Autor Wątek: Su-25: Fakty i mity  (Przeczytany 80512 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #105 dnia: Listopada 06, 2010, 11:17:32 »
[...]
Oraz sympatyczne pozdrowienie od pilota :020:

Warto dodać przy tym że ów pilot pozdrawia nas z wersji Su-25SM i trochę ich już w sumie lata :001: Akurat ten pochodzi z 368 OSzAP z Budionnowska gdzie na chwilę obecną sformowane są najprawdopodobniej dwie eskadry Su-25SM po tuzin maszyn - maszyny #02, #04, #05 i #06 pochodzą z 1.AE, zaś #19 oraz #21 z kolejnej eskadry - 2.AE.

Przy czym maszyny z pierwszej eskadry - jak można się domyśleć - brały udział w wojnie nad Osetią Południową. W tej wojnie został zestrzelony jeden Su-25SM pilotowany przez ówczesnego dowódcę pułku Siergieja Kobyłasza.

Uszkodzone zostały dwie inne Su-25SM: o nr taktycznym #09 płk. pil. Olega Mołosowa gdzie pilot przez omyłkę zaatakował własne wojska i dostał się pod ogień broni plot. W samolocie naliczono przeszło 88 trafień. Drugim trafionym miał być #08 kapitana pil. Iwana Nieczajewa. Maszyny została skierowane do remontu, aczkolwiek podobno #09 miano spisać ze stanu i "poszła na części" - po prostu uszkodzenia były na tyle duże że remont przestał być opłacalny - za jego równowartość można było dwie inne "żaby" doprowadzić do standardu SM.

Nie udało mi się niestety ustalić numeru bocznego maszyny zestrzelonej.

Przynajmniej jedna eskadra Su-25SM została też sformowana w jednostce w Czernigowce.









« Ostatnia zmiana: Listopada 06, 2010, 11:25:25 wysłana przez John Cool »


Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #107 dnia: Listopada 07, 2010, 15:59:58 »
 :karpik  :karpik  :karpik  :karpik Super więcej takich materiałów. Dzięki.

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #108 dnia: Lutego 13, 2011, 10:12:26 »
Czy kariera projektu Su-25T/TM już się zakończyła i umarła po kilku sztukach?

W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #109 dnia: Lutego 13, 2011, 10:43:49 »
Raczej tak. T8M po wybudowaniu kilku sztuk maszyn seryjnych nie był już produkowany i raczej wątpię aby wznowiono produkcję. W tej chwili zakłady w Ułan-Ude (U-UAZ) skupiają się raczej na programie Su-25UBM. Ma zostać zbudowanych kilkanaście nowych samolotów (w sumie potrzebnych, jako uzupełnienie Su-25SM).

Jeszcze w latach 90tych negocjowano z Państwowymi Zakładami Lotniczymi nr 31 w Tbilisi (dawne TAPO, obecnie Tbilawiamszeni - TAM) gdzie wyprodukowano pierwsze Su-25T, budowę jeszcze jednej partii, na którą pojawiło się zapotrzebowanie po którejś z wojen w Czeczenii. Co bardziej interesujące ich kierownik - Waża Tordij (osobnik silnie związany z rozwojem Su-25) był dość chętny na tego typu współpracę, jednak z przyczyn politycznych i finansowych rozmowy utknęły w martwym punkcie.

A skoro już dotknęliśmy TAPO, to warto jeszcze wymienić w kwestii Su-25T ciekawostkę - od roku 1992 na terenie zakładu pozostało sporo niedokończonych (bądź na różnym etapie budowy) samolotów Su-25, wśród nich - co najmniej dwa kadłuby Su-25T. W międzyczasie dość poważnie je przebudowano i około roku 2000 ich budowa została dokończona (sic!) - ale już jako "szparki" Su-25UB. Jedna poszła gdzieś za granicę, a drugą przyjęły na uzbrojenie Siły Powietrzne Sił Zbrojnych Republiki Gruzji (Sak’art’welos Samxedro-Sahaero Dżalebi) jako Su-25UB n/b "20" - o tyle osobliwa że z obrysem T8M, po T8M odziedziczyła m.in. silniki R-195 oraz część wyposażenia pokładowego. Druga gruzińska "szparka" o n/b "21" jest najprawdopodobniej 'oryginalna' bez szemranej przeszłości.

Su-25T na zakładzie TAPO:



Seryjny Su-25T/TM n/b 84:


PS. Dzięki mrdetonator za wklejenie tych kilku stron z RTE Su-25K  :001:

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #110 dnia: Lutego 16, 2011, 23:29:02 »
"Грачи прилетели" СУ-25
http://www.youtube.com/watch?v=fOaTEDYJmi0

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #111 dnia: Kwietnia 24, 2011, 12:27:21 »
Oto moje pytanie: czy Su-25 posiada system ostrzegania o zbliżającym się do niego pocisku rakietowym klasy G-A lub A-A, naprowadzanym na podczerwień ?

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #112 dnia: Kwietnia 24, 2011, 13:00:30 »
Taki kompleks ostrzegawczy miał być instalowany na nich już wiele lat temu, przede wszystkim głównie na rodzinie Su-25T/TM - nazywało się toto L083 Mak-UF (możliwe że później mógł tam trafić i nieco nowszy L-136 Mak-UFM, bardziej kojarzony z Ka-50 i Ka-52) i był to system ostrzegania przed nadlatującym pociskiem rakietowym pracującym w zakresie podczerwieni oraz UV.

Ponieważ jednak wykonano tylko stosunkowo niewielką serię wstępną tych samolotów - zatem sprawa raczej nie posunęła się do przodu. Inna sprawa że na przykład systemy L082 Mak-UL stosowany jest od ponad dwóch i pół dekad np. na bombowcach frontowych Su-24M... a na przykład L128 Mak-UT na bombowcach strategicznych Tu-95MS16.

Tak w ogóle to MAWS (Missile Approach Warning System) to po rosyjsku ТППР (Теплопеленгатор Предупреждения о Пуске Ракет) czyli Tiepłopelengator Preduprieżdienia o Pusku Raket.


Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #113 dnia: Kwietnia 25, 2011, 15:30:18 »
Czyli na dzień dzisiejszy nie wiemy dokładnie w jaki system ostrzegania są wyposażone Su-25/Su-25T przeciw takim pociskom, i czy w ogóle są w coś takiego wyposażone ?

Na jakiej zasadzie działa taki system ostrzegania ?

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #114 dnia: Kwietnia 26, 2011, 20:51:10 »
Czyli na dzień dzisiejszy nie wiemy dokładnie w jaki system ostrzegania są wyposażone Su-25/Su-25T przeciw takim pociskom, i czy w ogóle są w coś takiego wyposażone?

Na dzień dzisiejszy raczej nie - po prostu nie jest to rozwiązanie stosowane seryjnie na samolotach Su-25 i Su-25T. Przy czym tak jak podkreśliłem, przymiarki były jak dotąd tylko w przypadku tych kilku nielicznych wczesnoseryjnych Su-25T. Jeśli mam być jednak szczery to na znanych mi zdjęciach egzemplarzy seryjnych nie odnalazłem czujników tego typu tj. L083 Mak-UF... albo wyglądają one inaczej niż innych wersji systemu ostrzegawczego Mak.

Przy czym warto wspomnieć że w przygotowaniu są rozszerzone warianty modernizacji żabek tj. Su-25SM jako Su-25SM2 i Su-25SM3 czyli modernizacja drugiego i trzeciego etapu. Jej zakres nie jest znany ale ma ona objąć między innymi dodatkowe systemy ostrzegawcze w tym również instalację czujników ТППР (MAWS) bliżej nieokreślonego typu.

Najprawdopodobniej pierwsze seryjnie modernizowane Su-25SM2 drugiego etapu mogą trafiać do WWS już w następnym roku - jeśli tak będzie to okaże się cóż nowego one mają. Można przypuszczać że w jakimś stopniu jest to pokłosie wcześniejszych konfliktów zbrojnych m.in. w płd. Osetii.

Na jakiej zasadzie działa taki system ostrzegania ?

Na ile ja rozumiem takie urządzenie opiera się o zespół pasywnych optycznych odbiorników rozmieszczonych w odpowiednio dobranych punktach płatowca celem precyzyjnego określenia z określoną dokładnością położenia kątowego źródła promieniowania z otoczenia w spektrum podczewieni (IR) lub też ultrafioleru (UV), na przykład emitowanego przez silnik rakiety, ewentualnie sklasyfikowania jego typu.

Działa to w ten sposób że wszystkie czujniki lub część z nich odbiera falę promieniowania. Fala ta wywołuje indukcję pola elektromagnetycznego, dalej - powstanie napięcia które można spokojnie przekształcić na sygnał cyfrowy, który poddawany zostaje filtracji i rozdzielony na różne częstotliwości. Na podstawie pomiaru amplitudy sygnału i ich porównania ze sobą na każdym z czyjników jesteśmy w stanie określić położenie źródła promieniowania. W zasadzie same pryncypium jest bardzo podobne jak w odbiornikach opromieniowania przez stację radiolokacyjną tylko mówimy tutaj zupełnie o innym typie promieniowania i innej nośnej, tym niemniej suma sumarum mierzymy podobne wielkości - w końcu nie wymyślono jeszcze niczego lepszego aby określić położenie kątowe w przestrzeni źródła jakiegoś sygnału :-)

Oczywiście systemy te nie działają idealnie, często uruchamiając alarm w wyniku zakłóceń pasma z otoczenia (np. światła słonecznego, obiektów na ziemi czy innych zewnętrznych źródeł promieniowania) których nie udało się odfiltrować i poprawnie zinterpretować. Ponadto podobnie jak większość systemów ostrzegawczych są w stanie wyznaczyć przede wszystkim kierunek i położenie kątowe zagrożenia - natomiast na ogół nie są w stanie wyznaczyć odległości od źródła zagrożenia.

Można domniemywać że najsprawniej działają systemy łączące zakresy podczerwieni (IR) oraz ultrafioletu (UV) tj. łączące wady i zalety obu pasm promieniowania do których należy m.in. właśnie rodzina rosyjskich systemów ostrzegawczych Mak-UL, Mak-UT, Mak-UF czy Mak-UFM. 

Aczkolwiek takie systemy niekoniecznie muszą być optyczne i pracować w zakresie podczerwieni (IR) lub ultrafioletu (UV) - istnieją też przykładowo radarowe systemy ostrzegawcze przed zbliżaniem pocisku rakietowego jak choćby radiolokator ostrzegawczy Arbalet-D przedsiębiorstwa NIIR Fazotron.

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #115 dnia: Maja 07, 2011, 22:24:52 »
Video z dość poważnego incudentu podczas lądowania (tak stoi w opisie, ale kto wie czy to aby nie był jednak rozbieg) Su-25 WWS FR ...

http://www.youtube.com/watch?v=OQwh5JwsjfI&feature=related

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #116 dnia: Maja 08, 2011, 01:32:04 »
Eeeee.... znane  :002:

To żabka z Krasnodaru, filmik archiwalny nakręcony swego czasu przez Michaiła Kuslina, weterana pułku, obu wojen czeczeńskich oraz wojny w Abchazji.

Kanał Kuslina na youtube jest tutaj: http://www.youtube.com/user/kuslin2

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #117 dnia: Lipca 15, 2011, 21:24:13 »
Dwumiejscowa Żabka gdzieś nad Afryką:

http://youtu.be/dP1ExFpIHpo

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #118 dnia: Lipca 22, 2011, 12:30:44 »
Najbardziej kozacko poobdzierana żabka jaką widziałem  :002:

A teraz zabawniejsza część - to zmodernizowany Su-25SM  :118: :121:


Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #119 dnia: Lipca 22, 2011, 22:41:21 »
Tu jeszcze wyglądał całkiem całkiem, jeśli przebudowali akurat ten egzemplarz


W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz