Autor Wątek: Sterownice w Su-22/27 / MiG-29  (Przeczytany 3781 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Bucic

  • *
  • "negative thrust to weight ratio"
    • GIMP
Sterownice w Su-22/27 / MiG-29
« dnia: Lutego 03, 2006, 17:59:37 »
Pytanko na początek:
Jaki kształt ma tor zakreślony przez punkt na drążku po wykonaniu pełnego, okrężnego ruchu, z użyciem maksymalnego wychylenia?
Czy jest to kwadrat, czy coś kwadratopodobne o zaokrąglonych rogach, czy może okrąg albo jeszcze coś innego?

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Sterownice w Su-22/27 / MiG-29
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 03, 2006, 18:40:18 »
Prostokąt, ale jego wymiarów w rosyjskich maszynach tobie nie podam... za to mogę podac jakie wymiary ma w F/A-18 i F-14 :D

F/A-18 każdej wersji: 6"x7.5" (ruch wsteczty = 5")

F-14 każdej wersji: 7"x9.5" (ruch wsteczty = 5.5")

Offline Bucic

  • *
  • "negative thrust to weight ratio"
    • GIMP
Odp: Sterownice w Su-22/27 / MiG-29
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 03, 2006, 19:02:15 »
To też się przyda, dzięki!
W każdym razie już wiem, że raczej nie kółko :001:

No i czekam na jakiegoś speca od ruskiego sprzętu...

Odp: Sterownice w Su-22/27 / MiG-29
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 03, 2006, 19:47:30 »
prostokąt

Offline Bucic

  • *
  • "negative thrust to weight ratio"
    • GIMP
Odp: Sterownice w Su-22/27 / MiG-29
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 03, 2006, 20:07:27 »


O takich mniej więcej proporcjach?
*N zaznaczyłem położenie neutralne drążka.

Odp: Sterownice w Su-22/27 / MiG-29
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 03, 2006, 20:23:05 »
MiG-29:
"do siebie" - 204 mm, by to zrobić należy "przyłożyć" 6,6 kG;
"od siebie" - 112 mm, 9 kG;
"lewo/prawo" - 124 mm,
skok pedałów (w uzupełnieniu) 91 mm.

Na Su-22 - nie mam dostępu do danych, ale z tego co pamiętam jest podobnie.

PS: Tak jest przy neutralnym położeniu instalacji efektu trymerowego.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Sterownice w Su-22/27 / MiG-29
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 03, 2006, 20:31:58 »
Nie powinien byc aż tak szeroki.
w F-14 który jest bardzo podobny do układu MiGa (siły przekazywane mechanicznie za pomocą aparatury hydraulicznej) wygląda to w ten sposób:


Edit
o, już Toyo podał dokładne dane :D

Odp: Sterownice w Su-22/27 / MiG-29
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 03, 2006, 20:40:45 »
Mam przed sobą dokumentację pisaną jeszcze cyrylicą, a przywiezioną wraz z pierwszymi egzemplarzami MiG-a i tam tak jest napisane.

Miałem okazję lecieć Eaglem i faktycznie co mi się rzuciło, to wychylenia drążka i siły na nim, mniejsze niż w MiG-u. Z relacji kumpli, którzy latali np. Viggen, Mirage'm, Alfa Jet'em potwierdzają, że są one "miękkie" i wychylenia są mniejsze w kanale lotek.

Offline Bucic

  • *
  • "negative thrust to weight ratio"
    • GIMP
Odp: Sterownice w Su-22/27 / MiG-29
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 03, 2006, 20:48:48 »
Ok, ale wielkości podane są w mm i jednostkach siły, a nie odpowiednio - stopniach i Nm, więc mam przyjąć, że punkt, do którego te dane się odnoszą, leży na tej samej wysokości drążka co powiedzmy środek dłoni/nadgarstka, tak?

Odp: Sterownice w Su-22/27 / MiG-29
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 03, 2006, 20:51:28 »
I tu jest problem, nie wiem dokładnie, gdzie leży ten punkt pomiarowy. Podejrzewam jednak, że w dolnej części uchwytu.

Offline Bucic

  • *
  • "negative thrust to weight ratio"
    • GIMP
Odp: Sterownice w Su-22/27 / MiG-29
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 03, 2006, 21:00:42 »
Kurde, przydałby się wykres zależności siły na drążku od wychylenia dla obu osi...
Najbardziej ciekawi mnie przebieg w okolicach punktu neutralnego. Ale to już by było za dużo.

Dziękuję za pomoc w ustaleniu poprzedniego! :001:

Mam kolejne pytanko (powiedz(cie),jak będziecie mieli dosyć :004:):
Czy wychylenie lotek, sterów wysokości i kierunku jest proporcjonalne do wychylenia sterownic?

Odp: Sterownice w Su-22/27 / MiG-29
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 03, 2006, 21:12:27 »
OK, znalazłem obciązenie dla lotek  6,2kG

Lotki:
wychylenie 1 mm - 1 kG wzrasta liniowo do wartości max;

Kanał podłużny:
- do siebie
-- 2,2 mm - 1,5 kG
-- 11,7 mm - 3,4 kG
- od siebie
-- 2,2 mm - 1,5 kG
-- 21,3 mm - 6,2 kG

Ależ ci Rosjanie są precyzyjni.

Należy jednak pamiętać, że obciążenie zmienia się zależnie od fazy lotu, np. szybko = ciężko i odwrotnie, wysoko = lekko. Całym procesem steruje system symulacji obciążenia drążka, pozwala to na tzw. czucie samolotu przez pilota.

W poprzednich postach piszę o sytuacji, gdy samolot stoi na ziemi i są dokonywane pomiary kontrolne.


PS: Bucic, czyżbyś robił dżojstik do Lock On??    :021:

Offline Bucic

  • *
  • "negative thrust to weight ratio"
    • GIMP
Odp: Sterownice w Su-22/27 / MiG-29
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 03, 2006, 21:33:09 »
Zaraz spróbuję zebrać te dane do kupy i zrobić małą symulację (wykres(y)). O ile nie usnę :005:

Nie, nie robię, ale myślałem kiedyś, żeby zrobić coś w tych okolicach na pracę przejściową i zbieram informacje przy okazji. Tak w razie czego, gdybym jednak na to poszedł.

Sam zakres ruchów drążka rzeczywiście potrzebny jest mi już teraz do wykonania modyfikacji mojego KLEKOTA (Logitech Wingman Extreme 3D).

Tak naprawdę osiwiałbyś pewnie, gdybyś mi pozwolił zadać tyle pytań, ile tylko chcę :004: Dlatego chcę się skupić na najważniejszych. No i co najważniejsze - co od Ciebie wyciągnę, to nie zginie :001:


Offline Bucic

  • *
  • "negative thrust to weight ratio"
    • GIMP
Odp: Sterownice w Su-22/27 / MiG-29
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 04, 2006, 14:09:58 »
Jednak nie dałem rady...
Zebrałem prawie wszystko do kupy i proszę wszystkich, którzy dorzucają swoje 3 grosze do tego wątku, nie tylko Toya, o sprawdzenie poprawności danych.






Offline Bucic

  • *
  • "negative thrust to weight ratio"
    • GIMP
Odp: Sterownice w Su-22/27 / MiG-29
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 04, 2006, 14:58:45 »


P.S. Z góry przepraszam za 3 posty pod rząd, ale nigdzie nie widzę opcji "połącz posty".