Autor Wątek: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym  (Przeczytany 9647 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Panowie mam pytanie odnośnie naszych F-16 i ich Data link a dokładnie, czy na nasze vipery posiadają ten sam moduł co MLU czyli MD-1295/A czy inny ?

John Cool

  • Gość
Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #1 dnia: Października 26, 2009, 16:48:11 »
Jest to bardzo możliwe bo MD-1295/A to od roku 1994 standardowy blok z cyfrowymi procesorami sygnałowymi firmy Texas Industries, do przetwarzania informacji z kodowanych łączy radiowych.

Z tego co wiem w latach 1999-2004 przygotowywano również drugą generację tego systemu ale jak wygląda sprawa jego wdrożenia to nie wiem.

A poza tym, jakby ktoś się jeszcze łudził w sprawie dostawy nowych maszyn do PSP:

Cytuj
"Wbrew zamiarom ogłoszonym w dniu dostaw pierwszych F-16 do Poznania-Krzesin w listopadzie 2006, Siły Powietrzne nie mają szans na otrzymanie do 2018 nowych samolotów bojowych w miejsce wycofywanych Su-22M4. Sytuację ma ratować płytka modernizacja części MiGów-29, planowana do realizacji w WZL-2 w najbliższych latach. Miałaby ona zwiększyć możliwość wykorzystania tych samolotów do zadań obrony powietrznej w okresie do 2026-2028. Bez tych działań konieczne byłoby wycofanie ich z eksploatacji pod koniec II dekady XXI wieku, co postawiłoby SP w dramatycznej sytuacji.

Alternatywą mogłoby być ewentualne szybsze wycofanie MiGów-29 i zastąpienie ich mniejszą liczbą używanych, ale stosunkowo nowoczesnych samolotów nowszej generacji, dedykowanych jedynie do misji obrony powietrznej, ale w pełni zdolnych do działania w systemie zautomatyzowanym, z nowoczesnymi systemami samoobrony oraz dostosowanych do przenoszenia uzbrojenia z arsenałów zachodnich. Oficjalnie taka opcja nie jest obecnie brana pod uwagę w analizach SG WP."

Źródło: http://www.altair.com.pl/start-3614

Więc jeśli to pewne to chyba po ptokach.

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #2 dnia: Października 26, 2009, 17:52:27 »
Tak też znalazłem odpowiedź na moje pytanie, MD-1295/A jest montowany na wszystkich F-16 od Block 40/42 więc na naszych też. :004:
Problem w tym że w różnych artykułach i książkach podają tylko że jest montowany Improved Data Modem służący do wymiany danych w systemie Link 16 i tyle, a jak to ustrojstwo się nazywa już nie. :006:

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #3 dnia: Października 28, 2009, 09:01:30 »
To znowu ja :003:. Otóż ostatnio szukając informacji na temat Data Link naszych F-16 wyczytałem że jeśli mają zdolność do wymiany informacji w systemie Link 16 a co za tym idzie muszą posiadać moduł MIDS-LVT(1). I w tym momencie nie wiem czy  mają IDM czyli MD-1295/A czy MIDS-LVT, czy może oba gdzie: IDM pełni rolę Intra flight data link oraz zadania związane z CAS i tak dalej natomiast Link 16 dostarcza informacji o sytuacji taktycznej. Moje wątpliwości wynikają z tego iż początkowo F-16C miał IDM i nic więcej a w modernizacji CCIP dostał Link 16 ale nie jest napisane że zastąpił on IDM. Trochę to pokręcone co napisałem :004:. Prosił bym bardzo o odpowiedź na moje pytanie jeśli ktoś wie. :011:

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 02, 2010, 21:07:11 »
Dobra to znowu ja. :004:
Jakiś czas temu pytałem o data link naszych F-16 w tym temacie, ponieważ miałem pewien problem, ale problem już rozwiązany, więc kulturalnie było by o tym opowiedzieć.

Nasze F-16 używają terminalu MIDS-LVT do wymiany danych w systemie link 16.
Nie wiedzieć czemu, bardzo wiele źródeł podaje że do tego służy IDM :006: (improved data modem) który jest zupełnie innym rozwiązaniem i był stosowany w wersjach MLU M2, Block 50,40.

Teraz kilka słów o MIDS-LVT.
Jest to terminal umożliwiający komunikację w systemie link 16 z którego informacje są prezentowane na HSD W formie różnych symboli, są to na przykład pozycje przyjacielskich samolotów.
Oczywiście ogrom informacji jaki pilot ma do dyspozycji jest ogromny, więc nie wymienię tutaj wszystkiego. Ciekawą rzeczą jest też fakt... no może raczej już mój domysł, że przyporządkowanie celów przez dowódcę klucza odbywa się w ten sam sposób jak w IDM (tak samo jak w Open Falconie :003:)  Wniosek ten nasuną mi się po zobaczeniu tego zdjęcia.
http://www.patricksaviation.com/uploads/photos/32280.jpg

Radzę popatrzeć na HSD i FCR ponieważ jest tam dużo ciekawych symboli. :021:

BTW. Jak by ktoś jeszcze chciał zapytać o Link 16 to proszę walić jak w dym O0

Czesio

  • Gość
Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 05, 2010, 10:24:41 »
A czy TROLE też mamy?  :020:
Ciekawe czy zbadano ilość możliwej do ogarnięcia informacji przez przeciętnego pilota w sytuacji stresu bojowego, bo trochę tego dużo na tych wskaźnikach  :karpik

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 05, 2010, 14:56:48 »
Drogi Czesławie z tym trolem to coś jest na rzeczy, bo w końcu mamy kilka wersji D :020: 

A tak poważnie:

Z jednej strony taka ogromna ilość informacji jest wadą, ponieważ pilot nie będzie w stanie ich wszystkich wykorzystać, a te które mogą się okazać kluczowe może nawet przegapić.
Gdzieś w jednym z wywiadów, jeden z pilotów F-16 MLU  mówił że właśnie dlatego wolał IDM, ponieważ mimo dość małej ilości informacji jakimi dysponował to wiedział dokładnie jak je wykorzystać, a w czasie przydzielana celów na HUDzie pojawiał się wielki napis, przez co nie był wstanie przegapić czegoś takiego. Oczywiście pilot zawsze może sobie ustawić jakie informacje będą widniały na HSD, ale nie będzie miał pewności czy przez przypadek tych najważniejszych nie usuną z HSD.
Ale już koniec tego oftopu. :003:

P.S Skoro jesteśmy już przy tym link 16 i innych systemach to może rozsądnie było by założyć osobny temat o wymianie informacji w powietrzu ?

[gmod]Zrobione! John Cool.[/gmod]
« Ostatnia zmiana: Lutego 05, 2010, 15:29:50 wysłana przez John Cool »

John Cool

  • Gość
Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 05, 2010, 15:30:42 »
Można taki wątek założyć, tym bardziej że ten o viperach rozrósł się niemiłosiernie i też trzeba go kiedyś posprzątać.

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 05, 2010, 16:06:12 »
Ha Janek mordo ty moja, dzięki wielkie. :021:
W najbliższym czasie postaram się coś skrobnąć o fighter data link (ten co jest na F-15C i E), bo w końcu ile można o tych naszych Viperach. :004:

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 05, 2010, 23:01:12 »
Jak obiecałem tak zrobiłem :004:
Opisywanie całego link 16 darowałem sobie ponieważ w sieci jest o tym od groma i było by to bez sensu. W zamian za to opisałem go bardziej z perspektywy załogi samolotu. :121:

A więc Fighter data link, w skrócie FDL jest urządzeniem montowanym na F-15C oraz E.
W Strike Eagle standardowym wyposażeniem jest od Software Suite 4. Pierwsze FDL dostarczono w październiku 2001. Zastąpiły one skrzynkę z odbiornikiem TACAN, ale oczywiście samolot nie stracił możliwości nawigacji według TACAN ponieważ FDL ma zdolność do odbierania jego sygnałów.
Załoga F-15E ma możliwość odbierania informacji z takich źródeł jak  E-8 JSTARS, RC-135 i E-3 AWACS za pomocą łącza Link 16,należy dodać także że odbywa się to w czasie rzeczywistym.
Z perspektywy pilota wygląda to w ten sposób że może on wyświetlić na jednym z MFD stronę z sytuacją taktyczną (SITuation page) i obserwować cele, nawet jeśli są one poza zasięgiem radaru.
System ten jest również odporny na zakłócanie dzięki szybkiej zmianie częstotliwości (nawet do 70 000 razy na sekundę)
Platformy takie jak AWACS mogą przydzielić cele załogom F-15 bez przerywania radiowej ciszy. W takiej sytuacji na stronie sytuacji taktycznej odpowiednie cele są podświetlone a pilot za pomocą odpowiedniego przycisku może zaakceptować zadanie lub też po prostu odmówić wykonania.
Samoloty wyposażone w FDL mogą dzielić się również informacjami dotyczącymi na przykład ilości paliwa a skończywszy nawet na tym gdzie radar skrzydłowego "patrzy".
Dzięki temu wszystkiemu na radiu panuje znacznie większa cisza.
Ale żeby nie było tak kolorowo, było też parę problemów z FDL
Pierwszym problemem była stabilność stabilność którą później poprawiono. Objawiała się ona tym że, gdy więcej niż 18 samolotów było ze sobą połączone, system potrafił się się wysypać (jak FreeFalcon :118:).
Kolejnym problemem była niska dokładność nawigacyjna, co było bardzo niebezpieczne przy atakach na cele naziemne. Problem ten rozwiązano po prostu GPSem, choć nadal piloci przed atakiem porównują obraz z SIT page z tym co widzą na radarach lub TSD (tactical situation page, który jest odpowiednikiem HSD z F-16).

Jak wygląda SIT page można zobaczyć na obrazku który Czesław pokazał w innym wątku,choć teraz nie mogę znaleźć to jak wpadnie mi w łapy to trzasną EDITA. :003:
A tak wygląda cały ten wspaniały FDL :002::


Mam nadzieję że kogoś zaciekawił mój post :004: choć do byków jakie potrafią spłodzić Janek, Foxbat czy Czesław daleko mu jeszcze :021:
« Ostatnia zmiana: Lutego 05, 2010, 23:08:52 wysłana przez Bartek444 »

Offline syringe

  • *
  • Centipede
Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 05, 2010, 23:07:14 »
O proszę. Bardzo fajnie rozwijasz temat. Może masz gdzieś filmiki (wątpię) lub fotki z działania FDL'a?

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 05, 2010, 23:11:26 »
Filmików to raczej niema, a co do fotek to jest kilka w sieci tylko ciężko je odkopać ale jak znajdę to zapodam :)

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 06, 2010, 00:19:35 »
Z tego http://www.trust-us.ch/cryptome/01-Cryptome-061213/dod-mids.htm
wywnioskowałem że to jest MIDS FDL

a poprzednie ustrojstwo z posta Bartek444 pasuje do MIDS-LVT, ale .... kto wie.
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 06, 2010, 00:35:05 »
Texas Industries
Nie żebym się od razu czepiał ale Texas Instruments w skrócie TI - baaardzo zasłużony producent półprzewodnikowych komponentów dla elektroniki.

John Cool

  • Gość
Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 06, 2010, 00:38:05 »
Mea culpa, mój byk. Dzięki. A poza tym tak, zwłaszcza w dziedzinie DSP  :001: