Autor Wątek: Zoom a oko ludzkie  (Przeczytany 2501 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Zgredd

  • Gość
Zoom a oko ludzkie
« dnia: Grudnia 10, 2008, 03:06:10 »
Zastanawialiście się który zoom w VC jest najwierniejszy temu, co sami byśmy widzieli w realu?
Wg mnie 0.40.

Offline krmichal

  • *
  • gg: 3008541
Odp: Zoom a oko ludzkie
« Odpowiedź #1 dnia: Grudnia 10, 2008, 08:32:35 »
To jeśli chodzi o zakres widzenia (przełożenie oka na mały bądź co bądź ekranik przed nosem jest jednak dość trudne). Natomiast ja spotkałem się z opinią pilota jakiegoś Robinsona R-44, że jeśli chodzi o odniesienie się do podłoża (czyli bardziej "wyczucie" odległości do ziemi, a nie pole widzenia) przy lądowaniu helikopterem, to sensowne wartości zaczynały się od "powyżej jednego". Tyle że wtedy nic nie widać "na boki"  :021:
Ale i tak mnie rozczarował, bo napisał że samo lądowanie nie ma nic wspólnego z rzeczywistością, bo kompletnie nic nie czuć i nic nie widać - konwersja z reala na FSX dla niego kończyła się na ogół bardzo smutno ;)
"Każdy głupi umie latać z silnikiem."

Offline Szelma

  • *
  • Tomcat Tribute
Odp: Zoom a oko ludzkie
« Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 10, 2008, 09:05:21 »
A ja zastanawiam się czy w lockonie defaultowo widok na tablice przyrządów jest taki jak w realu, znaczy się czy pole widzenia pilota od frontu odpowiada polu widzenia w grze... Z tąd pytanie czy zmieniać zoom czy nie zmieniać. Najlepiej jak bym sam usiadł w prawdziwym samolocie i zobaczył jaka jest odległość tablicy przyrządów od klatki piersiowej, ale chwilowo nie mam jak tego sprawdzić, ostatni raz w samolocie siedziałem na airshow chyba 5 lat temu i zapomniałem jak to widziałem :005:
11:05 PM

Odp: Zoom a oko ludzkie
« Odpowiedź #3 dnia: Grudnia 10, 2008, 15:50:17 »
Cytuj
Zastanawialiście się który zoom w VC jest najwierniejszy temu, co sami byśmy widzieli w realu?
To zależy od monitora, nie ma jednego ustawienia, które sprawdzi się we wszystkich przypadkach (inny zoom będzie wygodny przy podejściu, a inny przy klikaniu czegoś na overheadzie), zresztą pole widzenia człowieka też nie jest stałe. Najlepiej ustaw sobie zbliżenie na np. kółko myszki i reguluj na bieżąco.
Może do czegoś przyda Ci się taki kalkulator.

Zgredd

  • Gość
Odp: Zoom a oko ludzkie
« Odpowiedź #4 dnia: Grudnia 10, 2008, 16:23:23 »
Bardziej mi chodziło o odnoszenie się to zakresu widzenia otoczenia niż samego kokpitu. Bo np. najmniejszy FSowy zoom (0.30) od razu widać że to nienaturalne rybie oko.

Odp: Zoom a oko ludzkie
« Odpowiedź #5 dnia: Grudnia 10, 2008, 19:13:08 »
Co do FS wszelkich maści to chyba najbardziej rzeczywistą wartością była by wartość zoom równa 1
« Ostatnia zmiana: Grudnia 10, 2008, 19:20:32 wysłana przez Galimex »

Odp: Zoom a oko ludzkie
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 10, 2008, 20:04:03 »
Problem polega na tym, że pole widzenia w naturze (niekoniecznie w samolocie, w samochodzie np. też) nijak się ma do tego co jest w grze komputerowej. A dlaczego? - a choćby dlatego, że w realu masz pole widzenia oczu, zwiększone znacznie szybkim ruchem gałek ocznych. W grze komputerowej musimy ruszać głową i ten ruch jest przenoszony poprzez TrackIR (i tym podobne wynalazki free coś tam itd.) do gry tyle, że:

- ruch gałek ocznych jest naturalnie szybszy niż ruch całą głową
- opóźnienie układu głowa-track-gra jest jednak wyraźnie widoczne

Jaki zoom jest wg mnie naturalny? Ano taki, który spełnia następujące warunki:

1. Pozwala wystarczająco wyraźnie odczytać wskazania przyrządów i tutaj mamy różne czynniki jak jakość wykonania "gaugesów", rozdzielczość monitora, ustawienia jakości grafiki w grze itd.

2. Pozwala objąć wzrokiem (tym w grze) główne przyrządy pokładowe (czyli to co w "realu" możesz zrobić bez poruszania głową, tylko samym ruchem gałek ocznych) i obraz przed dziobem maszyny. Wiele zależy od sposobu wykonania dodatku (jakości) i wielkości maszyny.

Reasumując nie mam jakiegoś ustalonego zoomu w FSX - w zależności od typu maszyny waha się od maksymalnego pola widzenia 0.30 do około 0.60 (zwykle około 0.40). Ustawienie 1.00 jak sugeruje Galimex nie ma nic wspólnego z realem bo daje zbyt małe pole widzenia w kabinie - takie pole widzenia to mają konie z klapkami albo pacjenci z kiepskim wzrokiem kupujący za małe okulary (bo modne) i kręcący bezsensownie łbem bo wychodzą poza szkła korekcyjne i oprawki :004: :021:

bh91

  • Gość
Odp: Zoom a oko ludzkie
« Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 10, 2008, 20:53:57 »
Właśnie sprawdziłem w tutku-154 ustawienie 1 :D wyszło tak, jak bym miał wolant na klacie a sam leżał prawie na desce rozdizelczej  :banan nawet w głupich filmach siedzą o wiele dalej niż na przyrządach :121:

Odp: Zoom a oko ludzkie
« Odpowiedź #8 dnia: Grudnia 10, 2008, 22:08:04 »
Cytuj
Co do FS wszelkich maści to chyba najbardziej rzeczywistą wartością była by wartość zoom równa 1
Możesz zrewidować ten pogląd, oglądając FSa na monitorze panoramicznym - wtedy zoom 1 jest za duży, średnio 0.60-0.75 jak dla mnie sprawdza się dużo lepiej.

Odp: Zoom a oko ludzkie
« Odpowiedź #9 dnia: Grudnia 10, 2008, 22:19:20 »
Wydaje mi się że Galimexowi chodziło o to, żeby nie powstawały zakrzywienia perspektywy, co oddawałoby rzeczywistość najlepiej. Jednak tego nie da się pogodzić z płaskimi stosunkowo niewielkimi monitorami.
PFS_milo

Odp: Zoom a oko ludzkie
« Odpowiedź #10 dnia: Grudnia 10, 2008, 22:32:10 »
Zdaje mi się, że zakrzywienia powstają zawsze (obraz przy krawędziach jest rozciągnięty w porównaniu z tym na środku - w Iłku dobrze to widać, celownik czasem nabiera wyraźnie elipsoidalnego kształtu), jednak im mniejsze jest pole widzenia, tym efekt ten jest mniej zauważalny.

Zgredd

  • Gość
Odp: Zoom a oko ludzkie
« Odpowiedź #11 dnia: Grudnia 10, 2008, 22:46:22 »
Hyh... mnie tak najbardziej to chodzi o to - stojąc przykładowo na pasie startowym patrzę na jakiś budynek oddalony o ileś tam metrów  i w jakim zoomie wygląda najwierniej tego z jakiej odległości go oglądam - np. 30 metrów.
Z moich osobistych spostrzeżeń - faktycznie sprawa zależy najmocniej chyba od monitora. Do niedawna miałem CRT 17'' i najwierniejszy wydawał mi się zoom 0.50. Po przesiadce na LCD 22'' najbardziej podoba mi się 0.40, choć tutaj trochę za małe są niektóre instrumenty.

Odp: Zoom a oko ludzkie
« Odpowiedź #12 dnia: Grudnia 11, 2008, 09:55:29 »
Należałoby raczej zrobić jakąś konwersję czy adaptację pola widzenia niekoniecznie opierając wszystko o "taki sam" zoom. Trzeba jeszcze uwzględnić stereowizję i widzenie peryferialne które to powinny poszerzać nasze ustawienia widoku.

pozdrawiam
ROB

Offline krmichal

  • *
  • gg: 3008541
Odp: Zoom a oko ludzkie
« Odpowiedź #13 dnia: Grudnia 11, 2008, 09:57:18 »
Odpowiedzią zapewne będzie wtyk wpinany prosto w głowę, jak w pewnym filmie :P
"Każdy głupi umie latać z silnikiem."

Zgredd

  • Gość
Odp: Zoom a oko ludzkie
« Odpowiedź #14 dnia: Grudnia 11, 2008, 16:26:27 »
Jak te czasy nadejdą to już każdy będzie do pracy dojeżdżać pojazdem antygrawitacyjnym :004: