Za Defence.pl
"Fiński F/A-18D Frankenplane.
05.05 Fińskie siły powietrzne tworzą jedyny w swoim rodzaju samolot na świecie - oto łączy się elementy samolotu F/A-18C z elementami wersji B i w ten sposób powstaje wersja F/A-18D.
Pomocy w ukończeniu tego oryginalnego projektu udzieliła fińskim siłom powietrznym zarówno US Navy jak i producent samolotu F/A-18, firma Boeing. Oficjalnie ten eksperymentalny samolot znany jest jako HN-413 a nieoficjalnie jako Frankenplane - powstaje w zakładach lotniczych fińskiego koncernu Patria w Halli.
Sekcje kadłuba z dwóch samolotów F/A-18C i starszej wersji B, zostaną zintegrowane w przyszłym roku po wprowadzeniu niezbędnych modyfikacji w strukturze tych elementów. Wiadomo, że ukończenie fazy konstrukcyjnej programu jest oczekiwane na koniec 2007 roku.
Budżet programu wynosi 18,5mln USD i stanowi to około połowy wartości oryginalnego samolotu (bez uzbrojenia etc.).
Oryginalny samolot F/A-18C poddawany konwersji na model D z wykorzystaniem elementów modelu B, jest jednym z samolotów F/A-18C, które brały udział w powietrznej kolizji w listopadzie 2001roku. Jeden z samolotów został utracony, natomiast drugi doznał poważnych uszkodzeń - miał zostać albo zniszczono lub naprawiony. W roku 2005 Finowie zdecydowali o jego konwersji do wersji D używając do tego celu zakupionych w Kanadzie części wersji B. Finlandia używa 7 samolotów F/A-18D a 55 wersji bojowej C.
Ogólnie konwersja zakłada "przeszczep" kokpitu z kanadyjskiego modelu B do kadłuba odnowionego F/A-18C i w ten sposób uczynieniem go samolotem F/A-18D - do tego dochodzi modernizacja awioniki.
Finowie zamierzają utrzymać swoją flotę samolotów F/A-18 C/D do roku 2030. Mają to zapewnić możliwości w ramach przyszłej modernizacji mid-life upgrade, a nowy "przeszczepiony" F/A-18D będzie pierwszym, który zostanie natychmiast po "złożeniu" poddany takiej modernizacji.
Według fińskiego ministerstwa obrony program wprowadzenia do służby samolotów F/A-18 jest najbardziej udanym programem jaki przeprowadziło fińskie MO."