Autor Wątek: Co miało stacjonować na Graf Zeppelin ?  (Przeczytany 7986 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

kermadec

  • Gość
Co miało stacjonować na Graf Zeppelin ?
« dnia: Sierpnia 01, 2006, 00:27:09 »
Witam.
Może głupie ale w związku ze znalezieniem wraku Zeppelina mnie naszło pytanie : jakie samoloty miały stacjonować na Graf'ie? Wiem o torpedowych wersjach Dory (ale te chyba miały stacjonować na lądzie) i próbach stworzenia morskich Bf-ów.Były jeszcze jakieś samoloty budowane lub przerabiane do służby na Zeppelinie?

Pozdrawiam ALL

Offline I/JG53_Angel

  • *
  • Out Of Control
Odp: Co miało stacjonować na Graf Zeppelin ?
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpnia 01, 2006, 00:51:38 »
Ju-87 Stuka
Babka wymusza motocykliście pierwszeństwo, dochodzi do wypadku, na szczęscie niegroźnego. Motocyklista podchodzi do DAMY i pyta"Widziała mnie pani?"
"Tak widzialam" odpowiada DAMA
To dlaczego mi pani nie ustąpiła ?
"No ale pan przeciez jechal motocyklem !"

http://img223.imageshack.us/img223/6416/bezpiecznygh0.jpg

Odp: Co miało stacjonować na Graf Zeppelin ?
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpnia 01, 2006, 02:37:38 »
Miał być jeszcze Me-262 ze składanymi skrzydłami ale nie wiem czy na Grafie.

Odp: Co miało stacjonować na Graf Zeppelin ?
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpnia 01, 2006, 09:19:35 »
Grupa lotnicza na Graf Zeppelin miała się składać z 42 samolotów



Dwie eskadry mysliwskie - Bf-109T (potem ewentualnie Bf-109ST)
Jedna eskadra bombowo-torpedowa - Ju-87C (początkowo Fi-167)

Dwie katapulty mogły wyrzucać samoloty o masie 5000kg z prędkością 120 km/h.
Lotniskowiec posiadał dwa hangary: górny 183 x 16 m i dolny 170 x 16 m, natomiast wymiary wind (były 3) to 15,2 x 14,3.

Zakładano wyposażenie lotniskowca w samoloty typu:

Myśliwce:

Bf-109T (T = Träger) - oparty na BF-109E-3: wyprodukowany w dwóch wariantach Bf-109T-1 (wyprodukowano 7 szt.) i Bf-109T-2 (wyprodukowano 63 szt.) - samoloty były jednak  przerabiane raz 46 T-2 na wersję T-1 potem wszystkie samoloty przebudowano na wersję T-2. Było jeszcze podobno 10 przebudowanych BF-109E-3 na wersję T-0 czyli samoloty prototypowe (przedseryjne)



Wyprodukowane samoloty stacjonowały w Bergen, a potem na wyspie Helgoland.

Potem jeszcze była koncepca budowy Bf-109ST czyli myśliwca pokładowego opartego na Bf-109G - ale już chyba tylko na papierze.

Samoloty bombowo-torpedowe:

Fi-167



Była to pierwsza koncepcja budowy specjalnego dwupłatowego samolotu pokładowego przeznaczonego do roli samolotu torpedowego i rozpoznawczego - wyprodukowano 12 sztuk przedseryjnych Fi-167A-0 (i dwa prototypy Fi-167V-1 i Fi-167-V2). Trzy samoloty serii próbnej służyły do badań podwozie, a pozostałe 9 sztuk sprzedano do Rumunii.

Ju-87C - zwany też czasami Ju-87T

Pokładowa wersja samolotu Ju-87B2, wyposażona w składane skrzydła i hak do lądowania. Kilka przebudowanych na Ju-87C po zaniechaniu budowy lotniskowca przebudowano ponownie na wersję B-2.



