No to może teraz to co tygryski lubią najbardziej

A mianowicie kilka fotografii czeskich MiGów-23 różnych wersji.
Ale najpierw może krótki disklajmer. Generalnie pierwszymi 23cimi w czechosłowackich wojskach lotniczych były MiGi-23BN. Jednak o nich napiszemy więcej i pokażemy co nieco może innym razem.
Natomiast pierwsze myśliwskie wersje MiGa-23 - MiG-23MF weszły w posiadanie wojsk lotniczych Czechosłowacji w dniu 14 sierpnia 1978 roku. Tego dnia 3 pierwsze egzemplarze MiGów-23MF (nr burtowe 3641, 3645 oraz 3646) wylądowały w bazie lotniczej Bechyně, będącej stałym miejscem bazowania 9. Letki. Jeszcze przed przejęciem pierwszych egzemplarzy, już rok wcześniej ponad 10 czechosłowackich pilotów przeszło przeszkolenie na nowy typ w frundzeńskiej akademii sił powietrznych w ZSRR. Na poligonie lotniczym w Astrachaniu odbyły się również ćwiczenia z odpaleniem pocisków R-23R. Trzeba tutaj dodać że docelową jednostką, która miała zostać przezbrojona na nowy sprzęt, była 1. Letka bazująca w Czeskich Budziejowicach (České Budějovice). Na początku 1979 roku 1. Letka została czasowo przebazowana do Bechyně z racji remontu bazy lotniczej w Budziejowicach i przygotowań do przyjęcia nowego typu. Jeszcze w marcu 1979 przybyła do Bechyně druga dostawa myśliwców MiG-23MF (3880, 3887, 3888, 3920, 3921, 3922 i 3924). Trzecia i ostatnia dostawa (egzemplarze 7182, 7183, 7184) miała miejsce w grudniu 1979 roku. Na początku 1980 eskadra została przeniesiona z powrotem do Budziejowic. Pełne przeszkolenie na MiGa-23MF zostało zakończone wczesną wiosną 1981 roku i od listopada tego samego roku 1. Letka z Czeskich Budziejowic uzyskała pełną gotowość bojową.
Jeszcze w tym samym miesiącu do Budziejowic przybyły kolejne zamówione MiGi-23 - tym razem były to jednak nowocześniejsze MiG-23ML (nr burtowe 2404, 2406, 2409, 2410, 2422, 2423, 2425, 3303, 3304 i 3307). Druga dostawa, obejmująca egzemplarze 4641, 4644 i 4645 dotarła w grudniu następnego roku, natomiast ostatnie 3 egzemplarze: 4850, 4855 i 4860 dotarły w lutym 1983 roku. Jednocześnie podjęto się małej reorganizacji - MiGi23MF weszły na stan jednej z eskadr 11. Letki z bazy lotniczej Žatec, natomiast 1. Letka ostała się z MiGami-23ML w sile 1 eskadry oraz dwóch na MiG-21MF. Wiosną 1989 wszystkie myśliwskie MiGi-23 znalazły się z powrotem w Budziejowicach. Bezpośrednią przyczyną była perspektywa przyjęcia przez 11. Letkę nowego sprzętu - MiGów-29.
Po rozpadzie Czechosłowacji w latach 1992-1993 wszystkie wojskowe statki powietrzne zostały podzielone pomiędzy Czechy i Słowację mniej więcej w stosunku ilościowym 2:1. Słowacy o dziwo nie byli zainteresowani żadną wersją 23cich, zadowalając się m.in. połową MiGów-29 oraz Su-25. Od 31 grudnia 1. Letka została włączona do nowo formowanego 4 Dowództwa Obrony Powietrznej w Stará Boleslav.
MiGi-23MF wycofano z eksploatacji w roku 1994, natomiast MiGi-23ML oraz MiGi-23UB - w latach 1998-1999 (w podobnym czasie jak u nas rozwiązano 28 plm).
Podczas eksploatacji utracono tylko jeden MiG-23MF (3921) w lutym 1990 roku, w wyniku awarii silnika. Pilot zdołał się katapultować i wyszedł z wypadku bez szwanku.
Ciekawostką jest to że czeskie MiGi-23 wykonywały częste loty nad austriackim terytorium... praktycznie zupełnie nie niepokojone przez kogokolwiek

No to teraz, po owym przynudnawym wstępie, kilka zdjęć. Na początek znaczki i naszywki jednostek użytkujących MiGi-23MF/ML (1. Letka).

Chyba najbardziej znany czeski 23ci - MiG-23MF nr '3646' "Hell Fighter" - czeski diabeł


MiG-23ML nr '4644' z równie ciekawym malowaniem...

... i stare malowanie '4644'.

Były pobazgrane, nawet jest takie zdjęcie na którym widać cztery MiGi, dwa stary kamuflaż, jeden nowy i jeden "pobazgrany". Generalnie ohyda.
A co do bazgrania, to jak widać wyżej na MiGu-23ML, to już chyba u nich taka tradycja :karpik Na sterze kierunku '4644' widzimy wymalowaną butelkę Budweisera

'4644' w locie z innym 23cim.

I inne zdjęcia MiGów-23MF oraz ML.




