Autor Wątek: LockOn vs. komputer czyli testów kilka.  (Przeczytany 16154 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
LockOn vs. komputer czyli testów kilka.
« dnia: Września 03, 2006, 15:24:07 »
Trochę ostatnio pobawiłem się komputerem, chcąc sprawidzić jak poszczególne komponenty wpływają na jego wydajność, co zyskuję dzięki podkręcaniu i gdzie szukać słabych punktów w przyszłości przy wymianie sprzętu. Na początku mialo być to tylko na własny użytek, ale skoro zgromadziło się trochę wyników, to postanowiłem je tutaj przedstawić.

Co testowałem:
Benchmarki syntetyczne są dobre, ale głównie do sprawdzania czy nic się nie zepsuło oraz chwalenia się wynikami na forach o/c. Życie wie swoje. Do testów użyłem więc LockOna 1.12a (bez modów, z wyjątkiem sound moda ZZZSpace'a), ułożonej przez siebie misji oraz nagranego wcześniej track'a. Jest on krótki (248 sekund), ale dość wymagający. Obejmuje start z lotniska parą MiG'ów 29 przy pełnym zachmurzeniu, zrzut bombek na kolumnę pojazdów atakowaną jednocześnie przez dwa Hokumy (wicherki fruwają) a następnie wyjście nad chmury i pomoc dwóm Su-27 w strąceniu czterech B-52 eskortowanych przez parę F-15. Dodałem także "rozpierduchę w tle", czyli rozgrywający się za naszymi plecami atak SEAD czterech F-16 na stanowisko S-300 osłaniane przez SA-11(Buk) co owocuje wystrzeleniem w powietrze solidnej porcji rakiet. Lot jest nagrany oczywiście w całości z kabiny MiG'a i to w sposób w jaki ja gram, czyli dużo kręcenia głową i zoomem. Bliżej zainteresowanych odsyłam na koniec gdzie podałem linka do ściągnięcia. Nie uważam tego tracka za jakiś uniwersalny benchmark, jest jednak zbliżony do tego co dzieje się podczas umiarkowanie rozbudowanej misji singleplayer. Powtarzalność wyników nie jest zła jeśli chodzi o średnią liczbę FPS'ów (różnica pomiędzy najgorszym a najlepszym wynikiem przy takich samych ustawieniach komputera wynosiła 0,3 fps - mniej niż 1%), jednak ze względu na duże wahania chwilowej wartości fps'ów oraz przesunięcia przy ich pomiarze wykresy mogą się różnić. Dlatego tutaj zamieszczam tylko te najważniejsze a link do pozostałych na końcu.

Jak testowałem:
Komputer mam pod ręką tylko jeden, ale zawsze coś można z niego wyjąć, włożyć albo przestawić w BIOS'ie, więc kombinacji wyszło całkiem sporo.
Na wyjściu jest:
A64 3000+ (1800Mhz)
Epox 9NPA+ nForce4
Kingston HyperX 2x512MB 2-3-2-6-1T (KHX3200AK2/1G)
MSI GF7800GT 256MB
Seagate 7200.7 ATA100 160GB
SB Audigy 4 OEM
Tagan TG430-U15
Windows XP SP2

uwaga!
Jeśli nigdzie w teście nie napisałem wyraźnie inaczej, to ustawienia były następujące:
-procesor 9x272 = 2448MHz
-pamięci CPU/11 = 222MHz 2-3-2-6-1T
-grafika 495/1190MHz

Za każdym razem sytuacja była taka sama: system po restarcie, aktywne połączenie sieciowe, włączony firewall (Zoe Alarm), antywirus (avast) uruchomiony ale wstrzymany, działający soft od joysticka i trackira, aktywny monitoring w RivaTuner, którym zrzucałem FPS'y.

Ustawienia grafiki w grze były następujące:


Do tego z poziomu sterowników włączone anty-aliasing x 4 i filtr anizotropowy x 8.

Co mi wyszło z testów:

Procesor:
1800MHz (3000+): 23.74
2400MHz (3800+): 29.95
2600MHz (4000+): 31.62
przy pamięciach na 200MHz (DDR400)




Pojemność pamięci:
512MB:    25.03 (wczytuje się wieki całe,zero płynności, już myślałem, że się track wysypie)
2x512MB: 30.80
4x512MB: b.d. (Starshit się na mnie obraził i zażądał płyty z grą, której rzecz jasna akurat nie miałem pod ręką. Może innym razem....)




O/C karty graficznej
stadard 400/1000 28.92
o/c 500/1190       30.99



Częstotliwość pamięci:
166MHz (DDR333): 22.42
200MHz (DDR400): 23.74
225MHz (DDR450): 24.31
przy procesorze na 1800MHz

Timingi pamięci:
3-4-4-8-2T: 29.14
2-3-2-6-1T: 30.80

Tryb pracy pamięci:
2x512 Single 2T:  29.51
2x512 Dual 1T:    30.80

Tryb transferu dysku twadego:
2x512 DMA ultra 33:   30.27
2x512 DMA ultra 100: 30.80

Karta dźwiękowa:
Realtek ALC850: 29.45 (zintegrowana)
Audigy 4 OEM:   30.80   


Co myślę patrząc na wyniki testów:
Ameryki nie odkryłem, ale jasno widać, że dla LockOn'a najważniejsze są procesor, procesor i jeszcze raz procesor. Zmiana taktów powoduje wzrost płynności na całej linii, w przeciwieństwie do karty graficznej, której przyspieszenie widać tylko w niektórych miejscach. Oczywiście ma to też związek z tym, że GeForce7800GT to jak na potrzeby LockOn bardzo wydajna karta i to nie ona jest tu hamulcem. Inna sprawa, że niedostatki karty graficznej możemy jakoś kompensować zmniejszając detale, natomiast procesora raczej nie da się odciążyć nie edytując misji.
Test RAMu 512MB dałem tylko jako ciekawostkę, bo od razu wiadomo było, że przy tych ustawieniach grafiki i ilości obiektów to nie będzie dobrze działać. Ciekawie byłoby móc porównać 1GB z 2GB, chociaż wielkiego zysku bym się nie spodziewał. U mnie podczas odtwarzania tracka użycie pamięci nie przekraczało 1 Giga, więc i plik stronicowania nie miał wiele do roboty. Gdybym jednak dorzucił jeszcze ze dwie grupki samolotów, albo miał bałagan w systemie, pamięci by zabrakło. Sprawdza się  zasada, że lepiej mieć dużo wolnego RAM'u niż mało szybkiego.
Karta dźwiękowa daje zysk FPS porównywalny z przyspieszeniem procesora o 200MHz plus oczywiście lepszą jakość dźwięku.



Instrukcja jak przeprowadzić testy:



Mały opisik jak zrobić takie fajne testy i jednocześnie zaszpanować nowym komputerem. Metoda nie jest identyczna z tą którą zastosowałem w pierwszym poście, ale daje jak sądzę porównywalne wyniki i jest prostsza. No to po kolei:

1: Ściągamy track'a. To ten sam którego używałem wcześniej. Jest krótki, ale dużo się w nim dzieje i solidnie obciąża komputer (ale bez przesady, porównywalnie z misją z kampanii). Tracka kopiujemy do folderu \LockOn\Missions\Tracks

2: Ściągamy i instalujemy FRAPS'a Po uruchomieniu programu przechodzimy do zakładki "fps" i konfigurujemy zgodnie z poniższym screenem:

FRAPS musi działać w tle ;)

3: Uruchamiamy LockOn. Ustawiamy opcje graficzne wedle uznania. Otwieramy tracka poprzez edytor misji (znaczy przyciskiem Open a nie Show!) Wybieramy z menu Flight->Play Track albo skrótem Ctrl+P. Po wczytaniu misji czekamy aż wyświetlana wartość FPS się ustabilizuje. Wciskamy klawisz "S". Czekamy 4 minuty nie tykając klawiatury a zwłaszcza przełączników widoku. :)

4: Wychodzimy z LO. W pliku \Fraps\FRAPSLOG.TXT możemy odczytać średni FPS, a w folderze \Fraps\benchmarks\ mamy arkusz csv z wartościami FPS klatka po klatce więc jak ktoś chce może sobie zrobić kolorowy wykres w excelu.


Kilka ważnych uwag na koniec
- Przy wykonywaniu serii testów należy za każdym razem restartować Lock On (albo dla hardkorowców - cały komputer), inaczej w pamięci RAM pozostaną wczytane za pierwszym razem tekstury i kolejne obiegi będą generować coraz lepsze rezultaty, co dobrze wygląda ale z pomiarami to ma niewiele wspólnego ;)

- Należy do testów wyłączyć vsync w sterownikach karty graficznej, w przeciwnym wypadku na FPS będzie miała wpływ częstotliwość odświeżania monitora.

- na niektórych systemach włączenie track'a przy ustawieniu wody powyżej medium powoduje wywalenie do pulpitu. Aby temu zaradzić należy najpierw włączyć tracka przy ustawieniu wody na medium, zaraz po wczytaniu wyjść do menu i dopiero wtedy uruchamiać przy wyższym ustawieniu.

- nie da się zmienić ustawienia scenery i civ traffic, gdyż te wartości są zakodowane w track'u. Ewentualnie można próbować podmieniać pliki scenerii albo przeedytować ręcznie plik track'a.


Bardzo chętnie zobaczyłbym tutaj wyniki pomiarów innych osób, tylko prosiłbym o dokładne info o komputerze oraz ustawieniach graficznych (najlepiej screeny z menu plus informacje o włączonym AA i Anizo).
« Ostatnia zmiana: Listopada 01, 2006, 20:22:43 wysłana przez Kusch »
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: LockOn vs. komputer czyli testów kilka.
« Odpowiedź #1 dnia: Września 03, 2006, 15:43:07 »

Tryb pracy pamięci:
2x512 Single 2T:  29.51
2x512 Dual 1T:    30.80

Ameryki nie odkryłem, ale jasno widać, że dla LockOn'a najważniejsze są procesor, procesor i jeszcze raz procesor.

Czegoś tu nie rozumiem, albo to wina mojej pomroczności albo jest tu mały błąd, bo skoro jest 2x512 to jest dual tylko puszczony na 2T. Jak się mylę to rosze o wybaczenie bo możliwe że coś źle zrozumiałem.

A co do wniosków to masz rację ale na forum Lockon.ru już od dawna można to wyczytac że ta gra potrzebuje mocnego proca i im więcej ramu tym lepiej. Grafika, tez jak słusznie zauważyłeś, to drugorzędna sprawa.

Pozatym bardzo ładnie zebrane dane i przejrzyście napisane. Dzięki i gratuluje samozaparcia :)
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: LockOn vs. komputer czyli testów kilka.
« Odpowiedź #2 dnia: Września 03, 2006, 17:13:16 »
O! o! o! Człowiek, któremu jeszcze chce sie chcieć !  :020:

No tak wyniki potwierdzają tylko tezę, która już chodzi w naszym światku od dawna, LockOn ma stary kod i wszystkie obliczenia są zwalone na procesor.
« Ostatnia zmiana: Września 04, 2006, 12:56:26 wysłana przez Elwood »

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: LockOn vs. komputer czyli testów kilka.
« Odpowiedź #3 dnia: Września 03, 2006, 17:13:55 »
A co do wniosków to masz rację ale na forum Lockon.ru już od dawna można to wyczytac że ta gra potrzebuje mocnego proca i im więcej ramu tym lepiej. Grafika, tez jak słusznie zauważyłeś, to drugorzędna sprawa.

To to i ja też wiedziałem bez testów. Ale jak sobie człowiek sam sprawdzi, to wie lepiej. :002:

Czegoś tu nie rozumiem, albo to wina mojej pomroczności albo jest tu mały błąd, bo skoro jest 2x512 to jest dual tylko puszczony na 2T. Jak się mylę to rosze o wybaczenie bo możliwe że coś źle zrozumiałem.

Nie ma błędu. Przynajmniej moja płyta tak ma, że do duala trzeba mieć pamiątki w odpowiednich slotach. Fakt, były dwie te same kostki, ale włożone w sloty 1 i 3 zamiast 1 i 2, w efekcie czego nie pracowały w trybie dual channel. Test odczytu w evereście zleciał na łeb na szyję z 6k do 3k, a w CPU-Z pisało 'single' zamiast dual. A 2T napisałem z obowiązku, bo nie chciały w takiej konfiguracji pracować z 1T, zupełnie jak by to było 4x512 (które z kolei jednak działało w dualu).
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: LockOn vs. komputer czyli testów kilka.
« Odpowiedź #4 dnia: Września 03, 2006, 17:30:03 »
Dzięki za wyjaśnienie some1.
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Offline iq85

  • APAsq
  • *
Odp: LockOn vs. komputer czyli testów kilka.
« Odpowiedź #5 dnia: Września 04, 2006, 21:51:26 »
Widzę some1, że też wolisz samemu sprawdzać  :020:
Mnie tylko zastanawia nieco mały przyrost FPS'ów przy przetaktowaniu procka. Tzn. jest spory, ale u mnie przy podobnym OC (1,8GHz vs 2,7GHz) była jeszcze większa różnica. Generalnie zauważyłem, że Loczek dostaje lekkigo kopa właśnie powyżej 2,4GHz ;) (może testowałeś na wyższych detalach i graficzka już się zaczynała dławić)
DCS/FSX/AC/pCARS

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: LockOn vs. komputer czyli testów kilka.
« Odpowiedź #6 dnia: Października 09, 2006, 11:10:14 »
Posty wydzielone tutaj:

<<<KLIK>>>
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

roller

  • Gość
Odp: LockOn vs. komputer czyli testów kilka.
« Odpowiedź #7 dnia: Października 09, 2006, 22:50:43 »
A ja mam pytanko co to za programik do tych wykresów pozdro :banan

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: LockOn vs. komputer czyli testów kilka.
« Odpowiedź #8 dnia: Października 10, 2006, 15:50:27 »
MS Excel 2000  :021:
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

roller

  • Gość
Odp: LockOn vs. komputer czyli testów kilka.
« Odpowiedź #9 dnia: Października 10, 2006, 19:06:33 »
MS Excel 2000  :021:
OK  ale jak wykonywałes te wykresy na piechotke?

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: LockOn vs. komputer czyli testów kilka.
« Odpowiedź #10 dnia: Października 10, 2006, 19:29:06 »
Wartość FPS zapisywałem do pliku za pomocą działającego w tle Riva Tuner. Ponieważ log generowany w ten sposób nie nadawał się do skopiowania do Excela więc naprędce skrobnąłem mały programik, który wyciąga z niego liczby i zapisuje w takiej postaci, że wystarczy dać potem Ctrl-c i wkleić do arkusza.

Więc jeśli chcesz się pobawić w pomiary to polecam raczej FRAPS'a. On to chyba zrobi w bardziej cywilizowany sposób :)
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Eskel

  • Gość
Odp: LockOn vs. komputer czyli testów kilka.
« Odpowiedź #11 dnia: Października 12, 2006, 12:41:34 »
Dzisiaj krotko potestowalem moj komputer - Athlon64X2 3800+, grafika zintegrowana Geforce 6100 - 128MB z ramu. 2x 512 Gaila DDR 800. Lock On 1,12a demo F-15 Extreme smigalo az milo. Ustawiedzia grafiki na Medium - tak jak po instalacji. SUper 2 razy lekko przycial - jak mysliwiec przelatywal pod mostem i pozniej nie pamietam. REWELACJA. Naprawde 90% sukcesu w wydajnosci w tej symulacji to procek. Dzisiaj przyjdzie moj Gainward ale nie wiem czy wiele zmieni (wiecej Ramu dla gdy nie dla grafiki)

damos

  • Gość
Odp: LockOn vs. komputer czyli testów kilka.
« Odpowiedź #12 dnia: Października 29, 2006, 14:42:53 »
Ja właśnie jestem w trakcie testowania na Core 2 Duo 2,13 (6400) i GF7950 GT, do tego pamięci Gail 800 Mhz.
Cienizna straszna... średnio 30-40 fps bez wody, bez heat blure'a, bez refleksów i lusterek   :004: Dokładne testy po wymianie grafiki ta taką z aktywnym chłodzeniem :)
Procek nie kręcony, karta nie kręcona, Lock w wersji 1.02 bez patcha.
BTW - karta grafiki to MSI z pasywnym chłodzeniem - porażka ! Mam 2 wiatraki w obudowie (nie licząc tego w zasilaczu i na procku) i po 27 minutach jałowej pracy z pulpitem windowsa karta osiąga temperaturę 90 st. C !! Po pewnym czasie grafika się przegrzwa i wyłącza. Musiałem zastosować "external fan"  :karpik Do tego pod własnym ciężarem mocno się ugina i wmaga "podtrzymania" ołówkiem z gumką ;)

Prcesor bardzo chłodny - ok 36 C !

Kilka fotek tutaj:
http://www.damos.k11.pl/LO/c2d/


Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: LockOn vs. komputer czyli testów kilka.
« Odpowiedź #13 dnia: Października 29, 2006, 15:04:21 »
Panowie jeżeli chcecie coś wnieść do tematu to idzicie za przykałdem Some1 i zróbcie jakieś adekwatne testy, a nie tylko szczątkowe informację. W słupku wypiszcie co za sprzęt, co za platforma itp., bo robi się tutaj śmietnikowo na zasadzie "zobaczcie mam nowy komputer".
« Ostatnia zmiana: Listopada 01, 2006, 17:32:06 wysłana przez KosiMazaki »
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: LockOn vs. komputer czyli testów kilka.
« Odpowiedź #14 dnia: Listopada 01, 2006, 17:02:40 »
Mazak słusznie prawi. :)

Zawartość przekopiowano do pierwszego postu (czyt. patrz wyżej :D)

Miły moderator


 A jakby jeszcze jakiś miły moderator wkleił zawartość tego posta do pierwszego w tym wątku i ewentualnie przykleił całość coby nie zginęło to byłbym w siódmym niebie.  :020:
« Ostatnia zmiana: Listopada 01, 2006, 19:08:27 wysłana przez Kusch »
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"