Autor Wątek: Wzorki na czas skrętu samolotu.  (Przeczytany 10855 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Kopi

  • Gość
Wzorki na czas skrętu samolotu.
« dnia: Marca 07, 2006, 18:30:05 »
Czy zna ktoś z panów coś takiego? Parę razy, na innych forach, wdziałem teksty, gdzie ktoś policzył sobie w jakim czasie powinien dany samolot wykonać skręt o 360 stopni i jaki był promień tego skrętu. Sczególnie interesuje mnie La7 109F4 i Spitfire mk9  :002: :002: :002:

Schmeisser

  • Gość
Odp: Wzorki na czas skrętu samolotu.
« Odpowiedź #1 dnia: Marca 07, 2006, 19:34:02 »
Jest na dwsie temat w którym to miało miejsce, problem w tym że chwilowo forum DWS znajduje się na moim dysku. Jak się podniesie to nie omieszkam powiadomić.

Kopi

  • Gość
Odp: Wzorki na czas skrętu samolotu.
« Odpowiedź #2 dnia: Marca 08, 2006, 08:21:29 »
Ok, dzięki.

PR335

  • Gość
Odp: Wzorki na czas skrętu samolotu.
« Odpowiedź #3 dnia: Marca 15, 2006, 20:47:15 »
t360 = (0,64 *V)/ tg przechyłu
R = V^2 / (9,81 * tg przechyłu)
n = 1/cos przechyłu

Jednostki chyba SI...t360 to czas zakrętu o 360 stopni. V^2 to kwadrat prędkości, natomiast n to przeciążenie.Teraz niech ktoś poda wzor na utratę wysokości w zakręcie i już będziemy wiedzieć wszystko:P
Oczywiście mówimy o zakręcie prawidłowym

Kopi

  • Gość
Odp: Wzorki na czas skrętu samolotu.
« Odpowiedź #4 dnia: Marca 17, 2006, 13:54:18 »
Hm, a co to znaczy zakręt prawidłowy?
Ten wzorek na promień jest mi już znajomy. W jakieś książce z zadaniami z mechaniki jest tam wyprowadzony z tym, że chyba nie opisuje on w pełni tego zjawiska. Mi chodzi o zakręt na granicy przeciągnięcia a nie wywołany tylko przechyłem samolotu przy danej prędkości. Przecież pilot nie tylko pochyla samolot, ale także ściąga drążek do siebie wywołując większą siłę nośną, czyli większe przyspieszenie dośrodkowe, a to przyspieszenie jest ograniczone rodzajem skrzydła i jego powierzchnią. IMO wzory te powinny być troszkę bardziej skomplikowane ;)

Schmeisser

  • Gość
Odp: Wzorki na czas skrętu samolotu.
« Odpowiedź #5 dnia: Marca 17, 2006, 23:58:49 »
Moim zdaniem bezpieczniej bardziej jednoznacznie byłoby powiedzieć iż zwiększa kąt natarcia sciągając drązek , a co z tego wyniknie , skoro prędkośc jest niewielka, to juz inna sprawa.

