Autor Wątek: Numery taktyczne samolotów rosyjskich WWS  (Przeczytany 8353 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Numery taktyczne samolotów rosyjskich WWS
« dnia: Grudnia 16, 2009, 19:47:57 »
Egzemplarz MiGa-29 9.13 o nr taktycznym "29" z 31. Gwardijskiego 'Nikopolskiego' Pułku Lotnictwa Myśliwskiego wczoraj... i dziś  :001:

Start z Grossenhain w byłym NRD, 16 sierpnia 1992 roku:



Ten sam egzemplarz w lipcu 2009 roku, fotkę zrobiono w Zernogradzie k. Rostowa nad Donem, gdzie pułk został przebazowany po odlocie z Niemiec.



Od końca II WŚ pułk stale bazował w NRD w Falkenberg (Alt Lonnewitz), skąd został wycofany w 1993 r. Samoloty myśliwskie MiG-29 znajdowały się na wyposażeniu jednostki od 1989 r. wypierając z linii MiGi-23M.

Odp: Numery taktyczne samolotów rosyjskich WWS
« Odpowiedź #1 dnia: Grudnia 16, 2009, 21:04:49 »
Kto wie, jak Rosjanie numerują swoje samoloty i oznaczają, po kolei ?
Bo przecież to chyba nie ten sam egzemplarz co pokazał John (sierpień 2009).
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

John Cool

  • Gość
Odp: Numery taktyczne samolotów rosyjskich WWS
« Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 16, 2009, 21:22:07 »
W tamtych czasach istniał mniej więcej uregulowany system numeracji taktycznej. Obowiązywał on na szczeblu pułku, samolotom nadawano według niego dwycyfrowe numery taktyczne. Generalnie w pułkach myśliwskich były wówczas 3 eskadry, każda z nich miała zarezerwowaną numerację.

Tą drogą maszyny I eskadry miały numerki z zakresu 0x-1x, II eskadra odpowiednio 2x-3x, III eskadra mogła mieć 4x-5x. Maszyny szkolne (dajmy 6-8 sztuk UB na pułk) dostawały najczęściej dalsze numery z oddzielnej puli, z zakresu nieraz aż 7x czy nawet 9x. Nie była to oczywiście reguła i pewnie dawało się znaleźć jednostki gdzie eskadrom mogą być przypisane inne numery, ale zwykle również obiera się jakąś konwencję i jest to jakiś wybrany zakres.

Pułk przyjmował też określony wzór malowania numeru taktycznego i kolorystykę. Podejrzewam (dalej to już trochę gdybologia) że kolorystykę tę określały również jakieś normy i istniała dopuszczona "paleta", normy wymiarowe numeru i tak dalej. Prawdopodobnie różne kolory nadawano pułkom na szczeblu korpusu albo może i armii lotniczej, same numery duże i czytelne więc w zakresie armii na pewno łatwo i szybko można było zorientować się skąd jest maszyna i z jakiego pułku. Do dalszych wniosków teraz dojść łatwo: w innych armiach lotniczych kolorystyka zapewne w dużej mierze się powtarzała, zatem według tego systemu może się zarówno powtórzyć kolorystyka numerku w innych pułkach, mogło się też dalej okazać że w całych WWS lata kilka MiGów-29 o nr taktycznym Czerwony 29 i teraz też widać że nie ma w tym nic nadzwyczajnego :)

Zaś MiG w moim powyższym poście zawsze do 31. GvIAP należał, więc jakoś nie widzę potrzeby organizowania pozoracyjnej numerkowej hucpy :) Nawet jak stracono jakiś samolot (ew. zardzewiał, rozpadł się, rozmokła się ruska dykta [niepotrzebne skreślić]), to po prostu skreśla się go ze stanu a numery pozostałych samolotów w eskadrze/pułku zwykle pozostają niezmienne, poza pewnie jakimiś wyjątkowymi przypadkami :)
« Ostatnia zmiana: Grudnia 16, 2009, 21:31:35 wysłana przez John Cool »

Odp: Numery taktyczne samolotów rosyjskich WWS
« Odpowiedź #3 dnia: Grudnia 16, 2009, 23:22:35 »
Zaś MiG w moim powyższym poście zawsze do 31. GvIAP należał, więc jakoś nie widzę potrzeby organizowania pozoracyjnej numerkowej hucpy :)
Bardziej myślałem o tym że go przemalowali.

Nie przywiązywałem do tego wiekszej wagi ale po Twoich wyjaśnieniach to przypomina mi się że zwykle na zdjęciach nr taktyczne są CZERWONE, SZARE, BIAŁE. Wychodzi na to, że nie da sie na oko rozróżnić i jednoznacznie przypisać samolotu do pułku-korpusu-armii ?
« Ostatnia zmiana: Grudnia 16, 2009, 23:31:37 wysłana przez darekQ »
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

John Cool

  • Gość
Odp: Numery taktyczne samolotów rosyjskich WWS
« Odpowiedź #4 dnia: Grudnia 16, 2009, 23:59:27 »
Z kolorków trafiały się też ŻÓŁTE, NIEBIESKIE, a nawet CZARNE  :001:

Wychodzi na to, że nie da sie na oko rozróżnić i jednoznacznie przypisać samolotu do pułku-korpusu-armii ?

Kierowanie się wyłącznie numerem taktycznym przy przetrząsaniu całego WWS w poszukiwaniu konkretnego samolotu może być mylące, bo w tamtych czasach przy grubo ponad dwudziestu pułkach użytkujących MiGi-29 na pewno mogło się zdarzyć że kolorystyka numeru się powtórzy. Dziś to prawdopodobieństwo jest mniejsze, bo pułków liniowych 29tych jest obecnie raptem 5 + jednostka w Erebuni + 2 jednostki szkolne + Lipieck (i może jeszcze coś) Warto też zwrócić uwagę na wzorzec malowania numerów taktycznych - niektóre mogą mieć jednolity kolor, inne mogą mieć jeszcze dodatkowo cieniutką obwolutę o innym kontrastowym kolorze, jeszcze inne mogą mieć numer wymalowany linią przerywaną etc.

Przy rozpoznaniu maszyny pozostają też inne cechy szczególne jak malowanie, charakterystyczne logo, znaczek pułków gwardyjskich itp. Tym niemniej system tak pomyślano że na szczeblu korpusu/armii nie powinno być z tym większych problemów, a to że w innym korpusie na Dalekim Wschodzie jest pułk który ma identyczną kolorystykę to już chyba mniejszy problem  :001:

Ponadto 31 GwIAP z tego co wiem zachował kolorystykę numerów taktycznych (czerwone z białą obwolutą), co interesujące bardzo podobnego wzoru używają w Lipiecku, z którego ten drugi MiGacz z zespołu akrobacyjnego pochodzi (a i to nie jest regułą). Osobiście uważam za bardzo wątpliwe aby to był ten sam egzemplarz  :001:

Oczywiście sporo z tego co napisałem nt. numerów taktycznych to moje domysły, niekoniecznie pokrywające się z rzeczywistością  :001:

Odp: Numery taktyczne samolotów rosyjskich WWS
« Odpowiedź #5 dnia: Grudnia 17, 2009, 11:29:05 »
Jest w tym sens i metoda. 6 kolorków (6 pułków) dla danego typu samolotu dla jednej Armii w zupełności starczy. Raczej na danym obszarze nie zawieruszył się samolot z innego rejonu.
Ale ZÓŁTEGO MiG-29 nie widziałem.
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

John Cool

  • Gość
Odp: Numery taktyczne samolotów rosyjskich WWS
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 17, 2009, 23:43:58 »
Z artykułów opracowanych ongiś przez Jona Lake, swoją drogą prawdopodobnie jednego z pierwszych zachodnich dziennikarzy który odwiedził bazy radzieckie, wyczytałem kiedyś że na szczeblu pułku każda eskadra miała inny kolor.

Numery I eskadry miały być białe lub czarne, była to zarazem elitarna eskadra jednostki zaś personel latający rekrutował się wśród pilotów-snajperów bądź I klasy, druga eskadra nosiła kolor żółty lub czerwony i była to eskadra drugiego rzutu, natomiast trzecia, mająca najczęściej numerki niebieskie, miała jakoby być eskadrą szkolną, w której przeważali piloci z najmniejszym stażem.

Ponieważ naoglądałem się trochę zdjęć maszyn co najmniej kilkunastu różnych pułków to osobiście wydaje mi się że jednak Jon Lake nie ma racji. Mógł dojść do takich wniosków albo będąc świadkiem jakiś większych manewrów w których brały udział maszyny kilku pułków, albo też mogło się zdarzyć że dany pułk otrzymał w ramach uzupełnienia/rotacji sprzętu kilka egzemplarzy pochodzących z innego pułku i te miały jeszcze oznakowanie wg. starego systemu.

Ale ZÓŁTEGO MiG-29 nie widziałem.

Ten wczesny 9.12 z 968 IAP z Altenburga nosił takowe  :002:


Odp: Numery taktyczne samolotów rosyjskich WWS
« Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 18, 2009, 08:11:07 »
Zgadzam się z Tobą, osobna kolorystyka w ramach tego samego pułku to juz chyba przesada dla tak duzych sił jakimi było i jest lotnictwo Rosji. Nie wprowadzali by takiego zamieszania, bo jaki jest sens wyróżniać kolorystycznie poszczególne eskadry, jak pisałeś wcześniej juz budowa numeru taktycznego obrazuje taki podział.
ŻÓŁTY 57 ? Pewnie w 'realu' był żółty ale klisza made in DDR (charakterystyczna tonacja wszystkich obiektów zielono-niebieska) zmieniła trochę obraz :)
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: Numery taktyczne samolotów rosyjskich WWS
« Odpowiedź #8 dnia: Marca 26, 2010, 00:48:45 »
... Maszyny szkolne (dajmy 6-8 sztuk UB na pułk) dostawały najczęściej dalsze numery z oddzielnej puli, z zakresu nieraz aż 7x czy nawet 9x. Nie była to oczywiście reguła i pewnie dawało się znaleźć jednostki gdzie eskadrom mogą być przypisane inne numery, ale zwykle również obiera się jakąś konwencję i jest to jakiś wybrany zakres.
Obrazek potwierdza troszkę teorie numeracji maszyn szkolnych.

Obrazek prawdopodobnie z czasów istnienia ZSRR. Piękny szpaler
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

John Cool

  • Gość
Odp: Numery taktyczne samolotów rosyjskich WWS
« Odpowiedź #9 dnia: Marca 26, 2010, 01:54:48 »
W numeracji samolotów WWS na szczeblu pułku obecnie można zauważyć jeszcze jeden schemat: maszyny obu eskadr otrzymują numery burtowe z puli 6x, 7x, 8x oraz 9x a samoloty szkolne mogą mieć 4x lub 5x. Taką jednostką jest na przykład 279 OKIAP z samolotami Su-33, mającymi numery boczne:

60 61 62 64 65 66 67 68
70 72 76 77
80 81 82 84 85 86 87 88

Jeszcze lepszym przykładem jest 23 IAP z Dzemgi, użytkujący Su-27SM. Tam samoloty pułku mają numery burtowe koloru czerwonego z puli 7x, 8x oraz 9x, natomiast maszyny szkolne Su-27UB mają numery z puli 5x oraz 4x. Warto zauważyć że w tej samej Armii Lotniczej jest jeszcze drugi pułk 22 GwIAP również użytkujący Su-27SM, ale samoloty obu eskadr mają już na przykład numery boczne z puli 0x, 1x, 2x oraz 3x, natomiast Su-27UB również mają numery boczne z pul 5x oraz 4x, ale jak można się domyślić, innego koloru.

John Cool

  • Gość
Odp: Numery taktyczne samolotów rosyjskich WWS
« Odpowiedź #10 dnia: Kwietnia 18, 2010, 19:09:24 »
Niedawno dawano w 'Siłach Powietrznych Rosji...' MiGa-29UB o nietypowym trójcyfrowym numerze taktycznym 106, prawdopodobnie z Lipiecka. Mniemałem wówczas że to samolot należący do producenta a nie WWS... dopóki nie trafiłem na kolejnego rodzynka - MiGa-29UB o trójcyfrowym numerze taktycznym 102 ale podległym jak najbardziej jednostce operacyjnej rosyjskich WW - 426 Awiacjonnej Gruppy z bazy Erebuni w Armenii. Teraz to już nie wiem o co chodzi  :karpik


Odp: Numery taktyczne samolotów rosyjskich WWS
« Odpowiedź #11 dnia: Kwietnia 18, 2010, 23:36:03 »
No to jeszcze aby koledze mętlik intelektualny powiększyć mam to:


i podpis Marzec 2010 nowy Strizhi (podobno też z Lipiecka)
a tu historia obrazkowa tego numeru.
Był jeszcze numer 100 tez z Lipiecka-ale słabe zdjęcie.
Coś jest na rzeczy, bo jak pobieżnie sprawdziłem 29-te to tylko UB mają 3 cyfry.
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Offline Jeremak

  • *
  • It's full of stars...
    • Moje profile
Odp: Numery taktyczne samolotów rosyjskich WWS
« Odpowiedź #12 dnia: Kwietnia 19, 2010, 19:17:43 »
Mam pytanie na temat czcionki jaką są wykonywane te numery taktyczne. Mi osobiście nie udało się dotrzeć w internecie do przynajmniej wystarczająco podobnej, albo takiej samej, o dość charakterystycznym kształcie cyfr. Więc chętnie dowiedziałbym się czy ktokolwiek ma do takiej dostęp, czy może jest ona na tyle "oryginalna", że nie została jeszcze zamieniona na formę cyfrową.
Czemu w Eurodisneylandzie nie można odpalać fajerwerków? Po pierwszej próbie poddał się garnizon Paryża.
http://jeremak-j.deviantart.com/

John Cool

  • Gość
Odp: Numery taktyczne samolotów rosyjskich WWS
« Odpowiedź #13 dnia: Kwietnia 20, 2010, 00:31:58 »
Coś jest na rzeczy, bo jak pobieżnie sprawdziłem 29-te to tylko UB mają 3 cyfry.

Przy czym jednak większość MiGów-29UB nosi standardową numerację, jak ten #84 ze 120 GwIAP, tym niemniej maszyna z Erebuni to faktycznie jakiś rodzynek  :001:



I jeszcze jedna fota MiG-29UB z Erebuni. Swoją drogą ma całkiem fajne malowanie  :001:



Mam pytanie na temat czcionki jaką są wykonywane te numery taktyczne. Mi osobiście nie udało się dotrzeć w internecie do przynajmniej wystarczająco podobnej, albo takiej samej, o dość charakterystycznym kształcie cyfr. [...]

Mi się osobiście wydaje że to raczej ichnie wzory, poza tym w różnych pułkach mogą się one nieco różnić. Na przykład są też takie malowane przerywaną kreską o jednolitym kolorze.

Odp: Numery taktyczne samolotów rosyjskich WWS
« Odpowiedź #14 dnia: Kwietnia 20, 2010, 07:56:28 »
Przy czym jednak większość MiGów-29UB nosi standardową numerację
No tak wiemy wiemy, ale co ma znaczyć ta trzycyfrowa numeracja ? Na razie możemy zidentyfikować #100,104 i 106 - Lipieck i 102- Erebuni ( chyba że przekazany z Lipiecka :) ).
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz