Autor Wątek: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów  (Przeczytany 130719 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

mickey81

  • Gość
Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« dnia: Maja 13, 2009, 07:57:46 »
Pozwoliłem sobie założyć nowy wątek dla pit-builderów, żeby nie zaśmiecać forum. Moglibyśmy tu umieszczać schematy sterowań panelami, dyskutować na temat programowania itp itd

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 13, 2009, 14:04:12 »
Na początek parę uwag.Nasze forum ma charakter ogólny,dlatego sprawy związane z budową kokpitów są marginalne.Są fora wyspecjalizowane np.
http://www.vatsim.home.pl/viewforum.php?f=68 oraz viperpits.W tym ostatnim biorę udział.Ponieważ należę do tego forum od paru lat i mam do niego sentyment postanowiłem kontynuować temat budowy paneli właśnie na naszym forum,chociaż biorę także udział w innych.
Z tego co wiem to jest paru kolegów,którzy myślą o budowie paneli lub już je realizują.W tym roku dołączyli nowi także zainteresowani tym tematem.
Moje plany to dokończenie mojego minikokpitu dla F16 a następnie rozpoczęcie zabawy z FSX.Nie wiem czy będzie to możliwe tzn.pogodzenie symulatora FalconAF oraz FSX.Sprawa wydaje się trywialna ale tylko pozornie.Dotyczy to PC.Falcon jest niestety starym symulatorem i jeśli myślimy o zabawie z MFD oraz FalconGauges to musimy zastosować odpowiednie karty graficzne oraz sterowniki (raczej starsze oraz jednolite dla wszystkich kart) oczywiście WinXP.
Jeśli chodzi o FSX to odwrotnie dobre karty oraz vista.Jest też ograniczenie dotyczące samolotów a konkretnie możliwości ich sterowania.Some1 wspominał o samolotach będących w pakiecie FSX.
Są to moje problemy.Jeśli ktoś decyduje się tylko na Falcona lub FS lub FSX to nie będzie miał tych problemów.
Możliwości mojego PC już się wyczerpały i muszę kupić nowy.Ponieważ myślę o MFD i cyfrowym CP dla Falcona to muszę kupić nowy PC z 2 kartami graficznymi.
Duża część kolegów na forum zachwyca się FSX-em,dlatego myślę także o tym symulatorze.W mojej skromnej praktyce z Falconem odzwyczaiłem się od klawiatury,dlatego myślę o budowie paneli dla FSX.
Ponieważ nie mam zielonego pojęcia o FSX to liczę na opinie kolegów z forum.Nasuwa się parę pytań:
1-czy jest sens budowanie paneli dla tego symulatora
2-jeśli tak to jakie panele czy dla konkretnego samolotu czy jakieś uniwersalne jeśli jest to możliwe.
Są to podstawowe pytania.Jeśli odpowiedź będzie pozytywna to można myśleć o realizacji czyli na początek jakie oprogramowanie a później hardware.Tyle moich ogólnych uwag.
 

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 13, 2009, 14:10:47 »
1. Wielu ludzi je robi (choć widziałem więcej relacji dotyczących FS9), więc chyba "sens" ;) jest: http://www.mycockpit.org/
2. To zależy, jakimi samolotami chcesz latać - panele GA można zrobić całkiem uniwersalne, jednak większe samoloty różnią sie już dość znacznie i gdyby robić uniwersalne panele, trzeba by niestety parokrotnie zrezygnować z realizmu odwzorowania jednej maszyny na rzecz uniwersalności.

mickey81

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 13, 2009, 17:51:47 »
Ja od siebie powiem tylko, że hasłem FSa jest 'As real as it gets', więc skoro tak, to najlepiej jak najmniej myszy i klawiatury przy sterowaniu  :002: , czyli budowa kokpitu - tak! Miałem podobny dylemat co kolega Vitio, czy pit robić pod Falcona czy pod FSa. Idealnym rozwiązaniem byłby kokpit uniwersalny, jednakże nie jest to takie proste. Nie wszystkie systemy z F-16 znajdują odzwierciedlenie w samolotach cywilnych, a tych jest jednak najwięcej w FS. Oprogramowanie sterowania do dodatków innych firm nastręcza wielu problemów i jest czasochłonne (patrz Aerosoft F-16). Dlatego złotym środkiem według mnie jest budowa kokpitu o układzie zbliżonym do F-16 w sensie ergonomii (bo ta jest niezaprzeczalnie doskonała w tym myśliwcu), ale zawierającego sterowanie systemami samolotów pod FSXa. Oczywiście jest mnóstwo paneli funkcjonujących identycznie, pompa paliwa, rozrusznik, akumulator etc, ale np MFD można wykorzystać do obsługi garminowskiego Glasscockpitu. ICP może służyć do komunikacji z ATC. Możliwości jest sporo i myślę, że warto podjąć wysiłek. Tym bardziej, że na tym forum jest kilku naprawdę świetnych specjalistów w dziedzinie elektroniki. Wspólnymi siłami udało się zmusić mjoy do działania, FSLCD również, Vito walczy z OpenCockpits. To są osiągnięcia, które motywują do pracy. Z FSXem nie ma większych trudności, da się go oswoić. Można wyświetlić sporo części kokpitu w oknach, które z kolei wyświetlone na dodatkowym monitorze, zabudowanym w jakąś konsoletę, znakomicie ułatwiają zabawę. Dla mnie osobiście procedura startu nawet zimną Cessną jest ogromną frajdą, gdy mogę sobie pstryknąć pompę paliwa, włączyć światła. Nie klikając myszą, ale przełączając przełącznik.
A więc do roboty!
Pozdrawiam
mickey81

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 13, 2009, 18:21:04 »
Cytuj
Idealnym rozwiązaniem byłby kokpit uniwersalny, jednakże nie jest to takie proste.
Pomijając kwestie, które wymieniłeś, już na początku trzeba określić, czy kokpit ma służyć raczej do obsługi samolotów z drążkiem, czy z wolantem. Ta z pozoru niewielka różnica jest istotna - w końcu drążek zazwyczaj obsługuje się prawą ręką (nie liczę tu lewego siedzenia za sterami Airbusów ;)), natomiast wolant lewą, prawą wykorzystując od obsługi m.in przepustnic. Od tego wyboru zależy przecież umiejscowienie dźwigni klap, wajchy podwozia i pozostałych urządzeń używanych w krytycznych stadiach lotu - w końcu odrywanie ręki od sterów jest wtedy niewskazane.
Ciekawym pomysłem byłby kokpit modułowy, dający możliwość przeniesienia pewnych instrumentów z lewej strony na prawą - mam jednak obawy, ze to brzmi fajnie jedynie jako projekt, a realizacja i wykorzystanie nastręczałoby problemów.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 13, 2009, 19:31:07 »
Jak widać z pierwszych wypowiedzi uniwersalność stoi pod znakiem zapytania.Tak jak wspominałem na viperpits są faceci,którzy używają kokpitu F16 jako F14 w LockOn zmieniając tylko oprogramowanie.Początkowo sądziłem,że będzie można wykorzystać kokpit z Falcona w FSX,ale to jest niemożliwe (mam na myśli mod F16 dla FSX).
Na stronie OpenCockpits sprzedają panele do 737,747,767 oraz 320 czyli można takie panele wykonać wykorzystując ich soft.
Co do mnie to chciałem ułatwić sobie życie i latać na F16 w środowisku FSX.Ponieważ jest to niemożliwe to pozostaje albo wybrać jakąś prostą,ale ciekawą maszynę i zrobić uproszczony kokpit,albo zacząć budować jakieś "uniwersalne" panele.Co o tym sądzicie?

mickey81

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 13, 2009, 20:16:50 »
Myślę, że to jest właściwy kierunek. Co do wyboru wolant-drążek to chyba sprawa indywidualna, co kto lubi. No chyba, że się nie ma co się lubi ;) W moim przypadku z racji posiadania HOTAS X52 sprawa jest jasna. Zestaw ten dodatkowo ogranicza miejsce w lewej konsolecie. Jeśli go montować pod konstrukcją konsoli, nie ma możliwości instalacji 'domyślnych' paneli do 16-tki. Dlatego byłem zmuszony je przeprojektować. Wynikiem tej operacji są właśnie takie 'uniwersalne' panele, o których wspomniał Vito. Jedyne co mogę jeszcze podpasować to drążek, który można umieścić za przeproszeniem między nogami :P lub jak w F-16 z prawej strony. Druga opcja wydaje mi się lepsza, bo wówczas na środkowej konsolce (tam gdzie ADI) można zamontować panele radiostacji, transpondera itp. Chodzi mi po głowie jeszcze pomysł z wykorzystaniem drugiego monitora. Można by pokusić się o obudowanie monitora od frontu panelem z pleksiglasu z umieszczonymi obok siebie imitacjami MFD w ten sposób, żeby było widać przez nie część monitora. Wtedy, wykorzystując możliwość wyświetlenia różnych wskaźników w osobnych oknach, można by je wyświetlić na tych pseudo-MFD, przy czym przyciski od MFD oprogramować dowolnie mjoyem lub jeśli dobrze pamiętam master-er z Opencockpits. I prosty pit do FSXa byłby gotowy. Częściowo chyba dałoby się go wykorzystać i do innych symulatorów - kwestia oprogramowania przełączników i przycisków, a oprofilować np Falcona, to nie problem. Jak koledzy myślą?
Pozdrawiam
mickey81

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 13, 2009, 21:24:34 »
Cytuj
Ponieważ jest to niemożliwe to pozostaje albo wybrać jakąś prostą,ale ciekawą maszynę i zrobić uproszczony kokpit,albo zacząć budować jakieś "uniwersalne" panele.
Mi bardziej podoba się idea uniwersalnych paneli, nastawionych raczej na samoloty GA - radioodbiorniki oraz większość przełączników powtarza się w niewielkich samolotach śmigłowych (raczej zachodnich),a do tego w większości samolotów dodatkowych te systemy nadal są oparte na defaultowych schematach działania - dzięki temu w sferze programowej nie powinno być z nimi wielkich kłopotów.
Cytuj
Chodzi mi po głowie jeszcze pomysł z wykorzystaniem drugiego monitora. Można by pokusić się o obudowanie monitora od frontu panelem z pleksiglasu z umieszczonymi obok siebie imitacjami MFD w ten sposób, żeby było widać przez nie część monitora.
Są i chyba sie sprawdzają: http://secure.simmarket.com/vr-insight-jetpit.phtml , http://secure.simmarket.com/vr-insight-pro-pit.phtml ;) A'propos dodatkowych monitorów - czy ktoś ma jakieś doświadczenia z programem Touchbuddy? Niewielki ekranik dotykowy wygląda na bardzo wygodny dodatek, a do tego jak fajnie by się nim obsługiwało FMC ;)

mickey81

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 13, 2009, 22:17:59 »
Owszem, czytałem o tym, nawet było na forum, ale cena takiego 'dotykowca' zaporowa ok 700-800 PLN. TouchBuddy o ile dobrze pamiętam pracuje także ze zwykłym monitorem, ale według mnie takie użycie mija się z celem. We wszelkiego rodzaju palmtopach ekran LCD ma warstwę dotykową, którą można zdjąć i wymienić. Coś mi się zdaje, że jest też możliwość dołożenia tego na większe ekrany, ale nie daję głowy.
Pozdrawiam
mickey81

