Autor Wątek: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)  (Przeczytany 172270 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #150 dnia: Marca 03, 2010, 00:36:47 »
A czy już wiadomo, co napędzało PAK-FA? Podobno leciał na nowych silnikach, ale czy te nowe silniki to 117S?

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #151 dnia: Marca 03, 2010, 12:16:33 »
A czy już wiadomo, co napędzało PAK-FA? Podobno leciał na nowych silnikach, ale czy te nowe silniki to 117S?
Prototyp był napędzany silnikiem AL-41F1 o ciągu po 15 000 kG każdy, który jest unowocześnioną wersją silnika Al-41F1S / izdielie 117S / o ciągu 14 000 kG i jak wiemy stanowi napęd myśliwca Su-35. Ten drugi to również rozwinięcie dobrze znanego silnika AL-31FP stosowanego do napędu Su-30MKI, ma on ciąg 12 500kG. W pierwszym etapie prototypy i pierwsze maszyny seryjne mają być wyposażone w silniki AL-41F1 a następnie / w drugim etapie / pojawi się dopiero silnik docelowy o ciągu az 17 500 kG !, Będzie to zupełnie nowa jednostka napędowa. Konkurs na nowy silnik ma być powtórnie ogłoszony do końca I kwartału br. Zadziwiające że po raz pierwszy ogłoszono go w roku 2006 a w kolejnym roku unieważniono!.Projekt ma być realizowany przez grupę rosyjskich firm silnikowych pod "kierownictwem" NPO Saturn. Produkcja silnika miała by być uruchomiona przez UMPO w Ufie.Nie są tutaj znane żadne terminy dotyczące ukończenia projektu jak i rozpoczęcia produkcji seryjnej nowej jednostki. Poważne aspiracje co do opracowania i produkcji silnika " drugiego etapu"  dla T-50 zgłasza MMPP Salut, który dalej rozwija silnik AL-31F-M1 stosowany w Su-27SM. Ta głęboka modernizacja ma dać wzrost ciągu do 15 500kG.- ma on oznaczenie AL-31F-M3. Powyższe dane pochodzą z artykułu P Butowskiego z ostatniego numeru "Lotnictwa" i sądzę, że są bardzo wiarygodne. Myślę, że teraz wątek silnikowy zdecydowanie zdominuje wymianę wiadomości na forum.
« Ostatnia zmiana: Marca 03, 2010, 12:24:58 wysłana przez Don Wieslawo »
Wiesław D

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #152 dnia: Marca 03, 2010, 12:52:43 »
Teraz to już nic nie wiem - jak to jest z AL-41F1S, bo pojawiają się sprzeczne dane: raz podają 14 ton ciągu, raz 14,5. Wiadomo która wersja jest prawdziwa?

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #153 dnia: Marca 03, 2010, 13:12:22 »
Teraz to już nic nie wiem - jak to jest z AL-41F1S, bo pojawiają się sprzeczne dane: raz podają 14 ton ciągu, raz 14,5. Wiadomo która wersja jest prawdziwa?
Małe sprostowanie silnik AL-41F1S ma rzeczywiście ciąg 14 500 kG - z mojej strony błąd drukarski.
Wiesław D

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #154 dnia: Marca 03, 2010, 15:06:41 »
Małe sprostowanie silnik AL-41F1S ma rzeczywiście ciąg 14 500 kG - z mojej strony błąd drukarski.
Podsumowując sytuacje jest taka: jest silnik 142 kN dla Su-35, 147 kN dla T-50 i w opracowaniu silnik ~170 kN dla T-50 za 10-12 lat.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #155 dnia: Marca 03, 2010, 15:12:46 »
No i jeszcze John coś wspominał o silniki produkt 127 Saturna o ciągu 127 kN.
No i ciekawe co testują na tym Su ( latające labolatorium co John wrzucał ) są dwa rózne silniki jeden widocznie większy

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #156 dnia: Marca 03, 2010, 21:30:47 »
Podsumowując sytuacje jest taka: jest silnik 142 kN dla Su-35, 147 kN dla T-50 i w opracowaniu silnik ~170 kN dla T-50 za 10-12 lat.
Istotnie silniki dla T-50 są największym problemem, niezrozumiała jest  kilkuletnia opieszałość decyzyjna Rosjan. A może na przeszkodzie stoją trudności natury technologicznej. Nowa konstrukcja silnika może wejść do produkcji szybciej- powiedzmy za 8-10 lat, to i tak wydłuża cały cykl programu o kilka lat. Być może nowy silnik nigdy nie powstanie co mimo wszystko jest mało prawdopodobne. Niedostateczny ciąg obecnych silników to automatyczne pogorszenie osiągów, na co Rosjanie nie mogą sobie pozwolić jeśli samolot ma się stać ich szlagierem exportowym na najbliższe dwie dekady.  Pamiętajmy też o alternatywnym silniku firmy Salut AL-31F-M3 o ciągu 15 500 k,.       
« Ostatnia zmiana: Marca 03, 2010, 21:35:48 wysłana przez Don Wieslawo »
Wiesław D