HansVonStunke

  • Gość
Odp: Wzorki na czas skrętu samolotu.
« Odpowiedź #6 dnia: Marca 18, 2006, 12:02:48 »
Nie mam akurat zadnej odpowiedniej ksiażki pod ręką, więc na szybko :
W zakręcie (nie skręcie, skręta to sobie możesz wypalić :021:) ustalonym samolot jest przechylony pod kątem beta (nazwijmy go tak).Zakładamy, że zakręt jest ustalony- prędkość stała, prędkość kątowa stała, wysokość stała. Wzorek na wypadkową siłę aerodynamiczną generowaną na płacie nośnym to :
Pz = 0,5*ro*V^2*S*Cz
Składowa która równoważy jego ciężar to :
Pzp = 0,5*ro*V^2*S*Cz*cos(beta) = Q   (a Q=m*g)
Z kolei składowa dośrodkowa tej samej siły (nazwijmy ją Pzn) Pz to:
Pzn = Pz*sin(beta) = 0,5*ro*V^2*S*Cz*sin(beta)
W ruchu jednostajnym po okręgu
an = V^2/R,
gdzie an-przyspieszenie dośrodkowe, R-promień ruchu
Ponieważ, jak wiadomo,
A = F/m, gdzie A-przyśpieszenie, F-siła, m-masa (to jest 2 zasada dynamiki Newtona zapisana w wersji z podstawówki), to:
an = Pzn/m = 0,5*ro*V^2*S*Cz*sin(beta)/m
Wobec powyższych
V^2/R = Pzn/m
Z tego liczymy R:
R = V^2*m/Pzn
po podstawieniu mamy :
R=V^2*m/0,5*ro*V^2*S*Cz*sin(beta)=m/0,5*ro*S*Cz*sin(beta)
mamy promień naszego ruchu po okręgu
Teraz, ponieważ prędkość styczna jest stała (założenia początkowe), to zagadnienie sporwadza się do policzenia, w jakim czasie lecąc z prędkością V przelecimy całe koło (bez skojarzeń prosze  :003:):
S=2*pi*R
S=V*t - dla ruchu ze stałą prędkościa, więc :
t=S/V
t=2*pi*[m/0,5*ro*S*Cz*sin(beta)]/V = 2*pi*m/0,5*ro*S*Cz*sin(beta)*V
i to jest nasz poszukiwany czas ruchu.
Wzorek wyprowadzony był przy zalozeniu, ze samolot jest 'niezniszczalny' -bez uwzględnienia danych z obwiedniej obciażeń...które w praktyce Ci ograniczają, przy jakiej prędkości możesz użyć maksymalnego kąta natarcia a dla jakiej już nie.
Jak chcesz do tego wiedziec, na jakim n robisz ten zakręt, to
n = Pz/Q = 0,5*ro*V^2*S*Cz/m*g
Jeśli masz dane n maksymalne, to możesz sobie z tego wyliczyc Cz na którym robisz zakręt, i znając dalsze dane, liczyć czas.
To tyle  :001:.
Jeśli ktoś znajdzie w powyższym rozumowaniu jakieś błędy, to nie krępujcie się poprawić- pisane na szybko, co prawda sprawdzane, ale 'nobody is perfect'  :001:.

Kopi

  • Gość
Odp: Wzorki na czas skrętu samolotu.
« Odpowiedź #7 dnia: Marca 18, 2006, 13:41:02 »
Wielkie dzięki. Teraz pozostaje mi szukać danych odnośnie Cz   :004: Chyba że ktoś znalazł już odpowienie żródłą  :002: .

HansVonStunke

  • Gość
Odp: Wzorki na czas skrętu samolotu.
« Odpowiedź #8 dnia: Marca 18, 2006, 14:29:48 »
Mały dodatek - odgruzowałem na półce jedną mądrą ksiażkę, więc dorzucę ładniejszy wzorek:

R = V^2/g*pierwiastek(n^2-1),

gdzie
R-promień zakrętu, V-prędkość, g-przyspieszenie ziemskie,n- współczynnik obciążenia
przy czym
n=1/cos(beta) -gdzie beta- kąt przechylenia (jak wyżej).
Ciekawe czy wyniki wyjdą takie jak przy mojej improwizacji  :021:.
Jak nie, to ufaj raczej temu drugiemu wzorkowi  :002:.

Czas wykonania pełnego zakrętu (o 360 stopni ) możesz z tego policzyć analogicznie do tego co poprzednio pisałem...a, i prędkości w m/s , nie km/h czy inne knots  :020:.

PR335

  • Gość
Odp: Wzorki na czas skrętu samolotu.
« Odpowiedź #9 dnia: Marca 19, 2006, 21:12:22 »
W zakręcie (nie skręcie, skręta to sobie możesz wypalić :021:) ustalonym samolot jest przechylony pod kątem beta (nazwijmy go tak).Zakładamy, że zakręt jest ustalony- prędkość stała, prędkość kątowa stała, wysokość stała.
No właśnie to miałem na myśli mówiąc zakręt prawidłowy(+prawidłowy rozkład wektorowy sił). W gwarze lotniczej zakręt prawidłowy mówi się na każdy w którym kulka jest w środku....w iłku to słabo odwzorowali. Jak sie lata w realu to można to lepiej zrozumieć.

Offline Meehau

  • *
  • CyC
Odp: Wzorki na czas skrętu samolotu.
« Odpowiedź #10 dnia: Marca 20, 2006, 10:24:01 »
Cytuj
W gwarze lotniczej zakręt prawidłowy mówi się na każdy w którym kulka jest w środku

Nie we gwarze, tylko normalnie, z punktu widzenia mechaniki lotu.
Meehau
"The milk of aircrew kindness comes in very small containers and has a quick expiration date"

PR335

  • Gość
Odp: Wzorki na czas skrętu samolotu.
« Odpowiedź #11 dnia: Marca 21, 2006, 13:05:30 »
Cytuj
W gwarze lotniczej zakręt prawidłowy mówi się na każdy w którym kulka jest w środku

Nie we gwarze, tylko normalnie, z punktu widzenia mechaniki lotu.
W mechanice jest to dokładniej określone chyba ;)

HansVonStunke

  • Gość
Odp: Wzorki na czas skrętu samolotu.
« Odpowiedź #12 dnia: Marca 21, 2006, 13:16:25 »
Wielkie dzięki. Teraz pozostaje mi szukać danych odnośnie Cz   :004: Chyba że ktoś znalazł już odpowienie żródłą  :002: .

Mało prawdopodobne, żebyś znalazł te dane bezpośrednio, natomiast możesz :
1. Znaleźć jaki profil był w interesującym Cię samolocie i wygrzebać w necie (lub katalogu profili, jesli masz do jakiegoś dostęp...) jego charakterystyki,
2. Jak nie uda się znaleźć charakterystyk, ale uda się geometrię profilu (zazwyczaj dana jest jako tabela, w której masz x- czyli % cięciwy, i y- czyli grubość względna), to możesz sobie ściągnąć z sieci darmowy programik o nazwie xfoil, (albo któryś inny), którym możesz te charakterystyki całkiem dokładnie uzyskać (w zakresie opływów bez oderwania jest wystarczająco dokładny ponoć...)...

AD 1 i 2 - dla większej dokładności wypadałoby te charakterystyki profilu przeliczyć na charakterystyki płatowca :021:... ale byś się trochę narobić musiał, a do przebliżonych obliczeń wystarczą Ci charakterystyki profilu.

3. Znaleźć prędkość przeciągnięcia samolotu (najlepiej z klapami i bez - czasami mozna w necie znaleźć, albo w monografiach), i mając jego pozostałe dane (ciężar maksymalny, powierzchnia nośna, gęstość powietrza ) możesz sobie obliczyć Cz odpowiadający prędkości przeciągnięcia (to jest Cz maksymalny dla samolotu, większego ten samolot nie wyciśnie choćby pilot bańki nosem puścił  :002:) wywracając na lewą stronę najbardziej podstawowy wzór stosowany w lotnictwie  :001:
4. Zamiast moimi wypocinami improwizowanymi posłużyć się tym drugim wzorkiem, do którego potrzebny Ci tylko V i n (tylko nie wrzucaj Spita zakręcającego z n=15 :002:przy prędkości przeciągnięcia  :021:)

Kopi

  • Gość
Odp: Wzorki na czas skrętu samolotu.
« Odpowiedź #13 dnia: Kwietnia 07, 2006, 04:34:22 »
Więc Cz=m*g/0,5*ro*V^2*S*cos(beta) tylko w jakich jednostkach ma być ciśnienie powietrza?
 

HansVonStunke

  • Gość
Odp: Wzorki na czas skrętu samolotu.
« Odpowiedź #14 dnia: Kwietnia 07, 2006, 17:40:45 »
Więc Cz=m*g/0,5*ro*V^2*S*cos(beta) tylko w jakich jednostkach ma być ciśnienie powietrza?
 

m - masa- w kg
g - przyspieszenie ziemskie - m/s^2
ro - gęstość powietrza - kg/m^3
V - prędkość - m/s
S - powierzchnia nośna - w m^2
 Cz i Cx są bezwymiarowe.

Ciśnienia tu niet  :003: ale ciśnienie według układu SI podaje się w Pa lub N/m^2, i pochodnych.