Autor Wątek: Rosyjskie samoloty czasu zimnej wojny  (Przeczytany 5082 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

baranek11

  • Gość
Rosyjskie samoloty czasu zimnej wojny
« dnia: Sierpnia 15, 2007, 00:31:26 »
Jestem nowym uzytkownikiem tego forum i na poczatku witam wszystkich. Chciałbym się dowiedzieć, czy  w służbie w Rosyjskich Siłach Powietrznych znajduje się jeszcze ktoryś z wymienionych niżej samolotów: Mig-23, Mig-25, Mig-27, Su-17, Tu-16. Jeśli tak, to w jakich jednostkach i ile sztuk, a jeśli nie, to kiedy zostały wycofane ze słuzby i co się z nimi stało. Byłbym także wdzięczny, jeśli ktoś miałby wykaz liczebności poszczególnych typów samolotów służących w RSP. Zapraszam do dyskusji na temat rosyjskiego lotnictwa .
« Ostatnia zmiana: Października 08, 2007, 16:50:56 wysłana przez Kusch »

John Cool

  • Gość
Odp: Rosyjskie samoloty bojowe
« Odpowiedź #1 dnia: Października 08, 2007, 16:42:56 »
Witamy nowego kolegę na Forum :D Oby cię nie odstraszył tutejszy, dość specyficzny zresztą, klimat :)

Ale poważnie, to bardzo podoba mi się idea tego tematu, myślę że warto tu spisać trochę informacji. Już dawno chciałem zebrać gdzieś do kupy informacje o wymienionych samolotach i ich losie, stety czy też niestety (zależy od punktu widzenia) wycofanych już ze służby w WWS, ale ciągle jeszcze eksploatowanym w wielu krajach, niekiedy również w spadku po dawnym Wielkim Bracie, a skoro nadarza się okazja... Myślę przy tym że nie tylko nasz nowy kolega skorzysta z tych informacji.

MiG-27

Na początku rozprawimy się może z MiGami-27, z nimi będzie chyba najprościej. Typ ten został, z racji zmiany doktryny, sytuacji międzynarodowej (rozpad ZSRR i rozwiązanie UW), sytuacją gospodarczą tamże, cięć budżetowych oraz innych podobnych przyczyn wycofany z eksploatacji jeszcze na początku lat 90tych. Na ten przykład jednotki MiGów-27 stacjonujące w NRD i na Węgrzech (1 pułk również przez jakiś czas przebywał na terenie Czechosłowacji) zaczęto stamtąd wycofywać, a następnie poddawać likwidacji jeszcze w 1992 roku. Samoloty z Niemiec wycofano pod koniec 1992/na początku 1993 roku, podczas gdy duża ilość innych jednostek użytkujących MiGi-29 pozostała na terenie byłego NRD do kwietnia 1994 roku.  Przyczyna była dość prozaiczna - powoli zanikała możliwość konfrontacji z NATO, a jeśli dołożyć do tego wspomnianą zmianę doktryny i zmiany w gospodarce, to przestało mieć sens utrzymywanie w armiach powietrznych jednostek myśliwsko-bombowych, a później także samych armii powietrznych.

Spróbuję, korzystając z okazji, zestawić pokrótce losy kilku przykładowych jednostek użytkujących ten samolot. Na przełomie lat 80-tych i 90-tych MiGi-27 różnych wersji były użytkowane m.in. w następujących radzieckich jednostkach bojowych:

1 ГшАПИБ (baza Mezokovesd - Węgry)
88 ГшАПИБ (baza Kunmadaras - Węgry)

911 АПИБ (baza Brand - NRD)
559 ИБАП (baza Finsterwalde - NRD)
296 ИБАП (baza Grossenhain - NRD)
19 ГшИБАП (baza Mirow Lärz  – NRD)

53 АПИБ (baza Skjaulai - Litewska SSR)
372 АПИБ (baza Lotsaki – Litewska SSR)

A teraz pokrótce kilka szczegółów odnośnie paru wybranych jednostek, i co się z nimi stało:

88 ГшАПИБ (Węgry)

Pułk 88 GwAPIB (36 Armia) stacjonujący w Mezokovesd na Węgrzech (w roku 1987 w lipcu przebazowany z Kirowgradu), eksploatujący 45 MiGów-27D  oraz 18 MiGów-23UB (musiał mieć chyba 4 eskadry przy takiej ilości maszyn) w dniu 18 lutego 1990 został przeniesiony w okolice Murmańska, a następnie zreorganizowany i przydzielony do lotnictwa Wojennej Morskowo Floty. Ostatnie loty w ramach 88 GwAPIB odbyły się 7 Maja 1990. Potem pułk rozformowano, 14 maszyn przeniesiono gdzie indziej (niestety nie wiem gdzie), pozostałe utworzyły 18 maja jednostkę 88 OMAPIB (Samodzielny Morski Lotniczy Pułk myśliwsko-Bombowy) pod dowództwem starszego płk. Wiktora I. Zawrażowa*.

Na wielu maszynach z tej jednostki domalowano z lewej strony sympatycznego białego niedźwiadka, tuż pod boczną osłoną kabiny, na bocznej płycie pancernej chroniącej pilota. W tym czasie stopniowo topniała w nich ilość MiGów-27 (skierowywanych do rezerwy do baz zapasowych, a w praktyce na złom), a pułk przyjął maszyny Su-25 w 1997 r. z innych jednostek, przemianowano go na 88 OMSzAP (Samodzielny Morski Lotniczy Pułk Szturmowy), a w roku 1998 został ostatecznie rozformowany.


Jeden z samolotów 88 GwAPIB w Mezokovesd...


... oraz wspomniany dowódca pułku w trakcie udzielania wywiadu oraz przy usadawianiu się w MiGu. Facet zdecydowanie nie wygląda na takiego coby wylewał za kołnierz...

Numery burtowe maszyn pułku:
MiG-27D:
1. eskadra
Niebieski 01-12

2. eskadra
Niebieski 14-33

3. eskadra
Niebieski 40-46,49,55

MiG-23UB:
Niebieski 60-73, 75-80

1 ГшАПИБ (Węgry)

1 GwAPIB z kolei od kwietnia 1988 bazował na lotnisku Taszar na Węgrzech, początkowo wyposażony w samoloty Su-17M2/UM2. W sierpniu pułk został przezbrojony na 34 MiGi-27D/M oraz 15 MiGów-23UB, rozdzielonych pomiędzy eskadrami i przeznaczonych do szkolenia. Od 88 GwAPIB na ten przykład na pewien okres pożyczono maszynę o numerze “Niebieski 62”. procedura wycofania tej jednostki rozpoczęła się w styczniu 1991 roku. Na lotnisku zaroiło się wówczas od “antków” An-22 oraz Iłów-76. Wycofanie jednostki nie odbyło się bez przygód, przykładowo na początku lutego kpt. Patruszew został zmuszony do katapultowania się ze swojego MiGa-27D, tuż po stacie, będąc około 2 km od lotniska. Pułk opuścił Węgry w 2óch grupach. 19 kwietnia flaga pułku oraz część MiGów-23UB/27 poleciała do Lebiażne, a 22 kwietnia pozostałe maszyny dołączyły do 53 GwAPIB z 39 ADIB na Litwie. Ostatecznie w 1994 roku 1 GwAPIB został przemianowany na 1 GwBAP, i został wyposażony w Su-24M ze 105 dywizji bombowej (105 BAD), natomiast MiGi-27 powędrowały wiadomo gdzie... W roku 2001 funkcję dowódcy nowej jednostki pełnił st. płk. pil. A. Mizariew.


Jeden z samolotów MiG-27D z 1 GwAPIB.

Numery burtowe maszyn pułku (MiG-27D/MiG-23UB):
1. eskadra (15 maszyn):
Niebieski 07,08,18,19,04,05,06,20,01,02,03,21,22
rezerwa: Niebieski 10,62

2. eskadra (17 maszyn):
Niebieski 33,34,35,36,39,28,29,30,31,32,23,24,25,26,27
rezerwa: Niebieski 37,38

3. eskadra (16 maszyn):
Żółty 49,6\50,51,52,44,45,46,47,40,41,42,43
rezerwa: Żółty 48,53,55,56


296 ИБАП oraz 559 ИБАП (NRD)

Operację wycofywania 296 IBAP, stacjonującego w dawnych Niemczech Wschodnich, rozpoczęto 22 marca 1993 roku. Jednostkę przenoszono wówczas z bazy Großenhain do Orenburga w ZSRR. W tym samym dniu rozpoczęto wycofywanie również 559 IBAP z Finsterwalde do Morozowska (i tam zostały rozformowane). Cała, nawiasem mówiąc godna podziwu operacja logistyczna, objęła łącznie 72 samoloty (28x MiG-27M/K/KR oraz 8xMiG-23UB z obu pułków) oraz trwała około 4 godzin. W przebazowaniu wzięło udział pomocniczo również kilka Ił-76M/MD oraz An-22 z 81 WTAP z Iwanowo-Sewierska. Samoloty 296 IBAP miały charakterystyczne, trójbarwne malowanie, oraz nosiły numery taktyczne o kolorze czerwonym, z białą obwolutą. Natomiast maszyny 559 ИБАП nosiły błękitne numery taktycznie, także z obwolutą o kolorze białym.

   
MiG-27M oraz MiG-23UB z 296 ИБАП... i podejście do lądowania w wykonaniu MiGa-23UB (nr. 64) z tej samej jednostki.

 
2 MiGi-27K z Finsterwalde.

Numery burtowe maszyn pułku (dot. 296 ИБАП - organizacja eskadr nie jest mi niestety znana):

MiG-27M/K/KR: Czerwony 01,02,03,04,05,06,07,08,09,10,11,12,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,32,33

MiG-23UB: Czerwony 60,61,62,63,64,66,67,68,69


Teraz odnośnie dalszego losu maszyn. Wśród samolotów skierowanych do składów i baz rezerwowych wersje "D" z tego co wiem "rozstrzelano" prawie natychmiast ze względu na ich niewielką wartość bojową. W roku 1995 Rosjanie mieli na składowiskach jeszcze 253 samoloty Mig-27 (większość jako "K" i "M"), z tego grubo ponad połowa nie nadawała się do lotu. Ich ponowna eksploatacja z tego co wiem nie była planowana w przyszłości, nawet w razie "W", Zadania samolotów myśliwsko-bombowych na stałe przejęły Su-24M, co nie powiem, ale spowodowało pewną lukę w uzbrojeniu WWS, bowiem samoloty myśliwsko-bombowe do tego czasu wykonywały w siłach powietrznych ZSRR/Rosji gros zadań, a Su-24/Su-24M, głównie z racji swojej liczebności nie były w stanie przejąć wszystkich obowiązków wypełnianych przez MiGi-27, a także Su-17, o których powiemy sobie przy innej okazji. Nie zawsze ekonomicznie uzasadnione było też wysłanie bombowca taktycznego (w zasadszie jego rozpoznawczej wersji: Su-24MR) zamiast lekkiego samolotu uderzeniowego do wykonania np. szybkiego lotu rozpoznania taktycznego, do którego wystarczało wyposażenie pokładowe tych drugich (zwłaszcza np. Su-17M4R z zasobnikiem KKR-1).

Kolejnym powodem ich wycofania był także niewystarczający zasięg – po tym jak zagrożenie NATO zniknęło, a ZSRR utracił swoje bazy w NRD i innych krajach – jaki sens miało “trzymanie” w służbie takich samolotów, o innych wydatkach z tym związanych nawet nie wspominając?

Jeszcze jedną przyczyną wycofania samolotów myśliwsko-bombowych było wydane w połowie lat 90tych zarządzenie, iż większość samolotów bojowych lotnictwa FR musi być dwusilnikowa, co automatycznie eliminowało samoloty bojowe pokroju MiG-23/27 i inne. Kierowano się tutaj danymi statystycznymi wyniesionymi z eksploatacji samolotów, a także ilością wypadków w których całkowicie utracono samolot etc. 

Ponadto trzeba wspomnieć że wartość bojowa samolotów MiG-27 także mocno spadła. W latach 90tych sens miało ew. utrzymywanie w służbie jedynie wersji "K", która miała w nosku w miarę przyzwoitą stację celowniczą, umożliwiającą użycie sporej ilości uzbrojenia kierowanego różnych typów, a przy zastosowaniu zasobnika APK-8 (aparatury Tekon-1 "Telekommando Link Sistema") to możliwe było nawet użycie rakiety taktycznej H-59T. W każdym razie samoloty te były, i z tego co wiem, są do tej pory, systematycznie cięte na złom. Myślę że załączone poniżej zdjęcia w pełni oddają to, co spotkało te samoloty.

   
Los który obecnie spotkał większość MiGów-27.

Z drugiej strony warto wspomnieć iż niektórzy komentatorzy w Rosji uważają całkowite wycofanie Su-17M4 i MiGów-27K za błąd. Uważano, iż należało zatrzymać przynajmniej 1 lub 2 pułki tych maszyn, pozwalając nac ałkowite wyeksploatowanie parku maszynowego ostatnich MiGów-27K, oszczędzając przy tym na resursach innych, cenniejszych typów samolotów, jak np. Su-24. Czy w perspektywie czasu byłoby to opłacalne, trudno jednak powiedzieć, tym bardziej iż eksploatacja rodziny MiG-23BN/MiG-27 w odróżnieniu od ich myśliwskich kuzynów była bardziej kosztowna.

Trzeba też dodać że stosunkowo niewiele z ocalałych egzemplarzy da się przy rozsądnych kosztach przywrócić do stanu lotnego. W tej chwili ocalało jeszcze około 150 maszyn MiG-27 (przeważnie wersje K w tej chwili, jako najnowocześniejsze). W tamtym roku (2006) stan był mniej więcej taki: 59 maszyn znajdowało się na terenie zakładów remontowych 301 ARZ w Tambowie, 55 MiGów-27 jest w bazie rezerwowej nr 4020 w Lipiecku, i pozostałe 52 w bazie rezerwowej nr 4215 w Dmitriewce (k. Orenburga). Z tego co wiem ich ilość na składach jest jednak systematycznie zmniejszana, i są to ostatnie ocałale MiGi-27 w Rosji.

Nie zapominajmy jednak że choć w FR ten samolot został skasowany, to jednak trochę tych samolotów użytkują jeszcze zagraniczni użytkownicy. Największym oczywiście są Indie (grubo ponad 100 sztuk o wyposażeniu bliskim wersji 'M' – obecnie duża część z nich podlega modernizacji). Z krajów WNP jedynym użytkownikiem poza Rosją jest Kazachstan, natomiast takie kraje jak Ukraina czy Białoruś postąpiły ze swoimi MiGami-27 analogicznie do Rosji (i, co warto nadmienić, znacznie wcześniej zrobiły z nimi porządek). Trzeba też doliczyć samoloty MiG-23BN, które także należą do tej rodziny, i ciągle są eksploatowane przez wiele krajów, a także wykorzystywane w lokalnych konfliktach zbrojnych (Syria, Libia, wcześniej Irak, etc.). Z byłych krajów UW jednym z największych użytkowników MiGów-23BN była Bułgaria oraz Czechy (Czechosłowacja) które wycofały je stosunkowo niedawno. Nie jest wykluczone, iż pozostające na składach MiGi-27 czekają na nowego nabywcę. Przede wszystkim liczy się tu na kraje 3-go świata eksploatujące po dziś dzień samoloty MiG-23BN i prowadzące po dziś dzień konflikty lokalne (np. Etiopia). Stąd też przypuszcza się iż mogliby to być potencjalni nabywcy bardzo podobnych w pilotażu i eksploatacji MiGów-27, chcąc np. szybko uzupełnić straty poniesione w wyniku działań zbrojnych.


*) Major dowodził jednostką także w czasie pobytu na Węgrzech.

baranek11

  • Gość
Odp: Rosyjskie samoloty czasu zimnej wojny
« Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 13, 2007, 22:48:05 »
Zdjęcia mowią same za siebie. Czekam zatem na kolejną porcję informacji nt innych samolotów...

pozdrawiam

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Rosyjskie samoloty czasu zimnej wojny
« Odpowiedź #3 dnia: Grudnia 14, 2007, 10:08:51 »
Te zdjęcia mówią znowu co innego:


761 Pułk Szkolnego Lotnictwa Bombowego (761 УАВП-Baza Majkop) wykorzystuje głównie samoloty MiG-23, oraz szkolno-treningowe L-39 Albatros.
Na aktualnych zdjeciach satelitarnych widać 48 maszyn MiG-23.



"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

poko24

  • Gość
Odp: Rosyjskie samoloty czasu zimnej wojny
« Odpowiedź #4 dnia: Grudnia 14, 2007, 15:14:23 »
Po przestrzeni miedzy samolotami mozna wnioskowac, ze sa to maszyny gotowe do pociecia na zyletki niz czekajace w gotowosci bojowej...

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Rosyjskie samoloty czasu zimnej wojny
« Odpowiedź #5 dnia: Grudnia 14, 2007, 15:47:07 »
Mylisz się. Chodziło o to by zmieściły się w kadrze  :118:
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: Rosyjskie samoloty czasu zimnej wojny
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 14, 2007, 17:06:32 »
Te MiGi-23 z Majkopu to w większości szpary, tj. MiG-23UB. Spora część maszyn jednostki rezyduje też od czasu do czasu w Krasnodarze. Być może piloci praktykują na nich użycie uzbrojenia niekierowanego, poza tym MiGi-23UB były też na stanie, jak już nadmieniłem w powyższym przydługawym i przynudnawym poście, jednostek myśliwsko bombowych z MiGami-27D/M/K.

John Cool

  • Gość
Odp: Rosyjskie samoloty czasu zimnej wojny
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpnia 25, 2008, 00:19:31 »
Póki w temacie jeszcze mowa o MiG-27K, to mamy wspomniany samolot z zestawem 4 x KAB-500L:



oraz z SPPU-22: