Autor Wątek: Niebo w FSX  (Przeczytany 4542 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Niebo w FSX
« dnia: Listopada 06, 2007, 18:45:21 »
Postanowiłem założyć nowy wątek, gdyż zainteresował mnie przypadkiem pewien szczegół w FSX - mianowicie odwzorowanie nieba w tej grze.

Zainteresowałem się tym przypadkiem, wypróbowując dodatek DC-2 w locie EPBY - EPGD. Wystartowałem w czasie rzeczywistym czyli po szesnastej ...



... i lecąc powoli na północ moją uwagę zwrócił dość charakterystyczny gwiazdozbiór, a mianowicie "Plejady",



Zacząłem się zastanawiać na ile niebo w FSX oddaje rzeczywistość, więc postanowiłem przeprowadzić mały test. Odnalazłem chyba najłatwiejszy do zlokalizowania gwiazdozbiór, stosowany często w "podręcznej" nawigacji w realu czyli "Wielki Wóz". Samolot ustawiłem na kursie dokładnie na północ i o godzinie 16.40 szukany gwiazdozbiór znajdował się on po lewej burcie "na godzinie 11".



Na screenie może być trudno zauważalny wykadrowałem go i oznaczyłem interesujące gwiazdy:



Po czym zastosowałem do sprawdzenia położenia prosty programik "Planetarium" z Encyklopedii Kosmosu (płytka była kiedyś w jakiejś gazecie). Po ustawieniu przybliżonych (z konieczności) współrzędnych daty i godziny okazało się, że położenie jest właściwe.



Następnie przeskoczyłem w czasie do 23.40 (w samolocie zapaliłem reflektory lądowania, aby był widoczny)  ...



... i dokonałem kolejnego sprawdzenia położenia Wielkiego Wozu:




Ponieważ położenie ponownie było zgodne to zmieniłem datę na 06.01.2008 g.16.40 ...



... i kolejne sprawdzenie



Wszystko wygląda OK.

Dwa lata temu przy omawianiu pewnej kwestii nawigacyjnych w FS9 (Kusch chciał coś szpiegować http://www.il2forum.pl/index.php/topic,5795.15.html) wspominaliśmy o lotniczym sekstancie będącym dodatkiem oraz o programach poprawiających położenie gwiazd.

Ciekawe czy w FSX można prowadzić nawigacje wg gwiazd bez jakiś dodatkowych programów "naprawiających" niebo i na ile dokładnie oddano wygląd nieba? Jakoś nigdy nie interesowałem sie astronomią więc moja wiedza kończy się na banałach w stylu odnalezienie gwiazdy polarnej i kilku charakterystycznych obiektów czy gwiazdozbiorów - stąd moja wiedza w tym temacie jest minimalna.

Więc jak będziecie "latać" nocą w FSX to spoglądajcie czasem w niebo ... czekam na jakieś ciekawe obserwacje.  :001:

Odp: Niebo w FSX
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 06, 2007, 19:08:43 »
Razor potwierdzam twoje spostrzeżenia - gwiazdozbiory z charakterystycznymi gwiazdami i ruch gwiazd na nieboskłonie są prawidłowo odwzorowane w FSX - ale myślałem , że wszyscy to zauważyli dużo wcześniej , więc się nie chwaliłem  :002:
Niestety na nawigacji względem gwiazd znam sie jak przysłowiowa "świnia na gwiazdach"  :003:, ale wydaje mi się że jest to możliwe.
Spokój cechuje Mistrza.

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: Niebo w FSX
« Odpowiedź #2 dnia: Listopada 06, 2007, 19:45:36 »
No proszę jak to po latach zabawy dochodzi się do tajemnic FS'a  :004: Tak Razor FS2004 a tym bardziej FSX symuluje ruchy nieba również w nocy. Zabawa jest na pewno najbardziej hardokorowa ze wszystkich sposobów nawigacji w FS jednak faktycznie ona istnieje. Ba do zassania sa darmowe narzędzia, choćby taki jak Sekstant, którym można się posługiwać przy takiej zabawie w nocy. Zwłaszcza może to mieć swój klimat przy samolotach z Century of Flight. Dobrą maszynką do tego typu lotów jest wczesny DC-3 z osłoną kopułkową na szczycie http://www.raafschoolpenang.com/Images/bwrth/DC3_vipflight_67.jpg , która to właśnie służyła do obserwacji nieba nocą przez nawigatora, posługującego się Sekstantem. Klimat murowany. No jeszcze należy się tylko na tym znać, czyli skończyć kurs Astrologii gwiazd  :118:
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Odp: Niebo w FSX
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 06, 2007, 20:20:18 »
Tak Razor FS2004 [...] symuluje ruchy nieba również w nocy. Zabawa jest na pewno najbardziej hardokorowa ze wszystkich sposobów nawigacji w FS jednak faktycznie ona istnieje. Ba do zassania sa darmowe narzędzia, choćby taki jak Sekstant

No właśnie w FS2004 nie było z tym ponoć ... tak do końca, tak przynajmniej twierdził gość, który "się na tym znał"*). Trzeba było dogrywać jakieś dodatki poprawiające położenie gwiazd. Nawet chciałem wypróbować darmowy sekstant do FS9(jest na Avsim), potem miałem jakiś dodatek z tymi poprawionymi gwiazdami, coś tam nie chciało zagrać jak należy (zapewne moja wina) i sobie wtedy odpuściłem ...

Jestem właśnie ciekawy czy w FSX jest już wszystko OK i nie trzeba już kombinować z dogrywaniem gwiazd itp. Ciekawe czy ten sekstant działa też w FSX? Chyba wypróbuję ... bo mam parę dodatkowych maszyn do których nawigacja wg. nawet by pasowała  :002:

______________________

*) Facet był chyba po tej "Astrologii"  :118: - bo jak gadał to nie szło go zrozumieć  :002: A po za tym jak powszechnie wiadomo "real" jest tylko niedoskonałym odbiciem świata wirtualnego, więc zawsze coś przeszkadzało w zapoznaniu sie z tą ... wiedzą tajemną.

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: Niebo w FSX
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 06, 2007, 21:29:00 »
Chyba wypróbuję
Ty to się naprawdę nudzisz  :020: tak czy siak powodzenia, dla mnie ze duży Hardcore  :004:
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Odp: Niebo w FSX
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 06, 2007, 22:31:32 »
Ty to się naprawdę nudzisz  :020:

Eeee tam się nudzisz ... dostałem 4 dni zwolnienia, konowały nafaszerowali mnie prochami, zabronili wychodzić z domu i kategorycznie pić napojów wyskokowych to ... sobie z "gwiazdkami" pokombinuję.

Przecież nie będę włączał GPS w B-17 bo to profanacja. W dzień latam po mapie, a w nocy? ... jak dałem sie namówić na zakup tej maszyny to teraz muszę kombinować  :118:

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: Niebo w FSX
« Odpowiedź #6 dnia: Listopada 06, 2007, 22:39:27 »
Taka mała uwaga: na polkuli pln. nawigatorzy zawsze orientuja sie na Gwiazde Polnocna bo ona jest w zenicie, a na polkuli pld. na Krzyz Poludnia  jakby ktoś np. chciał polatać po Australii nocą :001:
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Odp: Niebo w FSX
« Odpowiedź #7 dnia: Listopada 06, 2007, 22:41:56 »
a na polkuli pld. na Krzyz Poludnia  jakby ktoś np. chciał polatać po Australii nocą :001:

Tyle, że na Krzyż Południa trzeba brać poprawkę bo jest bardziej odchylony od rzeczywistego południa niż Gwiazda Polarna na północy.