Autor Wątek: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki  (Przeczytany 223365 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #45 dnia: Sierpnia 22, 2009, 12:35:35 »
Zgadzam się w zupełnosci z tym co pisze Some1. W sumie chodziło mi tylko o to co zaznaczyłem czerwoną strzałką na załączonym obrazku.
A oto pulpit sterowania systemem RSBN-5S (powiedzmy rekonstrukcja).
teraz potrzeba byłoby kogoś odważnego :banan który objaśni nam poszczególne elementy.


« Ostatnia zmiana: Sierpnia 22, 2009, 13:34:20 wysłana przez some1 »

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #46 dnia: Sierpnia 22, 2009, 22:26:25 »
Chętnie bym o tym poczytał, możesz mnie nakierować gdzie szukać informacji na ten temat
Poniżej na fotkach strony z instrukcji eksploatacji Su-24M, który jest wyposażony w RSBN-6. Opis traktuje o podstawowych parametrach urządzenia i jest ono analogiczne do tego z MiG-23 czy 25 poza trybem "Wstrecza" służacym do wzajemnego znależienia się samolotów w celu wykonania tankowania w powietrzu.








Poniżej pulipit sterowania RSBN-6 montowany w tej postaci we wszystkich samolotach na których występuje(tutaj akurat MiG-23). Widać wyrażnie lampki-włączniki PPM i inne cuda. W porównaniu do niego pulpit RSBN-5 wydaje się być wyjątkowo skromny, stąd moje wątpliwości i pytania.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #47 dnia: Sierpnia 22, 2009, 22:30:40 »
Rysunki kabiny pilota, wykopane przez archeologów w ruinach Zeljawii
Rysunki interesujące ,chciałbym zaznaczyć że dotyczą wersji MiG-21MF.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #48 dnia: Sierpnia 25, 2009, 22:13:52 »
Zauwazylem ze mam wlasne zdjecia radaru z pierwszej strony, moze was interesuja "hi-res".




Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #49 dnia: Sierpnia 25, 2009, 22:45:59 »
A zdjęć RP-22 kolega nie posiada?  :005:

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #50 dnia: Sierpnia 26, 2009, 19:50:07 »
A zdjęć RP-22 kolega nie posiada?  :005:
Udało mi się znależć w necie takie fotki.Coś tam z tego RP-22 widać.




Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #51 dnia: Sierpnia 26, 2009, 20:25:54 »
Zbiornik w stacji widoczny po lewej stronie był wypełniony roztworem wodno - spirytusowym. Jej drenaż znajdował się w komorze przedniego podwozia. Do odzysku cennej mieszanki stosowano różne wynalazki, jak przywiązywane flaszki itp. pojemniki. Niektórzy, żołnierze służby zasadniczej pełniący wartę przy samolotach w ramach degustacji poznawali w ten sposób technikę lotniczą  :karpik .

A tu coś dla porównania cech RP-21/22/N003.
Stacja RP-22 nie wytwarza wiązki wirującej jak RP-21, ale też nie posiada kanału ciągłego opromieniowania tak jak N003. RP-22 posiada w to miejsce poczwórny element promieniujący którego elementy są rozmieszczone symetrycznie do osi optycznej anteny. Zakres Automatycznego Śledzenia Celu (instrukcyjnie ASC) jest osiągany poprzez przełączenie promienników anteny w taki sposób aby były kształtowane dwie wzajemnie prostopadłe charakterystyki do pelengacji celu w azymucie i elewacji. Na skutek przecięcia się tych dwóch charakterystyk promieniowania powstaje tzw. strefa równosygnałowa (znowu  :003: ) pokrywająca się z osią anteny. No i jak się domyślacie odchylenie celu od osi optycznej anteny czyli strefy równosygnałowej spowoduje odebranie sygnału o różnych wielkościach przez obie charakterystyki tworząc sygnał błędu o amplitudzie proporcjonalnej do wielkości odchylenia od strefy równosygnałowej, a jego faza odpowiada kierunkowi odchylenia.
W sumie ten sam cel jest osiągany na trzy różne sposoby.

John Cool

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #52 dnia: Sierpnia 27, 2009, 01:35:56 »
Z tym RP-22 to chyba mowa o metodzie monoimpulsowej tzw. amplitudowej gdzie antena kształtuje dwa wzajemnie odchylone, częściowo pokrywające się listki. Natomiast N003 wykorzystuje najbardziej zaawansowaną metodę monoimpulsową - fazową, generującą sumarycznie cztery listki - dwie połowy anteny formują dwa listki, skierowane równolegle do siebie.

I mam jeszcze pytanie - czy antena RP-22 na tych zdjęciach nie jest przypadkiem lekko "ogołocona" tj. niekomplenta? Tzn. czy nie powinno być jeszcze z przodu drugiego, nieruchomego reflektora, trochę na wzór N-003/Cassegrain'a? Bo jakoś nie wyobrażam sobie generowania większej ilości listków takim skromnym układem  :karpik

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #53 dnia: Sierpnia 27, 2009, 20:16:15 »
W moje rączki wpadła instrukcja systemu Chrom-Nikiel, więc postanowiłem forumowiczom przedstawić to ważne urządzenie w kompleksie awionicznym MiG-21.

Urządzenie „Chrom-Nikiel” jest radiolokacyjnym systemem rozpoznania typu „swój-obcy” przeznaczonym do odbierania zakodowanych sygnałów zapytania i wypromieniowania sygnałów odpowiedzi, oraz formułowania i wypromieniowania sygnałów zapytania. System ten pracuje w ramach ogólnego układu rozpoznania radiolokacyjnego „Kremnij-2”.


Poglądowy rysunek przedstawiający schemat funkcjonowania systemu "Kremnij-2"

Urządzenie występuje w dwóch podstawowych wariantach:
-SRO-2 służy tylko do odbioru i wypromieniowania sygnałów odpowiedzi, montowany na samolotach transportowych, śmigłowcach itp.,
-SRZO-2 służy zarówno do odbioru i wypromieniowania sygnałów odpowiedzi jak i formułowania sygnału zapytania, montowana na samolotach myśliwskich, bombowcach wyposażonych w radiolokatory celownicze. W tym świetle warto zauważyć, że podawanie w opisach 21-szego obecności SRO-2 jest błędne, powinno być tylko SRZO-2.


Kompletacja stacji SRO-2


Kompletacja stacji SRZO-2.

Stacja pracuje w trzech zakresach I, II, III. Zakres I zapewnia współpracę z lotniczymi stacjami radiolokacyjnymi, natomiast zakres II obejmuje stacje naziemne i morskie. Zakres III służy do odbioru i nadawania drugiego sygnału mającego takie same parametry dla wszystkich użytkowników(częstotliwość i kodowanie).
-przedział częstotliwości I zakresu: 8600-9700 MHz, średnia  9370 MHz,
-przedział częstotliwości II zakresu: 2520-3380 MHz, średnia 2860 MHz,
Urządzenie zapewnia:
-jednoczesne odebranie sygnału na dwóch kanałach I i III zakresu,
-jednoczesne odebranie sygnału na dwóch kanałach II i III zakresu,
-odebranie potrójnego sygnału na zakresie III z interwałami między impulsami 4,5 ms,
-wysłanie sygnału odpowiedzi na zakresie III zakodowanego za pomocą jednego z 12 dostępnych kodów. Kodowanie odbywa się za pomocą modulacji amplitudy sygnału.
Częstotliwości modulacji sygnału odpowiedzi odpowiednio dla kodów:
1-1,67 MHz                            7-5,67 MHz
2-2,33 MHz                            8-6,33 MHz
3-3,00 MHz                            9-7,00 MHz
4-3,67 MHz                           10-7,67 MHz
5-4,33 MHz                           11-8,33 MHz
6-5,00 MHz                           12-9,00 MHz
Podstawowe parametry pracy stacji na zakresie odpowiedzi:
-częstotliwość nośna sygnału: 688 MHz (44,9 cm),
-długość impulsu: 3 ms,
-moc sygnału: nie mniej niż 400 W,
Przy współpracy z lotniczymi radiolokacyjnymi stacjami poszukiwania i śledzenia celów kanał zapytania zapewnia wypromieniowanie sygnału zapytania na III zakresie z jednoczesnym sygnałem zapytania wygenerowanym przez radiolokator na zakresie I.
Parametry kanału zapytania SRZO:
-częstotliwość nośna sygnału: 688 MHz (44,9 cm),
-czas trwania impulsu zapytania: 0,5 ms,
-moc sygnału: nie mniej niż 400 W.
Częstotliwości modulacji kodów sygnału zapytania analogiczne do kodów odpowiedzi.
W związku z tym, że układy IFF spełniają niezmiernie ważną rolę w systemach obronnych otoczone są szczególną tajemnicą, zwłaszcza kody  służące do szyfrowania jak i urządzenia szyfrujące. W przypadku SRO-2 i SRZO-2 mamy trójstopniowy układ zabezpieczenia kodów i szyfratora.
1.pulpit ręcznego zniszczenia szyfratora GW3.604.002, który po naciśnięciu przełącznika powoduje detonację (tak detonację) mikroładunku wybuchowego zabudowanego w bloku szyfrującym.
2.w przypadku samolotów wyposażonych w fotele katapultowe, na szynach po których porusza się fotel zabudowane jest złącze elektryczne obwodu niszczącego które zamyka się po wystrzeleniu fotela,
3. gdyby nie doszło zamknięcia obwodu w dwóch pierwszych przypadkach na samolocie jest zabudowany bezwładnościowy zamykacz układu „blok 3-7” który działa po wystąpieniu przeciążenia w wyniku uderzenia o przeszkodę lub bliskiej eksplozji (np. pocisku) i w zależności od wersji jest nastawiony na 10 lub 14,5 g.


Blok szyfratora, który ma pecha być wysadzanym :002:

Stacja jest zasilana prądem przemiennym o napięciu 115 V i częstotliwości 380-900Hz, stałym o napięciu 27 V.
Masa SRO-2 bez okablowania to 32 kg, a SRZO-2 bez okablowania 38 kg.

Rozmieszczenie anten SRZO-2 na MiG-21


Anteny tylne I i III(ten grzebyczek) zakresu na szczycie statecznika pionowego


Antena przednia III zakresu.


Anteny przednie I zakresu na krawędzi natarcia skrzydeł.


Antena II zakresu na dolnej powierzchni skrzydła.

SRZO-2 w kabinie pilota:


1.AZS Chrom-Nikiel,
2.Lampki kontrolne "Odpowiedż" "Zapytnie",
3.Pulpit wyboru kodów szyfrowania,
4.Pulpit niszczenia bloku szyfratora.




Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #54 dnia: Sierpnia 27, 2009, 21:04:02 »
Foxbacik znowu dał czadu, dzięki  :002:
Cytuj
I mam jeszcze pytanie - czy antena RP-22 na tych zdjęciach nie jest przypadkiem lekko "ogołocona" tj. niekomplenta? Tzn. czy nie powinno być jeszcze z przodu drugiego, nieruchomego reflektora, trochę na wzór N-003/Cassegrain'a? Bo jakoś nie wyobrażam sobie generowania większej ilości listków takim skromnym układem 

Tak RP-22 była pod kloszem, znaczy się z reflektorem  :001:

John Cool

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #55 dnia: Sierpnia 27, 2009, 23:45:22 »
Dzięki  :001:

To w takim razie jeszcze stacja z MiGa-21F-13 typu SRD-5MK. Dodajmy jeszcze że maszyna jest fińska ;)
 

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #56 dnia: Sierpnia 31, 2009, 20:49:23 »
Witam!

Małe sprostowanie odnośnie mojego poprzedniego postu na temat SRZO-2/SRO-2. Po przejrzeniu zdjęć okazało się, że pierwsze seryjne wersje 21-szego (F, F-13 typ72, F-13 typ74) miały inny pulpit sterowania tym urządzeniem. Otóż był to "blok 8" w odróżnieniu od "bloku 8BK" z póżniejszych wariantów.

Rzeczony pulpit zaznaczony strzałką.Pokrętło zmiany kodów w tym przypadku pod ochronnym kołpaczkiem.

Prawdopodobnie nie odnosi się to do wariantu U, z posiadanej przeze mnie instrukcji pilota wynika że to "blok 8bk", przy czym należy zaznaczyć że instrukcja dotyczy typu 66-600.
Czy w 66-400 było tak samo-?????.

Przy okazji fotka jednego z głównych bloków ("blok 5-OM") którą udało mi się znależć w necie.



Pozdrawiam.


Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #57 dnia: Sierpnia 31, 2009, 22:03:50 »
Foxbacik nie musisz pisać, że znalazłeś w necie i tak wiemy, że zrobiłeś zdjęcia w swoim garażu  :020:  Podobno żandarmeria nie czyta naszego forum  :karpik

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #58 dnia: Sierpnia 31, 2009, 22:18:03 »
Foxbacik nie musisz pisać, że znalazłeś w necie i tak wiemy, że zrobiłeś zdjęcia w swoim garażu  :020:  Podobno żandarmeria nie czyta naszego forum  :karpik

Cholercia wydało się, a już prawie całą eskadrę wyklepałem :karpik  :karpik. Co do żandarmerii to słyszałem, że im jeszcze neta nie podłączyli :002: a komputerki to mają w magazynach.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #59 dnia: Września 08, 2009, 19:29:13 »
Wypatrzyłem coś ciekawego co dla mnie osobiście jest novum. Popatrzcie sobie na te dwie fotki, a zwłaszcza na wyłożone przed samolotem zasobniki SPS-141M.





Ten po prawej jest calkiem "normalny" i na kolana nie rzuca. Natomiast ten po lewej niedość że ma "czułki" skierowane w drugą stronę to jeszcze na końcu zasobnika jest jakaś osłona dielektryczna. Wariant do zakłócania tylnej półsfery albo obydwu półsfer?
Teraz uczeni w piśmie wytężyć mózgi  :090: o co tu chodzi?