Witam!
Chciałbym pokazać coś na co prawdopodobnie wielu czekało. Otóż okazało się, że rosyjska firma "Spectechnika" stworzyła prosty symulator dla samolotu Su-22M4. Wygląda to tak:

Screen z wizualizacji sugeruje klienta:

Ale najważniejsze są zdjęcia wnętrza kabiny treningowej, ponieważ wszystko wskazuje że mamy pierwsze w necie
foty wskażnika systemu "Wjuga":

W tym kontekscie zaczynam też nabierać pewności odnośnie tego urządzenia nałożonego na monitor w MiG-27M, wygląda podobnie i może być wskażnikiem dla zasobnika p/rlok "Progress":

W miedzyczasie pojawiła się też pewna nowa rzecz związana z Fitterami:

Na powyższych zdjęciach widać wraki Su-7BMK/BKL lotnictwa Afganistanu w bazie Szindand. Można zauważyć uszkodzone stożki wlotowe obydwu maszyn pokazujące wnętrze. I tu zaczyna się ciekawa historia. Otóż zgodnie z opisami w stożku wlotowym mieści się dalmierz radiolokacyjny SRD-5. Problem polega na tym, że tego dalmierza tam nie widać. Górne anteny należą raczej na pewno do III zakresu SRO-2, natomiast centralnie umieszczony element poniżej przypomina mi.....antenę systemu "Delta" służącego do naprowadzania rakiet kierowanych radiowo np: Ch-23M. Wspomniany element na samolocie Su-24:

Problem polega na tym, że oficjalnie Su-7 obojętnie jakich wersji, poza różnymi badaniami, żadnego uzbrojenia kierowanego nie przenosily. Skąd w ogóle pomysł że to może być "Delta"?. Wszystkie sowieckie Su-17 ( upgrade ) i Su-17M ( seryjnie ) miały w stożku wlotowym "Deltę" natomiast samoloty przeznaczone na eksport (m.in. polskie Su-20 ) dalmierz SRD-5MK. Kpr Ch-23 początkowo za granicę nie sprzedawano, nawet wczesne MiG-23BN były z nich okrojone. Wszystkie afgańskie Su-7BKL/BMK to tak naprawdę samoloty radzieckie, które w połowie lat osiemdziesiątych zostały zebrane z jednostek szkolnych, zapasów i wysłane do Afganistanu w ramach pomocy wojskowej. Prawdopodobnie też poza demontażem PBK i instalacji do przenoszenia uzbrojenia jądrowego nic w nich nie wymieniano. Większość tych maszyn to samoloty póżnych serii co można poznać po antenach umieszczonych na bokach zasobnika na spadochron hamujący. Ten element jest charakterystyczny dla pierwszych seryjnych Su-17 ( oba samoloty przez jakiś czas były produkowane równolegle, niektóre polskie Su-7 też te anteny mają ):

Stąd nasunęła mi się myśl że być może na Su-7 z Su-17 przeszły też inne rzeczy np. owa "Delta".Ale oczywiście to tylko teoria. Na zdjęciu poniżej zespół antenowy SRD-5MK. Czerwoną strzałką zaznaczony promiennik, swoją drogą bardzo podobny do promiennika "Delty":

Jednak pod rozbitym stożkiem "afgańca" nie widać reflektora anteny i odbiornika echa, chociaż mógł ktoś to urwać. Teoretycznie powinno to wyglądać jak w Su-20:

Zdjęcie nie jest zbyt wyrażne ale widać dokładnie sposób umieszczenia zespołu antenowego. Czy ktokolwiek ma jakieś informacje na ten temat, zdjęcia wnętrza stożka lub jakieś oryginalne rysunki z opisów technicznych, pomogłoby to wyjaśnić sprawę. W moim przekonaniu gdyby się okazało, że póżno seryjne ( bądż zmodyfikowane w trakcie służby ) Su-7 przenosiły kpr naprowadzane radiowo byłoby to niezwykle ciekawe i cenne odkrycie. Pozdrawiam.