Ha! http://www.dotyk.magit.pl/nakladki-dotykowe.html


Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 14, 2009, 07:55:56 »
Jak widzę temat budowy paneli (kokpitów) dla FSX na razie nie wzbudził większego zainteresowania.Może jak temat będzie kontynuowany zainteresowanie będzie większe.
Wspomniałem w moich poprzednich wątkach o założeniach,które przyjąłem przy budowie swoich kokpitów.Jednym z założeń jest "sensowny" budżet.Na viperpits można kupić prawie wszystko do F16,ale jest to drogie.Dla pitbuiderów z państw zachodnich ceny nie są zaporowe dla nas już są.Niektórzy pitbuiderzy wykonują krótkie serie niektórych elementów i je oferują innym.Ma to sens,ponieważ zmniejsza koszty.U nas także zastosowaliśmy tę metodę (w skromniejszym wymiarze)przy realizacji MJoya.
Ja myślę o kokpicie lub panelach dla FSX tylko ze względu na zachwalane zalety tego symulatora,ale nie rezygnuję z mojego podstawowego symulatora Falcona.
Muszę kupić nowy PC między innymi dlatego,że chcę zrealizować pełny MFD czyli z wyświetlaniem oraz pełny CP zrealizowany także na LCD.Są to już dosyć duże koszty.
Dobrze,że dyskutujemy o różnych wariantach,ponieważ z tej dyskusji mogą powstać jakieś optymalne założenia dla dalszej realizacji.Dobrze byłoby gdyby do dyskusji dołączył Zajac,który ma już jakieś doświadczenia z FSX.

mickey81

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 14, 2009, 08:00:44 »
Vito, czy kupowałeś jakieś kity OpenCockpits, czy wszystko wykonywałeś na własną rękę?


Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 14, 2009, 12:49:42 »
Dobrze byłoby gdyby do dyskusji dołączył Zajac,który ma już jakieś doświadczenia z FSX.

Witam, bardzo chętnie się przyłącze, ale od razu dodam. że doświadczenie mam raczej z FS2004 nazywanym również FS9. Mam za słabego kompa do FSX-a. Poza tym do FSX-a jest mniej dodatków i większość kokpitów powstało na bazie FS2004. Natomiast samo sterowanie / połączenie z kokpitem / jest bardzo podobne, powstała też wersja fsuipc na FSX-a. Fsuipc / http://www.schiratti.com/dowson.html / to podstawowy, według mnie, program do komunikacji do i od FS-a, za pomocą, którego można komunikować się Flight Simulatorem.
Zapraszam na stronę projektu www.simproject.zajac.waw.pl

mickey81

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 14, 2009, 12:59:57 »
Zerknijcie koledzy na to: http://www.andare-ing.com/uploads/Manual_USBLcd_ingles.pdf
Steruje wyświetlaczami LCD przez interfejs USB. Więcej szczegółów pod tym linkiem http://www.opencockpits.com/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownload&cid=49
Wygląda na to, że część projektów Opencockpits nie wymaga do działania płyty matki (Master)
Jeśli się mylę, sprostujcie
Pozdrawiam i lecę do poligrafika :)
mickey81

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 14, 2009, 14:27:04 »
Elektronikę robiłem sam,ale odradzam lepiej kupić kit do montażu.Rozwiązanie Zajca jest proste i tanie w odróżnieniu od OC.Ma ono jednak ograniczone zastosowanie do FS a nie do FSX (może się mylę).
Niektóre karty OC nie wymagają karty master.
Jeśli nie będzie możliwe złożenie nowego PC pod kątem zastosowania Falcona (MFD) oraz FSX to może będę zmuszony do zabawy w FX lub rezygnacji z tego symulatora.
ps
Zapomniałem dodać,że projektowanie kokpitu to zajęcie na kilka miesięcy lub nawet lat.To o czym piszemy to tylko wstępne rozeznanie w temacie.

mickey81

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 14, 2009, 15:01:03 »
...projektowanie kokpitu to zajęcie na kilka miesięcy lub nawet lat.To o czym piszemy to tylko wstępne rozeznanie w temacie.
Dokładnie, ja od roku się z tym męczę :( Ale nie zrażam się niepowodzeniami, tylko uparcie walczę dalej bogatszy o doświadczenia innych kokpitowców-maniaków :)
Co Koledzy myślą o panelach z anodowanego aluminium? Są czarne ok 3mm grubości grawer biało-szary. Minusem jest brak możliwości podświetlenia od spodu, ale jakość powala na kolana. Myślę poważnie o wykonaniu panelu testowego w tej technice, wybadam koszty.
Gdy tylko będę wiedział więcej, dam znać.