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #157 dnia: Marca 03, 2010, 21:44:35 »
Ja myślę, że Rosjanie zdają sobie sprawę z tego ile tak na prawdę potrwają testy płatowca i awioniki i na razie uznali, że większą część testów będą mogli przeprowadzić na tymczasowych silnikach. A do tego możliwe, że okazało się, że stworzenie silnika o takich osiągach nie jest takie łatwe. :004:

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #158 dnia: Marca 03, 2010, 22:15:10 »
Ja myślę, że Rosjanie zdają sobie sprawę z tego ile tak na prawdę potrwają testy płatowca i awioniki i na razie uznali, że większą część testów będą mogli przeprowadzić na tymczasowych silnikach. A do tego możliwe, że okazało się, że stworzenie silnika o takich osiągach nie jest takie łatwe. :004:
Zgadza się chociaż nie do końca, płatowiec, awionika, uzbrojenie- to w sumie około 5 lat badań a potem jeszcze będzie trzeba trochę poczekać na nowy silnik. Dlatego w rozwoju programu T-50 zostały niejako z góry założone dwa etapy o których pisałem wcześniej. Wobec czego pierwsze serie produkcyjne będą wyposażane w obecnie dostępne silniki. Wraz z remotoryzacją samolot otrzyma inne docelowe wyposażenie i dopiero wówczas będzie to "pełnowymiarowy" T-50. 
Wiesław D

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #159 dnia: Marca 03, 2010, 22:29:38 »
Zgadza się chociaż nie do końca, płatowiec, awionika, uzbrojenie- to w sumie około 5 lat badań a potem jeszcze będzie trzeba trochę poczekać na nowy silnik. Dlatego w rozwoju programu T-50 zostały niejako z góry założone dwa etapy o których pisałem wcześniej.
Dlatego właśnie myślę, że Rosjanie wbrew deklaracjom wiedzą, że testy potrwają dłużej.
Druga opcja to tak jak mówisz - pierwsze wersje będą produktem niepełnowartościowym.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #160 dnia: Marca 03, 2010, 23:08:28 »
Cytuj
A do tego możliwe, że okazało się, że stworzenie silnika o takich osiągach nie jest takie łatwe.

Oj nie jest łatwe. Szczegolnie, że podobno chcą uzyskać lepsze parametry niż silniki P&W z F 119 z F 22

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #161 dnia: Marca 03, 2010, 23:52:03 »
Cytat: exec link=topic=12742.msg221929#msg221929 dat=1267651778
Dlatego właśnie myślę, że Rosjanie wbrew deklaracjom wiedzą, że testy potrwają dłużej.
Druga opcja to tak jak mówisz - pierwsze wersje będą produktem niepełnowartościowym.
Tak to już jest, to nic nadzwyczajnego. Etapowość opracowań, badań i wdrożeń jest czymś oczywistym, szczególnie w odniesieniu do samolotów bojowych .Można tu podać dziesiątki przykładów ewolucyjnego rozwoju konstrukcji a szczególnie na etapie prototyp-egzemplarz przedseryjny-produkt seryjny. Ponadto T-50 to jak dotąd jedyny nowo opracowany samolot bojowy w Rosji po upadku Związku Radzieckiego, więc dodatkowy element to prestiż, chęć dorównania USA i co najważniejsze sprostanie oczekiwaniom przyszłych potencjalnych klientów,
bowiem eksport ma tutaj zdecydowany priorytet. Można już teraz wskazać kilka krajów, które mogą być zainteresowane kupnem T-50.



« Ostatnia zmiana: Marca 03, 2010, 23:59:01 wysłana przez Don Wieslawo »
Wiesław D

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #162 dnia: Marca 03, 2010, 23:58:18 »
Np: Chiny, Indie i...chyba nie Iran?

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #163 dnia: Marca 04, 2010, 00:03:09 »
Np: Chiny, Indie i...chyba nie Iran?
Myślę, że akurat Chiny opracują raczej jakiś swój myśliwiec.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #164 dnia: Marca 04, 2010, 08:49:33 »
Chiny nie opracowały jeszcze nigdy swojego myśliwca. Albo kserują gadżety Rosjan albo kupują technologię od Izraela :)