W moje rączki wpadła instrukcja systemu Chrom-Nikiel, więc postanowiłem forumowiczom przedstawić to ważne urządzenie w kompleksie awionicznym MiG-21.
Urządzenie „Chrom-Nikiel” jest radiolokacyjnym systemem rozpoznania typu „swój-obcy” przeznaczonym do odbierania zakodowanych sygnałów zapytania i wypromieniowania sygnałów odpowiedzi, oraz formułowania i wypromieniowania sygnałów zapytania. System ten pracuje w ramach ogólnego układu rozpoznania radiolokacyjnego „Kremnij-2”.

Poglądowy rysunek przedstawiający schemat funkcjonowania systemu "Kremnij-2"
Urządzenie występuje w dwóch podstawowych wariantach:
-SRO-2 służy tylko do odbioru i wypromieniowania sygnałów odpowiedzi, montowany na samolotach transportowych, śmigłowcach itp.,
-SRZO-2 służy zarówno do odbioru i wypromieniowania sygnałów odpowiedzi jak i formułowania sygnału zapytania, montowana na samolotach myśliwskich, bombowcach wyposażonych w radiolokatory celownicze. W tym świetle warto zauważyć, że podawanie w opisach 21-szego obecności SRO-2 jest błędne, powinno być tylko SRZO-2.

Kompletacja stacji SRO-2

Kompletacja stacji SRZO-2.
Stacja pracuje w trzech zakresach I, II, III. Zakres I zapewnia współpracę z lotniczymi stacjami radiolokacyjnymi, natomiast zakres II obejmuje stacje naziemne i morskie. Zakres III służy do odbioru i nadawania drugiego sygnału mającego takie same parametry dla wszystkich użytkowników(częstotliwość i kodowanie).
-przedział częstotliwości I zakresu: 8600-9700 MHz, średnia 9370 MHz,
-przedział częstotliwości II zakresu: 2520-3380 MHz, średnia 2860 MHz,
Urządzenie zapewnia:
-jednoczesne odebranie sygnału na dwóch kanałach I i III zakresu,
-jednoczesne odebranie sygnału na dwóch kanałach II i III zakresu,
-odebranie potrójnego sygnału na zakresie III z interwałami między impulsami 4,5 ms,
-wysłanie sygnału odpowiedzi na zakresie III zakodowanego za pomocą jednego z 12 dostępnych kodów. Kodowanie odbywa się za pomocą modulacji amplitudy sygnału.
Częstotliwości modulacji sygnału odpowiedzi odpowiednio dla kodów:
1-1,67 MHz 7-5,67 MHz
2-2,33 MHz 8-6,33 MHz
3-3,00 MHz 9-7,00 MHz
4-3,67 MHz 10-7,67 MHz
5-4,33 MHz 11-8,33 MHz
6-5,00 MHz 12-9,00 MHz
Podstawowe parametry pracy stacji na zakresie odpowiedzi:
-częstotliwość nośna sygnału: 688 MHz (44,9 cm),
-długość impulsu: 3 ms,
-moc sygnału: nie mniej niż 400 W,
Przy współpracy z lotniczymi radiolokacyjnymi stacjami poszukiwania i śledzenia celów kanał zapytania zapewnia wypromieniowanie sygnału zapytania na III zakresie z jednoczesnym sygnałem zapytania wygenerowanym przez radiolokator na zakresie I.
Parametry kanału zapytania SRZO:
-częstotliwość nośna sygnału: 688 MHz (44,9 cm),
-czas trwania impulsu zapytania: 0,5 ms,
-moc sygnału: nie mniej niż 400 W.
Częstotliwości modulacji kodów sygnału zapytania analogiczne do kodów odpowiedzi.
W związku z tym, że układy IFF spełniają niezmiernie ważną rolę w systemach obronnych otoczone są szczególną tajemnicą, zwłaszcza kody służące do szyfrowania jak i urządzenia szyfrujące. W przypadku SRO-2 i SRZO-2 mamy trójstopniowy układ zabezpieczenia kodów i szyfratora.
1.pulpit ręcznego zniszczenia szyfratora GW3.604.002, który po naciśnięciu przełącznika powoduje detonację (tak detonację) mikroładunku wybuchowego zabudowanego w bloku szyfrującym.
2.w przypadku samolotów wyposażonych w fotele katapultowe, na szynach po których porusza się fotel zabudowane jest złącze elektryczne obwodu niszczącego które zamyka się po wystrzeleniu fotela,
3. gdyby nie doszło zamknięcia obwodu w dwóch pierwszych przypadkach na samolocie jest zabudowany bezwładnościowy zamykacz układu „blok 3-7” który działa po wystąpieniu przeciążenia w wyniku uderzenia o przeszkodę lub bliskiej eksplozji (np. pocisku) i w zależności od wersji jest nastawiony na 10 lub 14,5 g.

Blok szyfratora, który ma pecha być wysadzanym

Stacja jest zasilana prądem przemiennym o napięciu 115 V i częstotliwości 380-900Hz, stałym o napięciu 27 V.
Masa SRO-2 bez okablowania to 32 kg, a SRZO-2 bez okablowania 38 kg.
Rozmieszczenie anten SRZO-2 na MiG-21

Anteny tylne I i III(ten grzebyczek) zakresu na szczycie statecznika pionowego

Antena przednia III zakresu.

Anteny przednie I zakresu na krawędzi natarcia skrzydeł.

Antena II zakresu na dolnej powierzchni skrzydła.
SRZO-2 w kabinie pilota:

1.AZS Chrom-Nikiel,
2.Lampki kontrolne "Odpowiedż" "Zapytnie",
3.Pulpit wyboru kodów szyfrowania,
4.Pulpit niszczenia bloku szyfratora.