Jak obiecałem tak zrobiłem

Opisywanie całego link 16 darowałem sobie ponieważ w sieci jest o tym od groma i było by to bez sensu. W zamian za to opisałem go bardziej z perspektywy załogi samolotu.

A więc Fighter data link, w skrócie FDL jest urządzeniem montowanym na F-15C oraz E.
W Strike Eagle standardowym wyposażeniem jest od Software Suite 4. Pierwsze FDL dostarczono w październiku 2001. Zastąpiły one skrzynkę z odbiornikiem TACAN, ale oczywiście samolot nie stracił możliwości nawigacji według TACAN ponieważ FDL ma zdolność do odbierania jego sygnałów.
Załoga F-15E ma możliwość odbierania informacji z takich źródeł jak E-8 JSTARS, RC-135 i E-3 AWACS za pomocą łącza Link 16,należy dodać także że odbywa się to w czasie rzeczywistym.
Z perspektywy pilota wygląda to w ten sposób że może on wyświetlić na jednym z MFD stronę z sytuacją taktyczną (SITuation page) i obserwować cele, nawet jeśli są one poza zasięgiem radaru.
System ten jest również odporny na zakłócanie dzięki szybkiej zmianie częstotliwości (nawet do 70 000 razy na sekundę)
Platformy takie jak AWACS mogą przydzielić cele załogom F-15 bez przerywania radiowej ciszy. W takiej sytuacji na stronie sytuacji taktycznej odpowiednie cele są podświetlone a pilot za pomocą odpowiedniego przycisku może zaakceptować zadanie lub też po prostu odmówić wykonania.
Samoloty wyposażone w FDL mogą dzielić się również informacjami dotyczącymi na przykład ilości paliwa a skończywszy nawet na tym gdzie radar skrzydłowego "patrzy".
Dzięki temu wszystkiemu na radiu panuje znacznie większa cisza.
Ale żeby nie było tak kolorowo, było też parę problemów z FDL
Pierwszym problemem była stabilność stabilność którą później poprawiono. Objawiała się ona tym że, gdy więcej niż 18 samolotów było ze sobą połączone, system potrafił się się wysypać (jak FreeFalcon

).
Kolejnym problemem była niska dokładność nawigacyjna, co było bardzo niebezpieczne przy atakach na cele naziemne. Problem ten rozwiązano po prostu GPSem, choć nadal piloci przed atakiem porównują obraz z SIT page z tym co widzą na radarach lub TSD (tactical situation page, który jest odpowiednikiem HSD z F-16).
Jak wygląda SIT page można zobaczyć na obrazku który Czesław pokazał w innym wątku,choć teraz nie mogę znaleźć to jak wpadnie mi w łapy to trzasną EDITA.

A tak wygląda cały ten wspaniały FDL

:

Mam nadzieję że kogoś zaciekawił mój post

choć do byków jakie potrafią spłodzić Janek, Foxbat czy Czesław daleko mu jeszcze
