Po paru niepowodzeniach podszedłem do tematu ponownie i znalazłem mały błąd

. Składowa Pzn wynosi Pz *cos(beta) a nie sinus(beta)

.
Oto pare moich obliczen z porównania 109f4(Cz 1.48) i spita 9 (Cz 1.22).
Siła nośna wytwarzana przy predkości 270km/h
109f4- 81585 N spit9-86436 N
Masa
109f4-2746kg Spit9-3380kg
Stosunek masy do siły nośnej
109f4-0,34 Spit9-0,39
Promień zakrętu przy 270km/h i kącie pochylenia 80 stopni (cosinus tego kąta wynosi 0,1564)
109f4-1210m
Spit9-1406m
Czasu nie podaje bo wyszedł kosmiczny, promień zresztą też. Prawdobodobnie z powodu nie uwzględnienia przy jakim g dany samolot może wykonać zakręt.
Ktoś ma dane jaka jest najbardziej odptymalna prędkość zakrętu i przeciążenie dla tych dwóch samolotów?
Dla zabawy podstawiłem takie dane. Zakręt przy 270 km/h i okolo 2.5g czyli jakieś 25 m/s^2
Skorzystałem ze wzoru an=V^2/R. an=Pzn/m+25
109f4- 196,4 m Spit9-200,9 m
Czas
109f4-16.4 s Spit9-16.8s
Oczywiście nie można tych wyników traktować poważnie ale pokazują one że przy odpowednich danych można coś z tego wyliczyć i że 109 f4 mógł kręcić ze spitem 9. Wg tych obliczeń messer był nawet lepszy ale spit pewnie wyciąga w zakręcie więcej G.
Pokazują także że bardziej przydatne jest stosowanie obiążenia siły nośnej niż obciążenia płata przy porównywaniu samolotów.