Autor Wątek: Tworzenie wojskowej strefy lotów kontrolowanych online w FSX  (Przeczytany 14860 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Tworzenie wojskowej strefy lotów kontrolowanych online w FSX
« Odpowiedź #15 dnia: Listopada 25, 2008, 10:22:01 »
My tu zazwyczaj w multi dokładnie sobie planujemy trasę z NDB, HDG, VOR, ILS i lecimy. To, że czasem zejdzie się z zaplanowanej trasy by powariować to sama przyjemność.                 
No i wielki szacun :) że sobie trasy planujecie. Niestety gdybyście chcieli poleciec na VATSIM (tymi F16), to plan byłby planem, bez odstępstw. Nie byłoby wiec jakiegoś tam powariowania po drodze ;) Może gdyby był mały ruch, to kontroler pozwoliłby gdzieś na trasie poszaleć (bylebyście nie odlecieli za daleko od planowanej trasy) ale potem kazałby Wam lecieć dalej zgodnie z planem. Zresztą...tak czy tak cieżka sprawa do osiągnięcia na VATSIM. O ile jeszcze to zboczenie z trasy możnaby przełknąć, o tyle gorzej już z pułapami lotów. Na pewno byłby robione jakieś manewry pionowe, wiec przecinalibyście kilka poziomów, tak wiec mowie, gdybym był kontrolerem, to być moze na takie manewry bym pozwolił (jesli zasady VASTIM nie mają tu jakiś obwarowań i zakazów; nie wiem) ale:
1. nie moglibyście odlecieć za daleko od planowanej tarsy
2. w pobliżu nie mogłoby być innych samolotów
3. prawdopodobnie musielibyście zgłosić rodzaj manewrów (przecinanie FL) i po manewrach albo samodzielnie (po wcześniejszym uprzedzeniu kontrolera) wrócic na planowany FL i planową trasę lub dostać od kontroli nowe polecenia.
Tak wiec manewry to już niestety złożona sprawa z pkt widzenia kontroli.
Bartek
Aztec.pl

kapulet

  • Gość
Tworzenie wojskowej strefy lotów kontrolowanych online w FSX
« Odpowiedź #16 dnia: Listopada 25, 2008, 10:27:12 »
Potrzeba zatem dobrego kontrolera :002:

Tworzenie wojskowej strefy lotów kontrolowanych online w FSX
« Odpowiedź #17 dnia: Listopada 25, 2008, 14:50:57 »
Cytuj
Gostek nie chce gadać lub nie leci zgodnie z FPL, no to już na niego parę dyżurną, a z tym wiąże się zabezpieczenie przestrzeni.
Brzmi fajnie, ale obawiam się, że to jest nie do zrealizowania w realiach sieci Vatsim. Para dyżurna właściwie nic nie może zrobić "szalejącemu" pilotowi, a taka procedura mogłaby (choć nie musi, to tylko gdybanie) spowodować zachowanie pokroju "poprzeszkadzam trochę i zobaczę, czy do mnie wyślą F-16".

Offline Szelma

  • *
  • Tomcat Tribute
Tworzenie wojskowej strefy lotów kontrolowanych online w FSX
« Odpowiedź #18 dnia: Listopada 25, 2008, 15:07:47 »
Piloci Pary Dyżurnej przechwytują "imbecyla", próbują go przywołać do porządku poprzez intercom, jeżeli upomnienie słowne dowódcy pary nie skutkuje, ten prosi kontrole lotów (wojskową lub cywilną) o zgodę na "otwarcie ognia" do niefrasobliwego pilota - otrzymuję ją z wieży i tym samym zobowiązuje się kontrolera lotów do wykopania nadpobudliwego gostka z serwera.
Dla chcącego nic trudnego...
11:05 PM

Offline cygan

  • APAsq
  • *
Tworzenie wojskowej strefy lotów kontrolowanych online w FSX
« Odpowiedź #19 dnia: Listopada 25, 2008, 15:38:54 »
A to już było by ciekawie .....racja dla chcącego nic trudnego .Jednak są środowiska a w nich ludzie chcący koniecznie zostać dość odpornym na wszelkie zmiany chodzby były naprawdę ciekawe.Mamy przykład.....
FS 2004/FSX  DCS  BMS  TOH  ARMA3

Tworzenie wojskowej strefy lotów kontrolowanych online w FSX
« Odpowiedź #20 dnia: Listopada 25, 2008, 15:47:19 »
Cytuj
Piloci Pary Dyżurnej przechwytują "imbecyla", próbują go przywołać do porządku poprzez intercom, jeżeli upomnienie słowne dowódcy pary nie skutkuje, ten prosi kontrole lotów (wojskową lub cywilną) o zgodę na "otwarcie ognia" do niefrasobliwego pilota - otrzymuję ją z wieży i tym samym zobowiązuje się kontrolera lotów do wykopania nadpobudliwego gostka z serwera.
Dla chcącego nic trudnego...
W teorii fajne, w praktyce w mojej skromnej opinii się raczej nie sprawdzi - nie sądzę, by niefrasobliwiec przejął się upomnieniami pilotów myśliwców bardziej niż kontrolera. Ponadto zanim para dyżurna zbliży się do kłopotliwego samolotu, minie trochę czasu, a ten nadal będzie psuł zabawę innym.
Cytuj
Mamy przykład.....
Chodzi tu o mnie?

Tworzenie wojskowej strefy lotów kontrolowanych online w FSX
« Odpowiedź #21 dnia: Listopada 25, 2008, 16:08:41 »
Piloci Pary Dyżurnej przechwytują "imbecyla", próbują go przywołać do porządku poprzez intercom, jeżeli upomnienie słowne dowódcy pary nie skutkuje, ten prosi kontrole lotów (wojskową lub cywilną) o zgodę na "otwarcie ognia" do niefrasobliwego pilota - otrzymuję ją z wieży i tym samym zobowiązuje się kontrolera lotów do wykopania nadpobudliwego gostka z serwera.
Dla chcącego nic trudnego...

Nie wierzę, że realizacja czegoś takiego ma szanse na VATSIM (jak wspomniałem znam takiego co próbował takie coś wdrożyć chyba ze 2 lata temu), ale to w końcu forum dyskusyjne, wiec można poteoretyzować.

No więc tak ... zastanówmy się co potrzeba?

1. Para dyżurna porusza się tak aby w jak najkrótszym czasie dotrzeć do celu i jednocześnie w miarę możliwości nie kolidować z korytarzami powietrznymi lotnictwa komercyjnego - czyli prowadzić musi ktoś kto ma wgląd na całą sytuacje w rejonie. Nie może jednocześnie zajmować się prowadzeniem maszyn cywilnych (nie wiem co prawda jakie jest natężenie ruchu na VATSIM i przeciętna ilość kontrolerów), ale musi mieć kontakt z osobą, która to robi.

2. Czyli jak chcemy pary dyżurnej - to musiałby być cały czas (tj. na czas lotów maszyn wojskowych) dodatkowy kontroler odpowiedzialny za kierowanie samolotami wojskowymi, zarówno podczas przechwytywania niesfornego intruza, jak i podczas jakiegoś treningu w wyznaczonej strefie (bo chyba siedzenie tylko na lotnisku i czekanie na sytuacje, w której podrywano by parę byłoby po prostu nudne) zarówno w MATZ jak i wyznaczonych TSA.

3. Ktoś prowadzący taką zabawę (a zasadzie kilku prowadzących bo jeden nie wystarczy, aby to funkcjonowało w miarę stale) musiałby znać zarówno kwestie prowadzenia maszyn na VATSIM, jak i musiałby mieć wiedzę na temat naprowadzania maszyn wojskowych. Czyli musiałby w sumie posiąść szerszą wiedzę niż przeciętny kontroler VATSIM (a to nie taka prosta sprawa).

4. Lotnisko (ew. lotniska) i strefy dla lotnictwa wojskowego musiałby wyznaczać ktoś z "cywili" na VATSIM, bo sytuacja gdy jak w realu zamyka się strefy wg potrzeb Lotnictwa Wojskowego - na VATSIM byłaby nie do przyjęcia. W końcu ewentualna wirtualna eskadra wojskowa byłaby gościem na VATSIM. W sumie na pewno na VATSIM nie wszystkie polskie lotniska są kontrolowane (i wykorzystywane) to i jakieś niewykorzystywane przez lotnictwo cywilne może by się znalazło.

5. Kolejna kwestia jest latanie formacją (nie wiem czy coś takiego istnieje na VATSIM), ale w tym przypadku plan lotu (dla przelotu niebojowego) musiałby składać tylko prowadzący formację (i to on utrzymuje łączność) reszta leci pod jego dowództwem i się "nie wychyla". Tutaj ciekawi mnie też czy w sytuacji obecnej latając pomiędzy lotniskami (za wyjątkiem procedury kołowania, startu i lądowania oczywiście) wg kontroli cywilnej VATSIM jest to w ogóle możliwe?

Czy uważacie, że jest to organizacyjnie możliwe czy prawdopodobne? Moim zdaniem jak zdołamy wewnętrznie (bez VATSIM) stworzyć sieć kontroli wojskowej, nauczymy się latać wg zasad z realu, będziemy wyznaczać strefy MATZ, TSA itd. oraz ich przestrzegać i jak to pokręci się z pół roku to wtedy będzie można uznać, że jesteśmy przygotowani do jakiejś współpracy z VATSIM. Ale jak nadmieniłem wcześniej we współpracę nie bardzo wierzę, bo VATSIM jest zbyt konserwatywny aby coś takiego zaakceptować.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby spróbować to wykonać w skali mikro - zawsze tu paru "autobusami" lata to i za "renegate" może robić. To ogromne przedsięwzięcie - na początek trzeba by znaleźć kilku chętnych i dyspozycyjnych na kontrolerów (wieża jest w FSX - to akurat nie problem, dodatkowych programów nie trzeba - podobnie z łącznością mamy w FSX możliwości łączenia się po radiowych kanałach), wyznaczyć strefy i mozolnie trenować. Chętni do wejścia na serwer i polatania na pewno się znajdą, ale czy znajda się dyspozycyjni "wojskowi kontrolerzy"? Osobiście wątpię.

O lataniu multiplayer się nie wypowiadam, bo tu faktycznie, te osoby, które piszą pogardliwie, nie wiedzą chyba w czym rzecz. Jesli idzie o samoloty bojowe w FS i VATSIM to cóż....winne są tutaj osoby o całkowicie odmiennym podejściu niż Wy, czy ja.

Konraf ja znam Twoje zdanie na temat lotów w multiplayerze i latania maszynami bojowymi - niestety z tego co zauważam jesteś w swoim rozsądnym podejściu (a przede wszystkim wywodzącym się ze znajomości różnych form zabawy FS-ami) do tematu bardzo odosobniony. Tak już jest i tyle - czyja to wina? Zapewne wszystkich bo jedni zajmują się wygłupami wkurzając innych, a inni wrzucają bezsensownie wszystkich bawiących się FS-ami nieco inaczej do jednego wora.
« Ostatnia zmiana: Listopada 25, 2008, 16:21:28 wysłana przez Razorblade1967 »

Offline cygan

  • APAsq
  • *
Tworzenie wojskowej strefy lotów kontrolowanych online w FSX
« Odpowiedź #22 dnia: Listopada 25, 2008, 16:53:00 »
Cytuj
Mamy przykład.....
Chodzi tu o mnie?
Bez przesady , miałem na myśli ogółem ale jeśli się poczuwasz..... grzechem jest porostu nie próbować spisując pomysł na straty na samym początku.
FS 2004/FSX  DCS  BMS  TOH  ARMA3

Tworzenie wojskowej strefy lotów kontrolowanych online w FSX
« Odpowiedź #23 dnia: Listopada 25, 2008, 17:13:31 »
Właśnie się nie poczuwam, dlatego zapytałem ;) Pomysł wprowadzenia realistycznego ruchu wojskowego jest fajny, jednak możliwości realizacji są jak na razie niewielkie, dlatego podszedłem do sprawy dosyć sceptycznie.

Tworzenie wojskowej strefy lotów kontrolowanych online w FSX
« Odpowiedź #24 dnia: Listopada 25, 2008, 19:30:33 »
Żeby nie było.
Latanie samolotami bojowymi w Vatsim wymaga ścisłego zachowania reguł i zasad przyjętych w tej sieci. Nie mam tu na myśli wykorzystywania wirtualnej przestrzeni jako miejsca do swawoleń i hulanek oraz zabierania zabawy innym użytkownikom. Zabrałem w tym wątku głos ze względu na to, że jest to kolejne miejsce gdzie spotykam pewnego rodzaju niechęć do samolotów bojowych, a w zasadzie do pilotów tychże maszyn. Nie rozumiem takiego podejścia oraz dlaczego jest ono przenoszone do świata wirtualnego.
Wprowadzanie ruchu wojskowego do Vatsim nie jest koniecznością, pomysł z dyżurem bojowym był dość przewrotny i niekoniecznie musi być poddawany realizacji.
Na całym świecie lotnictwo  się na użytkowników przestrzeni i do nadzorujących tą przestrzeń, a w naszym polskim piekiełku dzielimy to jeszcze na wojsko i cywili.

Czym różni się "imbecyl" (pozostanę przy tej nazwie) w benku śmigający na 2000ft bez zgód od "imbecyla" robiącego to samo na MiG-u? Niczym. Czym się różni "gostek" lecący wg FPL z EPWW do EPKK na ATR72 od gostka na F-16 lecącego wg FPL z EPKS do EPLK? Też niczym. Różnica jest jedynie pomiędzy "imbecylem", a "gostkiem" niezależnie od tego na czym leci.

A na Vatsim i tak wejdę, bo mam ochotę pokręcić procedurki, ale zrobię to na początek na benku, bo w razie obciachu (choć nie przewiduję) pójdzie na "cywili".  :021: :021: :021:
I we FPL wpiszę "newbe"  :021: bo zachować wszelkie zasady obowiązujące w tej sieci.

Tworzenie wojskowej strefy lotów kontrolowanych online w FSX
« Odpowiedź #25 dnia: Listopada 25, 2008, 19:49:08 »
Cytuj
Nie mam tu na myśli wykorzystywania wirtualnej przestrzeni jako miejsca do swawoleń i hulanek oraz zabierania zabawy innym użytkownikom.
Toyo, Ciebie na pewno nikt by o to nawet nie podejrzewał ;)
Myślę, że "przeszkadzaczy" w samolotach cywilnych i wojskowych jest mniej więcej podobna ilość - po prostu ci w militarnych maszynach stanowią pewną egzotykę i dla tego ich wyczyny są szerzej komentowane. Wiadomo, że nie wszyscy wirtualni piloci maszyn bojowych tak postępują - na polskim forum Vatsim swego czasu widziałem post, w którym użytkownik F-16 był mile zaskoczony reakcją kontrolera, który ucieszył się z niecodziennej wizyty. Na Vatsim można bez problemu latać wojskowymi samolotami, pod warunkiem dostosowania się do cywilnych przepisów.

Tworzenie wojskowej strefy lotów kontrolowanych online w FSX
« Odpowiedź #26 dnia: Listopada 25, 2008, 20:22:20 »
Czy uważacie, że jest to organizacyjnie możliwe czy prawdopodobne? Moim zdaniem jak zdołamy wewnętrznie (bez VATSIM) stworzyć sieć kontroli wojskowej, nauczymy się latać wg zasad z realu, będziemy wyznaczać strefy MATZ, TSA itd. oraz ich przestrzegać i jak to pokręci się z pół roku to wtedy będzie można uznać, że jesteśmy przygotowani do jakiejś współpracy z VATSIM. Ale jak nadmieniłem wcześniej we współpracę nie bardzo wierzę, bo VATSIM jest zbyt konserwatywny aby coś takiego zaakceptować.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby spróbować to wykonać w skali mikro - zawsze tu paru "autobusami" lata to i za "renegate" może robić. To ogromne przedsięwzięcie - na początek trzeba by znaleźć kilku chętnych i dyspozycyjnych na kontrolerów (wieża jest w FSX - to akurat nie problem, dodatkowych programów nie trzeba - podobnie z łącznością mamy w FSX możliwości łączenia się po radiowych kanałach), wyznaczyć strefy i mozolnie trenować. Chętni do wejścia na serwer i polatania na pewno się znajdą, ale czy znajda się dyspozycyjni "wojskowi kontrolerzy"? Osobiście wątpię.

Zgadzam się z Razorem (jak zwykle zresztą :-P). Przepraszam panowie, ale to momentami wygląda tak: "my chcemy, więc zróbcie". A zapewnienie wirtualnej wojskowej kontroli nad wirtualnym wojskowym lotnictwem w VATSIM na poziomie, na jakim symulowana jest tam kontrola cywilna to kupa roboty. Kto ma to zrobić? Poza tym to nie jest tak, że z dnia na dzień pojawią się kompetentni kontrolerzy i piloci oraz cały wielki sprawny system. To wszystko wymaga dopracowania, nauki na błędach, które będą psuły zabawę "cywilom".

Może więc faktycznie spróbować we własnym zakresie, w skali mikro, na razie w jakiś weekend, przez kilka godzinek? Ja mógłbym ewentualnie (jeśli czas pozwoli) spróbować swoich sił jako kontroler. Ale najpierw musiałbym się dorwać do jakichś materiałów i solidnie podszkolić...

Tworzenie wojskowej strefy lotów kontrolowanych online w FSX
« Odpowiedź #27 dnia: Listopada 25, 2008, 20:59:31 »
Ja mógłbym ewentualnie (jeśli czas pozwoli) spróbować swoich sił jako kontroler.

Na początek proponowałbym zapoznać się ze strefami MATZ i TSA. Można to znaleźć w AIP Polska: http://www.ais.pata.pl/aip/ (rejestracja darmowa) - na początek może jedno lotnisko (Krzesiny?), potem może patrolowanie w FAOR-ach (trzeba wyznaczyć) np. na północy, na wybrzeżu, potem naprowadzanie na cel itd.

Trzeba by porobić mapki itd. To kupa roboty - w tym tygodniu nie dam rady (jeszcze remont jest priorytetem), ale w przyszłym mógłbym pomóc w wyznaczaniu stref i opracowaniu jakiejś dokumentacji.

Ale najpierw musiałbym się dorwać do jakichś materiałów i solidnie podszkolić...

Toyo może mógłbyś wspomóc jakimiś materiałami (jawnymi oczywiście  :003:) lub wskazaniem gdzie to ewentualnie można poszukać w sieci (podobno w necie jest wszystko - na początek może być w wersji uproszczonej). Mój kontakt zawodowy (zresztą stosunkowo krótki) z naprowadzaniem i dowodzeniem polegał niestety tylko na wprowadzaniu do systemu i kierowaniu wirtualnymi obiektami (niewykluczone, że może kiedyś to mnie właśnie ganiałeś podczas naprowadzania pary na cel symulowany :004:) i nadzorowaniu prawidłowości działania systemu - z naprowadzaniem ziemia-samolot rzeczywisty nie miałem nic wspólnego.

Może ktoś inny jest obeznany z tematem i zechce pomóc.

Spróbować nie zaszkodzi - jak wyjdzie to super, jak nie to przynajmniej będzie, że spróbowaliśmy i przekonamy się, że nie mamy "mocy przerobowych" na zabawę w zorganizowanej sieci.

Tworzenie wojskowej strefy lotów kontrolowanych online w FSX
« Odpowiedź #28 dnia: Listopada 25, 2008, 22:06:53 »
Potrzebne są strefy TANGO, są one zazwyczaj częścią stref TSA.
W zakładce http://www.amc.pata.pl/ "Elementy przestrzeni" są one wskazane.
Dół strefy TANGO jest nie niżej niż FL100, góra około FL240, tak by za bardzo nie przeszkadzać innym użytkownikom przestrzeni. Strefa zamawiana jest tylko na czas operowania i robi to "organ centralny".
Dobrze jest określić punkt wejście/wyjście, odbywa się to zazwyczaj na FL200, w strefie: podział na bloki i treningi z naprowadzania jeden na drugiego wg różnych metod. Po zakończeniu ładnie dziękuje się kontrolerowi, zbiera w strefce na wskazanym FL i przechodzi na kanał OAT, tak by za jego zgodą i pod jego kontrolą opuścić strefę. Dolot po określonych punktach, z południa i południowego wschodu często dostawaliśmy MARIĘ na FL150, tak pasowało i tak robiliśmy. Na północy Wyszków FL100, do góry na Ciechanów FL200 i do strefy.

Oczywiści mowa tu o treningu, na bojowo to zupełnie inna bajka. Wysokość i kierunek: nieznane. Koordynacja służb ruchu lotniczego by przepuścić dyżur po najkrótszej drodze do celu. A tam procedury opisane w AIP ENR 1.12. Oczywiście podejścia do celu nie będę opisywał, ale nie jest trudne.

Tworzenie wojskowej strefy lotów kontrolowanych online w FSX
« Odpowiedź #29 dnia: Listopada 25, 2008, 22:37:22 »
No to LMP proponuję na początek opracować rejon:



1. Krzesiny (EPKS) - wiadomo 3elt na F-16 (jest od Aerosoftu i chyba będzie podstawą tego wszystkiego)
2. Powidz (EPPW) - 3BLTr - niedługo Herkulesy (CaptainSim - tylko skina "walnąć") i 14eltr
3. Inowrocław (EPIR) - śmigłowce (naszych co prawda do FSX nie ma, ale zawsze można machnąć nasze barwy np. na defaultowym Bell206 chyba nawet gdzieś mam w tym nowym ciemnozielonym malowaniu - poszukam, można zresztą dać inny)
4. Bydgoszcz (EPBY) - WZL-2 w sumie można dać tam wszystko - np. loty na remonty, czy obloty poremontowe. Tam też mamy 2eltr (śmigłowce i M28 - M28 nie ma, ale mam chyba gdzieś takie malowanie dla C208, można pogrzebać i wstawić coś bardziej podobnego np. DHC6 Aerosoftu) i LGPR.
5. TSA 08A,B,C,D,E

Nauka i trenowanie procedur, zgrywanie itd. Można zrobić to tak aby jak największa ilość ludzi mogła się bawić (w sumie można nawet pomalować "benka" w barwy 36SPLT jako "rządowy") - czyli nie ograniczać się do jednego typu maszyn (niech każdy ma co lubi).

Jak to wypali i się potrenuje to można przejść do następnego etapu.

PS. Jak ktoś nie ma płatnego dodatku to może sobie ściągnąć darmowy (nawet z FS9 bo bugi zwykle występują we wnętrzach) i zmienić nazwę w Aircraft.cfg na identyczną z tą w dodatkach płatnych. Powinno zadziałać i można bawić się razem z tymi mającymi dodatki płatne.


« Ostatnia zmiana: Listopada 25, 2008, 22:46:05 wysłana przez Razorblade1967 »