Kolejny program współpracujący z Lock On to
LoTATC.
Program LOTATC służy do prowadzenia w grze "załogowego" stanowiska zarówno kontroli lotów (
ATC - Air Trafic Control) jak i stanowiska dowodzenia i naprowadzania (
CRC - Control and Reporting Center) - do którego można podłączyć radary umieszczone na lotniskach, naziemne stacje radiolokacyjne i samoloty AWACS.
Program jest darmowy i można go ściągnąć z tej strony:
http://s146918821.onlinehome.fr/lotatc/Po zainstalowaniu programu (program instaluje się niezależnie od gry), korzystamy z dwóch ikonek:
-
lotatcsrv: czyli serwera, który musi zostać odpalony zanim odpalimy. grę
-
LoTATC: czyli stacji roboczej naszego "systemu dowodzenia".
Programu można używać zarówno w trybie multiplayer i wtedy np. przydzielić po jednym stanowisku dowodzenia dla każdej strony konfliktu (lub jedno dla strony broniącej danego terenu) lub w trybie single player (ale w sumie jest 2 graczy

) - gdzie na jednym komputerze odpalamy serwer i grę (tutaj "pilotuje się" samolot), a na drugim stanowisko dowodzenia gdzie druga osoba może np. naprowadzać pilota na cele, ostrzegać przed niebezpieczeństwem, wlotem do stref rażenia nieprzyjacielskiej obrony przeciwlotniczej. Przy czym o ile pierwszy komputer musi mieć parametry wymagane do "uciagnięcia" Lock On'a to ten drugi - gdzie uruchamiamy stanowisko dowodzenia może być nawewt tzw. "elektroniczną maszyną do pisania" (grafika jest bardzo prosta, a wszystkie informacje są na kompie z serwerem - przesyłana jest minimalna ilość danych).
Praca z programem nie różni się w poszczegolnych trybach gry (multi- i single player) z tym, że w trybie multiplayerowym trzeba liczyć na uczciwość stawiającego serwer bo program LoTATC jest przez grę niewykrywalny - więc można sobie odpalić "pomocnika" bez wiedzy innych graczy.
Stawianie serwera:1. Uruchamiamy serwer (ikonka lotatcsrv) i pojawia nam się pasek z ramka z następującymi funkcjami:
-
Fly: uruchomienie serwera
-
Config: konfiguowanie serwera
-
Exit: wyjście z programu
Jest jeszcze opcja "
Don't start Lockon" - zaznaczenie tej opcji powoduje, że gra nie odpali się automatycznie po wybraniu opcji "
Fly", jest to przydatne gdy np. posiadamy kilka instalacji Lock On w komputerze (np. LO 1.02 i LOFC 1.12a czy różne modowane wersje LOFC itp.).
2. Wybieramy opcję "
Config" i mamy trzy "zakładki":
- BLUE Coalition
- RED Coalition
- General
W zakładkach dotyczących poszczególnych stron konfliktu możemy określić:
- Czy AWACS będzie stacjonarny ("
Utiliser Awacs statique") czy będzie brał informacje z samolotemu AI ("
Utiliser Awacs de LockOn") w grze, bądź czy gramy bez AWACS'a - opcja "
Use only Radar view".
- W przypadku wyboru AWACS'a stacjonarnego trzeba ustalić jego miejsce (przycisk "
Map" i podwójne klikniecie na miejsce "stania" AWACS'a) oraz wysokość - wpisać w okienku "
Awacs altitude (Km)" - domyśnie jest 8 km

- Poprzez zaznaczenie "okienek" poszczególnych lotnisk przydzielamy je dla poszczególnych drużyn co daje możliwość korzystania z radarów lotniskowych. Ustalić też można ich zasięg (na 2, 5, 10 , 20, 50, 100, 200 lub 300 km).
- Ważnym elementem jest też ustalenie hasła dla każdej ze stron, aby uniknąć korzystania z radarów przeciwnika
Radary lotniskowe są niestety "niezniszczalne", podobnie jak stacjonarny AWACS!

W zakładce "General":
- mamy listę radarów "zniszczalnych" (ustawianych za pomocą edytora misji w LO) oraz liczbę możliwych stanowisk dowodzenia (
Max nb Client) oraz zasięg AWACS'ów (
Awacs range) reprezentowanych przez samoloty AI w grze (E-2, E-3 i A-50).

3. Wszelkie zmiany w konfiguracji serwera wymagają jego powtórnego uruchomienia!
4. Po skonfigurowaniu serwera - naciskamy przycisk "
Fly", a nastepnie uruchamiamy
Lock OnObsługa "stanowiska dowodzenia"1. Uruchamiamy stanowisko (na innym komputerze) poprzez ikonkę LoTATC i wpisujemy IP serwera oraz hasło strony konfliktu.
2. Funkcje programu:
Panel sterowania funkcjami znajduje się w górnym prawym rogu ekranu i posiada następujące główne funkcje:

- Przyciski
2 - 300 ułożone pionowo regulują skalę mapy - widzenie od 2 do 300km od wybranego punktu i współpracują z dwoma funkcjami umieszczonymi na górnym pasku okna programu "
Airports" (wybieramy tam lotnisko punkt jako punkt centralny mapy) lub "
Radars" (wybieramy radar ustawiony za pomoca edytora misji jako punkt centralny mapy). Jeżeli umieściliśmy lotniskowiec "Kuzniecow" w grze to możemy wybrać go jako lotnisko w zakładce "Airports"
- Przełącznik
Awacs/Atc: zmienia funkcje naszego stanowiska pomiędzy lotniskową kontrolą lotów, a funkcja stanowiska dowodzenia.
- Przełącznik
Infos: włącza i wyłącza etykiety obiektów powietrznych.
- Przełącznik
Conf: konfiguruje nam widok na ekranie np. pokazuje ślad lecącego obiektu czy zmiena wielkość czcionek na etykietach, pozwala na widok callsign'ów itp.
- Przełącznik
Front: Włącz i wyłącza linię brzegową.
- Przełącznik
Ra-I: Włącza i wyłącza widok zasięgów radarów.
- Przełącznik
Du-G: Umożliwia rysowanie na mapie dodatkowych linii np. stref FAOR, MEZ czy np. korytarzy dolotowych (poprzez klikanie strzałką myszki na ekranie). Dane te są zapisywane w pliku "dessin" w folderze głównym programu LoTATC, co umożliwia ich archiwizację, tak aby nie trzeba było rysować ich za każdym razem. Program nie ma funcji kasowania tych linii - trzeba usunąć plik (przenieść poza folder LoTATC), aby nasze "rysunki" zniknęły z ekranu.

- Przełącznik
Ra-G: włącza i wyłącza pierścienie ułatwiające ocenę odległości od ustalonego punktu centralnego mapy (lotniska, radaru) oraz dodatkowo (jeżeli włączyliśmy w opcji Conf funkcję "
Show indication direction") pokażą się liczby oznaczające ułatwiające ustalenia azymutu (w stopniach 45, 90, 135, 180, 225, 270, 315, 360).
- Przełącznik z czerwonym i zielonym trójkątem - to funkcja wyjścia z programu lub ponownego połączenia "
reconnect" (czasem przydatna jak się coś nam "zawiesi")
- Przełącznik
Km/Nm: zmienia dane w etykiecie samolotu z systemu metrycznego na angielski i na odwrót.
Zobrazowanie na ekranieW funkcji AWACS:1. Rozpoznanie samolotu:
-
samolot własny: zielony "niepełny" prostokąt
-
samolot nieprzyjaciela: czerwony "niepełny" trójkąt
2. Etykieta samolotu (mocno uproszczona do tej w realu):
-
Callsign (tylko samolot własny, samolot nieprzyjaciel dostaje numer)
-
Pułap: po lewej stronie w dziesiątkach metrów (nie wiem czemu tak "w realu" podaje się w setkach metrów lub setkach stóp)
-
Prędkość: po prawej stronie km/h lub węzeł x 10 (tak jak w realu)
- w środku strzałka oznaczająca czy samolot leci na tym samym poziomie czy się wznosi czy obniża lot (w realu też jest taka funkcja co prawda trochę inaczej zobrazowana)

Na screenie: samolot własny, na wysokości 1890m, lecący poziomo z prędkościa 380km/h z callsign'em "Pilot1"

Na screenie: samolot własny, na wysokości 1520m, obniża lot, predkość 360km/h, callsign "Pilot1"

Na screenie: samolot przeciwnika, na wysokości 1890m, leci poziomo, prędkość 390km/h, numer obiektu "7472"
W funkcji AWACS wyświetlane są następujące obiekty i strefy:
Niebieskie okręgi - zasięgi własnych radarów
Zielona kropka - własny radar lub wyposażona w radar wyrzutnia lub działo plot. (zniszczalne)
Czerwona kropka - radar lub wyposażona w radar wyrzutnia lub działo plot. przciwnika (zniszczalne)
Czerwony okrąg - zasięg rażenia broni plot przeciwnika (zasięg radaru nie jest wyświetlany)
Zielony okrąg - zasięg widzenia własnego AWACS'a
Niebieski "ceownik"
lub linia - jednostka morska

Na screenie: widoczne dwa miejsca umieszczenia radarów przeciwnika, dwie wyrzutnie rakiet plot. przeciwnika z zasięgami rażenia, własny okręt (Kuzniecow) z zasięgiem radaru ATC oraz własny AWACS z zaznaczonym na zielono zasięgiem widzenia oraz samolot (AWACS) nieprzyjaciela.

