Autor Wątek: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym  (Przeczytany 22563 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #30 dnia: Sierpnia 11, 2009, 15:56:38 »
No to Pan Kuslin daje dalej:

Kaukaz, Su-25, Mi-17, wierzchołki gór nad chmurami, porozrzucane szczątki i do tego mało wyraźna komunikacja po rosyjsku... MAAAX!!!

Akcja ratownicza zestrzelonego pilota WWS

Offline Ros

  • *
  • Uziemniony
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #31 dnia: Sierpnia 12, 2009, 21:55:37 »
Oczywiście nic nie rozumiem (ach te braki w edukacji) ale filmik świetny. Dzięki Sniffer :010:

Edit:
Co to za modyfikacja z karabinem maszynowym na dziobie tego Mi-17? Jakaś oficjalna czy potrzeba chwili :011:
Though I fly through the Valley of Death I shall fear no Evil for I am at 80,000 feet and climbing
36 Quai des Orfevres

John Cool

  • Gość
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #32 dnia: Sierpnia 13, 2009, 16:21:34 »
Dzięki sniffer. Co do tej akcji ratowniczej, to miała ona miejsce 13 grudnia 1999 roku w Czeczenii w wąwozie Arguńskim. Znalazłem nawet opis tej akcji w zbiorach Jefima Gordona:


13 grudnia 1999 w rejonie Szatoj, pomiędzy wioskami Komsomolskoje i Duba-Jurt, WWS utraciły samolot szturmowy Su-25 (nr seryjny 11580). Jego pilot, starszy pułkownik Siergiej Konstantonowicz Boriszow z 368 OSzAP katapultował się i został uratowany przez grupę PSS [Poiskogo-Spasatielnaja Slużba - grupa odpowiedzialna za rozpoznania i działania poszukiwawczo-ratownicze w Czeczenii]. Jak do tego doszło? Wiadomo, że o 11:30 (według czasu lokalnego) dwa Su-25 wystartowały, aby zniszczyć punkt oporu bojowników czeczeńskich w rejonie Argun, w pobliżu ważnej drogi zaopatrzeniowej prowadzącej do Czeczenii z sąsiedniej Gruzji. Samoloty były eksperymentalnie uzbrojone w wyrzutnie pocisków rakietowych B-13 z pociskami S-13, nie stosowane wcześniej na Su-25 nad Czeczenią. Około 11:45 pilot drugiego samolotu zauważył płomień pod skrzydłem prowadzącego. Okazało się, że pali się właśnie wyrzutnia B-13 i samolot nie może kontynuować lotu. Jego pilot katapultował się, a z drugiego Su-25 można było zobaczyć otwarcie spadochronu.

Po katapultowaniu automatycznie włączył się nadajnik radiostacji R-855UM zestawu Komar wchodzącej w skład wyposażenia awaryjnego, która w rosyjskich WWS pomaga w określeniu położenia poszukiwanego pilota. Jednak służbom ratowniczym nie udało się tego dokonać. Co gorsza, pilot nie wylądował na ziemi, a zawisł na drzewie, z którego udało mu się zejść po dwóch godzinach. Dopiero wtedy mógł się ukryć przed poszukującymi go Czeczeńcami, w czym sprzyjała mu mgła. Następnego dnia grupa PSS ustaliła miejsce pobytu pilota i o 14:27 został on zabrany na pokład śmigłowca Mi-8, którym przewieziono go do Mozdoku.

Nieoficjalnie wiadomo, że w akcji ratowniczej brało udział kilka śmigłowców, według różnych źródeł od 7 do 17. Niezwłocznie po uzyskaniu sygnału z nadajnika Komar wystartowało kilka Mi-8 i dwa osłaniające je Mi-24. W operacji uczestniczył też specjalnie wyposażony do akcji poszukiwawczo-ratowniczych samolot An-12. W pierwszym dniu poszukiwań grupa nie dość, że nie znalazła zaginionego pilota, to utraciła dwa śmigłowce. Jeden z nich, Mi-8 lecący bardzo nisko nad ziemią, został ostrzelany przez bojowników czeczeńskich i musiał awaryjnie lądować. Jego załoga została zabrana przez inny Mi-8, ale wcześniej musiała stoczyć walkę, w której zginęło dwóch jej członków (ich śmierci zaprzecza rosyjskie dowództwo).

Dwa Mi-24 także leciały bardzo nisko, ale w rejonie wioski Staryje Atagi z powodu silnego ostrzału z ziemi ich dowódca zdecydował o zwiększeniu wysokości. Wtedy jeden ze śmigłowców został trafiony i runął na ziemię. Wszyscy członkowie jego załogi zginęli (rosyjskie dowództwo twierdzi, że ich ciała udało się ewakuować). W sumie w czasie całej operacji zginęło prawdopodobnie sześciu rosyjskich żołnierzy. Uratowany pilot Su-25 po krótkiej rehabilitacji powrócił do latania nad Czeczenią, uzyskując wcześniej tytuł Bohatera Rosji. Odznaczony został również dowódca załogi śmigłowca który go podjął - major Władimir Riszadowicz Alimow.

Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #33 dnia: Sierpnia 13, 2009, 16:54:40 »
Nie ma sprawy - wiem co tygryski lubią najbardziej ;-) Zresztą sam to lubię  :118:

Nie wiedziałem, że to była aż tak gruba akcja... Dzięki Jasiu za opis :D

Offline Ros

  • *
  • Uziemniony
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #34 dnia: Sierpnia 14, 2009, 10:11:16 »
Nie ma sprawy - wiem co tygryski lubią najbardziej ;-) Zresztą sam to lubię  :118:

W takim razie poproszę o więcej :D
Przy okazji mam pytanie do miłośników rosyjskiego sprzętu... Czy ktoś (John Cool proszony do tablicy ;) mógłby napisać parę zdań o Mi-8/Mi-17 (wariant MPS :011:) używanych w akcjach SAR/CSAR? Wiem, mamy Google ale znalazłem jedynie informacje że taki wariant istniał i nic poza tym :008:
Though I fly through the Valley of Death I shall fear no Evil for I am at 80,000 feet and climbing
36 Quai des Orfevres

John Cool

  • Gość
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #35 dnia: Sierpnia 14, 2009, 20:35:14 »
Szczerze mówiąc nie mam zbyt wielu informacji o Mi-8MPS, ale z tego co ja wiem wówczas Rosjanie, choć posiadali w CSAR spore doświadczenie z Afganistanu, w Czeczenii na ogół korzystali z improwizowanych śmigłowców Mi-8... głównie interesowały ich Mi-8MTW-3 z mocniejszymi silnikami, które dodatkowo modyfikowano instalując odpowiednią aparaturę komunikacyjną i radiotechniczną, do wykrywania, analizy i lokalizacji źródła sygnałów z kanałów ratunkowych którymi posługiwano się na radiostacjach R-855UM... a i tak gros przechwyconych danych przekazywano dalej do naziemnych służb radiotechnicznych celem analizy. W tych lotach dość często, jak widać, osłaniane były zresztą przez Mi-24W/P. Do improwizowanego pododziału poszukiwawczo-bojowego rekrutowano m.in. specjalnie przeszkolonych w tych zadaniach żołnierzy z WDW, Specnazu i innych jednostek.

W takich poszukiwaniach brał też udział czasami specjalnie przebudowany i doposażony do tych zadań An-26.

Nieco później, jak w jednostkach nieopodal Kaukazu pojawiły się pierwsze Mi-8MTKO1 wyposażone w nowe systemy nawigacyjne, automatyczne zakresy pracy autopilota oraz nocne głowice obserwacyjne, o lepszym uzbrojeniu już nie wspominając, zdarzało się właśnie je wykorzystywać do operacji tego typu.

Obecnie można również spotkać na stanie pojedyncze Mi-171Sz (w "zachodnim" standardzie wyposażenia parę sztuk do podobnych zadań nie tak dawno nabyli Czesi), wyposażone w system nawigacyjny KNEI-171, nocny reflektor SX-16, nocną głowicę obserwacyjną (seria GOES), nowe systemy komunikacyjne do lokalizacji nadajników ratunkowych, zlikwidowano rozchylane drzwi na rzecz opuszczanej rampy, zmieniono nieco wyposażenie sanitarne itp. W ramach środków samoobrony dodatkowe płyty pancerne, UW-26-06, dodatkowo zabezpieczone zbiorniki paliwa (samouszczelnienie, gazy obojętne etc.)

To tak w przeraźliwym skrócie jak to mniej więcej wygląda.




Offline Ros

  • *
  • Uziemniony
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #36 dnia: Sierpnia 14, 2009, 21:44:34 »
Janku (o ile mogę się tak poufale do Ciebie zwracać :)),

wielkie wielkie dzięki. Jesteś prawdziwą kopalnią wiedzy i do tego chętnie się nią dzielisz. A ten jak to nazwałeś "przeraźliwy skrót" jest aż nadto wystarczający dla takiego laika jak ja :)
Though I fly through the Valley of Death I shall fear no Evil for I am at 80,000 feet and climbing
36 Quai des Orfevres

Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #37 dnia: Sierpnia 20, 2009, 16:40:36 »
Dzień lotnictwa w Rosji w bazie Krymsk:

Tylko 3 sztuki na statyce jeżeli chodzi o Su-27:









John Cool

  • Gość
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #38 dnia: Sierpnia 25, 2009, 00:24:55 »
Super, dzięki  :002:

Zastanawiam się tylko czy niektóre z tych Suczek nie są przypadkiem z 209 GwIAP z Primorska nieopodal Astrachania, które czasem gościły w Krymsku.


John Cool

  • Gość
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #39 dnia: Sierpnia 28, 2009, 22:40:41 »

John Cool

  • Gość
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #40 dnia: Września 08, 2009, 20:57:26 »
I jeszcze jeden filmik z Żabami na Kaukazie: http://www.youtube.com/watch?v=VoDtNvC7msQ

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #41 dnia: Września 08, 2009, 21:37:45 »
Fajny ten filmik i w dodatku z pomysłem.
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

John Cool

  • Gość
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #42 dnia: Września 09, 2009, 23:30:24 »
Coby nie śmiecić w temacie samymi filmikami, to damy po drodze kilka ciekawostek. Tym razem Su-25 i Su-25UB nad Abchazją w roku 1993, podczas konfliktu gruzińsko-abchaskiego.

Te samoloty należały do sformowanej na lotnisku Gudauta grupy 9 samolotów szturmowych (przyleciały z Krasnodaru), wspierając w tym konflikcie Abchazów i wykonując zadania wymierzono przeciwko gruzińskim wojskom, służbom celnym oraz jednostkom podległym gruzińskiemu MSW.

Su-25 nad Sukhumi.


Widok na okolice Gudauty.


Su-25UB nr taktyczny "32".




John Cool

  • Gość
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #43 dnia: Września 16, 2009, 20:24:23 »
To jeszcze Mi-24W/P ze 55 OWP z Korienowska (mieli go niby zlikwidować).

http://twower.livejournal.com/21140.html

http://twower.livejournal.com/20952.html

Ciekawostką są niebieskie pasy z jasnoniebieską plamą. Być może były to śmigłowce używane wcześniej przez siły pokojowe w Abchazji/Osetii Płd. W miejscu tej zamazanej "plamy" mógł widnieć kiedyś żółty napis "MS" ("Mirotrowskie Siły").




John Cool

  • Gość
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #44 dnia: Października 29, 2009, 14:14:12 »
I jeszcze jeden film Kuslina: http://www.youtube.com/watch?v=3mdr2vpftJk

Widać nawet maszynę Su-25 nr taktyczny '46' która została uszkodzona ostatnio nad Osetią Płd.