Autor Wątek: Kiedy suszarka jest ślepa, czyli POMOCY! w nawigowaniu gigantów:)  (Przeczytany 3082 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Zgredd

  • Gość
Tak jak w tytule - potrzebuję trochę pomocy z nawigowaniem większych odrzutowców. Wątek założyłem za namową Razorblade'a, który brzydzi się odrzutowcami pasażerskimi, jak ja wszystkimi suszarkami w temacie IIWojnaŚw.  :020:
Jeśli ktoś także nie interesuje się jetami, to niech nie czyta dalej - szkoda czasu :004:

Zatem do rzeczy - wczoraj zrobiłem sobie w końcu pierwszy samodzielny lot Larjetem - założenie było takie, że lecę w nocy, nawigując tylko za pomocą instrumentów. Trasa - Wrocław - Poznań (główne lotniska).
No i problemy pojawiły się już od początku...

===
Pierwsze moje zdziwienie - niezależnie od wyboru rodzaju trasy - GPS/niskie/wysokie/vor-to-vor komputer wyznaczał mi ciągle to samo - bezpośrednią prostą linię od lotniska do lotniska. Zacząłem wyznaczać więc sam i tu się pojawiają schody: wokół Poznania jest tylko 1 vor CZE, który nie bardzo jest przydatny. Podejście na Ławicę wykonuje się na pas 29, wiec ze wschodu, a jedyna latarnia od tej strony to biedny NDB POZ, który nie daje info o odległości, ponad to jest za blisko lotniska dla odrzutowca, żeby wg niego wykonać podejście na pas. Jak więc powinna wyglądać nawigacja do Poznania?? - to jest pytanie nr 1
===
Teraz dalszy problem - w trakcie lotu wychodzę ze strefy Wrocławia i zgłasza się WaWa - jak tylko im podam plan lotu, od razu zaczynają mi dyktować co mam robić, gdzie skręcać, jaka wysokość... Wysokość to ja jeszcze rozumiem, ale z jakiej racji mi wytyczają dokładnie "teraz skręć tak, teraz tak..." - przecież mam swój plan lotu wg instrumentów!  To jest pytanie nr 2 - o co w tym chodzi???
===
Pytanie nr 3 - kiedy już przełączyłem sie na lotnisko Poznań, ci kazali mi wykonać krąg nadlotniskowy z podejściem na pas 29 - jak mam wykonać krąg nadlotniskowy, kiedy np. jest zachmurzenie i nie widać lotniska, a ja nie znam odległości od Ławicy, bo wokół niej jest tylko NDB. Przecież po to lecę wg instrumentów, żeby nie kołować nad lotniskiem z widocznością. Nie rozumiem o co w tym chodzi.  (a przy okazji chętnie spytam jak dokładnie rozumieć te polecenia o kręgach nad lotniskami - czytałem trochę o tym, ale trudno wcielić to w życie).
===
No i na koniec pytanie 4 - naprowadziłem jakoś mojego Larjeta na pas 29 (nawigowałem w końcu VFR), podchodzę do ILS i ... dupa blada. Włączam na autopilocie APR - samolot zaczyna reagować, więc niby łapie wiązkę, ale zaczynają sie jajca. nie zniża lotu i krzywo się kieruje na pas. W dodatku wskaźnik schodzenia pionowo po trajektorii na pas wskazuje bzdury. Pokazuje cały czas ze lecę za wysoko, nawet jak zniżyłem lot na 600stop 4 mile przed pasem...
A przy okazji dorzucę jeszcze drobne pytania odnośnie autopilota - dziwna sprawa, ze czasami jak włączę go ale ustawię tylko wysokość bezwzględną, to mam zablokowane tez stery, a nieraz nie - samolot utrzymuje wysokość, ale mogę manewrować.
I ostatnie pytanie - jaki kurs utrzymuje autopilot NAV? Kiedy go używać, a kiedy HDG?
===
I zupełnie już na koniec - czy ktoś jest chętny na loty treningowe jednym Larjetem/B737?  :007: Oczywiście w roli instruktora :karpik

Odp: Kiedy suszarka jest ślepa, czyli POMOCY! w nawigowaniu gigantów:)
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 21, 2008, 12:39:04 »
Cytuj
I ostatnie pytanie - jaki kurs utrzymuje autopilot NAV? Kiedy go używać, a kiedy HDG?

HDG - autopilot obiera kurs ustawiony na żyrokompasie.
NAV - autopilot, w zależności od położenia przełącznika NAV/GPS, leci albo wg. wskazań VORa ustawionego na radiostacji NAV1, albo wg. waypointów wklepanych do GPSa.

Cytuj
W dodatku wskaźnik schodzenia pionowo po trajektorii na pas wskazuje bzdury. Pokazuje cały czas ze lecę za wysoko, nawet jak zniżyłem lot na 600stop 4 mile przed pasem.

Hmm, nie wiem, na pewno masz dobrze ustawioną częstotliwość (110,30MHz)?

Przy okazji polecam dość obszerny tutorial poświęcony nawigacji w symulatorach. Myślę, że sie przyda (jeszcze przez niego nie przebrnąłem, a już się sporo nauczyłem ;) ). Fajnie napisany, miejscami z jajem, tylko niestety nie po naszemu.
http://www.navfltsm.addr.com/

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Kiedy suszarka jest ślepa, czyli POMOCY! w nawigowaniu gigantów:)
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 21, 2008, 12:57:11 »
Na początek proponuję zapoznać się ze szkołą na witrynie Konrafa:
http://www.aztec.pl/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=4&id=14&Itemid=39
kurs nawigacji i szkoła latania. Warto najpierw przećwiczyć nawigację według przyrządów na czymś wolnym, będziesz miał więcej czasu na reakcję.

Na część twoich pytań odpowiedzią są mapy lotnisk: http://www.pl-vacc.org/pol3/maps.php

Inny przydatny i polski link na początek to www.aviation.home.pl

Sorry że tak sypię linkami, ale piszę z pracy ;)
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Zgredd

  • Gość
Odp: Kiedy suszarka jest ślepa, czyli POMOCY! w nawigowaniu gigantów:)
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 21, 2008, 15:25:12 »
Cytuj
NAV - autopilot, w zależności od położenia przełącznika NAV/GPS, leci albo wg. wskazań VORa ustawionego na radiostacji NAV1, albo wg. waypointów wklepanych do GPSa.
Ale wystarczy nastawić częstotliwość i NAV sam będzie kierował samolot na VOR, czy trzeba podregulować jeszcze OBSem?

Dzięki za linki. Po angielsku odpada - niestety za słabo znam, żeby tak skomplikowane tematy tłumaczyć.

Tutorial Konrafa przerobiłem - z małymi samolotami nie mam problemów.  Chodzi właśnie o duuuuuże suszareczki :)

Przy okazji wczoraj miałem znów dziwny problem, ale tym razem wyglądało mi to na czystego buraka FSX - lotnisko Gibraltar. Częstotliwość VOR przy tym lotnisku - z tego co pamiętam to było 113.6. I co ciekawe - na tej częstotliwości instrumenty łapały tylko odległość - nic poza tym. Nie było ani sygnału, ani namiaru. Natomiast po przestawieniu na 113.7 odległość zamiast przykładowo wskazywać 10NM wskazywało 90, ale był sygnał i namiar :karpik

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Kiedy suszarka jest ślepa, czyli POMOCY! w nawigowaniu gigantów:)
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 21, 2008, 15:38:01 »
W trybie NAV autopilot będzie kierował samolot do/od nadajnika po radialu który ustawiłeś OBS'em.

Co do Gibraltaru nie byłem tam, ale nie sądzę żeby to był burak - sprawdź na mapie w FSX co to za nadajnik. VOR i DME pracują na tym samym przedziale częstotliwości, ale to osobne systemy i jak najbardziej może być VOR bez DME, albo samo DME. Choć głównie spotykasz się z VOR/DME.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Zgredd

  • Gość
Odp: Kiedy suszarka jest ślepa, czyli POMOCY! w nawigowaniu gigantów:)
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 21, 2008, 16:20:06 »
Faktycznie :002: To tylko DME 113,6. To w takim razie ciekawe, ze po przestawieniu na 113,7 pokazywało namiar na to DME :P A nic innego nie ma w pobliżu.
W takim razie kolejne moje pytanie, na które nie znalazłem jak dotąd odpowiedzi - na załączonym rysuneczku - czym są na lotniskach częstotliwości  "PODEJŚCIE"?


[załącznik usunięty przez administratora]

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Kiedy suszarka jest ślepa, czyli POMOCY! w nawigowaniu gigantów:)
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 21, 2008, 16:30:32 »
Częstotliwość kontroli zbliżania.

http://www.aviation.home.pl/ -> komunikacja i po lewej masz w menu Frazeologia listę różnych stanowisk kontroli z objaśnieniami za co odpowiadają.

Nie cierpię stron z frame'ami
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Odp: Kiedy suszarka jest ślepa, czyli POMOCY! w nawigowaniu gigantów:)
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 21, 2008, 16:34:31 »
Tu masz wątek, który ci trochę pomoże. Zawiera odpowiedzi na kilka twoich pytań.
http://www.forum.vatsim.pl/viewtopic.php?t=26005&postdays=0&postorder=asc&start=0

Broń boże się nie wymądrzam (sam nie umiem latać IFR), ale wydaje mi się, że będziesz musiał jeszcze sporo na ten temat poczytać ;).

Zgredd

  • Gość
Odp: Kiedy suszarka jest ślepa, czyli POMOCY! w nawigowaniu gigantów:)
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 22, 2008, 04:13:41 »
Dzięki serdeczne za wszystkie linki - sporo poczytałem i sporo zrozumiałem, choć sporo nie rozumiem. Zwłaszcza te różne rodzaje map. Ale wg procedury lądowania na EPPO w końcu udało mi się bez problemów :banan

Teraz mam pytanie odnośnie wyznaczania trasy w FSX - za każdym razem (na różnych przykładach tras) nie ma najmniejszej różnicy między zaznaczoną opcją trasa na niskim pułapie a na wysokim a vor-to-vor. Przykładowo z Wrocławia do Poznania wyznacza mi bezpośrednią trasę z lotniska do lotniska bez jakichkolwiek latarni po drodze. To jakiś absurd :/

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Kiedy suszarka jest ślepa, czyli POMOCY! w nawigowaniu gigantów:)
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 22, 2008, 09:17:42 »
Po prostu te lotniska leżą za blisko siebie i FSX nie potrafi dobrze wybrać trasy. Wyszukiwacz tras "as real" znajduje się tutaj: http://rfinder.asalink.net/free/ ale jego baza również jest "as real" więc może wygenerować trasę przez punkty których nie znajdziesz w FS'ie. Poza tym, jak całe obecne lotnictwo bardziej nastawiony jest na trasy RNAV, czyli bez GPS'u nie polecisz, albo będzie ciężko.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Odp: Kiedy suszarka jest ślepa, czyli POMOCY! w nawigowaniu gigantów:)
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 22, 2008, 13:22:02 »
Do planowania trasy w przypadku lotu IFR polecam program "FS Commander". Niestety cholerstwo jest platne.
Jest bardziej funkcjonalny i przyjazny w obsludze niz to "cudo" wbudowane w FSX'a.

syd

  • Gość
Odp: Kiedy suszarka jest ślepa, czyli POMOCY! w nawigowaniu gigantów:)
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 23, 2008, 12:55:56 »
Ja chciałbym zwrócić uwagę na parę szczegółów dotyczących samego Poznania bo z tego co czytam to w FSX-ie przestrzeń jest aktualna, że hoho.

1) Już od paru lat nie ma przy Ławicy NDB POZ. Jeśli w FSX-ie wciąż jest to pięknie. :005: Ale kiedy NDB jeszcze stało to była opublikowana procedura podejścia na ILS właśnie z nad tego NDB (wyglądała podobnie jak obecna procedura ILS/DME Y 29 - rozpoczynała się racetrackiem i wyprowadzała samolot na ILS-a).

2) W tej chwili zamiast NDB POZ przy pasie stoi D-VOR LAW od którego jak już napisałem jest opublikowana procedura. Ściągnij update-y to powinien już być. Zdecydowanie więcej możliwości nawigacji

3) Odnośnie wektorowania na obszarze (częstotliwość Warszawy) - nie wiem jak działa FS, ale w rzeczywistości może się zdażyć, że są dwa samoloty konfliktowe na tym samym poziomie przelotu w związku z tym trzeba je wektorować, żeby minęły się w odległości 7-u (Polska) lub 5-u mil (cywilizowany świat) od siebie.

I jeszcze na koniec mała uwaga odnośnie nauki IFR. Polecam Ci na początek latać mniejszymi i wolniejszymi samolotami. Może niekoniecznie Cessną (chociaż na krótszych trasach sprawdza się bardzo dobrze i ma pełne oprzyżądowanie do IFR), ale np. maszyny dwusilnikowe (Beechcraft itp.) są idealne. Masz znacznie więcej czasu na ustawienie przyżądów i obserwowanie ich pracy.

Zgredd

  • Gość
Odp: Kiedy suszarka jest ślepa, czyli POMOCY! w nawigowaniu gigantów:)
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 23, 2008, 20:07:10 »
Cytuj
Ściągnij update-y to powinien już być.
Ale do czego updaty???

A z tym racetrackiem też nie bardzo rozumiem - przykład: podejście ILS do Krakowa (http://www.pl-vacc.org/files/maps/0513-EPKK-ILSDME-RWY25.pdf)
- pierwszy punkt do którego należy dolecieć to NDB KRW jeśli dobrze rozumiem. Ale jak np. wejść w racetracka lecąc do NDB kursem ok. 90? Poza tym skąd mam wiedzieć jaka jest odległość do tego NDB. Sorka za takie pytania, ale jestem naprawdę noobem póki co i nie wiem gdzie można takie rzeczy się dowiedzieć, a przeglądałem już parę źródeł (w tym http://aviation.home.pl/). Jeśli znacie może jakieś tutoriale, to proszę o linki (zdecydowanie raczej w j. polskim :020:)

ps. a i skąd można wziąć plany podejść dla lotnisk w Europie - takie jak tutaj te:http://www.pl-vacc.org/pol3/maps.php#id5  ???

Odp: Kiedy suszarka jest ślepa, czyli POMOCY! w nawigowaniu gigantów:)
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 24, 2008, 01:40:28 »
Ale jak np. wejść w racetracka lecąc do NDB kursem ok. 90? (...) Sorka za takie pytania, ale jestem naprawdę noobem póki co i nie wiem gdzie można takie rzeczy się dowiedzieć, a przeglądałem już parę źródeł (w tym http://aviation.home.pl/).

Ajajaj, i na pewno nic nie znalazłeś na aviation.home.pl? :003:

http://aviation.home.pl/procedury/procturn.html
"1. Zakręty równoległe "racetrack"
Wykonuje się je tak jak przy procedurze oczekiwania "holding". Czasy odlotu są najczęściej podane na mapie danej procedury i zależą od kategorii statku powietrznego"

No to idziemy dalej tym tropem ;). Jak się wykonuje holding?
http://aviation.home.pl//IFR/holding.html

I stała się jasność.
« Ostatnia zmiana: Maja 24, 2008, 01:53:52 wysłana przez LMP »