Autor Wątek: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów  (Przeczytany 130454 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #15 dnia: Maja 15, 2009, 12:56:26 »
Witam

Ostatnio wpadłem na pomysł skonstruowania modułu do radia do FS-a. Ma to być coś w rodzaju multiradia. Potrzebne elementy to

- płytka od jakiegoś gamepada, minimum 12 przycisków / nie opłaca się brać całego mjoy-a 112 przycisków /
- płytka do encoderów / wątek o mjoy-u / i odpowiednie elementy do niej
- fslcd - płytka lub samodzielne podłączenie oraz wyświetlacz 4x16
- przełącznik obrotowy 8x1 pozycyjny
- dwa encodery
- jeden przycisk typu reset
- obudowa typu pulpit

Całość pracowała by pod kontrolą FSUIPC-a / ostatnio przeglądałem manual do niego, i wtedy pomyślałem, że można by coś takiego zbudować /. Przełącznikiem obrotowym przełączamy tryby pracy, a encoderami ustawiamy odpowiednie wartości i jednocześnie odpowiednie dane są wyświetlane na wyświetlaczu LCD, natomiast przełącznik typu reset służy np. do zmiany standby na active, wszystko jest do zaprogramowania za pomocą FSUIPC-a.
Myślę, że takie tryby pracy powinny, się znaleźć oraz czym sterują encodery - boldem i przycisk :

1. COM1 / enc1 - częstotliwość przed przecinkiem  enc2 - częstotliwość po przecinku  reset - zmiana stendby na active
2. COM2 / enc1 - częstotliwość przed przecinkiem  enc2 - częstotliwość po przecinku  reset - zmiana stendby na active
3. NAV1 / enc1 - częstotliwość przed przecinkiem  enc2 - częstotliwość po przecinku  reset - zmiana stendby na active
4. NAV2 / enc1 - częstotliwość przed przecinkiem  enc2 - częstotliwość po przecinku  reset - zmiana stendby na active
5. ADF1 / enc1 - częstotliwość przed przecinkiem  enc2 - częstotliwość po przecinku  reset - zmiana stendby na active
6. ADF2 / enc1 - częstotliwość przed przecinkiem  enc2 - częstotliwość po przecinku  reset - zmiana stendby na active
7. XPDR / enc1 w lewo pierwsza liczba +, enc1 w prawo druga liczba +, enc2 w lewo trzecia liczba +, enc2 w prawo czwarta liczba + , reset - zmian standby - mode c


Na wyświetlaczu w zależności od trybu pracy mogą się wyświetlać różne dane potrzebne w danej chwili - oto moja propozycja




W ciągu paru dni spróbuje to rozrysować - i wtedy napiszę

pozdrawiam
Zając
Zapraszam na stronę projektu www.simproject.zajac.waw.pl

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #16 dnia: Maja 15, 2009, 14:10:45 »
Cytuj
powstała też wersja fsuipc na FSX-a.
Czy wersja dla FSX obsługuje także FS?
Pytam dlatego,że rozpatruję instalację FS2004 na moim starym PC po to aby,rozpocząć testowanie prototypów.Jednocześnie myślę docelowo o FSX.Jeśli jest to niemożliwe to mam podwójny zakup fsuipc dla FS oraz FSX.
Czy sam fsuipc wystarczy do sterowania paneli w FS?
Jeśli myślimy docelowo o większej liczbie LCD to warto pomyśleć o innym interfejsie.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #17 dnia: Maja 15, 2009, 14:57:25 »
Czy wersja dla FSX obsługuje także FS?
Pytam dlatego,że rozpatruję instalację FS2004 na moim starym PC po to aby,rozpocząć testowanie prototypów.Jednocześnie myślę docelowo o FSX.Jeśli jest to niemożliwe to mam podwójny zakup fsuipc dla FS oraz FSX.
Czy sam fsuipc wystarczy do sterowania paneli w FS?
Jeśli myślimy docelowo o większej liczbie LCD to warto pomyśleć o innym interfejsie.

Są dwie wersje, inna dla FS2004 i dla FSX-a i raczej wersja dla FSX-a nie obsłuży FS2004, natomiast większość funkcji mają identyczne.
FSUIPC jest podstawą i większości przypadków wystarczy do obsługi paneli. Dopiero do bardziej złożonych konstrukcji jest potrzebny dodatkowy soft, najczęściej dołączany do sprzętu, który i tak korzysta z FSUIPC-a.
Co do zmiany interfejsu to się zgadzam / wyświetlacze / przy pomocy FSLCD można obsłużyć jedynie dwa wyświetlacze, a poza tym nie każdy ma port LPT w swoim kompie, a na przejściówkach typu USB->LPT nie chce działać.

Zając
Zapraszam na stronę projektu www.simproject.zajac.waw.pl

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #18 dnia: Maja 15, 2009, 15:40:31 »
Ciekawym pomysłem jest wykorzystanie komputera tablet pc jako uniwersalnego panelu sterującego.
Tutaj filmik.
W tym przypadku wykorzystany został typowy tablet pc bez możliwości wskazywania palcem. W przypadku TX2500 od HP można wykorzystywać rysik jak i palucha, sam korzystam z niego na co dzień.
Nieco ciekawszą inwestycją jest wykorzystanie dużych monitorów lcd z powłoką dotykową, lecz nie mam pojęcia jak wygląda kwestia rozłożenia tych widoków przy użyciu wielu monitorów na jednym komputerze. Z tego co mi się wydaje to na w/w filmiku jest tablet pc wykorzystywany jako oddzielny komputer który jakimś sposobem jest podlinkowany do symulatora na normalnym desktopie.

mickey81

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #19 dnia: Maja 15, 2009, 16:59:54 »
...nie każdy ma port LPT w swoim kompie, a na przejściówkach typu USB->LPT nie chce działać.

Zając
No to lipa :( Czyli w przypadku laptopów Opencockpits?

Mam informacje odnoście anodowanego aluminium. Otóż koszt to 25gr/cm2. Przy większej ilośći np 50szt 18-20gr/cm2. Czyli przykładowy panel podwozia z F-16 o wymiarach około 17x19,5 cm = 330cm2. Licząc po 25gr, wychodzi 82,45 PLN. Sami oceńcie jak wygląda stosunek ceny do jakości.  Aha, grubość płytki ok 1mm, dosyć sztywna.  Poniżej fotografia przedstawiająca przykładową tabliczkę grawerowaną w anodowanym alu. Płytka w dotyku gładka, jasne, grawerowane miejsca jasno szare, lekko porowate (jak papier ścierny 2000)



Poprosiłem również o wykonanie próbki inna techniką. Na pleksi naklejona czarna foli i w tej folii grawer laserowy. Wyszło całkiem nieźle. Koszt to ok 1,5zł/min pracy plotera, czyli dużo taniej.
Poniżej płytka podświetlona latarką diodową. Efekt według mnie zupełnie niezły.



I ostatnia rzecz. Elementy do mojego MFD. Wkrótce przystępuję do montażu.


Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #20 dnia: Maja 15, 2009, 17:08:25 »
Cytuj
FSUIPC jest podstawą i większości przypadków wystarczy do obsługi paneli.
Następne pytanie.Czy panele są połączone z PC przez USB?
Nie znam FSUIPC,ale z tego co przeczytałem to jest to interface programowy łączący FS,FSX z np.oprogramowaniem SIOC OC sterujący ich kartami.
Z tego wynika,że producenci kart,paneli do tego symulatora muszą przewidzieć soft dla FSUIPC po to aby się z nim komunikować.Czy dobrze myślę?
Cytuj
Całość pracowała by pod kontrolą FSUIPC-a
Jak to rozumieć?Fslcd ma swoje oprogramowanie i jest widziane przez FS,enkodery przez MJoy oraz SVMapper są widziane jako klawiatura,pozostają jedynie przyciski.
Czy można gdzieś zdobyć manuale do FSUIPC?

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #21 dnia: Maja 15, 2009, 17:32:24 »
Instrukcja do FSUIPC jest dołączona do samego FSUIPC, którego można ściągnąć ze strony Petera Dowsona.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #22 dnia: Maja 17, 2009, 12:07:13 »
Przejrzałem pobieżnie stronę vatsim.Jest tego dużo.Nasuwa się parę uwag.Niektórzy realizują fragmenty kokpitów wykorzystują proste oprogramowanie.Kilku realizuje poważniejsze projekty przy pomocy FSBUS lub innego softu np.z OpenCockpits.Ciekawy jest projekt Nico Kaan http://www.lekseecon.nl
Są to projekty dużych maszyn.Jest wzmianka o Cesnie,ale brak szczegółów http://www.vatsim.home.pl/viewtopic.php?f=68&t=24566
Mam kilka niejasności dotyczy to możliwości sterowania maszyn w FS.
Czy Level-D 767-300 jest płatnym dodatkiem do FS,który umożliwia pełną kontrolę w FS dla maszyny 767?
Czy inne maszyny wchodzące do pakietu FS także można kontrolować tak jak wspomniany powyżej 767?
Jaka jest różnica?
Postanowiłem zbierać informacje na temat budowy kokpitu dla FS,ponieważ FSX jest związany z zakupem nowego PC a to wymaga czasu.Chciałbym rozpocząć od prostej maszyny typu Cesna.
Na stronie OpenCockpits znalazłem program pod nazwą GaugeComposer.Czy ktoś może coś na ten temat powiedzieć?
Ponieważ jest problem z wskaźnikami mechanicznymi to mam zamiar realizować ich graficzne odpowiedniki,dlatego interesuje mnie wspomniany powyżej program.
Znalazłem także na stronie vatsim coś takiego: http://www.komputronik.pl/Akcesoria_USB/Konwertery/Konwerter_USB_1284A_USB__LPT_/pelny,id,2094/
może można to zastosować także do LCD?

mickey81

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #23 dnia: Maja 17, 2009, 12:38:10 »
Znalazłem także na stronie vatsim coś takiego: http://www.komputronik.pl/Akcesoria_USB/Konwertery/Konwerter_USB_1284A_USB__LPT_/pelny,id,2094/
może można to zastosować także do LCD?
Według Zająca niestety nie działa. Ale może to być uzależnione od modelu przejściówki. Mnie z powodzeniem udało się uruchomić poprawnie konwerter USB->COM, ale również USB->LPT, przy czym nie była to chińszczyzna z allegro. W pierwszym przypadku portu COM używałem do komunikacji z modułem GSM centrali alarmowej, w drugim z drukarką. Nie wiem, jaka różnica jest w komunikacji między PC a FSLCD, że nie podobno nie chce to działać. Moim zdaniem, dopóki się nie sprawdzi, niczego nie można być pewnym.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #24 dnia: Maja 17, 2009, 15:10:52 »
Cytuj
Czy Level-D 767-300 jest płatnym dodatkiem do FS,który umożliwia pełną kontrolę w FS dla maszyny 767?
Tak, Level-D to płatny dodatek, symulujący 767-300: http://www.leveldsim.com/sevensix_home.asp
Cytuj
Czy inne maszyny wchodzące do pakietu FS także można kontrolować tak jak wspomniany powyżej 767?
Tak, ale jedynie te oparte na defaultowych systemach. Level-D to chlubny wyjątek wśród dodatków, inne już nie współpracują tak ładnie, gdyż nie można z nich "wyciągnąć" informacji dla kokpitów.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #25 dnia: Maja 17, 2009, 21:31:39 »
Chciałbym rozpocząć od prostej maszyny typu Cessna

Zerknij w ten temat http://www.forum.vatsim.pl/viewtopic.php?f=68&t=25867
Dosyć ładnie zrobiony panelik dla Cessny
MJoy16.googlepages.com
... in the air.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #26 dnia: Maja 18, 2009, 07:21:38 »
Przejrzałem projekt Cesny pod tym linkiem.Jest interesujący.Zrobiłem krótki przegląd innych projektów.Odbyłem konsultacje mailową z pitbuiderem A320 i mam już jakieś ogólne pojęcie o kokpitach dla FS (FSX).Wniosek ogólny jest następujący:
-jest to kosztowna zabawa na kilka lat nawet dla prostej maszyny typu Cesna i wymaga dużej wiedzy,
-można realizować fragmenty kokpitu na prostych programach i sterownikach np.MJoy lub sterowanie LCD,tak jak robi to Zajac.
Co do mnie to mam wybór albo kończę swój kokpit tzn.realizuję następny etap lub rozpoczynam budowe np.kokpitu dla Cesny.Dodatkowa trudność polega na sprzeczności konfiguracji PC dla wymienionych symulatorów.Postanowiłem przejrzeć na forum viperpits jaką stosują konfigurację PC pod kątem realizacji MFD oraz FalconGauges.
Niestety został zlikwidowany Znak,gdzie od lat kupowałem komputery i mogłem u nich dokonywać modyfikacji sprzętu.Teraz jestem zmuszony prosić kolegów z forum o wsparcie po wstępnym rozeznaniu tematu.Szkoda,że nie ma specjalisty z naszego forum w temacie komputery w Poznaniu.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #27 dnia: Maja 18, 2009, 08:08:11 »
Szkoda,że nie ma specjalisty z naszego forum w temacie komputery w Poznaniu.
W Poznaniu obecnie najlepiej chyba kupować sprzęt w Proline (mają sklep m.in. na Wildzie i na Ratajczaka). Znak co prawda upadł ale przejęła go inna firma http://www.inwazjapc.pl/
Są też mniejsze sklepy. Swego czasu polecano mi http://www.digitronik.pl/
Bartek
Aztec.pl

mickey81

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #28 dnia: Maja 18, 2009, 08:39:58 »

Ostatnio wpadłem na pomysł skonstruowania modułu do radia do FS-a. Ma to być coś w rodzaju multiradia. Potrzebne elementy to


Czy udało Ci się coś poskładać? Projekt jest obiecujący.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #29 dnia: Maja 18, 2009, 11:00:04 »
MCP Zajaca znajdziesz w wątku o Mjoyu ;)
Cytuj
lub rozpoczynam budowe np.kokpitu dla Cesny
Cessny ;)