Dalsza część dyskusji wydzielona z wątku: Jak-28 - jakim był samolotem?Witam Kolegów i Koleżanki,
Parę słów w sprawie Jak-28. Moim skromnym zdaniem to jeden z ciekawszych samolotów zimnej wojny. Jest o nim nawet książka, o wersji PP (posiadam skany):
[img]
Wojska Lotnicze naszego kraju planowały wprowadzić na uzbrojenie Jak-27R a nie 28. Szkolono nawet pilotów w Brzegu (164. OGRAP) ale w ostateczności do zakupu nie doszło. Całość w Lotnictwie chyba z 2007 roku.
Generalnie wyposażenie Jak-27R nie zachwycało: "Wyposażenie fotograficzne pozwalało na prowadzenie rozpoznania fotograficznego z wysokości 300-16.000 m przy prędkościach poddźwiękowych lub naddźwiękowych, ale tylko przy dobrej widoczności i w dzień. Składało się z czterech aparatów fotograficznych: ruchomego AFA-42/50 lub 42/75 do zdjęć bocznych, nieruchomego AFA-41/10 i dwóch ruchomych AFA-42/75 lub 42/100 na podstawach AKAFU-33M."
Witamy na forum

W kwestii Jaka-27R nie ma się co dziwić - może się mylę ale pod tym względem chyba trochę więcej oferował naszym Wojskom Lotniczym w tamtych czasach już MiG-21R (typ 94R-03)

Wyposażenie stałe i podwieszane tej maszyny miało kilka wariantów:
-"D" - dzienny wariant rozpoznawczy z kamerami: 2 x AFA-39 wbudowane na stałe, 4 x AFA-39 ruchome do zdjęć bocznych oraz kamerę AFA-5;
-"N" - nocny wariant rozpoznawczy - kamera UAFA-47 + 188 flar oświetlających, każda o mocy świetlnej bodajże kiludziesięciu tysięcy kandeli;
-"R" - rozpoznanie elektroniczne i elektrotechniczne - urządzenia "Romb-4A" i "Romb-4B" + kamera AFA-39;
Wyposażenie dodatkowe (podwieszane opcjonalnie):
- stacja ECM zakłóceń aktywnych SPS-141M "Goździk";
- zasobnik do pobierania próbek powietrza;
- wyposażenie do transmisji danych pracujące w zakresie VHF.
W Związku Radzieckim przeprowadzono również próby z zasobnikami "Szpil" oraz "Prostor" ale ostatecznie znalazły zastosowanie na Su-24MR. Inną sprawą jest jeszcze Su-22M4R z różnymi wersjami zasobnika KKR-1, ale to była jeszcze wyższa półka niż MiG-21R.