Autor Wątek: MiG-21F-13  (Przeczytany 23142 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: MiG-21F-13
« Odpowiedź #15 dnia: Września 16, 2009, 19:29:43 »
Zastanawia mnie czy antena radiodalmierza SRD-5 Kwant faktycznie była nieruchoma. Gdzieś w literaturze przemknęła informacja że te urządzenie miało funkcję śledzenia. Z kolei w instrukcji pilota do samolotu L-39 Albatros który jest wyposażony w wariant tego radiodalmierza są opisy kontrolek o nazwie "Zachwat" i "Sbros celi". Pilot ma upewnić się o zapaleniu się kontrolki "Zachwat celi" przed naciśnięciem przycisku bojowego uruchamiającego UZR. Jednocześnie wskazane jest aby kąty do "atakowanego" obiektu nie przekraczały 50 stopni co sugerowałoby być może maksymalne wychylenie anteny.

Może w Czesiowej instrukcji jest coś na ten temat, jakieś rysuneczki?.

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-21F-13
« Odpowiedź #16 dnia: Września 16, 2009, 19:49:22 »
O stacji SRD-5M Kwant mam akurat nikłe pojęcie ale na fotce którą wrzuciłem w temacie "Awionika MiG-21 [...]" chyba faktycznie antena ma jakiś układ pozycjonujący.

Czesio

  • Gość
Odp: MiG-21F-13
« Odpowiedź #17 dnia: Września 16, 2009, 20:11:03 »
W instrukcji pilotażu nie ma takich szczegółów. Zachwat i Sbros mają moim zdaniem związek z wylicznikiem WRD-2. Myślę, że gdy lampka Zachwat świeci to po prostu oznacza dozwoloną odległość odpalenia, a kąty 50 st. to ograniczenia głowicy R-3S. Na moje kaprawe oko na zdjęciu Janka wszystko jest tak poskręcane na falowodach, że chyba nie ma możliwości ruchu. Na zdjęciach zrobionych przeze mnie w muzeum w Drzonowie jest antena SRD-5M -trochę się różniąca w szczegółach od tej na zdjęciu Janka. Tutaj też nie widać żadnego mechanizmu, który mógłby poruszać anteną.


PS. A co to za cuda dzieją się z tymi obrazkami - jakaś modernizacja forum?  :karpik

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-21F-13
« Odpowiedź #18 dnia: Września 16, 2009, 20:17:06 »
Faktycznie nie widać żadnego mechanizmu, co więcej nawet sposób instalacji elementu promieniującego wyklucza jakiekolwiek ruszanie anteną. Najwidoczniej więc nie ma możliwości ruchu.

PS. A co to za cuda dzieją się z tymi obrazkami - jakaś modernizacja forum?  :karpik

Tak, właśnie testowany jest nCode Image Resizer, mający zmniejszać jakieś większe fotografie aby wygodniej się je przeglądało. Na razie jednak zmniejsza wszystko jak leci, włączając miniatury z fotosika/imageshack'a, więc trochę potrwa zanim zostanie skonfigurowany  :001:

Odp: MiG-21F-13
« Odpowiedź #19 dnia: Września 16, 2009, 20:44:40 »
Czesio co za fotki od razu swiat jest różowy  :banan  :banan. Wielkie dzięki.

Faktycznie antena nie ma raczej mozliwości ruchu, więc chyba radiodalmierz automatycznie przechwytuje wszystko co znajdzie sie w zasięgu wiązki zarówno jeśli chodzi o dystans jak i o
kąt rozwarcia wiązki. Natomiast "Zachwat" chyba nie ma nic wspólnego z wylicznikiem bo w L-39 występuje lampka "Razreszczennaja dalnost".

Pozdrawiam
Yabe

"Jestem major Bień i mam stopień majora..."

Czesio

  • Gość
Odp: MiG-21F-13
« Odpowiedź #21 dnia: Września 22, 2009, 22:38:11 »
Co powiecie na te wyroby podwieszone pod F-13? Zdjęcie jest nawet obszernie opisane  O0

J. Gordon, "MiG-21" monografia Krylia Rodiny

A.A Czjeczin, N.N. Okoljełow, "MiG-21 przeciwko F-4 Phantom"


Bardzo ciekawe  :604:

Odp: MiG-21F-13
« Odpowiedź #22 dnia: Września 23, 2009, 20:01:41 »
A to co Czesio pokazał to naprawdę niezwykle ciekawe.
Dla osób nie znających rosyjskiego. Opis mówi o rakietach K-5 używanych na "F-13". Czjeczin pisze, że były użyte na tej wersji. (Ale przecież nie ma ona radaru, który by K-5 naprowadził na cel ?). Autor pisze też o wariancie tej rakiety naprowadzanej na podczerwień oznaczonej jako K-55. Racjonalnie rzecz biorąc tylko ta wersja miała by rację bytu na MiG-21 F-13. Pytanie jak miano by użyć tej naprowadzanej radiolokacyjnie? Inny samolot miał by podświetlić cel? Radiolokator naziemny? Czjeczin pisze, że rakiety te nie sprawdziły się w wojnie w Wietnamie.
Bardzo ciekawe.
Może jest prostsze wyjaśnienie sprawy. Rysunek był wykonany przez osobę, która nie wiedziała że K-5 + MIG 21F13 to abstrakcja albo rysunek i zdjęcia tego typu mogły być zmyłką "dla wroga klasowego". Sam pamiętam zdjęcie zamieszczone w polskim magazynie Lotnictwo AI, przedstawiające nasze SU-20 obładowane bombami jak F-15E :-) Choć opis przynajmniej nie mylił czytelnika, gdyż redaktor napisał, że z tym ładunkiem Suczka nie oderwała by się od pasa. Nie mniej jednak fotka Suczki była z pokazu dla dyplomatów z zachodu...
Pozdrawiam
Yabe

"Jestem major Bień i mam stopień majora..."

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-21F-13
« Odpowiedź #23 dnia: Września 23, 2009, 21:25:00 »
Yabe, może ten Su-20 był obładowany bombkami FAB-100 na belkach wielozamkowych?

Bo nawet jak ich będzie ze 30 (raptem odpowiednik kilku FAB-500M62), to nie wyjdzie więcej jak 3 tony ładunku - z tym samolot w zasadzie się wzniesie, z tym że maszyna z taką ilością drobnego złomu może faktycznie wyglądać imponująco, jakby nie wiadomo co zabierała :D

Czesio

  • Gość
Odp: MiG-21F-13
« Odpowiedź #24 dnia: Września 23, 2009, 21:31:17 »
Moim zdaniem jest to przykład niewiedzy autorów. Publikacje są współczesne, także wątpię aby chciano wprowadzić w błąd imperialistów tymi starociami  :020: Tekst pod zdjęciem mówi, że rakiet K-5 w Wietnamie praktycznie nie stosowano. Chociaż jest znany przypadek zestrzelenia amerykańskiego samolotu przez MiG-19PM za pomocą RS-2US. Poniżej kolejny przekrój MiG-21F-13

Oraz indonezyjski MiG z bardzo dziwnie pomalowaną kabiną


Pamiętam również zdjęcia w LAI przedstawiające obwieszony bombami Su-20. W tym wypadku autor podpisu pod zdjęciem wykazał się taką samą wiedzą jak ci od RS-2US na MiG-21F-13:


Ten F-15E...tfu Su-20 w tej konfiguracji nawet nie wyczerpuje maksymalnej masy uzbrojenia.

Odp: MiG-21F-13
« Odpowiedź #25 dnia: Września 24, 2009, 13:48:43 »
Mimo nowoczesności publikacji, często powtarzają one stare informacje z czasów kiedy czerwony był najpiękniejszym z kolorów, które nijak się mają do faktów. Obecnie autorzy z nielicznymi pozytywnymi wyjątkami nie maja zbyt wielkiej weny śledczej. A już zupełnie nie mają jej ci z popularnych dostępnych w kioskach publikacji pseudo lotniczych wypełnionych bzdetami. Dlatego trudno jest mi czasem ocenić rzetelność tych informacji.
Co do Suczki. To było podobne zdjęcie. Tylko o ile pamiętam bombki były chyba te z płaskim nosem (M-54?). Czyli mówiecie że nasz "polsky F-15" nawet by pofrunął z tym żelazem ? Niezły ptaszek :-) No no :-))))
Pozdrawiam
Yabe

"Jestem major Bień i mam stopień majora..."

Czesio

  • Gość
Odp: MiG-21F-13
« Odpowiedź #26 dnia: Września 28, 2009, 22:47:07 »
Rarytas - typ 72 w pięknym stanie znajduje się na terenie ChAI.

Odp: MiG-21F-13
« Odpowiedź #27 dnia: Października 04, 2009, 13:37:16 »
Jak ktoś wątpi w rewolucyjną czujność, to obejrzeniu tego filmiku raczej mu to nie przyjdzie więcej do głowy. :020:
http://www.youtube.com/watch?v=crttYvGG-kY

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-21F-13
« Odpowiedź #28 dnia: Października 04, 2009, 21:01:35 »
O lotnictwie wojskowym NVA-LSK to znalazły mi się co najmniej 2 filmy fabularne  :banan

Czesio

  • Gość
Odp: MiG-21F-13
« Odpowiedź #29 dnia: Października 05, 2009, 20:46:41 »
Powracając do sprawy czym był poniższy MiG-21F-13:

Znalazłem informację do czego służył. Otóż Finowie wykorzystywali wycofane MiGi-21F-13 jako cele pozorne. Samolot był holowany np. na nieczynne lotnisko i pozorował "działalność operacyjną" - czyli, że znajdują się tam aktywne siły lotnicze. Składane skrzydła oraz OCP ułatwiały transport samolotu po drogach publicznych.

Przeprowadziłem atak na pewne zbiory biblioteczne. Instrukcja w języku polskim jest dowodem na eksploatację SIW-52 na naszych samolotach z celownikami ASP-5ND oraz ASP-4N do których był montowany blokami sprzężenia optycznego OES-1 i OES-2. Niestety nie pokarzę Wam dzisiaj rysuneczków bo chwilowo nie mam dostępu do skanera. SIW-52 to filigranowe urządzenie, o wielkości współczesnych celowników strzeleckich. Mimo, że o niewielkich możliwościach, ze względu na czas powstania zasługuje na uznanie. Instrukcja jest z 1964 roku, co wskazuje na powstanie urządzenia na przełomie lat 50/60. Poniżej krótka charakterystyka.
PRZEZNACZENIE
Wizjer samolotowy na podczerwień SIW-52 przeznaczony jest do wykrywania samolotów w nocy. Jego użycie jest możliwe przy spełnieniu następujących warunków:
- nieobecność chmur i mgły;
- temperatura otoczenia od -60 do +50 o C;
- wilgotność względna do 98% przy temperaturze +20 o C;
- drgania wywołujące przyspieszenia do 2,5 G;
- ciśnienie atmosferyczne od 0 do 9000 m nad poziomem morza.
SIW-52 sprzężony z celownikiem ASP-4N za pomocą optycznego układu sprzężenia OES-1 lub z celownikiem ASP-5ND za pomocą  OES-2 umożliwia wykrycie i celowanie na odległościach do celu rzędu 600-1200 m.
DANE TECHNICZNE
1. Odległość wykrycia samolotu Ił-28 lecącego prędkością przelotową w ciemną, bezchmurną noc na wysokości 7000-8000 m przy zajściu z tylnej półsfery - nie mniejsza niż 3-4 km
2. Pole widzenia 23 o
3. Zdolność rozdzielcza w środku pola widzenia 3,5'
4. Odległość oka od okularu przyrządu obserwacji 50-100  mm
5. Czułość na punktowe źródło promieni podczerwonych  (ciało czarne o temperaturze 500oC) - 4,10-10 W/cm2
7. Znamionowe wysokie napięcie bloku zasilania 18 kV
8. Napięcie zasilające blok 115 V/400 Hz
9. Pobierana moc nie więcej niż 100 VA
10. Ciężar kompletu na samolocie :
     a) z optycznym układem sprzężenia OES-1 5,6 kg
     b) z optycznym układem sprzężenia OES-2 5,8 kg
11. Gwarancyjny okres używalności 300 h.

Zdjęcie kabiny MiG-17PF wrzucone przez foxbata przedstawia SIW-52 sprzężony za pomocą OES-1 z ASP-4N (widać fragment podstawy celownika). Jestem ciekaw co to za dodatkowe ustrojstwo nad ekranem radaru w prostokątnej osłonie.
« Ostatnia zmiana: Października 05, 2009, 20:58:15 wysłana przez Czesio »