Należy dodac, że robią to głównie Afroamerykanie. ...
... czasem amerykańscy Eskimosi, ale tylko w porywach nostalgii.
Trudno się nie zgodzić z tym co napisałeś o taktyce. A jak to ma się do tytułu wątku?
Oczekiwałem, że oprócz dość ogólnego ustalenia, że układ silników Bf109 był "nietypowy", wypunktujemy jakieś różnice w wersjach produkcyjnych tych silników. Np. ktoś z odpowiednią wiedzą napisze:
- wersja silnika x z roku 193x, miesiąca m różniła się od wersji x+1 z miesiąca m+1 następującymi modyfikacjami:
i poda na przykład
- pkt1. zmieniono parametru obróbki termicznej wału, ze względu na zmianę zawartości cementytu w stopie
- pkt2. zwiększono/zmniejszono grubość ścianki cylindrów o 0,1 mm ze względu na ....
- pkt3. dodano uchwyt mocowania przewodu instalacji .... w okolicy ..... .
jak już będziemy mieli jakichś zestaw podobnych danych, z podanymi zmianami gabarytów, rozkładu mas, podanym środkiem ciężkości itd, to wtedy możemy zastanowić się nawet nad wpływami tych zmian na stosowaną przez Niemców taktykę. Możemy nawet pokusić się o analizę zmiany brzmienia silnika, numeru buta trzeciego kreślarza pod oknem itd.
O zaletach i wadach wybranego już układu silnika można dyskutować tylko w porównaniu z innymi, "równoległymi historycznie" układami, będącymi w użytkowaniu. Tych różnic między układami nie da się uwzględnić w konstrukcji płatowca gdy mamy już jednostkę napędową/układ napędowy do którego projektuje się płatowiec.
Fakt, że Włosi i Japończycy jako użytkownicy tych silników nie powielili dokładnie płatowca "mietka" i oparli się na własnych (Włosi) lub zamówionych (Japończycy), jest znamienny: świadczy o uniwersalności i szerokim zakresie stosowalności przyjętego układu silnika.
Jak dla mnie świadczy również o wiodącej roli niemieckich konstruktorów i niemieckiego przemysłu wśród sojuszników - "zapożyczenia w drugą stronę" nie miały miejsca.