Strony o samolotach pokładowych dla Graf Zeppelin:

po rosyjsku:
http://www.airwar.ru/enc/bww2/ju87c.html
http://www.airwar.ru/enc/fww2/bf109t.html

po angielsku:

http://www.adlertag.de/flugzeuge/bf109teng.htm
http://www.geocities.com/pentagon/2833/luftwaffe/carrierborne/me109t/me109t.html
http://www.geocities.com/pentagon/2833/luftwaffe/carrierborne/ju87c/ju87c.htm

http://www.simviation.com/fsdcbainf117.htm - o Fi-167

Tutaj jeszcze stronka o niemieckiej flocie i wzmianka o samolotach dla Graf Zeppelin:

http://www.german-navy.de/kriegsmarine/aviation/carrierbased/index.html

PS.
Nie był to jedyny niemiecki lotniskowiec: Planowano przebudowę nieukończonego ciężkiego krążownika Seydlitz (typu Admiral Hipper) na lotniskowiec wyposażony w 18 samotów Bf-109T i Ju-87C. Przebudowa zaczęta 1942 (w tym samym, czasie co wznowienie prac nad Graf Zeppelin) w stoczni w Królewcu nie została zakończona z wiadomych przyczyn  :021:

« Ostatnia zmiana: Sierpnia 01, 2006, 14:01:36 wysłana przez Razorblade1967 »

kermadec

  • Gość
Odp: Co miało stacjonować na Graf Zeppelin ?
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpnia 01, 2006, 13:58:21 »
Dzięki Razorblade.Normalnie mam ochote Cie ucałować :D (no ale chyba nie wypada ;) )

Pozdrawiam

Offline I/JG53_Angel

  • *
  • Out Of Control
Odp: Co miało stacjonować na Graf Zeppelin ?
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpnia 01, 2006, 14:31:31 »
PS.
Nie był to jedyny niemiecki lotniskowiec: Planowano przebudowę nieukończonego ciężkiego krążownika Seydlitz (typu Admiral Hipper) na lotniskowiec wyposażony w 18 samotów Bf-109T i


Z tego co wiem raczej próbowano przerobic samego "Admitral Hipper"ale nie bedę sie sprzeczał :002:
Babka wymusza motocykliście pierwszeństwo, dochodzi do wypadku, na szczęscie niegroźnego. Motocyklista podchodzi do DAMY i pyta"Widziała mnie pani?"
"Tak widzialam" odpowiada DAMA
To dlaczego mi pani nie ustąpiła ?
"No ale pan przeciez jechal motocyklem !"

http://img223.imageshack.us/img223/6416/bezpiecznygh0.jpg

Odp: Co miało stacjonować na Graf Zeppelin ?
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpnia 01, 2006, 15:10:09 »
Z tego co wiem raczej próbowano przerobic samego "Admitral Hipper"ale nie bedę sie sprzeczał :002:

1. Kwestia przebudowy "Seydlitz'a" jest zaczerpnięta m.in z książki Krzysztofa Zalewskiego "Lotniskowce II Wojny Światowej" cz.1

2. "Admiral Hipper" pozostawał w czynnej służbie do 28.02.1943, kiedy to został wycofany ze służby w Wilhelmshaven (po prowizorycznych naprawach). Do listopada 1943 był używany jako okręt szkolny. Potem remontowany w Gdyni skąd wypływa 30.01.45 i dociera do Kilonii.

3. W czasie gdy reaktywowano niemiecki program budowy okrętów lotniczych czyli pod koniec 1941 roku, prace rozpoczęto na początku 1942 - "Admiral Hipper" znajdował się co prawda w remoncie (celem remontu było zwiększenie zasięgu okrętu), ale już w marcu 1942 został przebazowany do Trondheim. Przez cały 1942 rok okręt był intensywnie eksploatowany m.in operacje "Rösselsprung", "Zarin", "Regenbogen".

4. Niemiecki program budowy lotniskowców został ponownie zawieszony w 1943 roku, a tymże roku (w lutym) "Hipper" powrócił do Niemiec. Więc jeżeli nawet padła taka propozycja to chyba nawet nie osiągnęła fazy projektu - ale się z tym nie spotkałem (jak zawsze mogę się oczywiście mylić).

5. Planowano przebudować na lotniskowce jeszcze 2 statki pasażerskie "Europa" i "Potsdam".

6. Niemcy weszły w posiadanie lotniskowca włoskiego Aquila (z chwilą kapitulacji Włoch we wrześniu 1943), przebudowanego ze statku pasażerskiego Roma, który był gotowy do prób w morzu, ale okrętu nie uruchomiono - było to głównie spowodowane z zaniechaniem koncepcji budowy okrętów lotniczych przez Niemcy.

7. Przejęto jeszcze nieukończony lotniskowiec Sparviero (przebudowany statek pasażerski Augustus), który został jednak zatopiony jako blokada portu Genua - nie było prób kontynuacji budowy.

8. Zdobyte po kapitulacji Francji w 1940 roku częściowo ukończone kadłuby budowanych tam lotniskowców Joffre i Painleve - złomowano.

To chyba tyle jeżeli chodzi o niemiecką "przygodę z lotniskowcami".
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 01, 2006, 15:15:59 wysłana przez Razorblade1967 »

Por.Kornel

  • Gość
Odp: Co miało stacjonować na Graf Zeppelin ?
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpnia 08, 2006, 20:20:10 »
Spróbuj poszukać w archiwum wiadomości w portalu O2, tam był artykuł, wraz z opisem samolotów, które miały stacjonować na Grafie. Jako ciekawostkę można dodać, że już w 1943 roku piloci trenowali pod Berlinem starty na Sztukasach na odpowiednio krótkim pasie, symulującym pokład lotniskowca.

Odp: Co miało stacjonować na Graf Zeppelin ?
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpnia 08, 2006, 20:59:55 »
Spróbuj poszukać w archiwum wiadomości w portalu O2, tam był artykuł, wraz z opisem samolotów, które miały stacjonować na Grafie.

Bez urazy, ale portale wiadomości nie są źródłem wiarygodnej (nie określiłbym informacji zwykle tam zawartych nawet jako prawdopodobne  :002:) wiedzy na temat lotnictwa czy IIWŚ - ale jeżeli masz jakiś ciekawy link na temat Graf Zeppelin to "wrzuć" - popatrzymy.

Jako żródło wiarygodnej wiedzy w języku polskim na temat Graf Zeppelin polecam szczególnie:
Krzysztof Zalewski "Lotniskowce II Wojny Światowej" cz.1
Pewne informacje na ten temat są też w książkach:
J.Lipiński "Druga Wojna Światowa na Morzu"
J.W.Dyskant "Konflikty i Zbrojenia Morskie 1918-1939"
E.Kosiarz "Druga Wojna Światowa na Bałtyku"

W sieci można znaleźć informacje np. na stronie: Kriegsmarine - Historia Marynarki Wojennej III Rzeszy
http://www.kriegsmarine.netlook.pl/okrety/lotniskowce/lotniskowce.html

Jako ciekawostkę można dodać, że już w 1943 roku piloci trenowali pod Berlinem starty na Sztukasach na odpowiednio krótkim pasie, symulującym pokład lotniskowca.

Tego typu procedury szkoleniowe nie są niczym dziwnym, były stosowane nie tylko w Niemczech. Tak trenowali m.in. amerykańscy lotnicy przygotowujący się do nalotu na Tokio 1942 (na B-25 z "Horneta") czy nawet współcześnie przed wprowadzeniem do służby "Kuzniecowa" Rosjanie mieli taki naziemny ośrodek treningowy w Sakach nad Morzem Czarnym (obecnie Ukraina).

Por.Kornel

  • Gość
Odp: Co miało stacjonować na Graf Zeppelin ?
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpnia 09, 2006, 10:54:54 »
Tzn. Wiadomości dotyczące spraw II WŚ na O2 nie są o dziwo jakieś science-fiction. Było kilka artykułów, np. na temat torpedowni w Gdynii, wierzy na Helu, wyrzutni V-2 montowanych za U-bootami, i wszytskie pokrywały się z materiałami znalezionymi na stronach historycznych. Zresztą, torpedownia w Gdynii Babich Dołach to już nie sensacja, bo było już dużo programów TV, artykułów w gazetach itp. Nie chcę tu bronić oczywiście portalu o2, ale uważam, że tam info o IIWŚ są spoko. Ale to moje zdanie. :001:
          pozdrawiam

Odp: Co miało stacjonować na Graf Zeppelin ?
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpnia 09, 2006, 12:12:05 »
... Nie chcę tu bronić oczywiście portalu o2, ale uważam, że tam info o IIWŚ są spoko. Ale to moje zdanie. :001:

Nie przeczę, że możesz mieć rację (czy, że znalazłeś jakiś ciekawy i wartościowy materiał), ale żeby na ten temat podyskutować, porównać informację czy wiedzę na ten temat, potrzebny jest link do znalezionych przez Ciebie informacji (lub ewentualnie cytat, konkretna informacja itp.) inaczej rozmawiamy niewiadomo o czym.

Po prostu wstaw link do znalezionych przez Ciebie informacji na teamat niemieckich samolotów pokładowych!

Por.Kornel

  • Gość
Odp: Co miało stacjonować na Graf Zeppelin ?
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpnia 09, 2006, 20:49:01 »
No, i z tym linkiem będą problemy. Nie wiem, gdzie jest archiwum informacji w tym portalu. :005:

Doktor M

  • Gość
Odp: Co miało stacjonować na Graf Zeppelin ?
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpnia 17, 2006, 21:09:26 »
Akurat autor artykułów o historii II WŚ na o2.pl Tomasz Zając jest mi znany, gdyż dla TVP 3 Gdańsk tworzył Genialne programy z cyklu "Historie z tej ziemi", przede wszystkim poświęcone historii wojennej i okołowojennej Gdańska. Programy zawsze były niezwykle ciekawe i bardzo dobre merytorycznie (taki gdański Wołoszański). TVP zakończyła ich produkcję w 2001 r. i zawsze poluję na powtórki, bo naprawdę warto. Np. dowiedziałem się z tego programu, że kawałek od miejsca mojego zamieszkania mieściła się Nebenstelle Danzig - placówka Abwehry na Wolne Miasto... Po zakończeniu emisji tych programów szukałem jakiś śladów aktywności tegoż autora na necie i cieszę się, że jego artykułu pojawiły się na o2. Jeżeli trzymają taki poziom, jak jego program, to naprawdę warto się z nimi zapoznać, zwłaszcza jeżeli chodzi o gdańskich lokalnych patryjotów.

Por.Kornel

  • Gość
Odp: Co miało stacjonować na Graf Zeppelin ?
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpnia 20, 2006, 20:50:24 »
Nie tylko gdańskich, gdyńskich również  :001: Czyżby to ten autor przygotował programy o Baterii dział na gdyńskich klifach i o torpedowniach w Gdynii Oksywiu i na Babich Dołach?? 

Odp: Co miało stacjonować na Graf Zeppelin ?
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpnia 21, 2006, 23:04:44 »
Gdzieś kiedyś w necie widziałem informacje, że do prób na „Grafie” Niemcy przygotowywali czeską Avie B-354.
Jak znajdę stronę to podam link.
Nie da Ci żona nie da sąsiadka,
Nawet nie przyjdzie im to do głowy,
Tego, co da Ci sierżant sztabowy.

http://www.1pl.boo.pl/