Autor Wątek: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki  (Przeczytany 171851 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

adam_b

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #150 dnia: Listopada 19, 2009, 21:38:56 »
Dzięki za uwagi moderatora, napisałem 2 posty bo zdjęcia nie chciały wejść w pojedyńczym.
Wracając do sedna sprawy miałem możliwość spędzić kilka razy po kilka godzin na tym symulatorze (na zdjęciach jestem we własnej osobie tylko facjate wyciąłem :) ) to były dosłownie ostatnie dni tej maszyny (początek 2001 roku) później została rozmontowana mam w swoich zbiorach wskaźnik wariometru z niego. Symulator zajmował 3 pomieszczenia, w pierwszym stała kabina to co widać na zdjęciach obok niej były pulpity instruktora gdzie zdublowane były przyrządy dalej w pomieszczeniu obok stały szafy z całą elektroniką obliczeniową oczywiście w wersjii analogowej, a w ostatnim pomieszczeniu była makieta lotniska i okolic nad którą przemieszczała się kamera z której obraz rzucany był na monitory przed kabiną  także projekcja obrazu była tylko jeśli latało się w okolicach lotniska i to na małej wysokości no i oczywiście przy starcie i lądowaniu, pozatym monitory gasły i lot odbywał się tylko na przyrzady.
Porównując loty na naszych symulatorach na PC z tym co miałem okazję przeżyć na KTS to mogę powiedzieć że są to dwie różne rzeczy, samo skupienie uwagi na locie powodowało że po dwóch godzianach miałem dość i byłem psychicznie wykończony. Pomimo tego że jak na dzisiejsze możliwości sprzęt ten był archaiczny to loty na nim sprawiały dużo frajdy. Mam też film który nagrałem przy okazji ostatniej mojej bytności jak się kiedyś zbiorę to wrzucę go na youtube. KTS 6 był w 28PLM w Redzikowie pod Słupskiem i z tego co wiem nigdzie więcej w Polsce nie było.
« Ostatnia zmiana: Listopada 19, 2009, 21:47:43 wysłana przez adam_b »

Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #151 dnia: Listopada 19, 2009, 23:58:44 »
Trochę z manuala do 23 dla chętnych tutaj:

http://backfiretu-22m.tripod.com/id16.html


Kapitan Valery Skinder i jego MIG-23M (w oryginale Valery Shkinder) pierwszy pilot, który w historii lotnictwa ZSRR zestrzelił śmigłowiec siedząc za sterami myśliwca z silnikiem odrzutowym (z pomocą R-60) i pierwsze zwycięstwo samolotu o zmiennej geometrii skrzydeł. Upadły 2 CH-47 Iranu.
« Ostatnia zmiana: Listopada 20, 2009, 00:06:22 wysłana przez darekQ »
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #152 dnia: Listopada 20, 2009, 20:25:04 »
Są miejsca na świecie gdzie 23 wciąż przecinają niebo swoim pięknym widokiem, np. w Indiach:











Adres strony na zdjęciach, warto obejrzeć sporo 27-mych.

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #153 dnia: Listopada 20, 2009, 22:12:15 »
Szkoda tylko że indyjskie MFy nie latają już od jakichś 3 lat o ile dobrze pamiętam. A te MiG-23UB to zapewne do szkolenia załóg "Bahadurów" tj. MiG-27L  :001:

Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #154 dnia: Listopada 28, 2009, 18:34:02 »
Na http://www.airfighters.com znalazłem coś takiego:


http://www.airfighters.com/photo_42590.jpg

Z uwagi, że ja "no spik inglisz" z opisu domyśliłem się, że ten MiG-23 "23" rozbił się w 1983 koło lotniska Centralnaja Ugłowaja (gdzie obecnie stacjonują Su-27SM). Nasz niezawodny JohnCool dopisze resztę historii? :-)

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #155 dnia: Listopada 30, 2009, 20:10:08 »
Szczerze mówiąc nie znam wypadku, ale danke za fotografię  :023:

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #156 dnia: Grudnia 19, 2009, 19:26:34 »
Kolejna fota MiG-23 najprawdopodobniej wz. 1971  :001:


John Cool

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #157 dnia: Lutego 04, 2010, 00:52:28 »
Odnośnie tego fragmentu moich wypowiedzi należy się małe sprostowanie:

[...]Ponieważ faktycznie jest tak że jest to koherentny, dopplerowski radiolokator monoimpulsowy to jestem bardzo ciekaw jaka dokłanie metoda została zrealizowana, ale z opisu wynika iż chodzi o fazową metodą monoimpulsową formułującą w tym wypadku aż cztery listki. Jeśli pojawi się kątowy błąd śledzenia, odległości od celu do każdego z czterech głównych listków (w praktyce wiązek stożkowych, tyle że aż czterech i na szczęście nie wirujących :)) anteny będą nieznacznie się różnić. Błąd śledzenia określamy w takim razie na podstawie różnicy faz sygnałów echa odbieranych przez każdy z listków. Zespół antenowy radaru to defacto odwrócony reflektor Cassegrain'a, gdzie główny, płaski panel jest ruchomy, natomiast przeciwbieżny subreflektor jest umiejscowiony na stałe. [...]

Otóż w radiolokatorach mono-impulsowych Izd.323 oraz N003 (jak również N006 oraz N008) stosowana była metoda amplitudowa a nie jak wcześniej napisałem - fazowa. Stosowanie metody fazowej nie jest możliwe w przyjętym układzie antenowym w tych radarach.

W układzie jaki przyjęto w tych stacjach impulsy odbite od celu są odbierane przez cztery anteny kanałowe (tubowe) "A", "B", "C", "D" układu antenowego. Wielkość odebranego impulsu (sygnału) na wejściu każdego kanału anteny będzie zależała od położenia celu w stosunku do osi równych impulsów. Dalej sygnały odebrane przez anteny kanałowe (tubowe) po odpowiednim uformowaniu są przekazywane do komparatora i tam następuje zestawienie (porównanie) amplitud poszczególnych sygnałów. Kątowy błąd śledzenia wypracowywany jest w takim razie na podstawie różnicy amplitud sygnałów echa odbieranych przez wszystkie kanały.

Warto jeszcze wiedzieć że metodzie amplitudowej wszystkie cztery listki kształtowane przez układ antenowy (kanały tubowe) są z leksza wzajemnie odchylone i częściowo pokrywające się, a ich osie sygnałowe rozchodzą się wraz ze wzrostem odległości. Konsekwencją tego jest to że w takich radiolokatorach maksymalna odległość automatycznego śledzenia celu generalnie jest zauważalnie mniejsza od odległości z której ten sam cel jest zwykle wykrywany na zakresie poszukiwania.

Natomiast w radach wykorzystujących fazową metodę mono-impulsową to zjawisko nie występuje i nie ma większego rozróżnienia pomiędzy odległością w zakresie wykrywania oraz automatycznego śledzenia celu. Dzieje się tak gdyż porównywane przebiegi kanałowe są praktycznie równoległe. Jak można więc dalej wywnioskować, wszystkie kanały tubowe formują listki skierowane równolegle do siebie. Jeśli pojawi się kątowy błąd śledzenia, odległości od celu do każdej z połówek anteny będą nieznacznie się różnić. W takim wypadku kątowy błąd śledzenia wypracowywany jest właśnie na podstawie różnicy faz sygnałów echa odbieranych przez wszystkie kanały.

Kurna, człowiek się uczy całe życie a i tak umiera głupi  :001:
Dłuższy post na ten temat - innym razem i przy innej okazji  :001:

Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #158 dnia: Lutego 10, 2010, 10:45:09 »

Symulator zajmował 3 pomieszczenia, w pierwszym stała kabina to co widać na zdjęciach obok niej były pulpity instruktora gdzie zdublowane były przyrządy dalej w pomieszczeniu obok stały szafy z całą elektroniką obliczeniową oczywiście w wersjii analogowej, a w ostatnim pomieszczeniu była makieta lotniska i okolic nad którą przemieszczała się kamera z której obraz rzucany był na monitory przed kabiną  także projekcja obrazu była tylko jeśli latało się w okolicach lotniska i to na małej wysokości no i oczywiście przy starcie i lądowaniu, pozatym monitory gasły i lot odbywał się tylko na przyrzady.

Pozwólcie że rozwinę tę myśl. Czym była sceneria zobrazowana na monitorze przy pomocy kamer TV.


Cały system do symulacji obserwacji sytuacji wzrokowej w latach 1970 oparty był na czarno-białym monitorze i to nie komputera jak to zwykle bywa dzisiaj, ale pracował przy pomocy kamery TV filmującej modele krajobrazu znajdujące się na ścianach pomieszczenia.

Przykładowo, trenażer był wyposażony w dwa modele:

Model terenu wokół lotniska o wymiarach ok. 4 x 6 km, w skali 1: 2 000

Model terenu o wymiarach ok. 24 x 60 km, w skali 1: 10 000



W modelu lotniska pozycja obrazu z kamery odpowiadała pozycji do lądowania samolotu. Model przedstawiał lotnisko i budynki w najbliższej okolicy.



System musiał być ponadto jeszcze tak sprytnie skonstruowany aby podczas filmowania modelu terenu z obiektami kamera TV nie spadła poniżej poziomu, który mógłby kolidować np. z jakimś budynkiem makiety.

To ograniczenie nie miało zastosowania do modelu pasa startowego.
Po starcie symulator przełączał się na drugi model krajobrazu.
 


Model bez przestrzennych elementów krajobrazu, zawierał tylko kontrastujące obszary pól, lasów, rzek i linii komunikacyjnych.
Model przystosowany był do wznoszenia, zniżania zmiany wysokości "lotu", a także obracał się wokół osi wzdłużnej, aby symulować pochylenia obrazu podczas pokonywania zakrętów.

System wyposażony był w odpowiednie lustra które miały zapobiegać podczas "niskiego poziom lotu" efektowi ścigania własnego cienia.

Obraz z telewizorów projekcyjnych pokazywał również na horyzoncie chmury, w zależności od ustawienia warunków atmosferycznych, w ten sposób model krajobraz obrazował także  schodzenie poniżej chmur.

Trenażery tego typu kontrolowane były przez analogowy komputer, używany na przełomie lat sześćdziesiątych i początku lat siedemdziesiątych.

Słowo "analogowy" oznacza, że komputer ten nie przetwarzał danych cyfrowych, ale zmienne wejściowe i wyjściowe napięcia.

Najprostszym sposobem konwersji tych zmiennych jest zastosowanie potencjometru. Kąt dzwigni mechanicznej odpowiadał oporowi potencjometru, a więc napięciu, które było wprowadzane jako zmienna wejściowa do komputera.



Komputer pracował także przez przetwarzanie wartości logicznych 1,0 (on - off) – sygnałów z poszczególnych przełączników w kabinie pilota.

Komputer przechowywał w pamięci matematyczny model samolotu. Model ten uwzględniał wiele parametrów konfiguracyjnych lotu samolotem i parametry lotu jak przyspieszenie, czas reakcji silnika, interwencji pilota w postępowaniu, czas wyciągnięć i wciągnięć podwozia, klap, hamowania i tarcz, mógł obliczyć oddziaływanie wiatru i oporu powietrza na prędkość oraz zmniejszanie się ilości paliwa podczas lotu ... itp.

Model lotu opisywał za pomocą parametrycznych równań różniczkowych stosunek ilościowy wielu czynników w połączeniu z innymi, biorąc pod uwagę takie parametry, jak wysokość lotu, wysokość lotniska, kierunek i siłę wiatru oraz wiele innych. Trenażer symulował również system RSBN, w trybach: nawigacji i lądowania.
« Ostatnia zmiana: Lutego 10, 2010, 10:50:59 wysłana przez Frey »

Offline JacD

  • *
  • 7WEDS
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #159 dnia: Lutego 10, 2010, 14:27:24 »
...Porównując loty na naszych symulatorach na PC z tym co miałem okazję przeżyć na KTS to mogę powiedzieć że są to dwie różne rzeczy, samo skupienie uwagi na locie powodowało że po dwóch godzianach miałem dość i byłem psychicznie wykończony. Pomimo tego że jak na dzisiejsze możliwości sprzęt ten był archaiczny to loty na nim sprawiały dużo frajdy. Mam też film który nagrałem przy okazji ostatniej mojej bytności jak się kiedyś zbiorę to wrzucę go na youtube. KTS 6 był w 28PLM w Redzikowie pod Słupskiem i z tego co wiem nigdzie więcej w Polsce nie było.
Ręce od drąga i kciuk od trymera nie bolał? Hydraulika bez trymerowania wyrywała niemalże drążek z rąk i ten odgłos silnika za głową...wrzuć film powspominamy.
Gravity is a cruel mistress!
7WEDS

Czesio

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #160 dnia: Lutego 10, 2010, 17:32:34 »
R-23 pod MiG-23S? Bardzo dziwne (może jakiś Mistrzu wyjaśni)  :001:

W uzupełnieniu postu Rafiego. MiG-23M rozbity pod Władywostokiem, z lotniska Cientralnaja Ugłowaja (14 km od miasta Artiem, Primorskij Kraj, Rosja).






Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #161 dnia: Lutego 10, 2010, 19:27:02 »
R-23 pod MiG-23S? Bardzo dziwne (może jakiś Mistrzu wyjaśni)  :001:

Nie żebym uwazał się za jakiegoś mistrza  :121: ale myślę że to może być ten prototyp:


Zbliżonko na wyrzutnię:

Czesio

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #162 dnia: Lutego 10, 2010, 19:46:53 »
Faktycznie - może to być któryś z prototypów, ale raczej nie ten moninowski bo ma inny stożek dielektryczny. Chyba że fota była retuszowana tak dziwnie.

Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #163 dnia: Lutego 10, 2010, 21:30:00 »
Rzeczywiście osłona radaru nie pasuje.
Ciąg dalszy zgadywanki. To może ten:

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #164 dnia: Maja 09, 2010, 00:14:40 »
Ja znalazłem takiego "rodzynka": http://fotki.yandex.ru/users/beretta-93/album/72990?p=9

Moim zdaniem, sądząc z napisów eksploatacyjnych, samolot ten ma radiolokator Izd. N006 czyli Saphir-23P (z celownikiem SEI typu ASP-23P). Najprawdopodobniej jest to zatem MiG-23P Izd. 23-16.

Warto mieć na uwadze że kilka stron wcześniej w tym wątku zidentyfikowałem radiolokator Izd. N006 jako Saphir-23MLA - ostatnio dochodzę do wniosku że chyba jednak błędnie, jako że Saphir-23MLA najprawdopodobniej ma więcej wspólnego z radiolokatorami Izd.324ML oraz Izd. N003, kojarzonymi z MiGiem-23ML.