W przypadku grupy samolotów (w tym przypadku 4 maszyny przeciwnika) pojawia się jeden znak (właczona jest opcja pokazywania 5 ostatnich pozycji) cztery etykiety opisujące poszczególne samoloty.
W funkcji ATC:Ekran dzieli się na dwie strefy: widok "z góry" o zasięgu do 50km (nie mylić z ustalonym zasięgiem radaru lotniskowego, niebieski okrąg) i widok "z boku" na ścieżkę podejścia do pasa startowego (górna i dolna krawedx scieżki oraz linia środkowa - "prawidłowe podejście").
Wyświetlania się obiektów:
- własne: biały romb z linią oznaczającą kierunek lotu.
- obce: czerwony romb z linią oznaczającą kierunek lotu.
Etykieta:
- na zobrazowaniu pionowym taka jak w AWACS.
- na zobrazowaniu podejścia: żołte okrąg z liczbą oznaczającą wysokość lotu oraz z rozpoznaniem typu samolotu i callsign'u (w nawiasie).
- identyfikacja typu samolotu jest dwuznakowa i jest końcówką nazwuy zapisanej w LO np.:
MiG-29A -
9AMiG-29S -
9SSu-27 -
27Su-30 -
30Su-33 -
33Su-34 -
34Su-25 -
25Su-25T -
5TSu-25TM -
TMSu-17M4 -
M4Su-24M -
4MSu-24MR -
MRMiG-23MLD -
LDMiG-27K -
7KMiG-25PD -
PDMiG-25RBT -
BTMig-31 -
31F-14A -
4AF-16A -
6AF-16C -
6CF-18A -
8AF-18C -
8CF-117A -
7AA-10A -
0AMirrage 2000-5 -
-5Tornado IDS -
DSF-4E -
4EB-1B -
1BB-52H -
2HTu-22M3 -
M3
Na screenie: samolot własny MiG-29S (Pilot1), lecący z prędkością 380km/h, na wysokości 516m, poniżej i na prawo od toru podejścia.

Na screenie: ten sam samolot, lecący z prędkością 250km/h, na wysokości 330m, idealnie na torze podejścia.
Co do funkcji połączenia programu LOTATC bezpośrednio z TeamSpeak i korzystaniem z funcji kanałów to nie będę się wypowiadał bo nie próbowałem - może odezwie się ktoś kto to robił. Zresztą podobnie jeżeli ktoś znajdzie coś do poprawienia czy uzupełnienia w tych "wypocinach" to niech mnie poprawi, bo bawię się tym programem nie zbyt długo i mogłem cos przeoczyć.
W mojej ocenie programik ten (LOTATC) w miarę poprawnie odwzorowuje, choć z bardzo uproszczonym stopniu możliwości współczesnych systemów dowodzenia i naprowadzania - powiedzmy tak to się ma do prawdziwego systemu jak latanie MiG-29 w Lock On i tym prawdziwym w "realu"

.
Do głównych wad programu zaliczyłbym:
- zbyt uproszczoną etyketę obiektu i niemozliwość nanoszenia w niej własnych informacji jak. np. identyfikacja obiektu.
- niemożliwość "wyłączenia" radaru lotniskowego nawet jeżeli zniszczy się fizycznie wszystkie elementy radiolokacyjne itp. (łącznie z wieżą).
- brak wpływu ukształtowanie terenu na zobrazowanie radarów.
Dlatego osobiście włączam tylko te lotniska, które są lotniskami macierzystymi dla samolotów poszczególnych stron i ograniczam zasięg ich radarów do 20km oraz korzystam tylko z załogowych AWACS'ów (można je zestrzelić) z polem widzenia ograniczonym do 100km oraz radarów naziemnych edytowanych w LO (można je zniszczyć i stracić obraz).
Zaletą programu jest możliwość w miarę realnego odtwarzania elementów systemu obrony powietrznej. Można wykonywać loty z zadaniem patrolowania określonych stref, wyznaczać sterfy zakazu lotów, wyznaczać granicę przestrzeni powietrznej itp. czyli program nadaje się świetnie do zabawy w misje typu "Air policing". Będzie to jeszcze ciekawsze jak w BS dojdzie ten kontrowersyjny "flyable" Jak-40

. Przy okazji zawsze może włączyć się do zabawy np. ktoś kto ma np. za słaby sprzęt na "Locka" awarię joya itp., albo po prostu brak akurat chęci czy umiejętności do "latania").
PS. Jak ktoś chciałby spróbować czegoś takiego to mogę się włączyć kiedyś do jakiejś rozgrywki ze stanowiskiem dowodzenia (np. takie bardziej rozbudowane na 2 komputery z dwuosobową obsługą).
EDIT>>> Zapomniałem o jeszcze jednej ważnej funkcji programu (tak to jest jak się posty od 4 rano pisze

):
- za pomocą przyciśnięcia i przytrzymania prawego przycisku myszy można zmierzyć odległość pomiędzy dwoma punktami na ekranie oraz azymut pomiędzy nimi czyli inaczej kurs z jakim należy skierować potencjalny samolot aby przeleciał pomiędzy tymi punktami (funkcja praktycznie identyczna do tej z realu).
