że z biegimem czasu i z tym by sobie poradzono
ten silnik praktycznie raczkował
tyle samo kucy podają dla he-177
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Elwood

  • Gość
Odp: DB 610 - jak się sprawował
« Odpowiedź #3 dnia: Grudnia 08, 2005, 23:56:33 »
Ten silnik nigdy nie został dopracowany, i moim zdaniem nigdy dopracowany być nie mógł. Ta konstrukcja to ślepa uliczka w którą skierował konstruktorów debilny odgórny nakaz RLM. Nie trzeba być specjalnie obeznanym z techniką, by dostrzec absurdalny jak na zastosowanie lotnicze poziom komplikacji i wrodzone predyspozycje do problemów z utrzymaniem reżimów termicznych dla bloków wewnętrznych cylindrów i bloków zewnętrznych. Co zresztą szybko wyszło na jaw w praktyce. Technicy nienawidzili tych silników, piloci bali się wskazówek temperatury cieczy w kabinie a kwatermistrzostwo rwało włosy z głowy na myśl o zużyciu paliwa w tych motorach. Co zresztą doprowadziło w 1944r. do niemal całkowitego uziemienia floty He-177.
Potężne, słusznie sugerujące rozmiar problemu chłodnice czołowe, wspomagane specjalnie ukształtowanymi profilami u nasady łopat śmigieł, dwa potężne silniki przekazujące ogomną moc na wspólną i nierozłączną przekładnię łączącą je w jeden agregat, różne warunki termiczne pracy poszczególnych bloków tego samego agregatu- myślę że to pewnie nawet dzisiaj nie działałoby za dobrze.
DB-610 to na pewno olbrzymia moc z kompaktowego w rzucie czołowym agregatu, ale moc kapryśna i często nieprzewidywalna.
« Ostatnia zmiana: Grudnia 09, 2005, 00:24:17 wysłana przez Schmeisser »

Offline rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
Odp: DB 610 - jak się sprawował
« Odpowiedź #4 dnia: Grudnia 09, 2005, 10:45:56 »
Pisząc "cudo" chciałem być nieco sarkastyczny :)
Elwood,  ten rozkaz RLM miał dotyczyć nakazu wymyślenia takiego czegoś, czy nakaz wykonania istniejącej dokumentacji?
A tak wogóle co chciano osiągnąć? Większą moc? Oszczędność miejsca?
Swoją drogą to ta konstrukcja jest b. dobrym przykładem "zapętlenia się" konstruktorów niemieckich w swych działaniach. Zaczęto wymyslać już tak pokomplikowane ustrojstwa że stawały się one nieużyteczne. Takich przykładów jak DB610 można znaleźć sporo. Choć jest odwieczny problem - rozwijać znane - czy konstruować nowe? Chodzi mi oczywiście o czas wojny.
miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM

Odp: DB 610 - jak się sprawował
« Odpowiedź #5 dnia: Grudnia 11, 2005, 19:58:52 »
Cytuj
nierozłączną przekładnię łączącą je w jeden agregat, różne warunki termiczne pracy poszczególnych bloków tego samego agregatu- myślę że to pewnie nawet dzisiaj nie działałoby za dobrze.

aktualnie układy konstrukcyjne typu W stosują z tego co się orientuje dwaj producenci
tzn AUDI silnik w12
oraz Bugatti do modelu Veyron 16-4(1001KM)
kożyści z tego układu są dość znaczne ogromne moce przy zachowaniu nieznacznie większych rozmiarów od układów typu V

jeżeli to ma być dziwna konstrukcja to co sadzicie o prototypowych niemieckich konstrukcjach typu rzędowo- gwiazdowego generowane moce w okolicach 4000KM nie pamiętam teraz oznaczeń tego monstrum było na pewno tego kilka rodzai powstawały wersje DB jak i BMW
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Molnar

  • Gość
Odp: DB 610 - jak się sprawował
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 11, 2005, 21:08:38 »
BTW Bugatti to Volkswagen Group a tu już blisko do Audi :P
460 koni, 6 litrów, przyspieszenie 0-100 km/h 5,2(s) w A8 lol


Odp: DB 610 - jak się sprawował
« Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 11, 2005, 21:34:12 »
Veyron 1001KM 1200 z hakiem Nm i 13 sekund... do 300km/h
416km/h i jedyne Milion łojro za sztukę
seria limitowana spieszcie się bo braknie
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

pawel

  • Gość
Odp: DB 610 - jak się sprawował
« Odpowiedź #8 dnia: Grudnia 11, 2005, 22:07:37 »

jeżeli to ma być dziwna konstrukcja to co sadzicie o prototypowych niemieckich konstrukcjach typu rzędowo- gwiazdowego generowane moce w okolicach 4000KM nie pamiętam teraz oznaczeń tego monstrum było na pewno tego kilka rodzai powstawały wersje DB jak i BMW
Można prosić więcej informacji na ten temat. Może jakieś zdjęcia.

Paweł
'VIPER'

Odp: DB 610 - jak się sprawował
« Odpowiedź #9 dnia: Grudnia 11, 2005, 22:21:40 »
no właśnie w tym problem że ja mam to na książkach w domu a perzez najbliższ dwa tygodnie siedzę na akademiku i nie dam rady
zdjęcia są w książce tajne projekty  Luftwaffe1939-45 myśliwce jak kto ma tę pozycje to niech cos więcej zacytuje ja pisze tylko to co mi utkwiło w pamięci

To miało być montowane w najnowszych myśliwcach projektowanych na 1946-47  min.w nowych ciężkich myśliwcach doniera focke-wulfa ale jak mówiłem głowy za to nie dam
może elwood ma cos na ten temat albo schmaisser(mam nadzieję ze dobrze napisąłem)

Jedną z tych konstrukcji były dwa połaczone BMW 801(z chłodzeniem wodnym!!!!) pamiętam też coś o jakimś daimllerze ułożonym w przekreślone x(układ płatka śniegu) ale w każym rzędzie były 4 cylindry taka poczwórna gwiazda z cylindrami w rzędzie
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

pawel

  • Gość
Odp: DB 610 - jak się sprawował
« Odpowiedź #10 dnia: Grudnia 11, 2005, 22:34:36 »
schmaisser(mam nadzieję ze dobrze napisąłem)
A nie SchmEisser? :002: Oj Szmajs będzie zły :021:...
Jedną z tych konstrukcji były dwa połaczone BMW 801(z chłodzeniem wodnym!!!!) pamiętam też coś o jakimś daimllerze ułożonym w przekreślone x(układ płatka śniegu) ale w każym rzędzie były 4 cylindry taka poczwórna gwiazda z cylindrami w rzędzie
Dziwne, że w rzędzie. Jak dla mnie bardziej logiczne wydaje się "obrót" każdej kolejnej gwiazdy w stosunku do porzedniej i kilka stopni , tak jak w MajorWasp (ze względu na mechanikę, chłodzenie etc.). Ależ te Niemiaszki miały dziwne pomysły...

Paweł
'VIPER'

Schmeisser

  • Gość
Odp: DB 610 - jak się sprawował
« Odpowiedź #11 dnia: Grudnia 11, 2005, 22:40:50 »
Cytuj
To miało być montowane w najnowszych myśliwcach projektowanych na 1946-47  min.w nowych ciężkich myśliwcach doniera focke-wulfa ale jak mówiłem głowy za to nie dam

Coś mi sie kołacze w głowie iż w 43 albo na początku 44 RLM wydało zarządzenie zabraniające prac nad myśliwcami tłokowymi, poza niezbędnymi modyfikacjami istniejących konstrukcji.

Odp: DB 610 - jak się sprawował
« Odpowiedź #12 dnia: Grudnia 12, 2005, 00:37:29 »
to jets ta książeczka dużo rysunków i zdjęć niestety szczególnie rysunkow co może prowadzić do wnioskówi iz są to tylko spekulacje autora co do projektów myśliwców ale zdjęia silników i własnie o te mi się rozchodzi sa jak naj bardziej autentyczne
: Grudzień 11, 2005, 23:58:59
dobra jedna z tych konstrukcji to Junkers Jumo 222
 24-cylindrowe silniki rzędowe w układzie X (ściślej: 6 rzędów po 4 cylindry), chłodzone cieczą, Jumo 222A/B o maksymalnej mocy startowej po 1618 kW (2200 KM) każdy i mocy trwałej po 1324 kW (1800 KM) przy 2700 obr./min, napędzające 3- lub 4-łopatowe metalowe śmigła przestawialne o średnicy 4,10 m

to jedna z tych konstrukcji użyta do napedu Arado Ar-340 był projekt zamontowania tego silnika w Ta-152
tych silników Bmw 4000KM Jeszcze nie znalazłem ale szukam

dobra mam tego daimlera projekt nzywał się DB613 24 cylindry po czetry w sześciu rzędach moc 3500KM macie go na fotkach ta maszynka to Henshel P.75
inny ciekawy proojekt to BMW Schnellbomber II
napęd stanowiły dwa silniki turbośmigłowe typu BMW 028 o mocy maksymalnej (równoważnej) po około 4832 kW (6570 KM) każdy, napędzające po dwa metalowe przeciwbieżne 4-łopatowe śmigła przestawialne o średnicy 4,10 m
: Grudzień 12, 2005, 00:24:05
kolejna porcja faktów silnik ię zwał BMW 803 połączenie dwóch 801 chłodzenie wodne moc ok 3900-4000KM
projektowany dla Arado i Focke-Wulfa ciezkich mysliwców niszczycieli

pozdrawiam
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP