Autor Wątek: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki  (Przeczytany 223151 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #135 dnia: Października 02, 2010, 16:23:50 »
Jakby ktoś potrzebował zdjęcia kabiny MiG-21SMT bo np klepie akurat jego model lub po prostu jest milośnikiem tego cudnego turkusowego kolorku to proszę bardzo. Fotki przedstawiają kabiny dwóch egzemplarzy znajdujących się w muzeum lotniczym w Rydze. Samoloty pochodzą z różnych serii produkcyjnych i stad drobne róznice w detalach. Podejrzewam że kabina SM wygląda identycznie.

Wcześniejszy wariant, samolot z numerem bocznym 10


Póżniejszy wariant, samolot z numerem bocznym 76. Tutaj trzeba nadmienić że ten egzemplarz powstał jako SMT jednak w trakcie służby został przebudowany do standardu bisa poprzez zamianę zbiornika paliwa nr 7. Jeśli się nie mylę to nieoficjalnie te samoloty były nazywane SMB.


Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #136 dnia: Października 02, 2010, 19:03:12 »
Słuszna inicjatywa, dziękujemy.
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #137 dnia: Października 19, 2010, 11:31:50 »
Bardzo ciekawa to jest ta szparka wariantu US z podwieszonym PTB-800, widzę coś takiego pierwszy raz, ciekawe czy nasze dwustery też mogły je przenosić czy to tylko niemiecka modyfikacja?:



I druga arcyciekawa rzecz. Mianowicie te ustrojstwo podwieszone na wyrzutni i podłączone do jej złącz. To jakieś urządzenie kontrolne ewentualnie jakiś naziemny imitator pocisku?. Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie informacje są poszukiwane.


Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #138 dnia: Października 19, 2010, 13:30:44 »
Jak to u Rosjan, nie tester a imitator  II-13A :001: Słuzył do sprawdzania obwodów zasilania,odpalania i kontroli układu uzbrojenia.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #139 dnia: Października 19, 2010, 17:43:30 »
Jak to u Rosjan, nie tester a imitator  II-13A :001: Słuzył do sprawdzania obwodów zasilania,odpalania i kontroli układu uzbrojenia.

Ale nie wszystkich układów uzbrojenia - dokładniej do sprawdzenia instalacji pocisków R- 3 S

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #140 dnia: Października 19, 2010, 22:27:46 »
Bardzo ciekawa to jest ta szparka wariantu US z podwieszonym PTB-800, widzę coś takiego pierwszy raz, ciekawe czy nasze dwustery też mogły je przenosić czy to tylko niemiecka modyfikacja?:

Samolot o numerze bocznym 259 nie jest w wersji US lecz w wersji UM . Podwieszenie zbiornika 800 litrowego nie jest jakimś ewenementem. Belka pod kadłubowa niczym się nie różniła od takiej samej belki w wersji bojowej więc nie jest to ewenemwnt. Oczywiście u nas taki wariant jeżeli był stosowany to bardzo a to bardzo rzadko.

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #141 dnia: Października 19, 2010, 22:35:32 »
No jasne że do R-3S skoro jest podłaczony pod Apu-13  :003:

I pytanie z tej samej dziedziny  :004: czym sie róznił tester II-13T od tego II-13 A ?  Chyba nie obudową i skalą ? :020:

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #142 dnia: Października 19, 2010, 22:50:09 »
No jasne że do R-3S skoro jest podłaczony pod Apu-13  :003:

I pytanie z tej samej dziedziny  :004: czym sie róznił tester II-13T od tego II-13 A ?  Chyba nie obudową i skalą ? :020:

Przepraszam - czy to pytanie do mnie ???  :banan Jeżeli nie wiesz to także  :002:

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #143 dnia: Października 20, 2010, 11:43:22 »
Dzieki za odpowiedzi. Samolot ze zbiornikiem jest jednak w wersji US, bardzo wyrażny brak charakterystycznej dla UM anteny na grzbiecie zbiornika nadkadłubowego, w tym przypadku nie ma się co sugerować obecnością deflektorów przed dodatkowymi  wlotami powietrza ponieważ Niemcy montowali takie na właściwie wszystkich swoich 21 także można zobaczyć nawet PF z takowymi. Wydaje mi się też że podwieszenie takiego zbiornika to nie tylko kwestia samych węzłów podwieszenia ale też jakiś zmian w instalacji paliwowej, sygnalizacyjnej itd. Jeśli się mylę to proszę mnie poprawić, tym bardziej że zajrzałem na szybko do opisu technicznego dwustera i tam jest wspomniane tylko o PTB-490.

Na zdjęciu z owym imitatorem faktycznie jest UM, w kabinie wyrażnie widoczny ASP-PF-21.

A może koledzy mają wiedzę na temat innych tego typu urządzeń kontrolnych używanych na rodzinie 21, muszę przyznać że jest to bardzo ciekawy temat.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #144 dnia: Października 20, 2010, 22:42:55 »
Samolot ze zbiornikiem jest jednak w wersji US, bardzo wyrażny brak charakterystycznej dla UM
Cytuj

I tu jesteś w błędzie kolego FOXBAT. Samolot na zdjęciu to enerdowski 259 i jest UM. Posiadam pełen spis wszystkich maszyn będących w służbie NAL DDR. Zresztą także i nasze UM z pierwszych dostaw również nie posiadają anteny mieczowej na grzbiecie kadłuba np. 0856 czy 5710 - poszukaj zdjęć.

Co aparatury kontrolno pomiarowej stosowanej na 21 to mogę podać Ci takową dla sprawdzenia systemów uzbrojenia :
dla działka GSz 23 przyrząd AO-9
dla R-3 S  przyrządy II 13A oraz II 13 T ten drugi służył do sprawdzenia wartości poszczególnych napięć
dla RS 2 US / H-66 / S-24 przyrząd D-142
dla S-5 K/M czyli wyrzutni UB 16 przyrząd PKPI
były jeszcze przyrządy do sprawdzania:
instalacji przyśpieszaczy startowych SPRD 99
dajnika przeciążeń MP 28 ( PPPS 28 )

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #145 dnia: Października 21, 2010, 08:44:19 »
Dzieki za odpowiedzi. Samolot ze zbiornikiem jest jednak w wersji US, bardzo wyrażny brak charakterystycznej dla UM anteny na grzbiecie zbiornika nadkadłubowego, w tym przypadku nie ma się co sugerować obecnością deflektorów przed dodatkowymi  wlotami powietrza ponieważ Niemcy montowali takie na właściwie wszystkich swoich 21 także można zobaczyć nawet PF z takowymi. Wydaje mi się też że podwieszenie takiego zbiornika to nie tylko kwestia samych węzłów podwieszenia ale też jakiś zmian w instalacji paliwowej, sygnalizacyjnej itd. Jeśli się mylę to proszę mnie poprawić, tym bardziej że zajrzałem na szybko do opisu technicznego dwustera i tam jest wspomniane tylko o PTB-490.

Na zdjęciu z owym imitatorem faktycznie jest UM, w kabinie wyrażnie widoczny ASP-PF-21.

A może koledzy mają wiedzę na temat innych tego typu urządzeń kontrolnych używanych na rodzinie 21, muszę przyznać że jest to bardzo ciekawy temat.

Hello Gents,

I agree with WYCIOR on this, the Mig-21 "259" should be the UM version, bcs the angle of attack probe DUA-3 is present meaning the AP-155 autopilot was installed instead of old KAP-2(Mig-21US). Lack of the R-832 radio blade antenna could be irrelevant, probably flying with the old radio set R-802 using antenna in tail, although it is true that almost all UM had the R-832 blade antennas. There was also a manual "Učebno bojevoj samolet tipa 69 - Otličia v ekspluatacii samoleta typa 69 s priborom PFD-21 ot samoleta typa 68,.." , describing main differences airframe-engine wise between the US and the UM.

Regarding fuel tanks 800l, almost all manuals I have on Mig-21M/MF are mentioning them together with 490l ones. The picture below is from manual "Samolet 96A s dvigatelem 95, Techničeskoe opisanie, kniga II, Planer, silovaja ustanovka, samoletnyje systemy"

Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #146 dnia: Października 21, 2010, 10:35:21 »
MiG-21UM n/s 04.69.51.56 n/b 259, później 23+56.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #147 dnia: Października 21, 2010, 11:46:11 »
Skoro koledzy mają spisy to przyjmuje to jak opłatek w kościele :002:. Chociaż ostateczną weryfikacją mogą być zdjęcia kabin bo oba warianty mają nieco inny układ przyrządów.

Cytuj
I agree with WYCIOR on this, the Mig-21 "259" should be the UM version, bcs the angle of attack probe DUA-3 is present meaning the AP-155 autopilot was installed instead of old KAP-2(Mig-21US). Lack of the R-832 radio blade antenna could be irrelevant, probably flying with the old radio set R-802 using antenna in tail, although it is true that almost all UM had the R-832 blade antennas. There was also a manual "Učebno bojevoj samolet tipa 69 - Otličia v ekspluatacii samoleta typa 69 s priborom PFD-21 ot samoleta typa 68,.." , describing main differences airframe-engine wise between the US and the UM.

Regarding fuel tanks 800l, almost all manuals I have on Mig-21M/MF are mentioning them together with 490l ones. The picture below is from manual "Samolet 96A s dvigatelem 95, Techničeskoe opisanie, kniga II, Planer, silovaja ustanovka, samoletnyje systemy"

No cóż niekoniecznie. Bardzo  duża część radzieckich US też miała zabudowany DUA-3 mimo autopilota KAP-2, więc obecność DUA niekoniecznie świadczy o wersji samolotu, podobnie jak deflektory przed wlotami pomocniczymi.

Tak instukcje do M/MF mówią o obu typach zbiorników, natomiast te od samolotów dwumiejscowych mówią jedynie o zbiorniku 490 litrowym, stąd moje pytanie. Mi się wydaje że była to raczej jakaś niemiecka modyfikacja niż standard dla wszystkich samolotów

Cytuj
Co aparatury kontrolno pomiarowej stosowanej na 21 to mogę podać Ci takową dla sprawdzenia systemów uzbrojenia :
dla działka GSz 23 przyrząd AO-9
dla R-3 S  przyrządy II 13A oraz II 13 T ten drugi służył do sprawdzenia wartości poszczególnych napięć
dla RS 2 US / H-66 / S-24 przyrząd D-142
dla S-5 K/M czyli wyrzutni UB 16 przyrząd PKPI
były jeszcze przyrządy do sprawdzania:
instalacji przyśpieszaczy startowych SPRD 99
dajnika przeciążeń MP 28 ( PPPS 28 )

Czy kolega ma może jakieś ilustracje tych urządzeń?

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #148 dnia: Października 21, 2010, 12:00:58 »
Nawet całą instrukcję "eksploatacja uzbrojenia MiG 21 M".
« Ostatnia zmiana: Października 21, 2010, 21:58:56 wysłana przez Syringe »

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #149 dnia: Października 21, 2010, 12:16:51 »
W takim razie zachęcam kolegę do podzielenia się nią na forum w jak najobszerniejszych fragmentach. No bo święta niedługo i prezenty powinny być............ :033: