Autor Wątek: Wprowadzanie danych celu w czasie lotu (JDAM, JSOW, etc.)  (Przeczytany 3601 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Wprowadzanie danych celu w czasie lotu (JDAM, JSOW, etc.)
« dnia: Lutego 23, 2006, 18:13:21 »
Lśniący Block 52+ kołysze się na niebie w odległości 100km od frontu. Na jego pylonach wiszą pachnące jeszcze farbą cztery bomby JSOW. Jego cel to bateria artylerii rakietowej Smerch. Bateria zmienia położenie średnio co 30 minut więc wprowadzenie danych o położeniu celu jeszcze w bazie było nie możliwe. Użycie radaru pokładowego także jest nie realne gdyż pilot aby dotrzeć w rejon celu musi poruszać się na wysokości czubków drzew a zwiększnie pułapu lotu poskutkuje oberwaniem kawałkiem żelastwa wyrzuconym z jakiegoś S-300, Buka lub Tora, od których tu aż się roi. Pilot więc musi otrzymać aktualne położenie celu z AGS, JSTARS, Global Hawka lub innego sprytnego urządzenia. No i właśnie jak to się odbywa?  W jakiej formie są one przekazywane i jak pilot wprowadza te dane, koordynaty do uzbrojenia?

« Ostatnia zmiana: Lutego 25, 2006, 17:10:07 wysłana przez Kusch »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: Wprowadzanie danych celu w czasie lotu (JDAAM, JSOW, etc.)
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 23, 2006, 19:09:04 »
Nie jestem do końca pewien, ale w takim wypadku cel musi zostać podświetlony urządzeniem laserowym przez piechotę (albo jakiegoś tajnego agenta hehe). W każdym razie jeśli takowy cel zostaje podświetlony przez małych przyjaciół na ziemi to na MFD albo HUD'zie w kabinie maszynki pojawia się znacznik (kółeczko, kwadrat, trójkąt albo szkic butelki coca coli hehe) i "wystarczy", że pilot naprowadzi swoje "pozdrowienia" na te koordynaty. Jeśli się nie mylę...

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wprowadzanie danych celu w czasie lotu (JDAAM, JSOW, etc.)
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 23, 2006, 19:13:36 »
Chodzi o uzbrojenie wykorzystujące GPS a nie wszelkiej maści Paveway'e. Zresztą tytuł wątku może na to wskazywać.

Jeszcze dodam coś takiego;

"The JSOW’s computer uses two Intel 486 33mhz chips, to pilot the weapon along several waypoints , unless you get bounced and the weapon is released too early, in which case the cpu decides to override the waypoints and make a beeline for the impact point. The coordinates can be entered in flight , particularly useful for doing CAS missions at night\bad weather whiants to use it for. All versions use GPS\INS, but the C model adds a data-link and he AGM-130."
« Ostatnia zmiana: Lutego 23, 2006, 19:23:01 wysłana przez Kusch »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

pawel

  • Gość
Odp: Wprowadzanie danych celu w czasie lotu (JDAAM, JSOW, etc.)
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 23, 2006, 19:45:06 »
Sama idea jest bardzo prosta. Przedstwił ją już Kusch (odpowiadając sobie częściowo na pytanie :) ). Ale ciekaw jestem jak to się odbywa z technicznego punktu widzenia. Poprzez łącze JTIDS wysyłana jest zapewne informacja o celu, jego podstawowych parametrach i pozycji. Ale co się dzieje dalej? Możliwe, że na MFD pojawia się symbol celu i pilot tylko dowiązuje do niego kursor, a reszta odbywa się automatycznie ( do pewnego stopnia oczywiście). I ciekawe jak wygląda na MFD taki "JDAM page"? Może jak w końcu dopracują Falcona to się dowiemy ;) . Oczywiście to tylko moja hipoteza. Z całą pewności można stwierdzić , że przesyłana jest trójwspórzędna informacja o położeniu celu.
Wiem , że kiedyś przeprowadzano próby telemetrycznego programowania bomb JDAM znajdujących się na pokładzie B-52. Dane  z radiolokatora pola walki zostały przetworzone i zakodowane, taka informacja trafiła z ziemi na pokład samolotu. Operator uzbrojenia ograniczył się tylko do autoryzacji, uzbrojenia bomb i ich zrzutu. ...ci sprytni Hamerykanie :002: :002: :002:

Paweł

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wprowadzanie danych celu w czasie lotu (JDAAM, JSOW, etc.)
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 23, 2006, 19:54:57 »
Cytuj
Ale ciekaw jestem jak to się odbywa z technicznego punktu widzenia.

No właśnie taka była idea mojego pytania.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

pawel

  • Gość
Odp: Wprowadzanie danych celu w czasie lotu (JDAAM, JSOW, etc.)
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 23, 2006, 20:49:45 »
Pewnie by nam odpowiedzieli na to pytanie na forum "F-16". Co prawda jestem w stanie przetłumaczyć sobie odpowiedzi, ale nie podjąłbym się napisania pytania. Może byś spróbował Kusch?

Paweł

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wprowadzanie danych celu w czasie lotu (JDAAM, JSOW, etc.)
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 23, 2006, 21:00:58 »
Niestety tylko w naszym języku się porozumiewam  :005: czasami coś potrafię z tekstu wydedukować. Ale mało to u nas experte?  :118:

Pytanie mogło by brzmieć w ten sposób;

Jak wprowadza się koordynaty celu z zródeł zewnętrznych (JSTARS, Global Hawk) w czasie lotu, dla bomb JDAM, JSOW?

As introduced coordinates from external source (JSTARS, Global Hawk) for bombs JDAM, JSOW in time of flight? (To moje nieudolne tłumaczenie)
« Ostatnia zmiana: Lutego 25, 2006, 17:10:39 wysłana przez Kusch »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

kaa

  • Gość
Odp: Wprowadzanie danych celu w czasie lotu (JDAAM, JSOW, etc.)
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 23, 2006, 23:16:19 »
I was wondering: how (from a technical point of view) are JDAAM/JSOW target coordinates from external sources (e.g. JSTARS, Global Hawk) entered inflight?

Zastanawiam się: jak (od technicznej strony) są wprowadzane koordynaty celów JDAAM/JSOW ze źródeł zewnętrznych (np. JSTARS, Global Hawk) w trakcie lotu?

I suppose that proper data (lat, long, height asl) is transfered to the airplane (eg. F-16 block 52+) via a safe coded link, but what next? Is the target location presented on the MFD for the pilot to "lock" at his discretion? Or perhaps he has to input those coordinates manually? Or is the process fully automatic and doesn't require any action form the pilot apart from delivering the weapon to it's programmed release point?

Przypuszczam, że odpowiednie dane (dł., szer., wys. npm) są przekazywane do samolotu (np. F-16 block 52+) przez bezpieczne kodowane łącze, ale co dalej? Czy lokalizacja celu jest pokazywana pilotowi na MFD do "zalokowania" wg jego uznania? Czy może pilot musi wprowadzić te koordynaty ręcznie? Czy też cały proces jest zautomatyzowany i nie wymaga żadnego działania ze strony pilota, poza dostarczeniem broni do zaprogramowanego punktu zrzutu?

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wprowadzanie danych celu w czasie lotu (JDAAM, JSOW, etc.)
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 25, 2006, 16:38:01 »
Świetnie Kaa, że to przetłumaczyłeś.
Wrzuciłeś to na forum Paweł? Jak nie masz czasu to daj linka spróbuję coś tam skrobnąć.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Wprowadzanie danych celu w czasie lotu (JDAAM, JSOW, etc.)
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 25, 2006, 16:46:12 »
Ja wiem tylko tyle, że ręczne wstukiwanie koordynatów celu jest możliwe i było bardzo często wykorzystywane w Iraku i Afganistanie, kiedy dostawali dane od piechoty na ziemi. W którymś z artykułów o Dywizjonie SCANG w Iraku piloci o tym mówili jak bardzo wyczerpujące było wstukiwanie tych koordynatów dla JDAM, a potem kilkukrotne ich sprawdzanie kiedy jakość dźwięku z radia nie była specjalnie dobra.

Czy dane mogą być podane przez JTIDS nie wiem, nie natrafiłem na taką informację na forum f16.net więc prawdopodobnie jest to tajna informacja.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wprowadzanie danych celu w czasie lotu (JDAAM, JSOW, etc.)
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 25, 2006, 16:59:45 »
To dlatego, że amerykanie póki co nie dysponują/dysponowali linkiem 16 w samolotach F-16 (tylko F-15E jeżeli chodzi o samolty taktyczne) co innego nasze Block 52+. W Afganistanie szesnastki używały tylko systemu SADL. System ten został specjalnie skonstruowany pod kontrolerów FAC i dla RQ-1 Predator, który min podświetlał dla nich bomby. Narazie amerykanie są w fazie unifikacji systemu SADL i Link-16.

Jeszcze taki cytat;

"Najnowsze bomby JDAM oraz JSOW okazały się efektywne lecz nie wystarczająco zoptymalizowane do misji CAS. Zarówno piloci jak i kontrolerzy preferowali bomby naprowadzane laserem. Obawy zostały potwierdzone błędami takimi jak bombardowanie własnych wojsk. W jednym przypadku bomba JDAM została zaprogramowana na uderzenie w stanowisko FAC. Błąd związany był z koniecznością wymiany baterii zasilania urządzenia określającego współrzędne celu i jednocześnie różnica w stosowanych przez USAF i US Navy systemach współrzędnych..."
« Ostatnia zmiana: Lutego 25, 2006, 17:13:16 wysłana przez Kusch »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

pawel

  • Gość
Odp: Wprowadzanie danych celu w czasie lotu (JDAM, JSOW, etc.)
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 25, 2006, 19:15:55 »
oto link: http://www.f-16.net/

Paweł

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wprowadzanie danych celu w czasie lotu (JDAM, JSOW, etc.)
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 25, 2006, 22:27:28 »
Dzięki.
Tutaj można śledzić temat;
http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-4937.html

No to mamy już odpowiedz;

"Information regarding weapons, their capabilities, their programming, and their employment is classified. Sorry bud. "

Czyli w telegraficznym skrócie; Te informacje są tajne.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

pawel

  • Gość
Odp: Wprowadzanie danych celu w czasie lotu (JDAM, JSOW, etc.)
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 26, 2006, 17:35:07 »
Co nie znaczy, że nie można się dowiedzieć. Myślę, że poziom utajnienia takich informacji nie  jest wysoki.


Paweł

Offline Ros

  • *
  • Uziemniony
Odp: Wprowadzanie danych celu w czasie lotu (JDAM, JSOW, etc.)
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 27, 2006, 11:13:20 »
Co nie znaczy, że nie można się dowiedzieć. Myślę, że poziom utajnienia takich informacji nie  jest wysoki.
Paweł

No tak tylko powstaje pytanie, jak zdobyć te informacje. Raczej nie sądzę żeby ktoś chciał ryzykować wizytę panów o smutnych twarzach i w ciemnych garniturach dlatego, że powiedział na jakimś tam forum jak wprowadzać dane celu w czasie lotu. Chyba że miałeś na myśli jakieś nieoficjalne kontakty przy piwie i kiełbaskach :001: ale to też może być problematyczne. Mój kumpel, który miał okazję siedzieć chwilę w F-16 (szczęściarz ma znajomego - szefa obsługi) mówił, że udało mu się to tylko dlatego, że samolot nie był uzbrojony. Gdyby miał podwieszone Sidewindery lub nie daj Boże Slammery to nic by z tego nie wyszło (a przecież jak wygląd tych pocisków nie jest utajniony).

Pozdrawiam
Though I fly through the Valley of Death I shall fear no Evil for I am at 80,000 feet and climbing
36 Quai des Orfevres