To Y-8 (Znany wszystkim sędziwy An-12 de facto

), a właściwie jedna z jego wersji przebudowana do nowej roli. Skrócono mu nos i usunięto szklaną kopułę. Również otwierane z tyłu drzwi luku ładowniczego został wywalone. Swoją drogą Y-8 doczekał się już kilku modernizacji w tym kierunku. Odnośnie akurat tego samolotu można spotkać w internecie nazwę
"Balance Beam Testbed". Mają też drugi prototyp AWACSa - KJ-2000 (A-50I), znaczy się samolot dowodzenia bazujący na Ił-76MD. Jeśli chodzi o radiolokatory dla obu samolotów, można się spotkać z nazwą "phased array", zwłaszcza w stosunku do tego pierwszego, , co może świadczyć, że to ustrojstwo na górze jest radiolokatorem wiadomo jakiej rodziny. Obydwa samoloty są świadectwem, iż ChRL stara się gonić resztę świata również i w tej dziedzinie, aby koordynować działania samolotów J-7G, J-8F, J-10A, J-11A, JH-7A and H-6H/M, powszechne w ich lotnictwie, do czego oczywiście potrzebny jest przyzwoity
datalink, zapewniający kodowaną telemetrię danych.
Y-8:


Y-8X chińskiej marynarki, do patrolu morskiego:

KJ-2000:


Najśmieszniejsze jest to, że podobno całej przebudowy dokonano w relatywnie krótkim czasie:
