Autor Wątek: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki  (Przeczytany 223327 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #240 dnia: Listopada 17, 2010, 00:35:26 »
Dzięki CRC, świetna rzecz :karpik  :karpik. Skoro po polsku to rozumiem, że był zamiar użytkowania tych zasobników u nas, bo raczej mało prawdopodobne że tłumacz się po prostu zapędził. Przyłapaliśmy Gordona znowu na wpadce: podaje że w N był NAFA-47 a tu UA-47 he, he. Bloki kaset KDF-38 to te same, które są montowane w zasobnikach KKR-1/KKR-2 z Suczek. Obecność radiowysokościomierza związana jest moim skromnym zdaniem z koniecznością zsynchronizowania migawki aparatu z wybuchami nabojów błyskowych FP-100. Odstrzał FP-100 z KDF-38 był sygnałem do otwarcia migawki ze zwłoką czasową zależną od wysokości lotu. Podejrzewam, że aby uzyskać odpowiednią jakość zdjęć musiały błyski następować na jakieś określonej, w miarę stałej wysokości nad powierzchnią ziemii/wody.

Najbardziej ciekawi mnie ten zasobnik telewizyjny, raczej na pewno nie miał możliwości transmisji obrazu. To miał dopiero TAKR-1 montowany na niedużej ilości Jak-28R, ale to było duże ustrojstwo antena nadawcza zajmowała całą przestrzeń radaru Inicjatywa -3 montowanego standardowo w tym samolocie. Nie mniej zawsze szybsze było wyciągnięcie szpuli drutu ( bo na tym to było raczej nagrywane, tak jak w MS-61 ) i obejrzenie na telewizorku niż wywoływanie negatywów. Chociaż oczywiście pozostaje pytanie o jakość obrazu.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #241 dnia: Listopada 17, 2010, 13:10:21 »
Gordon pisze o zasobnikach D ,N i R jako o przyjętych na uzbrojenie.Ale pisze też o opracowaniu i próbach innych kontenerów;
-TARK z aparaturą rozpoznania telewizyjnego
-ze stacją rozpoznania Szpil z podświetleniem terenu promieniem lasera.
-ze stacją rozpoznania w podczerwieni Prostor.
-foto do zdjęć z ekstremalnie małych wysokości.
TARK i Szpil miały możliwość przekazania zebranych danych na stację naziemną.
Tak przy okazji wymiary czechosłowackich kontenerów.
http://www.rvresin.com/images/MiG-21_vol3_pic3.jpg

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #242 dnia: Listopada 17, 2010, 17:27:57 »
Skoro po polsku to rozumiem, że był zamiar użytkowania tych zasobników u nas, bo raczej mało prawdopodobne że tłumacz się po prostu zapędził.

Trudno cokolwiek na ten temat powiedzieć.Wszyscy mogący coś wnieść do dyskusji na temat lotnictwa rozpoznawczego tamtego okresu kręcą głową i mówią że po prostu nie więdzą.Byc może jak ,,zelazny wilk,, wszyscy o nim słyszeli ale nikt nie widział  :003: Sądze że są dwa wytłumaczenia ;
-Rosjanie nikomu go nie sprzedawali ,bo nie
-po zapoznaniu się z jego parametrami relacja koszt-efekt zdecydowała o ich nie kupowaniu

Lotnictwo rozpoznawcze w PRL to osobny temat, niestety zawsze było marginalizowane . 

Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #243 dnia: Listopada 17, 2010, 19:00:56 »
Najbardziej ciekawi mnie ten zasobnik telewizyjny, raczej na pewno nie miał możliwości transmisji obrazu. To miał dopiero TAKR-1 montowany na niedużej ilości Jak-28R, ale to było duże ustrojstwo antena nadawcza zajmowała całą przestrzeń radaru Inicjatywa -3 montowanego standardowo w tym samolocie
Różne opracowania, a szczególnie te, które mówią o działalności lotnictwa rozpoznawczego nad Afganistanem mówią o tym, że MiG-21R przenosiły zasobniki z aparaturą TARK-1 i TARK-2. Są również informacje, że testowano zasobniki z transmisją obrazu w czasie rzeczywistym. A skoro na Jak-28R była takowa możliwość, to myślę, że i na MiG-21R to po prostu było. Mnie bardziej interesuje zasobnik z aparaturą rozpoznania w podczerwieni Prostor – jak wyglądał i gdzie był używany.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #244 dnia: Listopada 17, 2010, 20:08:04 »
Gordon pisze o ......
...but at the same time He is still writting a lot of nonsense in his Mig-21 articles and publications , therefore I would take him with a grain of salt.... :001:


Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #245 dnia: Listopada 17, 2010, 21:09:24 »
Gordon creates popular publications which are not without mistakes.It is a pleasure for me to say that our forum indicates another nonsenses.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #246 dnia: Listopada 18, 2010, 11:33:01 »
Gordon pisze o zasobnikach D ,N i R jako o przyjętych na uzbrojenie.Ale pisze też o opracowaniu i próbach innych kontenerów;
-TARK z aparaturą rozpoznania telewizyjnego
-ze stacją rozpoznania Szpil z podświetleniem terenu promieniem lasera.
-ze stacją rozpoznania w podczerwieni Prostor.
-foto do zdjęć z ekstremalnie małych wysokości.
TARK i Szpil miały możliwość przekazania zebranych danych na stację naziemną.
Tak przy okazji wymiary czechosłowackich kontenerów.

Dokładnie to Gordon pisze o zasobnikach D, R, N i T gdzie ten ostatni ma być właśnie z TAKR-1. Tylko że na zdjęciach wyrażnie widać że czwarty zasobnik jest oznaczony literą B, a wiadome jest że system telewizyjny Barij-M był na eRach testowany i jeżeli jakikolwiek został zastosowany seryjnie to raczej właśnie on.
Systemy Szpil i Prostor były testowane na potrzeby rozpoznawczej wersji Su-24, która ostatecznie nie powstała bo zbudowano ją w oparciu o Su-24M. Prostor też nie przetrwał bo zastąpiła go lepsza i wbudowana w płatowiec Zima.

Różne opracowania, a szczególnie te, które mówią o działalności lotnictwa rozpoznawczego nad Afganistanem mówią o tym, że MiG-21R przenosiły zasobniki z aparaturą TARK-1 i TARK-2. Są również informacje, że testowano zasobniki z transmisją obrazu w czasie rzeczywistym. A skoro na Jak-28R była takowa możliwość, to myślę, że i na MiG-21R to po prostu było. Mnie bardziej interesuje zasobnik z aparaturą rozpoznania w podczerwieni Prostor – jak wyglądał i gdzie był używany.

Też takie rzeczy o eRach w Afganistanie czytałem, problem polega na tym jedno z tych opracowań twierdzi też że SM i Bisy przenosiły RS-2US a więc jest kwestia wiarygodności. Ponadto jest jeszcze jeden argument. Komora bombowa Jaka-28 ma wymiary 3800 x 1130 mm i nie była w stanie pomieścić całego TAKR-1. Układ przekazu danych musiał zostać zamontowany w miejscu Inicjatywy. Dla porównania szerokość kadłuba MiG-21 na prawie całej jego długości ( dokładnie o wręgi 4 do 34 ) wynosi 1150 mm. Nawet jeżeli zbudowanoby zasobnik z TAKR-1 dla eRa to raczej nie zmieściłby się pod jego kadłubem. Sam TAKR-1 na pewno był użytkowany w Afganistanie, ponieważ latało tam sporo rozpoznawczych Jaków.

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #247 dnia: Listopada 18, 2010, 12:15:28 »


Też takie rzeczy o eRach w Afganistanie czytałem, problem polega na tym jedno z tych opracowań twierdzi też że SM i Bisy przenosiły RS-2US a więc jest kwestia wiarygodności. Ponadto jest jeszcze jeden argument. Komora bombowa Jaka-28 ma wymiary 3800 x 1130 mm i nie była w stanie pomieścić całego TAKR-1. Układ przekazu danych musiał zostać zamontowany w miejscu Inicjatywy. Dla porównania szerokość kadłuba MiG-21 na prawie całej jego długości ( dokładnie o wręgi 4 do 34 ) wynosi 1150 mm. Nawet jeżeli zbudowanoby zasobnik z TAKR-1 dla eRa to raczej nie zmieściłby się pod jego kadłubem. Sam TAKR-1 na pewno był użytkowany w Afganistanie, ponieważ latało tam sporo rozpoznawczych Jaków.

Zbyt śmiała teza . :001: To że samoloty Jak-27 latały nad Afganistanem ,nie uprawnia do twierdzenia że TAKR-1 był tam uzytkowany.To sa dwie zupełnie odrebne sprawy. Na dobrą sprawe to nie wiemy czy te systemy wyszły poza stadium doswiadczalne. A jezeli to czy działały na samolotach .

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #248 dnia: Listopada 18, 2010, 13:19:00 »
Zbyt śmiała teza . :001: To że samoloty Jak-27 latały nad Afganistanem ,nie uprawnia do twierdzenia że TAKR-1 był tam uzytkowany.To sa dwie zupełnie odrebne sprawy. Na dobrą sprawe to nie wiemy czy te systemy wyszły poza stadium doswiadczalne. A jezeli to czy działały na samolotach .

Poza fazę doświadczalną to on wyszedł, bo przebudowano pod niego około 20 Jaków-28R. Chociaż niewielka liczba może świadczyć o tym, że nie był on zbyt udany. Co do Afganistanu faktycznie należałoby użyć słów " być może " :001:.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #249 dnia: Listopada 18, 2010, 21:49:54 »
Finally a bit closer to understanding the R13-300 vs R13F-300 engine differences, especially the evolution and principles of work of the "second stage afterburner or the ЧР" mode, bcs we can read very detailed R25-300 engine manual posted here.....
http://www.lovrichfamily.com/abgpdf/VTUP%20-%20Opis%20motora%20MM-17%20za%20avion%20L-17.pdf

.......so far the engine manual is revealing the additional afterburner fuel pump "насос регулятор" NR-44 helping the primary afterburner fuel pump NR-22F2M2 almost to double the fuel flow when the "Чрезвычайний форсаж" or the co-called "second stage afterburner" was switched on. It provided a temporary increase(3 min) in thrust from 6850p(67,1kN) to 7100kp(69,6kN) during take-offs, but monstrous 9900kp(97kN) when flying up to 4000m altitude and speeds close to Mach 0,9. The "Чрезвычайний форсаж" on the R25-300 was supposed to be automatically disengaged when entering supersonic speeds.
The point here is that the predecessor R13-300 engine installed with the export Migs-21MF, despite of missing "ЧР" switch in the cockpit had a similar "second stage afterburner" mode, but only automatically triggered when the engine throttle was set to the far-end position (engaged first afterburning mode ) and the aircraft was flying at high altitude speed equaling Mach1.5. Then the engine control automatic increased LP compressor RPM to 103%, set engine nozzle diameter to max and the primary afterburning fuel pump NR-22F2 feeding fuel to the aferburning rings increased fuel flow via the DCN-44 aircraft fuel system pump, but which, compared to the NR-44 (R25-300) had very low efficiency, therefore thrust increase could be achieved only at supersonic Mach speeds (high engine compression ratios). The Mig-21MF(SM) with the R13-300 engines were the first Migs to use the "second stage afterburner", while the control light "Vtoraja Forsazh" lit on the T10U2 panel in the cockpit

The Mig-21SMT/MT/ST aircrafts had been equipped with the modified R13F-300(izd.95F) engine with the same kind of "ЧР" switch in front of the engine throttle lever as the R25-300 engine, which surely activated similar additional afterburner fuel pump during take-offs to help heavier SMT to get airborne and during maneuvering at high subsonic speeds providing afterburning thrust 8500kp(83kN) compared to 6600kp(64,7kN) on the R13-300 engine.
« Ostatnia zmiana: Listopada 18, 2010, 21:56:47 wysłana przez mrdetonator »

Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #250 dnia: Grudnia 03, 2010, 15:43:59 »
Kabina MiG-21S (zgaduję bo Jefim Gordon twierdzi, że to kabina MiG-25P  :icon_eek: ) z czymś co prawdopodobnie jest wizjerem podczerwieni. Mamy więc do kolekcji z SIW-52, IWP-2 Samocwiet urządzenie które sobie nazwę SNC-1W  :002:


Wszelkie sprostowania, newsy und rewelacje mile widziane  :020:

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #251 dnia: Grudnia 03, 2010, 20:54:55 »
Kabina z MiG 21 S w/g strony rosyjskiej :

http://www.airwar.ru/image/idop/fighter/mig21s/mig21s-6.jpg

chyba jednak jest inna

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #252 dnia: Grudnia 03, 2010, 21:42:54 »
Kabina z MiG 21 S w/g strony rosyjskiej :

http://www.airwar.ru/image/idop/fighter/mig21s/mig21s-6.jpg

chyba jednak jest inna

Oj to raczej jakis badawczy /prototypowy . Spójrz ,na parapet z lewej strony . W takiej formie nigdzie nie było.

Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #253 dnia: Grudnia 04, 2010, 20:34:27 »
Moim zdaniem Wyciorowe zdjęcie przedstawia kabinę doświadczalnego MiG-21 o nieustalonej wersji. Intuicja mnie nie myliła i prawdopodobnie zdjęcia które wrzuciłem wcześniej przedstawiają egzemplarz MiG-21S o №950СЧ20. Na rosyjskim forum twierdzi się, że to IWP-2 Samocwiet. Myślę jednak, że to nowsze urządzenie SNC-1W (lub B), co może oznaczać Система Ночного Целеуказаниа. Inną ciekawostką jest zdjęcie kabiny samolotu Je-7M (jak chcą ludzie z rosyjskiego forum - bo moim zdaniem może to być Je-7/1) z IWP-2 Samocwiet :002:.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #254 dnia: Stycznia 03, 2011, 19:44:29 »
Na po świętach trochę kartonowych ołóweczków tym razem z Indii:








Tutaj nawet z drobnym "polskim" akcentem - szachownicą.


I tu też szachownica.

Co ciekawa rzecz na indyjskich 21 niezależnie od wersji nie występują światła do lotu w szyku na szczycie statecznika pionowego.
Poniżej coś czego chyba w tym wątku jeszcze nie było czyli wczesny wariant 21 ( FL ) z czterema belkami na uzbrojenie.