Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Iche w Czerwca 06, 2005, 22:08:30
-
Tutaj (http://nfow.pl/viewtopic.php?t=5231) jest info o pierwszym F22 wprowadzonym do służby i fajne duże foty.
Chciałem się zapytać fachowców, czy to rzeczywiście jest taka rewolucja jak piszą na amerykańskich www? Z jedej strony wygląda świetnie - pierwszy mysliwiec stealth, nikogo na świecie poza USA nie stać na robotę w tej technologii (oczywiście poza magiczną farbą made by ZSRR). Z perspektywy laika wygląda to tak, jakby Rosjanie zostali w tyle ze swoimi modernizacjami Su27. Z drugiej strony, czytając to forum człowiek nabiera niezdrowych podejrzeń co do zbyt nachalnej propagandy :).
-
Za eksperta sie nie uważam, ale i tak się wypowiem.
Od razu na wstępie przypomnę, że dużo lepszą konstrukcją była platforma YF-23 mogąca przenosić więcej uzbrojenia, mająca wiekszy zasięg i mniejsze echo radarowe od produktu Lockheeda i myśle, że F/A-23 byłby lepszy od Raptora... z tym, że sam raptor dzisiaj to dosłowny Overkill.
W dniu dzisiejszym nie lata nic co mogłoby sie z nim równać. Z tym jednym małym "ale", że Amerykanie przesadzili trochę z elektroniką - podobnie zresztą EuroFighter - gdzie w Typhoonie już się zdarzało latać "w ciemno" gdy cała elektronika siadła a i polot nie miał żadnych przyrządów pokładowych, na których mógłby się opierać. Raptor udowodnił pare razy (ostatni raz w listopadzie), że powierzenie całkowicie maszyny elektronice i to takiej jej ilosci może być niebezpieczne i ten samolot może osiągnać swoje prawdziwe możliwości bojowe dopiero w momencie w którym rozwiazany zostanie problem stabilności oprogramowania.
-
Ładny ten YF-23, nie ?... :mrgreen:
-
Na całe nieszczęście Raptora najnowsze ruskie czujniki termiczne montowane na Su-30MKI wykrywają taki cel z przeniej półsfery w odległości 50km a radar Bars działa w trybie pasywnym,który wykrywa nawet takie szepczące radary jak ten F/A-22.
Nie zmienia to faktu,że i tak nie ma na niego narazie bata :D
-
Oj nie ma nie ma :) Natomiast zauwazcie koledzy pewna ciekawostke przyrodnicza. Raptor to bojowe przedluzenie taktyki "pierwszy widze, pierwszy strzelam, pierwszy zabijam" I nie ma co zaprzeczac, ze swietnie sie z tej roli moze wywiazywac. Ale... byla kiedys nawet jakas dyskusja w prasie lotniczej, po co mu wtedy dzialko ? w dodatku tak "archaiczne" ? Syndrom pierwszych Phantomow ? Czy wplyw pewnego lobby ?. Montaz tego ustrojstwa napsula podobno baaardzo krwi konstruktorom. Czym byl podyktowany ten wysilek ? Sa przeciez lepsze, nowsze, modele broni lufowej (jesli juz tak bardzo CHCIELI ja miec na pokladzie) a wsadzili "Vulcana". Przemilcze juz koniecznosc przebudowy pociskow Ammram aby wlazly w jego "ladownie" co pogorszylo ich wlasciwosci lotne (wymieniono przy okazji elektronike na lepsza w tych pociskach)Do tego tragiczny udzwig i pojemnosc (2 gbu 24 w ladowni, toz to zart). Za to rewelacyjny zasieg i predkosc (dojsc do macha bez dopalacza to naprawde spore osiagniecie)
-
Z działkiem to histaria ta sam co z F-15, który miał dostać działko na amunicję bezłuskową, a z czym lata wszyscy wiemy. W F/A-22 miano wsadzić działko:
a. z ciekłym materiałem pędnym
b. z amunicją bezłuskową
ale oba projekty stoją, wiec lata z Vulcanem, co jest bardzo dziwne, bo na JSF będzie montowany lepszy 25mm GAU-12 Eualizer.
-
Co do wyboru YF-23 vs YF-22 to byla dawno temu monografia w nTW. Jesli ktos moze wygrzebac to przpomni dokladniej jaka byla argumentacja. Z tego co pamietam, to YF22 wygral m.in. dzieki lepszym parametrom manewrowym, a decydenci uznali ze wlasciwosci stealth dla mysliwca nie sa tak wazne. Zreszta podobno YF23 z tylnej dolneje polstrefy byl w miare stealth - od gory swiecil sie jak psu wiadomo co 8)
Sun - GAU-12 to te z Harriera bedace pochodna GAU-8?
-
http://www.gdatp.com/Products/PDFs/GAU-12U.pdf
-
M61 było na Raptorze już w YF-22, a to był jak się nie mylę 1991/92? Wtedy GAU-12 było tylko w USMC, czyli daleko. Tak naprawdę to bez różnicy, które by to było. Większy kaliber i energia wylotowa nijak nie uzasadaniały przerabiania przedziału działka/układu zasilania/układu zasilania w amunicję choćby o milimetr.
A o rewolucjach w sensie ciekłego materiału miotającego czy amunicji bezłuskowej możemy na razie zapomnieć. Wydawanie góry pieniędzy na technologiczną rewolucję dla osiągnięcia 3 do 5% przewagi nad rozwiązniem poprzednim/przeciwnika, w tego rodzaju drugorzędnym dziale techniki wojskowej skończyło się wraz z zimną wojną.
-
http://world.guns.ru/machine/minigun-e.htm
fajna strona , generalnie o uzbrojeniu strzeleckim
polecam gorąco wątek 'rozprawiania' się z filmowymi scenami uzycia miniguna m216
:D kolo walił z tego na stojąco w 'predatorze'... a to coś ma odrzut 120 kG
:D
-
YF23 jak koledzy zauważyli był zdecydownie lepszy i zdecydownie droższy... i zdecydowanie mniej dopracowany, co pociągnęło by za sobą jeszcze większy wrost kosztów. Prawda...PIĘKNY SAMOLOT... :D :D :D i doskonały w swojej formie...
Natomiast działko było wymagane w kontrakcie. A szczególnego znaczenia nabiera teraz kiedy trzeba oddać strzał ostrzegawczy. Rozwijanie nowego typu działka to znów kolejne koszty, a nie zapominajmy , że Raptor cały czas boryka się z tym problemem. W tym tkwi również problem jego oprogramowania....kasa, kasa kasa... Możliwe jest że zastosują działko Rainnmetala 27mm które wygrało przetarg dla JSF. Jest to konstrukcja jednolufowa, rewolwerowa(z obracającym sie bębnem a kiloma komorami). Jak twierdzą niemcy, po przeprowadzenie długich badań, dzałka wielolufowe są o wiele mniej skuteczne. Poza tym po co Raptorowi lepsze dzałko?
Raptor jest rewelacją..., przede wszystki ze względu na ultrazaawansowany system walki radiolelktronicznej. Zauwżcie , że zrezygnowano całkowicie z urządzeń optoelektronicznych. F/A22 jest tak skonstruowany, że w przyszłości planuje się zastosowanie szerokopasmowych anten kompleksu WRE, które poza całą gamą przeróżnych "magicznych" możliwości mają mieć możliwość atakowania celów wiązką mikrofalową dużej mocy. Z ostatnich doniesień wynika, że Amerykanie 3krotnie użyli w Iraku bomb elektronicznych!!!, choć oficjalne źródła milczą. System WRE Raptora jest tak zawansowany, że nawet sobie nie zdajemy sprawy z jego obecnych możliwości, a co dopiero z planowanych. Z ciekawostek, w ostatnim wypadku kiedy zawiódł FBW, samolot wpadł w oscylacje i osiągnął (uwaga!!!!) przeciążenie ok +10 /-11.
pozdrawiam
pawel
[ Dodano: Pon 18 Lip, 2005 23:25 ]
...przepraszam zaszła pomłka...
do wypadku nie doszło, zaś pilot wyrównał lot. Sytuacja była spowodowana wyjściem w ślad aerodynamiczny towarzyszącega mu Viper. Co ciekawe nie wykryto uszkodzeń struktury płatowca.
pozd
p.
-
Sluchajcie... a co my mozemy wiedziec na temat tego efa? :mrgreen:
Zastanowcie sie... czy amerykanie sa kretynami i mowia nam co i jak? Zaloze sie ze wiekszosc Waszej i mojej wiedzy to po prostu zmylka Pentagonu... Daje glowe ze wiemy tylko jak wyglada i nic pozatym :| (co mogloby byc wazne)
P.S. Gral ktos w F22 Lightning 3? heheh fajna strzelanka f22
-
Ajti, powiem szczerze, że bardzo ciężko mi odpowiedzieć na twój post...ale mówiąc w skrócie:
Napewno wszystkiego nie wiemy, wiele jednak wiemy, i to zarówno chodzi mi o te informacje prawdziwe jak i te spreparowane. Nie myśl jednak kategoraiami zimnowojennym. Żyjemy w czasach rynku zbrojenowego, który jest wolnym rynkiem (nawet panstwa komunistyczne w nim uczestniczą) i walko o klientów jest zażarta, więc każdy promuje swoje produkty jak tylko może. Po drugie polityka zagraniczna jest również bardzo skomplikowana i nie wrzucajmy wszystkiego do jednego wora - "Ściśle Tajne". Dla przykładu podam Tobie pewnien fakt. W dzisiejszych czasach Jankesi nie utajniają wszystkich informacji na temat własnej broni jądrowej. Jest wręcz przeciwnie. Z rozmachem demonstrują całemu światu: mamy to , to i to a romieszczone jest tu i tu... i nie poskakuj kurduplu(np. taki Iran albo Korea Płn.) bo cie zamienimy w pustynie ( a jak nie to cie po prostu kupimy). Jest to polityka odstraszania nuklearnego.
pozdrawiam
pawel
-
Z tym wypadkiem f22 to tak jest
-katy natarcia byly -60 st
-oscylacja 3 sec !
-podwieszone zbiorniki paliwa
-predkosc 925 km/h
-nie jest to wina areodynamicznej konstrukcji tylko kompa kontroli lotu
-Uszkodzenia - bylyyyyyyy
I teraz pentagon zastanawia sie czy go stac, na remont tego egzemplarza, wstepnie oszacowany na 3,6 mld $( koszt remontu ! , nie samolotu :P )
Ostatnio byl szort o tym w lotnictwie, ktore kupilem w zwiazku z jastrzebiem.
-
Z tym wypadkiem f22 to tak jest
-katy natarcia byly -60 st
-oscylacja 3 sec !
-podwieszone zbiorniki paliwa
-predkosc 925 km/h
-nie jest to wina areodynamicznej konstrukcji tylko kompa kontroli lotu
-Uszkodzenia - bylyyyyyyy
I teraz pentagon zastanawia sie czy go stac, na remont tego egzemplarza, wstepnie oszacowany na 3,6 mld $( koszt remontu ! , nie samolotu :P )
Ostatnio byl szort o tym w lotnictwie, ktore kupilem w zwiazku z jastrzebiem.
Zgadza sie Josiv, miałeś rację, uszkodzenia były, sprawdziłem w tym numerze Lotnictwa o którym pisałeś. Jedyne co ,to nie mld a mln$
...aha, a gdzie napisałem , że to wina "aerodynamicznej konstrukcji"??
pozd
pawel
[ Dodano: Wto 19 Lip, 2005 22:25 ]
...swoją drogą ciekawe jak pilot czuł sie po przeciążeniu -11,7g(słownie minus)
-
No nie piasales ze wina konstrukcji, tez nie pisalem ze tak pisales :P
a z tymi zerami, dla mnie juz bez roznicy, to czy tamto, nadal astronomicznie hehe
Z tym przeciazeniem, oj pewnie troche mu zajelo wyprowadzenie do lotu normalnego.... gdyby nie bylo takie krotkie to by pewneo szybko zszedl....
-
Z tym przeciazeniem, oj pewnie troche mu zajelo wyprowadzenie do lotu normalnego.... gdyby nie bylo takie krotkie to by pewneo szybko zszedl....
...może nie aż tak szybko, ale na pewno nie poczuł sie za dobrze hehe. Co prawda piloci wojskowi nie mają przyzwyczajonych organizmów do tak dużych przeciążeń ujemnych, ale -11g to nia aż tak dużo biorąc po uwage, że na takich akrobatach jak extra czy SUka doświadzczeni piloci rozwijają -8g. :shock: :? :oops: coś strasznego, na samą myśl mi się słabo robi...
-
Gdzies mi sie obilo o uszy ze na "-" przeciazenia czlowiek jest o wiele mniej odporny- eksperci suszarkowi gdzie jestescie, sypnijcie jakimis konkretami z rekawa.
-
Też mi coś nie pasuje z tym podawanym przez was przeciążeniem, przy takim ujemnym przeciążeniu uszkodzenie wzroku, mózgu i reszty organów wewnętrznych jest niemal pewne (mimo iż w sumie zależy to też od czasu przebywania w takim stanie) praktycznie wszystkie suszary wojskowe mają ograniczenie do -3g
BTW Górna granica dla organizmu człowieka to +50g ale tylko przez zaledwie ułamek sekundy..
Ps. piloci na Su-27 nie dochodza do -8g, a do +8g
-
Oczywiście że tak. Standardowo w lotnictwie wojskowym, na samolotach myśliwskich przyjęło się współczynik +9-3 (choć często zdarza sie więcej). Akrobaci lataja na większych przeciążeniach (MDM1Fox +10/-7.5, zlin50+9/-6, extra300 +/-10, Su31T +12/-10. hehehe, a mówą , że to bokserzy niszczą sobie zdrowie, a ja nie raz widziałem pilotów po powrocie ze strefy, z farbą cieknącą z nosa i uszu, gały mieli jakby godzine spawali bez maski :shock: . to jest dopiero katowanie organizmu, i niech ktoś mi powie, że jest gorszy sport extremalny, który bardziej niszczy organizm.
poadrawiam
pawel
[ Dodano: Wto 19 Lip, 2005 23:35 ]
Sun, jak mawiają akrobaci - można się przyzwyczaić...
-
Na migach i sukach bez elektronicznego FCS mozna spokojnie wyciągna tyle ile sie wytrzyma, ale iloś wyciśnietych G tam również zależy od prękosci, a na pokazach suszary nigdy nie rozwijaja takiej, któa skutkowała by większym przeciążeniem niż 8g. Tłokowe to troche inna historia, tam faktycznie dochodzi się czasami nawet do +12g ale bez pszesady z tymi ujemnymi.
-
Gdzies mi sie obilo o uszy ze na "-" przeciazenia czlowiek jest o wiele mniej odporny
Dzieje się tak dla tego, że podczas dodatniego przeciążenia utrzymyjemy odpowiednie ciśnienie krwi w głowie napinając wszystkie mięśnie. Największy wkład mają mięśnie z okolic dolnych części tułowia i ud (ala pozostałe też są ważne). Na pewno każdy z was miał nie raz w życiu taką sytuację , że podczas dłuuugich posiedzeń plenarnych (obstrukcja), tak sie napinał, że miał aż morki przed oczami ( :oops: :lol: ). Na tej samej zasadzie przeciwdziała się przeciążeniom dodatnim. Jest to oczywiście kwestia długich treningów i utrzymywania ciągłej formy. Zapeniam was, że 5/10 minutowy lot w strefie daje taki wycisk, że czuje sie to potam cały dzień, albo lepiej, no chyba, że ktoś jest przyzwyczajony. Kiedy miałem 12 lat i poleciałem z ojcem po raz pierwszy na akrobacje wyczynową Zlinem 526 to nie dość, że po chwili miałem dosyć, to skutki odczuwałem jeszcze następnego dnia (zakwasy). Ależ to było przeżycie. Wcześniej doświadczyłęm już akrobacji, ale tylko podstawowej (bociany, zliny142 i takie tam...). Poza treningiem, organizm pilota z czasem się przyzwyczaja do znoszenia przeciążeń, no i dochodzą jeszcze indywidualne predyspozycje. Podczas przeciążeń ujemnych nie mamy możliwości "napiąć mięśni głowy". jedyne co możemy zrobić to rozluźnić całe ciało więc dla tego (między innymi) tolerancja ludzkiego organizmu na przeciążenia ujemne jest niższa. Zapewnim Cię jednak Sun, że piloci akrobacyjni najwyższej klasy dochodzą do -8g(a może i przekraczają). W innym wypadku po co taki Su26/31 miałby wspólczynnik ujemny aż -10g ? A dochodząc do +12g nie mają żadnych systemów przeciwprzeciążeniowych!!! W samolotach wojskowych uzyskujemy tylko -3g bo nie ma większej potrzeby. Jestem ciekaw jak wygląda trening pilotów wojskowych.
A co do prędkości, to dopiero samoloty nowszych generacji są w stanie rozwijać wysokie przeciążenia na prędkościach naddźwiękowych. Zdolność ta jest jedną z ważniejszych cech samolotów myśliwskich o której żadko się jednak pisze. I tu znów kłania sią aerodynamika prądokści nadźwiękowych i problemy związane z falami udeżeniowymi.
Acha i jeszcze jedno, masz racje Sun, do uszkadzania wzroku( i nie tylko) dochodzi jak najbardziej.
pozdrwiam
pawel
-
to jest dopiero katowanie organizmu, i niech ktoś mi powie, że jest gorszy sport extremalny, który bardziej niszczy organizm.
No nie wiem;) , zobacz jakis skejtowy film (chocby Zero "Dying To Live") i pod koniec ujrzysz piekne wypadki z niesklejonych trickow. Juz nie mowiac o tym, ze 25 letni pros (gosc jezdzacy zawodowo) jesli zaczynal majac lat nascie to stawy kolanowe, skokowe ma w stanie...ekhem...niewazne...wskazujacym na znaczne zuzycie.
[aaa, nie chodzi mi o debilne wystepy w stylu jackass bo to z deska nie ma nic wspolnego tylko o normalna jazde!]
przepraszam, za OT!
A Raptor ladna maszynka jest i basta :)
-
Jestem ciekaw jak wygląda trening pilotów wojskowych.
Tak samo jak wszędzie na świecie. Praktyką. Tylko, że piloci wojskowi mają dużo mniejszy nalot życiowy niż akrobaci. Czyli mają mniej przyzwyczajone ciała. Lot samolotem wojskowym jest drogi. Np. godzina lotu iskrą to ok. 5000zł. Takim raptorem napewno też drogo. Do tego dochodzi organizacja wszystkich uczestników projektów, paliwo dla drugiego samolotu-obserwatora i napewno wiele innych zapotrzebowań. Zaś taki akrobata napewno ma sponsorów, którzy bólą za paliwko by taki pilot mógł przed setkami widzów popełnić samobójstwo. No i oszczędzają w ten sposób na wypłacie dla pilota :D :wink:
-
nie wiem co nie ktorzy widza w tych ruskich sprzetach przecierz w srodku jest jak w ladzie lub woldze pozatym widzieliscie kiedys na rynku rzeczy wyprodukowane w rosji ktore przyworza ruscy juz chinczycy uzywaja lepszych materialow mimo wszystko trzeba przyznac ze su 27i mig 29 jest pieknym samolotem ale bez przesady ruscy niech sie zajma tym co kiedys robili najlepiej czyli lodziami podwodnymi raptor jest brzydki ale sadze ze zaden ruski sprzet niemial by z nim szans chociarz zalezy duzo od pilotow ktorzy brali by udzial w tej konfrontacji pozatym amerykanie maja o wiele wiecej udanych konstrukcji niz ruscy niewspomne ze pierwszy silnik odrzutowy skopjowali od brytyjczykow a w czasie wyscigow zbrojnych pokazywali na paradach atrapy pociskow balistycznych[wiec nie podniecaj sie kusch ze jakies tam ruskie urzadzenia wykrywaja f 22 bo to nie jest samolot calkowicie niewidzialny pozatym jak pokazuje zycie ruscy klamia albo ubarwiaja swoje osiagniecia] nie wspomne ze ruscy we krwi maja oszukiwanie i chwalnie sie czyms czego niemaja i nieprzyznawanie sie do bledow wiec nie zachwycajcie sie tak bo ruscy juz nie zboduja cacka sa za biedni a za 10 lat te ich samoloty bedzie mozna wlozyc do il2 szturmovik hehe
pozdrawiam
proszę poprawić znaki interpunkcyjne i używać dużych liter
-
ruscy niech sie zajma tym co kiedys robili najlepiej czyli lodziami podwodnymi
W kwestii okrętów podwodnych to ZSRR dopiero w latach 80tych zrobił postęp, ale i tak byli zawsze w tyle za USA.
-
nie wiem co nie ktorzy widza w tych ruskich sprzetach przecierz w srodku jest jak w ladzie lub woldze
I to jest piękne. Może brak jakiejkolwiek ergonomii i pomyślunku w rozłożeniu elektroniki, "zegarków", itp. , ale to ma swój urok. Poza tym to prawie mój pokuj więc czułbym się tam bardzo swojo :D
nie wspomne ze ruscy we krwi maja oszukiwanie i chwalnie sie czyms czego niemaja i nieprzyznawanie sie do bledow
No tak, ale mają też w zwyczaju nie chwalić się do końca tym co mają. Co poniektórzy wiedzą, że Ruskie też mieli swoją strefę 51 gdzie przeprowadzali starty rakiet. I napewno mają jeszcze pare takich terenów strzeżonych. Wkońcu mają tam dużo miejsca.
-
Na całe nieszczęście Raptora najnowsze ruskie czujniki termiczne montowane na Su-30MKI wykrywają taki cel z przeniej półsfery w odległości 50km a radar Bars działa w trybie pasywnym,który wykrywa nawet takie szepczące radary jak ten F/A-22.
Hmmm...nie to żebym nie lubił ruskich, ale...
Jedna z podstawowych taktyk działania samolotów nowej generacji, takich jak na przykład Raptor to wykorzystanie JTIDS, czyli... lecą sobie 3 pary, jedna z nich trzyma się z tułu i ma właczone stacje radiolok. (pełna moc i przeszukiwanie przestrzeni), po wykryciu Suk ( a wszyscy wiemy jak świecą) wskazują cele tym z przodu...a dalej już wiadomo co się dzieje...paniczna ucieczka przed AMMRAMami. A co do wykrywanie Raptorów przes EOSy, to kiedy latam nad wrockiem też czasem widzę góry(jak jest dobra widoczność). Myślę, że poleganie na systemie, który jest tak zależny od war. atmosferycznych nie ma raczej większego sensu.
'VIPER'
-
A zdziwilbyś się jak bym Ci powiedział,że podobnie działają ruskie sprzęty :D.Np mocno dziwiące może być to,że jeden Mig-29 podswietla radarem cel dla rakiety R-27R wystrzeliwanej z innego Miga 29 znajdującego sie bliżej.Oczywiscie to żaden tam JTIDS lub Link16.Ale to stary 9.12.W Su-30MKI wygląda to owiele ciekawiej, z zobrazowaniem na MFD i takie tam :)
-
Wiem, wiem... a pionierem w dziedzinie systemów wymiany informacji taktycznej jest MiG31. Ale żaden z nich nie podleci na odległość odpalenia rakiet do Raptorów, a to dla tego że ich nie zauważą. Może zauważą właśnie te co mają właczone stacje, ale co z tego jak już będzie za późno...
-
No to też zależy.Zgaduję tak sobie,że radar Bars wykryłby Raptora z odległości powiedzmy 30km czyli już po ptokach,ale termonamiernikiem (tym nowym z SU-30 i Su-27SM) z odległości 50 km z przedniej polsfery.Zakładamy,że jeszcze nie ma rakiet z napedem pulsacyjnym,tzn są ale w testach.
Tylko teraz pytanie co może przeciwstawic sie mu w najblizszym czasie?
Su-30MKI plus izraelski Phalcon (AWACS) plus dobra taktyka.Więcej narazie nic na swiecie (zła strona mocy :mrgreen: ) bo nawet Su-27SM/Su-35 bez dobrego AWACS'a niestety wysiada.
-
Zgadza się. Jak twierdzi gen Gotowała: informacja i ogląd sytuacji to najpotężniejsza broń. To właśnie była cudowna broń aliantów w operacji Iraqi Freedom.
-
Trochę ciekawostek i zdjęć;
(http://www.codeonemagazine.com/archives/2004/articles/apr_04/fa22/images/raptor_13_lr.jpg)
(http://www.codeonemagazine.com/archives/2004/articles/apr_04/fa22/images/raptor_03_lr.jpg)
(http://www.codeonemagazine.com/archives/2004/articles/apr_04/fa22/images/raptor_15_lr.jpg)
Testy klimatyczne polecam;
http://www.codeonemagazine.com/archives/2002/articles/oct_02/fa22testing/index.html
Oraz trochę o możliwościach;
http://www.codeonemagazine.com/archives/2000/articles/oct_00/f-22/f22_1.html
-
Trochę nie kapuję. Mają problemy ze sterowaniem, a tu zdjęcia z produkcji w zaawansowanym stanie. Znaczy przewidują, że podczas testów sterowania spadnie więcej prototypów niż wcześniej zakładano ;)
Wiem, że problem tkwi w programie odpowiedzialnym za sterowanie, a oni montują samoloty z myślą, że uda im się rozwiązać. Tylko czemu są aż tak pewni, że im to się uda?? To kuszenie losu.
A może już wszystko co stwarzało problemy, zostało już rozwiązane, a ja nie wiem?
-
Praktycznie wszystkie problemy jakie do tej pory się objawiały zostały do maja tego roku rozwiazane. Teraz uzbrajaja pierwsze skrzydło tych samolotów, w wypadku kolejnych problemów beda je rozwiązywac na bierząco. W sumie dobrze, bo Raptor jest w dużo bardziej zaawansowanym stadium niż Eurofighter Typhoon temu nadal awionika się wiesza i nie przeprowadzono prób z docelowym uzbrojeniem (bo go jeszcze nie ma).
-
Tylko czemu są aż tak pewni, że im to się uda?? To kuszenie losu.
Przy wpompowaniu takiej ilości gotówki w projekt nie mogą inaczej myśleć poza tym pewnych rzeczy nawet najlepsza symulacja nie rozwiąże tylko praktyka czyli testy :)
-
.... ale oszczednosci widac na kazym kroku. Maszyna niby HighTech, ale rasowej drabinki ala A-10 to sie nie dorobili, jeno jakas prowizorka :mrgreen:
(http://www.codeonemagazine.com/archives/2000/articles/oct_00/f-22/images/beesley_97_37119.jpg)
-
ostatnia wiadomosc z usaf - nastepne 2 raptory zostaly dostarczone do bazy w virginii
-
Niespotykany widok.Raptor od tyłu;
(http://airpower.callihan.cc/images/xyplanes/YF-22/04USAFM-YF22-5.jpg)
(http://airpower.callihan.cc/images/xyplanes/YF-22/yf22vctr.jpg)
oraz jego komora uzbrojenia;
(http://www.codeonemagazine.com/test/archives/2005/articles/jul_05/airspace/images/422ndtest_16.jpg)
-
Biedna ta komora. Jak dla mnie to Rafale jest ciekawszą konstrukcją i lepiej uzbrojoną. Taki raptor pasował by bardziej do atakowania konkretnych celów powietrznych, gdzie trzeba by, np. lecąc nizauważonym zniszczyć jakiś samolot transportowy, ew. inne samoloty o określonej liczbie (bez niespodzianek typu 3 Migów-29 nadlatujących zza gór). Do bezpośredniego ataku według mnie najlepszym rozwiązaniem ciągle pozostaje orzeł. Jest bardziej ekonomiczny. Para eFów-15 może strącić więcej "ptactwa" niż para raptorów, co pokazuje komora. To oczywiście moja uwaga i czekam na jakiekolwiek veto co do mojego zdania. ;)
-
Dodam,że po drugiej stronie komory mieszczą się jeszcze kolejne 3 sztuki Amraama,plus w komorach bocznych Aim-9X 2szt (4szt?) plus ewentualne podwieszenia zewnętrzne,które jak wiadomo pogarszają własności Stealth.
-
Czyli ta czerwona skrzynka nie przeszkadza, tak?? (i tak Rafale jest moim faworytem wśród konstrukcji zachodnich). Jeszcze jedno pytanie. Jaką Raptor dawałby oszczędność w porównaniu do F-15?? tzn. stosunek poboru paliwa do zasięgu. Co wogóle popchnęło rząd Ameryki do opracowania nowej konstrukcji? Przecież F-15 jest genialną konstrukcją do dalszych modernizacji.
-
Czyli ta czerwona skrzynka nie przeszkadza, tak??
Tak.Akurat sobie tam podwiesili Coca-Cole bo mieli dużo testów,ale normalnie tam wchodzą kolejne "podarki".
Co wogóle popchnęło rząd Ameryki do opracowania nowej konstrukcji?
Może "Zimna Wojna" Taka już strategia USA,że chłopcy nie walczą bez totalnej dominacji w powietrzu,a taką dominację ma zapewnić właśnie Raptor.Na dzień dzisiejszy wystarczyłby Orzeł.Ale skąd wtedy mieli wiedzieć,że się "czerwona zaraza" sypnie? a jak już wydali parę miliardów $ to trzeba było konstrukcję dokończyć.
-
Czyli ta czerwona skrzynka nie przeszkadza, tak??
Ta skrzynka mieści aparaturę badawczą wykorzystywana w lotach próbnych.
(i tak Rafale jest moim faworytem wśród konstrukcji zachodnich).
Nie ta klasa samolotu... Rafale to taki Hornet, tylko, że żwawszy.
Jeszcze jedno pytanie. Jaką Raptor dawałby oszczędność w porównaniu do F-15?? tzn. stosunek poboru paliwa do zasięgu. Co wogóle popchnęło rząd Ameryki do opracowania nowej konstrukcji? Przecież F-15 jest genialną konstrukcją do dalszych modernizacji.
F-15 nie ma możliwości Stealth, a F/A-22 jest doskonalszy aerodynamicznie i od razu przystosowany do nowszych technologii, więc nie potrzeba kosztownych zmian w płatowcu by np zamontowac radar boczny. Oszczednośc na paliwie to podobno jakieś 15% z tym, że Raptor może w tej chwili leciec z prędkoscią naddźwiekową bez używania dopalacza, czego Orzeł nadal nie potrafi (chyba, żeby zamontowac najnowsze silniki, które swoja drogą podobno maja byc niedługo montowane na orłach Gwardii Narodowej stanu Alaska (oni zawsze pierwsi dostają takie zabawki - np radary z antenami AESA)
-
A jak już wydali parę miliardów $ to trzeba było konstrukcję dokończyć.
Z USA różnie bywa... W Commanche'a władowali trochę kasy, a i tak go uśmiercili.
-
Z USA różnie bywa... W Commanche'a władowali trochę kasy, a i tak go uśmiercili.
Wiedziałem,że padnie tu to porównanie :D Powiem delikatnie,że Comanche padł ofiarą bezpilotowców i moim zdaniem słusznie.Te zadania akurat bezpilotowce spełnią lepiej.Ale na myśliwca bezpilotowego to jednak bedziemy musieli poczekać dłużej niż to się niektórym może wydawać.
-
W końcu, po 19 latach trwania programu F/A-22A uzyskał status "operational" :020:
źródło: http://www.af.mil/news/story.asp?storyID=123013572
A tak przy okazji znowu możemy byc świadkami małego zamieszania przy jego nazwie, gdyż USAF chce powrócic do starego oznaczenia F-22A
źródło: http://defensenews.com/story.php?F=1409030&C=airwar
-
A tak przy okazji znowu możemy byc świadkami małego zamieszania przy jego nazwie, gdyż USAF chce powrócic do starego oznaczenia F-22A
Dla mnie powrót do nazwy F22A jest jak najbardziej uzasadniony.
Przecież to typowy myśliwiec, a nie samolot wielozadaniowy.
Chyba nie będą go wykorzystywać do zadań szturmowych?! :003:
Nie wiem kto wymyślił nazwę F/A-22, tak samo nie wiem dlaczego jest F-117, a nie A-117.
Taki "chłit malterkingowi"? :002:
-
Przy F-117 chodziło o zmyłkę przeciwnika, nazwano go F aby wszyscy myśleli, że jest to myśliwiec. Pamiętam jakąś książkę, kiedy jeszcze niewiele było o tej maszynie wiadomo, (Tom Clancy czy jakoś tak). Otóż samolot ten był opisywany jako niszczyciel Ruskich Awacsów.
-
Nawet jak po MW50 jak sobie pomyśle o F117 to mi się mokro w gaciach robi :020: :020: :020:
-
Dla mnie powrót do nazwy F22A jest jak najbardziej uzasadniony.
Przecież to typowy myśliwiec, a nie samolot wielozadaniowy.
Wszystko idzie w kierunku wielozadaniowości. Takie były też początkowe założenia (między innymi zakres pracy SAR stacji AN/APG77). Jak na razie Raptor przystosowany jest do przenoszenia amunicji klasy JDAM i WCMD, a na tym sie nie skończy. Początkowo zakładano też, że samolot wykorzystywany będzie do misji SEAD, miał to być drugorzędny typ zadań wykonywanych przez Raptora.
Paweł
'VIPER'
-
Raptor z belkami zewnętrznymi;
(http://img44.imageshack.us/img44/1249/yujjty2ke.jpg)
-
Ciekawostka, związana z manewrowością Raptora na prędkościach naddzwiękowych.
"There is an article in the current Flight International about flight testing and on page 41 they quote Mr. James Brown, LMCO test pilot on the F-22:
"I had to perform a missile [AIM-120] shot at 40.000ft, M1.6 and 7g" and later "entering a split-S with full a/b at 53.000ft and M1.98".
Czyli w skrócie*. Gość odpalił Amraama na wysokości 40 000 stóp, przy prędkości 1,6M i przeciążeniu 7g, po czym sobie zrobił Split-S (Zwrot bojowy) przy prędkości 1,98M. No skubany, dość dobry sposób na wykiwanie rakiety, i wyssanie z niej resztek energii.
*Może Sundowner to przetłumaczy jakoś bardziej poprawnie. Jeżeli zle to zrozumiałem to wybaczcie :004:
-
"There is an article in the current Flight International about flight testing and on page 41 they quote Mr. James Brown, LMCO test pilot on the F-22:
"I had to perform a missile [AIM-120] shot at 40.000ft, M1.6 and 7g" and later "entering a split-S with full a/b at 53.000ft and M1.98".
"W najnowszym 'Flight International' jest artykuł o lotach testowych i na stronie 41 cytują pana Jamesa Browna, LMCO oblatywacza F-22:
"Wykonałem odpalenie rakiety [AIM-120] na wysokości 40.000 stóp, M1.6 i 7g", a potem "wykonałem wywrót na pełnym dopalaniu na 53.000 stóp i M1.98"
-
Sundy... Ty to jesteś ... >:D
-
...zawsze sie balem zadac to pytanie, ale w koncu sie przelamie i zapytam...
Czy Raptor w koncu ma IRST czy nie ma? Mial miec, ale ja zadnego szklanego oka nie widze? Mam problem z intepretcja zdjec? A moze nie ma, a bedzie?
-
Nie ma i prawdopodobnie nie będzie, podobno jego radar gdy pracuje w trybie "cichym" jest wystarczająco trudno wykrywalny mając lepsze możliwości. Na ocenienie prawdy tego stwierdzenia przyjdzie trochę poczekać, ale amerykanie mają odpowiednie urządzenia gotowe, jakby przyszło co do czego, to łatwo mogą zamontować.
-
(http://img130.imageshack.us/img130/8928/52ic4.jpg)
Może ktoś mi wyjaśnić co ten Raptor ma na tyłku?
-
Działko laserowe "democratic light " :020: a na poważnie to jeżeli się nie mylę, spadochronik pomocny w wychodzeniu z korka.
-
Dokładnie, a ja proponuję zwrócić uwagę na tego F-16, konkretnie na jego górną powierzchnię centralnej części kadłuba. Stosunkowo rzadko można zobaczyć F-16 z zewnętrznymi wzmocnieniami konstrukcji.
-
Kiedyś stosunkowo rzadko można było zobaczyć F-16 z zewnętrznymi wzmocnieniami konstrukcji. Tak lepiej :118:
Żeby daleko nie szukać :P
Norweski
(http://img205.imageshack.us/img205/2069/1is5.jpg)
Holenderski
(http://img205.imageshack.us/img205/8862/2qg2.jpg)
Duński
(http://img62.imageshack.us/img62/8268/3cv2.jpg)
Amerykancki
(http://img56.imageshack.us/img56/9986/4uy9.jpg)
Belgijski, ale tak "pocyganiony" :D
(http://img205.imageshack.us/img205/9296/5dl6.jpg)
-
Ciekaw jestem, dlaczego pojedyncze egzemplarze prototypów są eskortowane przez dwumiejscową wersje F-16.Czyżby bali się, że ktoś ucieknie z maszynką
(http://img205.imageshack.us/img205/9518/63xud1.jpg)
Testy prowadzone są na terytorium kraju, więc, po co uzbrojony jest ten Falcon?
-
Zgodnie z zasadami eksploatacji, Viper musi miec coś na końcach skrzydeł. Inaczej, w pewnych warunkach lotu zaczynają nieprzyjemnie drgać.
-
Falcon jest dwumiejscowy, bo pilot pilotuje, a tylny ma kamerę i nagrywa przebieg lotu, ew. obserwuje, czy nic się złego nie dzieje z JSF. Na koncówkach skrzydeł ma sidewindery zamiast balastu, żeby ładniej na zdjęciach wyglądać :)
Zresztą, czy ty byś puścił nowy samolot do testowania samemu? A jak mu coś nawali? W końcu nie wszystko jeszcze o nim wiadomo, piloci nie są przeszkoleni jeszcze na wszystkie awarie. Lepiej dla pewności mieć kogoś, kto będzie na miejscu żeby pomóc, powiadomić pilota "widzę ogień w twoim silniku" albo kontrolę naziemną "JSF1 właśnię się katapultował, koordynaty...".
-
Dokładnie, zawsze w lotach próbnych jest obecny tak zwany "Chase Plane" kiedyś były to dwumiejscowe T-33, F-100, A-4, F-5, a teraz F-16. Raz w latach 60'tych puścili F-104, ale nie skończyło się to dobrze :121:
(http://unrealaircraft.com/classics/images/xb70_last3.jpeg)
-
Mówisz chyba o Walkirii nie ?
Ten lot był pechowy od początku do końca, najpierw bezpiecznik układu hydraulicznego poleciał, a pilot naprawił go spinaczem do papieru zamiast wyjsc na spacer z załogą.
Tak to jest jak się sugestie Ponurego puszcza mimo uszu
-
To nie był ten sam lot :004:
-
He, he, Schmeisser, lepiej sie doucz w tym temacie :020:
http://www.labiker.org/xb70.html
-
Głupie pastuchy :003:
-
Radar Raptora jako łącze danych.
http://www.aviationnow.com/avnow/news/channel_awst_story.jsp?id=news/12125p2.xml
-
Eskadra F-22 została przebazowana do bazy Kadena w Japonii.
http://www.af.mil/news/story.asp?id=123037102
Przy okazji. Do Korei została także przebazowana jednostka F-117 (ok. 15/24 samolotów) Co ciekawe niedawno było całkiem głośno o wycofaniu tego samolotu z służby, mówiono nawet o sprzedaży pewnej ich liczby do innego sojuszniczego kraju, wymieniając Izrael jako najbardziej prawdopodobny.
http://www.defencetalk.com/news/publish/airforce/US_Stealth_fighters_to_be_deployed_in_South_Korea10009856.php
Straszą Kima :021:
-
Eskadra F-22 została przebazowana do bazy Kadena w Japonii.
(...)
Straszą Kima :021:
A Japonia nie była przypadkiem zainteresowana zakupem Raptora? (pomijając politykę farmerów dotyczącą udostępniania najnowszej technologii po wpadce z irańskimi Kocurami :020:) Może mała demonstracja.
Kim ropy nie ma. :P Może jedynie fajny pociąg. O0
-
Japonia zainteresowana zakupem Raptora nie jest, to USofA jest zainteresowana sprzedaniem im go :020:
Ale kitajce dopiero co wprowadzili nowy samolot, który ich kosztował w zasadzie tyle co Raptor, a sprawia im jedynie problemy :121:
-
Ale kitajce dopiero co wprowadzili nowy samolot, który ich kosztował w zasadzie tyle co Raptor, a sprawia im jedynie problemy :121:
Faktycznie zapomniałem o F-2. Jak oni to zrobili, że F-16 po tuningu kosztuje tyle co Raptor?!
Pewnie te uberprzebiegłe pokemonowe technologie (np PlayStation3 na pokładzie :021:).
To trochę przypomina kupowanie starego samochodu za grosze, a później włożenie w niego kilka razy więcej na tuning i audio. :002:
Koniec OT :P
-
Może ktoś kto zna angielski opisałby co Raptory wyrabiały na ćwiczeniach na Alasce?
http://aviationnow.com/avnow/news/channel_defense_story.jsp?id=news/aw010807p1.xml
-
W skrócie:
27 Eskadra Myśłiwska USAAF prowadziła ćwiczenia na Raptorach. Na kwadracie o szerokości 120 na 140 mil odgrywały się pozorowane walki. Przeciw 8 Raptorom broniącym bazy latały F-15, F-16, F/A-18, które symulowały ponad 40 maszyn rosyjskich (MiG-29, Su: 22, 24, 27 i 30) przenoszących rakiety ichniejszej produkcji (oraz Chińskie PL-12). Napastników wsierały wyrzutnie SA-6, SA-10 i SA-20. Z każdym dniem lotów siły czerwonych były coraz liczniejsze. W czasie lotów Raptory odniosły 144 zwycięstwa bez strat własnych.
W środkowej części artykułu są wymieniane zalety F-22 m.in.
-właściwości stealth- niewykryte podejście do Vipera i zestrzelenie za pomocądziałka (oczywiście symulowane ;-))
-nowoczesne uzbrojenie (rakety AMRAAM i AIM-9X)
-doskonały radar o dużej rozdzielczości (wykrywanie obiektów na wysokości 100 stóp) i zasięgu (120-150 mil) i możliwość jego wykorzystania do rozpozaniu na terenie wroga, gdzie konwencjonalny samolot zostałby zestrzelony
-duża ilość informacji jakie pilot ma do dostępu
-możliwość wzajemnej komunikacji F-22 z bezzałogowąmaszyną RC-135 Rivet Joint
-wysokość przelotowa 65000 stóp- ustalona przez Pentagon, ale piloci twierdzą, że jest to przesada
-prędkość przelotowa 1,5 Macha umożłiwiająca szybkie dotarcie na teren walki, rajd przez teren wroga lub dotankowanie maszyny
-dzięki doskonałemu radarowi Raptor może zastępować AWACSA będąc bezpośrednio nad terenem walki
Dwa kawałki których nie jestem pewien:
"When I look down at my scope and put my cursor over a [friendly] F-15 or F/A-18, it tells me who they are locked on to," he says. For example, "I could help them out by saying, 'You're double-targeted and there's a group over here untargeted' . . . to make sure we got everybody." F-15 targets will be latent because of the radar sweep.
Gdy na monitorze wybieram przyjacielski samolot mogę stwierdzić kogo namierzył i pomóc w naprowadzaniu jeśłi kilka maszyn ma ten sam cel (?)
"Because of the way the aircraft was designed, we have the capability to do more," Keys says. "We can put unmanned combat aircraft systems in there with Raptor. You've got three fairly low-observable UCAS in the battlespace. An air defense system pops up, and I click on a UCAS icon and drag it over [the emitter's location] and click. The UCAS throttles over and jams it, blows it up or whatever."
Ale Raptor pozwala na więcej (...) mogę kliknąć na ikonę UCAS i przeciągnąc ją nad cel, a UCAS już się tym zajmie (drag-and-drop- czyli zabawa jak na kompie O0)
-
Dzięki w imieniu wszystkich "nie abla" :004:
-
Dzięki w imieniu wszystkich "nie abla" :004:
A są tacy? :003:
W artykule jest jeszcze sporo zachwalania uniwersalności, możliwościach, szybkości, nowoczesności, właściwościach stealth etc. Same superlatywy
Jest pare fragmentów, które musi obejrzeć osoba bieglejsza w hamerykańskim np. akapit o kształcie nosa (???)
-
"When I look down at my scope and put my cursor over a [friendly] F-15 or F/A-18, it tells me who they are locked on to," he says. For example, "I could help them out by saying, 'You're double-targeted and there's a group over here untargeted' . . . to make sure we got everybody." F-15 targets will be latent because of the radar sweep.
Gdy na monitorze wybieram przyjacielski samolot mogę stwierdzić kogo namierzył i pomóc w naprowadzaniu jeśłi kilka maszyn ma ten sam cel (?)
ekhem to może być mylące – błąd w opisie albo co... - domyślam się że grupa F-22 wymienia się nawzajem informacjami kogo namierzyli z 'wrogiego' flightu dzięki czemu kilka f 22 uniknie sytuacji gdzie mierzą do 1 i tej samej maszyny (a 5 metrów dalej jest kilka następnych których nikt nie namierza). Wskazuje na to kawałek “ ...'You're double-targeted and there's a group over here untargeted'....”
-
Nie, właśnie chodzi o to, że nie tylko mogą się wymieniać informacjami o lockach w obrębie swojego flightu (tyle to już F-16C z datalinkiem mogą) ale dodatkowo wiedzą co zalockowały inne mosoloty friendly. Czyli datalinki F-22 mogą "słuchać" datalinków innych maszyn (z racji wielokrotnie większej przepustowości).
Jeszcze pare ciekawostek:
- po wystrzelaniu uzbrojenia F-22 dalej sobie wisiały w okolicy i robiły za mini-awacsy. Generalnie dużo piszą o taktyce, w której właśnie Raptor jest "przewodnikiem" konwencjonalnych myśliwców, takim prywatnym AWACSem (pewnie żeby zostawić im trochę strzelania ;) ).
- dzięki dużej wysokości i możliwości lotu na większe dystanse, F-22 mogły wykrywać cele, których nie widział AWACS krążący 150 mil dalej. "We could see the helicopters down in the valleys and protect them," (widzieliśmy śmigłowce latające w kanionach i mogliśmy je chronić).
-wysokość przelotowa 65000 stóp- ustalona przez Pentagon, ale piloci twierdzą, że jest to przesada
To nie tak. Pentagon oficjalnie podaje do wiadomości 65 000 stóp, ale ile było naprawdę, przepytywany pilot nie może potwierdzić. To 15 000 stóp wyżej niż max pułap pozostałych samolotów na polu walki. W dodatku napisano, że Raptor "lata jak marzenie" na takich wysokościach.
-możliwość wzajemnej komunikacji F-22 z bezzałogowąmaszyną RC-135 Rivet Joint
RC-135 nie jest bezzałogowy ;) A rozchodzi się o to, że F-22 może uzupełniać mu intel o SAMach itp. swoimi czujnikami.
Jest pare fragmentów, które musi obejrzeć osoba bieglejsza w hamerykańskim np. akapit o kształcie nosa
W którym miejscu to jest?
-
The 27th Fighter Sqdn. aircraft--on deployment from Langley AFB, Va.--didn't get to show off their J-Turn and Cobra maneuvers or their high-angle-of-attack, high-off-boresight (which actually will arrive with the AIM-9X) and unique nose-pointing capabilities. The reason, those involved say, was because the victims of the three encounters, flying conventional fighters, never had a clue they were being stalked by F-22s until they were "killed."
Na pierwszy rzut oka sądziłem, że to ma coś wspólnego z kształtem samolotu
OT: Zapewne piloci czerwonych byli nieźle wkurzeni, gdy bez rzadnego znaku z nieba musieli kończyć lot
-
Chodzi o zdolność "ustawiania" nosa w sensie manewrowości ;), że walce kołowej może obrócić się dziobem do każdej maszyny.
-
Podejrzewam że chodzi o możliwość sterowania wektorem ciągu.
-
Skoro mowa o manewrowości, to gdy po obu stronach barykady będą latać samoloty piątej generacji sądzę, że do łaski powróci stary dobry dogfight. Gdy samoloty będą się widzieć dopiero z odległości 10-15 km, a otwarcie komór uzbrojenia trochę czasu zajmie nie pozostanie nic innego jak użyć działka.
-
Dogfight to powróci do łask jak wejdą do użytku komuterowo naprowadzane wieżyczki z działkami laserowymi zdolne zestrzelić w locie pocisk rakietowy. Ale wtedy to będzie star-wars.
10-15 kilometrów to bardzo dobra odległość aby użyć rakiet. Zwłaszcza, ze kiedy dożyjemy tych samolotów V generacji po obu stronach konfliktu, to elektronika będzie na o niebo wyższym poziomie.
A wyrzutnie otwierają się w F-22 szybciej niż niejedna rakieta starszej generacji uruchamia silnik. Można pooglądać na filmikach.
-
Japończykom coraz bardziej się podoba Raptor i nie wykluczone, że sobie sprawią taki drobiazg.
http://www1.ntv.co.jp/news/wmtram/news.cgi?movie=070201042.cgi.300k.76530.html
-
Hawaje
http://www.pacaf.af.mil/shared/media/photodb/photos/070212-F-2034C-009.JPG
http://www.pacaf.af.mil/shared/media/photodb/photos/070212-F-2034C-010.JPG
http://www.pacaf.af.mil/shared/media/photodb/photos/070212-F-2034C-006.JPG
http://www.pacaf.af.mil/shared/media/photodb/photos/070212-F-2034C-003.JPG
http://www.pacaf.af.mil/shared/media/photodb/photos/070212-F-2034C-001.JPG
-
No pięknie ustawione w (g)rządkach jak pancerniki w Pearl Harbor. :D Jedna rakieta i po dywizjonie. Dobrze, że Japończycy są tym razem po ich stronie. ;)
-
Raptor przed wizytą w lakierni
http://tiny.pl/ccbq
-
Nie nie wiem na ile jest to plotka.........
Podobno w czasie lotu do JP wykrzaczyły się komputery Raptorów z powodu problemu ze zmianą strefy czasowej. Przez co musiały wracać na Hawaje w sznureczku za cysterną.
Muszę znaleźć linka
-
Nie nie wiem na ile jest to plotka.........
Podobno w czasie lotu do JP wykrzaczyły się komputery Raptorów z powodu problemu ze zmianą strefy czasowej. Przez co musiały wracać na Hawaje w sznureczku za cysterną.
Muszę znaleźć linka
http://www.flightglobal.com/articles/2007/02/14/212102/pictures-navigational-software-glitch-forces-lockheed-martin-f-22-raptors-back-to-hawaii.html
-
Dzięki Kusch, jesteście nieocenieni!
-
Cóż, powoli nadchodzą czasy, kiedy jeden haker będzie mógł unieruchamiać całe dywizje.
-
Czytając o Hawajach trafiłem na to:
http://www.flightglobal.com/articles/2006/04/25/204883/pictures-pilot-trapped-for-5h-in-cockpit-of-usafs-new-135m-f-22a-raptor-after-canopy.html
:karpik
-
było, rok temu ;-) żaden news
-
Żenua kompletna z tą owiewką...cud techniki za 135 dużych główek kapusty :banan
-
Niema co się podniecać , to choroba wieku dziecięcego wszystkich sprzętów wojskowych , a przy kasie którą zainwestowano w ten projekt i nie można było się z niego wycofać , nie dziwi że każdy nawet odprysk lakieru jest powodem do sensacji . Gorzej gdyby Raptora utracili nad wrogim terytorium a technologia i materiały użyte do budowy tego samolotu dostały się w łapki wrogów
USA lub konkurencji z ciemnej strony mocy . Prześledźcie sobie dokładnie inną historię samolotu wielozadaniowego F/A-18 tam były też niezłe jaja . Zresztą kiedyś czytałem taki artykuł zew inżynierii kosmicznej i lotniczej stosuje się sprawdzone nieraz wbrew pozorom stare technologie i niemożna sobie pozwolić na eksperymenty . Problemy powstają przy wprowadzaniu w życie zupełnie nowych technologii jeszcze nie sprawdzonych w praktyce a wyznaczających nowe kierunki czy generacje których nie przetestuje żadna symulacja . Zwłaszcza ten problem leży po stronie elektroniki którą Raptor jest przesycony do szpiku swojej konstrukcji . Jest jeszcze jedna kwestia prawo Mur phiego czyli “ jak coś się ma sp****ć to na pewno się sp****li “.
Byle nikomu nic się nie stało . :001:
-
Dość ciekawe zdjęcie pokazujące spód F-22 w całej krasie.
(http://img267.imageshack.us/img267/640/f22rasqi7.th.jpg) (http://img267.imageshack.us/img267/640/f22rasqi7.jpg)
Wygląda jakoś tak plastikowo... Ciężko dopatrzeć się poszczególnych krawędzi na zdjęciu.
EDIT: I jeszcze ktoś takie ciekawe wideo na forum zapodał: YOUTUBE - F-22 Unrestricted Climb (http://www.youtube.com/watch?v=h43F-7LpA3o)
Jak na Cape Canaveral prawie. :D
-
No to chyba klamka zapadła - w planach jest zamknięcie produkcji F-22A. Łącznie zostanie wyprodukowanych 187 maszyn tego typu, po czym linie produkcyjne zostaną zamknięte.
http://air-attack.com/news/article/3651/2010-defense-budget-unveiled-F-22-C-17-production-ends-more-F-35s.html
-
Jakieś jaja? Czym niby zastąpią całą flotę F15?
-
Cala flota F-15 nigdy nie miała być zastąpiona (nie licząc planów z czasów trwania zimnej wojny). I tak dobudowano więcej maszyn niż ostatecznie uzgodniono, natomiast linia produkcyjna F-22, ma zostać zamrożona, z czasem powróci, chociaż już niekoniecznie produkując wersję A.
Bardziej interesującą wiadomością jest całkowite ukręcenie łba programowi VH-71, to dopiero ciekawa sprawa, zważywszy na ilość pieniędzy jakie już w projekt wpompowano.
-
.... linia produkcyjna F-22, ma zostać zamrożona, z czasem powróci, chociaż już niekoniecznie produkując wersję A.
...
Pozwolę sobie na sarkazm (lub spekulację - jak kto woli):
pewnie odmrożą jak będziemy złomować nasze F-16 - za jakieś 50 lat.
-
Troszkę mnie to rozbawiło:
USAF ostrzegają przed zbliżaniem się do miejsca katastrofy myśliwca F-22. Jego szczątki mogą być toksyczne.
Samolot rozbił się 55 km na północny wschód od bazy Edwards (Pilot F-22 zginął), w Antelope Valley. To pustynny rejon często odwiedzany przez rowerzystów i turystów. Teraz dołączyli do nich zbieracze pamiątek...
Rejon katastrofy został zabezpieczony przez posterunki wojskowe i policyjne, ale nie można wykluczyć przedostania się cywilów w pobliże wraku. Według USAF, F-22 zawiera wysoce toksyczne elementy, w tym przede wszystkim powłoki redukujące odbicie promieni elektromagnetycznych. Jego szczątki zostały rozrzucone na dużym obszarze.
Toksyczne samoloty już robią? :003:
-
A kiedy nie robili ? Historia techniki lotniczej to spore zużycie azbestu, toksycznych płynów układów chłodzących, pierwiastków promieniotwórczych, tych zubożonych i nie, no i nie zapominając o tym co powstaje w trakcie spalania sie kompozytów z tworzyw sztucznych, czy akumulatorów.
-
No tak, ale wydaje mi się że jankesi bardziej chcą odstaszyć "łowców skarbów" niż troszczą się o bezpieczeństwo cywili, chociaż jak to spadło na ścieżkę rowerową to być może...
-
Tak.. Szczególnie powłoki pochłaniające promieniowanie radarowe są bardzo toksyczne. Kiedyś jeden cwaniak próbował taki gift sprzedać/przemycić (chodziło bodaj o pojemnik z farbą + składniki, nie pamiętam detali) i tak się "zatruł", że go będą leczyć jeszcze z 15 lat w specjalnym, odosobnionym szpitalu :) I tak dobrze, że go nie "wyleczyli" "na amen" :karpik
-
To takie fajne focie F-22A:
(http://www.af.mil/shared/media/photodb/photos/060131-F-4109K-027.jpg)
(http://www.af.mil/shared/media/photodb/photos/060131-F-4109K-026.jpg)
-
http://www.ausairpower.net/APA-NOTAM-081109-1.html
Dość ciekawe porównanie samolotów aspirujących do 5 generacji.Oczywiście jest to subiektywna ocena autorów ale stawia na równi F-22 z Su-35 i całkowicie skreśla z tej listy F-35 - co wywołuje alarm autorów. W porównianiu biorą też udział projekty rosyjski i chiński, gdzie jednak pozycje brane do analizy to przypuszczenia.
-
Dr. Carlo Kopp,szef APA, ma pewną manię związaną z F-35 i jest to fakt powszechnie znany na forach zagranicznych. O ile część artykułów tam jest bardzo ciekawa, to jednak te dotyczące JSF a także część dotycząca Super Horneta,są dalekie od obiektywizmu. Zresztą niektóre kryteria są dość dziwne, typu radar ESA. Często się pisze, że sporą wadą Su-35 jest jego radar PESA, zwłaszcza przy obecnym trendzie na radary AESA (Rafale-RBE-2AA,Gripen-Selex 1000, APG-77,79,80,81), jednak mimo to Su-35 zarabia za radar więcej punktów niż F-35..ciekawe czy jakikolwiek konstruktor wybrałby Irbisa nad APG-81. Albo supersonic weapon delivery-kto powiedział że F-35 całe uzbrojenie przenosi w komorze? Równie dobrze można podwiesić je pod węzłami skrzydłowymi podobnie jak w Su-35 i kryterium spełnione. A tak kolejne -1pkt. High Agility Supersonic/Subsonic..F-35 pod tym względem ma być co najmniej równoważny F-16, co oznacza według pana Koppa że Viper nie spełnia żadnego z tych kryteriów.Supersonic może rzeczywiście nie, ale o Subsonic bym się kłócił. Poza tym zarówno PAK-FA jak i F-22 oraz Su-35 to samoloty przewagi powietrznej, F-35 ma być koniem roboczym USAF, następcą F-16. Ma uzupełniać F-22 a nie posiadać wszystkie jego cechy,których zresztą od niego nie oczekiwano. Zresztą z całym szacunkiem dla konstruktorów Suchoja, mimo mojej sympatii dla Su-35 nie jest on raczej samolotem na poziomie F-22.Stealth, supercruise>1,5M, komory na uzbrojenie, wielofunkcyjny radar AESA (z tego co pamiętam jest on także używany jako element systemu walki elektronicznej)..trudno znaleźć coś w czym Su-35 byłby lepszy od Raptora.
-
JohnCool czy masz moze fotki tych raptorow w wiekszej rozdzielczosci?
-
One są w rzeczywistości stosunkowo duże (3200x1200pix), tylko skrypt forum je zmniejsza. Przeklej sobie bezpośrednie linki do zdjęć i sam sprawdź :001:
-
Dr. Carlo Kopp,szef APA, ma pewną manię związaną z F-35 i jest to fakt powszechnie znany na forach zagranicznych.
Dzięki za ustawienie artykułu w odpowiednim "kontekście" światopoglądowym. To ułatwi przeglądanie serwisu na przyszłość.
-
Przeklej sobie bezpośrednie linki do zdjęć i sam sprawdź :001:
Lub kliknij prawym na foto i "Pokaż obrazek" (w Firefox, natomiast nie pamiętam jak to się zwie w IE). Efekt ten sam...
-
Niestety ale nic nie moge z tym zrobic.Nadal sa male nawet jak sie powiekszy na forum.
-
Niestety ale nic nie moge z tym zrobic.Nadal sa male nawet jak sie powiekszy na forum.
Po prostu zapisz te zdjęcia na dysku.
-
Niestety ale nic nie moge z tym zrobic.Nadal sa male nawet jak sie powiekszy na forum.
Masz i zaciagnij full image
http://www.af.mil/photos/mediagallery.asp?galleryID=40&page=16
-
(http://s53.radikal.ru/i139/0907/3d/a6a1ea50e707.jpg)
Tyle baniek za samolot a bez miotełek za 1$ szt., nie poleci. Chyba że to są miotełki w ramach osobnego programu od LM za kilka tysięcy zielonych aby powłoki nie zedrzeć.
-
Darek, zapoznaj się z zagadnieniem oblodzenia i tym, jakie stanowi zagrożenie dla wszelkich statków powietrznych, bez względu na "bańki"...
-
Darek, zapoznaj się z zagadnieniem oblodzenia i tym, jakie stanowi zagrożenie dla wszelkich statków powietrznych, bez względu na "bańki"...
Sens tej pracy z zdjęcia jest oczywisty i problem oblodzenia tez znam. Nie zmienia to jednak faktu ze technika za kupę kasy nie bedzie działała bez "ciecia" i jego miotełki :)
-
No i? Jak zasypie, to trzeba odśnieżyć, jak szybka się zabrudzi - to przetrzeć. Nic tak skomplikowane nie jest bezobsługowe. Nie ma w tym absolutnie nic dziwnego :).
-
No i? Jak zasypie, to trzeba odśnieżyć, jak szybka się zabrudzi - to przetrzeć. Nic tak skomplikowane nie jest bezobsługowe. Nie ma w tym absolutnie nic dziwnego :).
Co nie zmienia faktu, że trochę śniegu i pozamiatane... a w zasadzie ktoś musi pozamiatać ;)
-
Ja chcę! Ja chcę! :karpik
-
Ja chcę! Ja chcę! :karpik
U mnie możesz pozamiatać. Co prawda nie Raptora, ale za to miotełkę ci załatwię taką jak na zdjęciu. :118:
-
No i sprzęcicho...
[załącznik usunięty przez administratora]
-
(http://www.air-attack.com/MIL/f22/f22_tu95bear.jpg)
Narazie eskorta.
(http://www.theblogofrecord.com/wp-content/uploads/2009/03/f-22-guarding-shuttle-launch.jpg)
Albo pilnuje startu promu albo ładnie wygląda ta tle startu promu do wyboru.
-
Bombafoty Darek!
-
Raptor na wystawie w Dubaju:
(http://img189.imageshack.us/img189/3871/dubai18.jpg)
(http://img44.imageshack.us/img44/2989/dubai19.jpg)
(http://img40.imageshack.us/img40/7232/dubai20.jpg)
-
Podwykonawcy i ich wkład w produkcję:
(http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/images/f-22-breakout.gif)
Uzbrojenie:
(http://www.aerospaceweb.org/aircraft/fighter/f22/f22_schem_04.jpg)
Ciekawe czy jakiś wpadnie na przyszłoroczne ,jubileuszowe ILA 2010 do stolicy Kraju Teutonów. :067:
-
Załadunek AIM-120
(http://www.defenseindustrydaily.com/images/ORD_AIM-120D_Loading_F-22A_lg.jpg)
-
http://www.youtube.com/watch?v=IR_g-FhdHLg (http://www.youtube.com/watch?v=IR_g-FhdHLg)
Pokaz + debriefing. Polecam - szczególnie na HD. :021:
-
Podobno to obrazekz F/A-18
(http://img83.imageshack.us/img83/8453/f18fgunf22020lz.jpg)
-
Sa tez z T-38. Pytanie ... ile tych F-18E/T-38 zostalo poswieconych na ten jeden biedny (oraz stary i dosc znany) obrazek? :)
W dodatku pilot F-18 nie trzymal sie reguly (nie zblizac sie wiecej niz 1000' do F-22), i za to oberwal (ale na pewno tez poklepali :D )
A za to pilot F-22 na pewno tam cos mial powiedziane na ten temat, tez.
-
Załączone zdjęcie ma jedynie charakter dekoracyjny, poglądowy od strony "celownika" i nie stanowi dowodu na tezę "F-22 - złom" :)
-
A to nie jest przypadkiem obrazek z EA-18G Growler?
-
Growler trafil AMRAAMem o ile pamietam :)
dareQ, czy Pan ma drugi obrazek tez? Pokazuje interesujace cechy systemu celowniczego lub symulacijnego, tzn. pokazuje gdzie cel zostal by trafiony.
-
Niestety nie mam.
Widziałem tez zdjęcia tego Growler-a, umieszczenie na kadłubie sylwetki "strąconego" F-22 to chyba przesada.
-
To jest chyba kolejna(albo wcześniejsza) klatka.
(http://www.aereo.jor.br/wp-content/uploads/2008/12/f18fgunf22.jpg)
-
Przy czym, jak widać, to najwyżej snapshot, nie porządna, śledzona seria. Raptor leci pod kątem prostym do liftline atakującego, śmignie mu przez HUD w prawo i tylko przez ułamek sekundy pojawi się na celowniku. Żeby na ćwiczeniach zaliczyli trafienie z działka to chyba trzeba ze 3 sekundy utrzymać celownik na celu?
-
2 sekundy
Do tego Hornet jest na bardzo wysokich kątach natarcia i praktycznie bez prędkości - gdyby była to walka 2 vs 2 byłby wystawiony jak ryba w beczce.
Te nagranie powstało pod koniec serii pojedynków, HUD cam nagrywa z szybkością 24 klatek na sekundę, Raptor w celowniku widnieje tylko przez 3 klatki. Na F-16.net była o tym dyskusja, całe zdarzenie przedstawił tam Dozer.
-
Juz nie - tylko ograniczona ilosc clatek (zopomnialem juz lidzbe). Ale w ostatnim obrazie komputer pokazuje ze Raptor zostal trafiony i gdzie, mimo ze to snapshot.
Nieraz tylko mozna osiagnac snapshot w walce.
Przy czym, jak widać, to najwyżej snapshot, nie porządna, śledzona seria. Raptor leci pod kątem prostym do liftline atakującego, śmignie mu przez HUD w prawo i tylko przez ułamek sekundy pojawi się na celowniku. Żeby na ćwiczeniach zaliczyli trafienie z działka to chyba trzeba ze 3 sekundy utrzymać celownik na celu?
-
Mówimy tutaj dosłownie o góra 12 pociskach z działka o dość krótkich lufach, odpalonych z maszyny w zasadzie spadającej (20°AOA i 180kts). W warunkach walki, być może któryś z nich by uprzykrzył życie pilotowi Raptora, ale w warunkach szkolnych to gdybologia i zbyt mało by zaliczyć killa, do tego, manewr wyjątkowo niebezpieczny - maszyna wewnątrz "bąbla" Raptora, z ograniczonymi możliwościami manewru i skierowana w kierunku drugiego samolotu - wszystko czego pilotów się uczy unikać.
To nie Satrapa trzymający przez półtorej sekundy krzyż działka F-14 na hełmie pilota F-15 w ciasnym wirażu :121: Nie ma się tutaj czym podniecać.
-
Odgrzewam. Czy jest może dostępne jakieś zdjęcie przedstawiające Raptora w konfiguracji przedstawionej w dolnej części diagramu? Chodzi mi o konfigurację zbiornik z paliwem + 2 AMRAAMy na jednym pylonie.
(http://paralay.com/f22/f2240.gif)
-
Czyżby problemy z instalacją tlenową Raptora zostaną wkrótce rozwiązane?
Jak możemy przeczytać znaleziono przyczynę Hipoksji wśród pilotów, winny jest zawór w kamizelce używanej w lotów na dużej wysokości nie zaś jakość podawanego tlenu. Usunięto również filtr zwiększając ilość podawanego tlenu dla pilota.
Do bazy Kadena w Japonii przyleciało już kilka F-22 jest to pierwszy krok powrotu do normalności. Jak podaje źródło dla bezpieczeństwa lot odbywał się na małej wysokości.
http://www.stripes.com/news/dod-identifies-f-22-issues-moves-to-lift-flight-restrictions-1.183876
http://www.stripes.com/news/under-restrictions-f-22-fighter-jets-arrive-on-okinawa-1.184240
-
Warto dodać, że usunięty filtr powodował tzw czarny kaszel - wykasływanie ciemnej substancji po dłuższym korzystaniu z instalacji.
-
Stary Aviation Week z 2007r. - Piloci F-22 wypowiadają się jakie możliwości daje im APG-77
“When I look down at my scope and put my cursor over a [friendly] F-15 or F/A-18, it tells me who they are locked on to,” he says. For example, “I could help them out by saying, ‘You’re doubletargeted and there’s a group over hereuntargeted’ . . . to make sure we got everybody.”
http://www.f22-raptor.com/media/documents/aviation_week_010807.pdf
-
C.J.Niemi pilot F-22A o wadach i zaletach konstrukcji.
http://www.airpower.au.af.mil/digital/pdf/articles/Nov-Dec-2012/F-Niemi.pdf
Z tekstu można się dowiedzieć kilku ciekawostek m.in o zasięgu maksymalnym - który jest w F-22 odrobinę większy niż w F-16 , jednak znacznie mniejszy niż w F-15C którego miał zastąpić. Problemy stanowią również powłoki RAM , które są trudne i kosztowne w utrzymaniu. Raptor ustępuje możliwościami uderzeniowymi unowocześnianym myśliwcom 4 generacji , które przenoszą wiele więcej rodzajów uzbrojenia i posiadają wyspecjalizowane systemy celownicze (ATP) , natomiast uznaje F-22 za najlepszy myśliwiec do misji powietrze-powietrze.
-
Bojowy debiut Raptorów:
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=14443
Budynek zniszczony przez Raptora:
(https://pbs.twimg.com/media/ByOhfb2IgAAHthM.jpg)
Photo shows before and after photos of target by #F22. This was the first time the F22 was used in a combat role.
-
Nagranie z wiadomości piętro wyżej : http://www.tvn24.pl/wideo/z-anteny/tak-atakowali-amerykanie-w-syrii,1343260.html?playlist_id=12799