Autor Wątek: Me109 z radarem  (Przeczytany 3926 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Me109 z radarem
« dnia: Stycznia 09, 2006, 18:34:08 »
Ktoś wie cokolwiek na ten temat????
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Offline zack

  • *
  • Moonhunter.
Odp: Me109 z radarem
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 10, 2006, 13:04:32 »
Przede wszystkim na tym zdjęciu jest błąd  w podpisie. To nie jest radar Lichtenstein. Jesienią 1943r. pojawiło się kilka nowinek technicznych, które miały wpływ na przebieg nocnych zmagań nad Niemcami. Jedną z nich był radar FuG 217 Neptun J. Służył on jednocześnie jako aktywne urządzenie wykrywające cele powietrzne, a także jako stacja ostrzegania tylnej półsfery. Neptun J był przeznaczony do zabudowywania na pokładach jednosilnikowych myśliwców. Jego kąt poszukiwania celu wynosił 120 stopni, a zasięg od 400 do 4000 metrów. Atutem Neptuna J była prostota budowy i nieskomplikowana obsługa. Jego proste, drutowe anteny stawiały niewielki opór aerodynamiczny. W początkach 1944r. nad terytorium Rzeszy operowało 35 jednosilnikowych nocnych myśliwców, należących do NJGr. 10, które były wyposażone w ten typ radaru .

A tutaj wykaz sprzętu używanego przez 10 NJGr:
http://www.ww2.dk/oob/bestand/njagd/bnjgr10.html

Bis zum bitteren Ende.

Grzesio

  • Gość
Odp: Me109 z radarem
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 10, 2006, 13:13:34 »
A mi jeszcze chodzi po głowie fotka Bf 109 z naxosem za kabiną?

Pzdr

Grzesiu

Offline zack

  • *
  • Moonhunter.
Odp: Me109 z radarem
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 10, 2006, 13:32:45 »
No to masz:

Pozdrawiam.

Bis zum bitteren Ende.

Odp: Me109 z radarem
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 10, 2006, 13:56:38 »
Naxos wykrywał brytyjskie radary bobardierskie H2S montowane na Lancasterach tak????
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Offline zack

  • *
  • Moonhunter.
Odp: Me109 z radarem
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 10, 2006, 14:06:45 »
Zgadza się.Urządzenia FuG 350 Naxos służyły do wykrywania sygnałów brytyjskich radarów pokładowych H2S, z odległości do 50 km. Wyprodukowano ich łącznie 1 500 sztuk, większość zamontowano w samolotach typu Junkers Ju 88. W celach eksperymentalnych instalowano FuG 350 w kilku maszynach Messerschmitt Bf 109 G – 6, używanych przez NJGr. 10 .
Radar Naxos był równiez używany w Kriegsmarine:
http://uboat.net/technical/detectors.htm
 
Sprawy "radarowe" są opisane w mojej oracy o Nachtjagd, którą można przeczytać m.in. tu: http://air2ww.webd.pl/articles.htm

Bis zum bitteren Ende.

Odp: Me109 z radarem
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 10, 2006, 14:18:45 »
Mam jeszcze takie pytanko, bo widzę że trafiłem na eksperta w sprawie nocnych myśliwców Luftgangsta :002:

Gdzieś, ale nie pamiętam dokładnie gdzie natrafiłem na informację, iż jakiś typ maszyn miał montowane, nie pamiętam teraz dokładnie, celowniki czy raczej termonamierniki.
Kołacze mi się to po głowie razem z He-219UHU, Do-217N2 lub  Do335.
Kojarzy mi się to właśnie z tymi maszynami coś takiego było w ogóle w użytku???? 
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Offline Ranwers

  • *
  • Wizzard
Odp: Me109 z radarem
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 10, 2006, 14:46:01 »
Wiem że w Do-17Z montowano reflektor emitujący podczerwień
.       __!__
.____o(''''')o____.
          " " "
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym

Offline zack

  • *
  • Moonhunter.
Odp: Me109 z radarem
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 10, 2006, 14:53:04 »
Chodzi Wam zapewne o system wykrywania celów na podczerwień Spanner – Anlage. W wariancie Spanner I składał się z reflektora promieni podczerwonych, oraz z ekranu tzw. Q-Ruhr. Warianty urządzenia Spanner II – IV nie posiadały reflektora promieni podczerwonych. Były to pasywne urządzenia, wykrywające emisję ciepła z rur wydechowych samolotów przelatujących w pobliżu.
Foto I:

Foto II:
« Ostatnia zmiana: Stycznia 10, 2006, 15:02:44 wysłana przez zack »

Bis zum bitteren Ende.

Odp: Me109 z radarem
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 10, 2006, 19:34:33 »
Chodziło mi o urządzenie pasywnie wykrywające ciepło emitowane przez silniki.
A maszyna, o której to czytałem to nie Do 17.
Czytałem to na pewno odnośnie jednej z wymienionych przez mnie maszyn:
Do-217, Do-335 lub He-219
Tak więc czy coś takowego było montowane na tych maszynach????
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Odp: Me109 z radarem
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 10, 2006, 22:44:53 »
mała ciekawostka odnośnie nocnych 110

macie jakiś pomysły co to jest?
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Offline zack

  • *
  • Moonhunter.
Odp: Me109 z radarem
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 10, 2006, 23:37:16 »
Chodziło mi o urządzenie pasywnie wykrywające ciepło emitowane przez silniki.
Ja napisałem:
Były to pasywne urządzenia, wykrywające emisję ciepła z rur wydechowych samolotów przelatujących w pobliżu
Może więc niech Kolega uważniej czyta posty.
Poza tym:
A maszyna, o której to czytałem to nie Do 17.
Na początku urządzenia typu Spanner-Anlage były montowane na samolotach typu Dornier Do 17 2-10 Kauz II, następnie również na BF 110 D-1/U 1. W późniejszym okresie w związku z wprowadzaniem coraz doskonalszych radarów, zarzucono stosowanie Spannera.
Po wprowadzeniu przez RAF systemu zakłócajacego Window, firma AEG wyprodukowała nastepny model urządzenia - Spanner III. Był on stosowany na froncie wschodnim, nie ma wiadomości, jakoby Spanner III był używany przez Nachtjagd (skupiano sie raczej na wdrażaniu radarów odpornych na zakłócenia Window).
A fotografia którą przedstawiłeś - moim zdaniem mogą to być np. działka typu MG 151/20 z jakimiś niestandardowymi tłumikami płomieni (nie jestem pewien na 100 procent). Często takie przeróbki były dokonywane samowolnie przez mechaników, tak więc można spotkać wiele wariantów tego samego uzbrojenia strzeleckiego. Techniczne aspekty Nachtjagd to temat na dość obszerną publikację i wyciąganie przez Kolegę kolejnych fotografii w rodzaju "zgaduj - zgadula" nie jest chyba dobrym pomysłem. Jeżeli jestes zainteresowany tym tematem - pisz na PW lub maila - z chęcią wskażę literaturę  szerzej traktującą o zagadnieniu nocnej wojny powietrznej.
Pozdrawiam.

Bis zum bitteren Ende.