Autor Wątek: Wojska lotnicze Czech i Słowacji [Zdjęcia, ciekawostki, pytania]  (Przeczytany 8427 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Pojawiło się na forum już kilka różnych wątków ze ze zdjęciami i ciekawostkami na wojskowych temat statków powietrznych w innych krajach, ale prawdziwym skandalemTM w biały dzień jest to że swojego kąta w dziale Lotnictwa nie mają jeszcze nasi południowi sąsiedzi. Co jak co ale za to zaniedbanie Kusch powinien odpowiedzieć osobiście :021:

Myślę że pod temat można śmiało podciągnąć zarówno Czechów jak i Słowaków, a także jakieś starocie z Czechosłowacji za czasów UW.

Na początek Gripeny z 211 eskadry oraz całkiem elegancki kalendarz na rok 2009 :)

















« Ostatnia zmiana: Listopada 12, 2008, 23:15:54 wysłana przez John Cool »

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wojska lotnicze Czech i Słowacji [Zdjęcia, ciekawostki, pytania]
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 12, 2008, 21:44:21 »
Pfff za to w Mińsku latają na ich szparkach i... mają fajne naszywki  :118:
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Offline Marcinos

  • *
  • Kierowca bombowca
Odp: Wojska lotnicze Czech i Słowacji [Zdjęcia, ciekawostki, pytania]
« Odpowiedź #2 dnia: Listopada 12, 2008, 22:02:49 »
Ostatnia fotka też jest w kalendarzu ?  :002: Inaczej nie biorę   :banan
Fighter pilots make movies, bomber pilots make history, but everything depends on mechanics.

John Cool

  • Gość
Odp: Wojska lotnicze Czech i Słowacji [Zdjęcia, ciekawostki, pytania]
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 12, 2008, 22:54:06 »
Pfff za to w Mińsku latają na ich szparkach i... mają fajne naszywki  :118:

No to tym razem MiGi-29 ze ś.p. 1. Letka :021:



















Przy okazji mam nieśmiałe pytanie do Toyo... Czy jak 1plm/1ELT odebrała samoloty od Czechów, to też były tak pomazane? ;)





Ciekawostką jest też to że niektóre egzemplarze miały nieco pomieszaną kolejność kolorków na znaku rozpoznawczym czeskich wojsk lotniczych.

Odp: Wojska lotnicze Czech i Słowacji [Zdjęcia, ciekawostki, pytania]
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 12, 2008, 23:03:28 »
Bardzo mi się "podoba" połączenie kombinezonu lotniczego z butami na obcasie :118:.

John Cool

  • Gość
Odp: Wojska lotnicze Czech i Słowacji [Zdjęcia, ciekawostki, pytania]
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 13, 2008, 02:10:26 »
Jak się okazuje 21. Taktická Letka 'Tigers' ma swoją stronkę: http://www.211squadron.cz/ zaś wg. aktualności, pisząc na ten majl 211.squadron@seznam.cz można otrzymać aktualną wersję kalendarza :021:



A teraz dalsza porcja zdjęć z 1. Letki.













W szyku z MiGiem-21.



Oraz "ogon w ogon" z holenderskimi F-16AM (po MLU). Rzuca się w oczy pewne podobieństwo znaków przynależności państwowej :)




John Cool

  • Gość
Odp: Wojska lotnicze Czech i Słowacji [Zdjęcia, ciekawostki, pytania]
« Odpowiedź #6 dnia: Listopada 26, 2008, 20:18:44 »
Kolejne stare zdjęcia MiGów-29 z 1. Letki.














Trochę personelu naziemnego:






Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: Wojska lotnicze Czech i Słowacji [Zdjęcia, ciekawostki, pytania]
« Odpowiedź #9 dnia: Grudnia 02, 2008, 17:31:35 »
Cytat: John Cool
Przy okazji mam nieśmiałe pytanie do Toyo...

Były pobazgrane, nawet jest takie zdjęcie na którym widać cztery MiGi, dwa stary kamuflaż, jeden nowy i jeden "pobazgrany". Generalnie ohyda.

John Cool

  • Gość
Odp: Wojska lotnicze Czech i Słowacji [Zdjęcia, ciekawostki, pytania]
« Odpowiedź #10 dnia: Grudnia 02, 2008, 21:09:38 »
No to może teraz to co tygryski lubią najbardziej :021: A mianowicie kilka fotografii czeskich MiGów-23 różnych wersji.

Ale najpierw może krótki disklajmer. Generalnie pierwszymi 23cimi w czechosłowackich wojskach lotniczych były MiGi-23BN. Jednak o nich napiszemy więcej i pokażemy co nieco może innym razem.

Natomiast pierwsze myśliwskie wersje MiGa-23 - MiG-23MF weszły w posiadanie wojsk lotniczych Czechosłowacji w dniu 14 sierpnia 1978 roku. Tego dnia 3 pierwsze egzemplarze MiGów-23MF (nr burtowe 3641, 3645 oraz 3646) wylądowały w bazie lotniczej Bechyně, będącej stałym miejscem bazowania 9. Letki. Jeszcze przed przejęciem pierwszych egzemplarzy, już rok wcześniej ponad 10 czechosłowackich pilotów przeszło przeszkolenie na nowy typ w frundzeńskiej akademii sił powietrznych w ZSRR. Na poligonie lotniczym w Astrachaniu odbyły się również ćwiczenia z odpaleniem pocisków R-23R. Trzeba tutaj dodać że docelową jednostką, która miała zostać przezbrojona na nowy sprzęt, była 1. Letka bazująca w Czeskich Budziejowicach (České Budějovice). Na początku 1979 roku 1. Letka została czasowo przebazowana do Bechyně z racji remontu bazy lotniczej w Budziejowicach i przygotowań do przyjęcia nowego typu. Jeszcze w marcu 1979 przybyła do Bechyně druga dostawa myśliwców MiG-23MF (3880, 3887, 3888, 3920, 3921, 3922 i 3924). Trzecia i ostatnia dostawa (egzemplarze 7182, 7183, 7184) miała miejsce w grudniu 1979 roku. Na początku 1980 eskadra została przeniesiona z powrotem do Budziejowic. Pełne przeszkolenie na MiGa-23MF zostało zakończone wczesną wiosną 1981 roku i od listopada tego samego roku 1. Letka z Czeskich Budziejowic uzyskała pełną gotowość bojową.

Jeszcze w tym samym miesiącu do Budziejowic przybyły kolejne zamówione MiGi-23 - tym razem były to jednak nowocześniejsze MiG-23ML (nr burtowe 2404, 2406, 2409, 2410, 2422, 2423, 2425, 3303, 3304 i 3307). Druga dostawa, obejmująca egzemplarze 4641, 4644 i 4645 dotarła w grudniu następnego roku, natomiast ostatnie 3 egzemplarze: 4850, 4855 i 4860 dotarły w lutym 1983 roku. Jednocześnie podjęto się małej reorganizacji - MiGi23MF weszły na stan jednej z eskadr 11. Letki z bazy lotniczej Žatec, natomiast 1. Letka ostała się z MiGami-23ML w sile 1 eskadry oraz dwóch na MiG-21MF. Wiosną 1989 wszystkie myśliwskie MiGi-23 znalazły się z powrotem w Budziejowicach. Bezpośrednią przyczyną była perspektywa przyjęcia przez 11. Letkę nowego sprzętu - MiGów-29.

Po rozpadzie Czechosłowacji w latach 1992-1993 wszystkie wojskowe statki powietrzne zostały podzielone pomiędzy Czechy i Słowację mniej więcej w stosunku ilościowym 2:1. Słowacy o dziwo nie byli zainteresowani żadną wersją 23cich, zadowalając się m.in. połową MiGów-29 oraz Su-25. Od 31 grudnia 1. Letka została włączona do nowo formowanego 4 Dowództwa Obrony Powietrznej w Stará Boleslav.

MiGi-23MF wycofano z eksploatacji w roku 1994, natomiast MiGi-23ML oraz MiGi-23UB - w latach 1998-1999 (w podobnym czasie jak u nas rozwiązano 28 plm).

Podczas eksploatacji utracono tylko jeden MiG-23MF (3921) w lutym 1990 roku, w wyniku awarii silnika. Pilot zdołał się katapultować i wyszedł z wypadku bez szwanku.

Ciekawostką jest to że czeskie MiGi-23 wykonywały częste loty nad austriackim terytorium... praktycznie zupełnie nie niepokojone przez kogokolwiek :)

No to teraz, po owym przynudnawym wstępie, kilka zdjęć. Na początek znaczki i naszywki jednostek użytkujących MiGi-23MF/ML (1. Letka).



Chyba najbardziej znany czeski 23ci - MiG-23MF nr '3646' "Hell Fighter" - czeski diabeł :021:



MiG-23ML nr '4644' z równie ciekawym malowaniem...



... i stare malowanie '4644'.



Były pobazgrane, nawet jest takie zdjęcie na którym widać cztery MiGi, dwa stary kamuflaż, jeden nowy i jeden "pobazgrany". Generalnie ohyda.

A co do bazgrania, to jak widać wyżej na MiGu-23ML, to już chyba u nich taka tradycja :karpik Na sterze kierunku '4644' widzimy wymalowaną butelkę Budweisera :P

'4644' w locie z innym 23cim.



I inne zdjęcia MiGów-23MF oraz ML.












Offline syringe

  • *
  • Centipede
Odp: Wojska lotnicze Czech i Słowacji [Zdjęcia, ciekawostki, pytania]
« Odpowiedź #11 dnia: Grudnia 03, 2008, 11:14:58 »
PIĘKNIE!

John Cool

  • Gość
Odp: Wojska lotnicze Czech i Słowacji [Zdjęcia, ciekawostki, pytania]
« Odpowiedź #12 dnia: Grudnia 03, 2008, 20:52:16 »
Teraz wróćmy może jeszcze do obiecanych MiGów-23BN. Samoloty myśliwsko-bombowe MiG-23BN były jak wspomniałem wcześniej właściwie pierwszą odmianą 23cich w wojskach lotniczych Czechosłowacji.

Pierwsze maszyny tego typu (nr burtowe 9138, 9139, 9140 oraz 9142) przyleciały do bazy lotniczej Čáslav dnia 23 lutego 1978 roku (9142 dostarczono 14 kwietnia). Samoloty weszły na wyposażenie nowo formowanego 28. SBLP (28 plmb). Szkolenie piloci przeszli w bazie lotniczej Ługowaja w ZSRR. Dostawy w następnych latach wyglądały z grubsza następująco:

- 11-31 maj 1979 roku: 9545, 9548, 9549, 9550, 1080, 1083;

- 14 kwietnia - 12 maj 1981 roku: 5733, 5734, 5735, 5739, 5741, 5742, 5744, 5746;

- 8 styczeń - 17 maj 1983 roku: 9814, 9817, 9819, 9820, 9825, 9829, 9830, 9831, 9859, 9861, 9862, 9863, 9866, 9868.

Samoloty weszły na uzbrojenie, wraz z kilkoma egzemplarzami MiGów-23UB, wszystkich 3 eskadr 28 pułku myśliwsko-bombowego. Jeszcze w roku 1980 MiGi-23BN wzięły udział w manewrach 'Waffenbruderschaft 80' odbywających się w NRD.

MiGi-23BN zostały wycofane z eksploatacji w roku 1994 (wraz z MiGami-23MF). W toku eksploatacji zostały utracone 4 maszyny tej wersji - 28 sierpnia 1984 2 MiGi-23BN zostały utracone w wyniku kolizji, kolejne egzemplarze rozbiły się 15 lutego 1985 roku oraz 18 maja 1990.

Natomiast teraz przyjemniejsze sprawy - kilka zdjęć. Na początek kilka naszywek jednostki z Čáslav.



I kilka MiGów-23BN oraz UB....











Na koniec trochę smutniejszy akcent. Taki los spotkał MiGa-23ML nr 2423.


Offline Marcinos

  • *
  • Kierowca bombowca
Odp: Wojska lotnicze Czech i Słowacji [Zdjęcia, ciekawostki, pytania]
« Odpowiedź #13 dnia: Grudnia 03, 2008, 22:24:37 »
Janku, na jednym ze zdjęć widać MiGa, dosyć przetrzebionego, na tle jakiegoś amerykańskiego samolotu, gdzieś (tak mi się wydaję) na pustyni. Wiadomo coś więcej nt. temat, czy Czeskie MiGi-23 przebywały w USA ? I jeżeli tak to w jakim celu ?
Fighter pilots make movies, bomber pilots make history, but everything depends on mechanics.

John Cool

  • Gość
Odp: Wojska lotnicze Czech i Słowacji [Zdjęcia, ciekawostki, pytania]
« Odpowiedź #14 dnia: Grudnia 03, 2008, 23:23:01 »
Chodzi o MiGa-23BN '5744'? :001:



Według mojej wiedzy ten egzemplarz po prostu wycofano z eksploatacji 8 czerwca 1994 roku i trafił do March Field Air Museum w Riverside w Kaliforni.

Generalnie Amerykanie i inne kraje zachodu były bardzo łakome na dwudzieste-trzecie - kilka naszych szparek które ocalały z bezmyślnego pogromu słupskiego 28 PLM trafiło m.in. do Danii i USA.

Żeby było ciekawiej, co najmniej jedna ex-czeska szparka jeszcze lata: http://pl.youtube.com/watch?v=2NJc6QqKf38

Szkoda tylko że ma takie paskudne malowanie, no ale właścicielem jest "prywaciarz" i nic mu nie zrobisz ;) Swoją drogą jest to chyba najszybszy prywatny odrzutowiec na świecie.