Autor Wątek: MiG-31  (Przeczytany 96762 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Odp: MiG-31
« Odpowiedź #15 dnia: Czerwca 13, 2010, 23:35:24 »
Przyznam się, że zaczął mnie fascynować ten "Władca Północy". Dlatego też korzystając z artykułu Piotra Butowskiego (Lotnictwo 5/2009) opiszę program jego modernizacji do standardu MiG-31BM.

Modernizacja ta dotyczy głównie systemu uzbrojenia, płatowiec i silniki pozostają bez zmian (jedynie resurs płatowca zostaje wydłużony do 3500h/30 lat, co zapewni pozostanie MiG-31 w linii do 2024 roku). Nie wiadomo też jakiej liczby maszyn ona obejmie z około 160 pozostających w czynnej służbie. Władze Rosji stawiają obecnie na zakup nowych samolotów, jednak problem w tym, że MiG-31 nie ma swojego następcy.

W ramach programu modernizacji, serce systemu kierowania ogniem - radar Zasłon-A zostaje przebudowany do wariantu Zasłon-AM z nowym komputerem Bagiet-55-06 (w miejsce Argon A-15A) oraz oprogramowaniem. Dotychczasowa antena pozostaje bez zmian. Zmodernizowany radar charakteryzuje się zwiększonym zasięgiem wykrywania celu do ok. 240 km (Zasłon-A dysponował zasięgiem ok. 120 km - zapewne chodzi o cel wielkości samolotu myśliwskiego o pow. odbicia 3 m2). Zwiększają się również jego możliwości śledzenia/zwalczania celów do odpowiednio 24/6 (Zasłon-A: 10/4). Samolot otrzymuje także ulepszone środki łączności oraz radionawigacji.

Najwięcej zmian dotyczy jednak jego nomenklatury uzbrojenia. Teraz podstawowym orężem stają się rakiety K-37M (izdielije 610M, nazwa zostanie zapewne zmieniona po zakończeniu prób na R-37M) o deklarowanym zasięgu do 200 km, będące rozwinięciem zarzuconego pocisku K-37 dla MiG-31M. W przeciwieństwie do R-33 nowa rakieta ma głowicę naprowadzaną aktywnie w ostatnim etapie lotu. Głowica ta jest powiększoną odmiana głowicy pocisku K-77-I. Zamiast K-37M samolot może dalej przenosić rakiety R-33/R-33S o półaktywnym sposobie naprowadzania i zasięgu odpowiednio 120/140 km.

W miejsce pocisków R-40TD i R-60M mają być stosowane znacznie efektywniejsze pociski K-77-I i R-73 przenoszone na wszystkich czterech węzłach podskrzydłowych (dotychczas na zewnętrznych węzłach można było podwieszać tylko zbiorniki PTB-2500). Pocisk K-77-I jest zrusyfikowaną odmianą oryginalnej R-77 której produkcję kiedyś roztropnie ulokowano na terenie Ukraińskiej SRR.

Jeśli chodzi o poprawienie świadomości sytuacyjnej załogi, tudzież komfortu jej pracy to niewiele się zmieniło ponieważ jedynie w kabinie operatora uzbrojenia zastosowano jeden wyświetlacz wielofunkcyjny w miejsce dotychczasowego monitora telewizyjnego. Dopiero w przyszłości w ramach tzw. drugiego etapu modernizacji kabiny załogi zostaną trochę uszklanione - pilot otrzyma jeden (bardzo potrzebny), a operator uzbrojenia trzy wyświetlacze. Piszę o tym celowo ponieważ największym utrudnieniem dla pilota jest obecnie brak informacji o sytuacji taktycznej. Informacją taką dysponuje tylko drugi lotnik na swym monitorze.

W przyszłości kabiny odpowiednio pilota i operatora systemów uzbrojenia mogą wyglądać tak:


Jeśli chodzi o obecną modernizację jest ona dosyć skromna wobec planów z 1999 roku. Jednak należy uwzględnić zmieniające się realia, a właściwie zmiany na stanowisku dyrektora/konstruktora w korporacji MiG. Ówczesny konstruktor generalny Michaił Korżujew był jednocześnie szefem firmy Russkaja Awionika, której to produkty hurtowo umieścił w programie modernizacji MiG-31. Kiedy stracił stanowisko w MiG-u, jego następca dokonał czystki podobnej jak u nas po każdych wyborach parlamentarnych. W efekcie czego program modernizacji MiG-31 rozpoczęto od nowa w 2001 roku.

Pierwszy zmodernizowany samolot MiG-31BM o numerze bocznym 58 wykonał lot we wrześniu 2005 roku, po czym w grudniu został przekazany do Achtubińska. Potem dołączyły do niego egzemplarze 59 i 60. Pierwszy etap prób państwowych samolot MiG-31BM ukończył w listopadzie 2007 roku, a w marcu 2008 roku zakłady Sokoł w Niżnym Nowogrodzie, będące wykonawcą modernizacji, przekazały pierwsze dwa samoloty seryjne do ośrodka doskonalenia personelu latającego w Sawaslejce. Pierwszą jednostką bojową która otrzymała zmodernizowane MiG-31BM jest 458. pułk lotnictwa myśliwskiego w bazie Kotłas (Sawwatija) na północy Rosji.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 13, 2010, 23:42:15 wysłana przez ThomasCrown »

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-31
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwca 14, 2010, 02:14:52 »
Dzięki ThomasCrown za jakże obszerny tekst, pozwolę sobie jednak na słówko komentarza  :001:

Z tą "świadomością sytuacyjną" załogi to już zależy jak na to patrzeć, generalnie zawsze będzie tak że to szturman (RIO jakoś nie przechodzi mi przez gardło) otrzymuje pełną informację taktyczną. Taki jest po prostu podział pracy załogi. Pilot wówczas otrzymywał najprawdopodobniej "odśmiecony" przez szturmana obraz na wyświetlaczu przeziernym, jako że Rosjanie i tam lubili wyświetlać wskazania pokładowej stacji radiolokacyjnej. Nie jestem pewien czy był sens zmieniać tę postać rzeczy w zmodyfikowanym RLSU "Zasłon-AM".

Poza tym według mojej wiedzy seryjne modernizowane MiGi-31BM już w ramach obecnego programu modernizacji w kabinie pilota instalowany jest co najmniej jeden mnogofunkcjonalny indikator, widać to zresztą na samolocie seryjnym MiG-31BM nr taktyczny #93, jednego z co najmniej trzech dostarczonych do ośrodka zastosowania bojowego. Nie wiem natomiast jak wygląda obecnie kabina szturmana, nie mogę jakoś znaleźć dobrej fotografii, należy jednak założyć że został w niej również tak jak piszesz nabudowany co najmniej jeden MFI, zapewne w miejscu dużego ekranu TV. Zaś w kabinie pilota co cieszy zachowywany jest jednocześnie również, najpewniej nieco zmodernizowany, system prezentacji informacji taktycznych PPI-70W z najprawdopodobniej pierwszym na świecie trójkolorowym wyświetlaczem przeziernym. Wolałbym chyba ten system od widocznego na fotkach wyżej SIŁS-27 (IŁS-51) lub jego modyfikacji .


Kokpit seryjnie modernizowanych MiG-31BM - widać wskaźnik MFI w kabinie pilota.

Widać przy tym na zamieszczonej przeze mnie fotce iż jest to rzeczywiście ów inny, zrewidowany wariant modernizacji (myślę że chyba ostateczny skoro jest na #93) bowiem MFI jest w innym miejscu i jest innego typu - zatem Twoje zdjęcia powyżej najprawdopodobniej faktycznie przedstawiają kokpit pierwszej odsłony modernizacji MiG-31BM. Tym niemniej moim skromnym zdaniem pilot ma jednak do dyspozycji MFI. Wydaje mi się przy tym że obecnie prace wobec upadku "Russkaja Awionika" nad kokpitem prowadzi chyba RPKB "Rammienskoje"... i chyba dobrze.

Mogę przy okazji sprzedać ciekawostkę iż oprócz procesora sygnałowego Bagiet-55-06 rozważany był jeszcze jeden wariant modernizacji bloków przetwarzania radiolokatora RLSU "Zasłon-AM" - mianowicie modenizacja komputera Argon A-15A do standardu Argon A-15AR. A-15AR bazował jednak na dużo późniejszych mikroukładach 1890WМ2Т (moduł mikroprocesorowy BT33-205) o bardzo wysokiej skali integracji (VLSI). Nie jestem przy tym pewien czy aby z zestawu Argon A-15A nie korzystał już RLSU "Zasłon-A" w MiGu-31B (wcześniej był po prostu Argon A-15). Swoją drogą "Zasłon-AM" czerpie całkiem sporo rozwiązań i bloków, zaprojektowanych wcześniej dla ś.p. kompleksu "Zasłon-M" w MiGu-31M.

Prawdą natomiast jest z pewnością że obecna modernizacja MiG-31BM jest dość zrewidowana wobec wymagań jakie sformułowano wobec niej jeszcze w 1999 roku. Wówczas pierwszym przebudowanym egzemplarzem był MiG-31BM o nr taktycznym 58 gdzie oba kokpity zaprojektowała ś.p. firma Russkaja Awionika. Pilot otrzymał wówczas jeden MFI a operator uzbrojenia trzy wyświetlacze. Standard jaki reprezentował (miał reprezentować) MiG-31BM zakładał spory zakres "wielozadaniowości" - przenoszenie pocisków przeciwrad. H-31P oraz H-58U, pocisków rakietowych H-29T czy bomb o korygowanej trajektorii KAB-500Kr (KAB-1500Kr). Zachowywał przy tym jednak ów wielki pylon pod R-40TD i jednocześnie pod belki (m.in. AKU-58) na innego typu uzbrojenie - nieobecny (tj. ów pylon) jednak w późniejszych odsłonach modernizacji. Po wspomnianych roszadach w zespole konstruktorskim w zrewidowanym projekcie modernizacji od tego odstąpiono - i chyba też dobrze bo i po co komu "uwielozadaniowiony" na siłę MiG-31BM? Chyba lepiej się stało że Foxhound, jakkolwiek zmodernizowany, pozostał przy dawnej roli.


"Uwielozadaniowiony" nieco na siłę MiG-31BM o nr 58.

Nie jestem przy tym pewien czy istnieje wspomniany przez P.Butowskiego egzemplarz 59. Natomiast dysponuję zdjęciem MiGa-31BM noszącym numer 592, jest jednak wysoce prawdopodobne że mowa o tym samym egzemplarzu. Wydaje mi się przy tym iż pozostał chyba własnością NAZ "Sokoł" ale może się mylę. Mógł też zostać przebudowany i "przechrzczony" na MiG-31BM o nr 60.


MiG-31BM o nr taktycznym 592.


Przy tym wszystkim standard obecnie modernizowanych MiGów-31BM najprawdopodobniej reprezentuje jednak najnowszy egzemplarz modernizacji o nr taktycznym 60. Nie jestem przy tym pewien jego dalszych losów - czy dalej znajduje się w GLIC w Akhtubińsku czy też został przekazany WWS, zmieniwszy jednak numer taktyczny.


MiG-31BM o nr taktycznym 60 - moim zdaniem wzorzec obecnie prowadzonej modernizacji.

Odp: MiG-31
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwca 14, 2010, 17:36:39 »
Widzę, że John Cool jest klasą samą dla siebie. Właśnie dzięki podawaniu przez niego tych szczegółowych informacji o rosyjskim/radzieckim sprzęcie wyszukiwarka Google doprowadziła mnie do tego forum.

Z kolei moje dane pochodziły tylko ze wspomnianego artykułu Piotra Butowskiego i chociaż autor ten jest w branży cenioną marką, nie oznacza to, że nie popełnia żadnych błędów lub nie zapomina o czymś wspomnąć (ewentualnie redaktor przesadza ze skracaniem). Tak też było w przypadku wyświetlacza w kabinie pilota - w tekście nie ma o nim ani słowa, w przeciwieństwie do zdania o wyświetlaczu dla szturmana. W związku z czym nieopatrznie połączyłem to z jego dawnym artykułem o MiGu-31, w którym to wspomina o braku informacji taktycznej dla pilota i nazywa to wielką niedogodnością. Jednak jak widać na zdjęciach Johna wyświetlacz w kabinie pilota również się pojawia.

Niepokoi mnie natomiast zdanie w artykule, że rakieta R-33S posiada głowicę jądrową w przeciwieństwie do R-33 z głowicą odłamkowo-burzącą. Z tego co się orientuje pocisk R-33S to efekt międzynarodowych znajomości Adolfa Tołkaczewa i jest po prostu ulepszoną odmianą R-33 z powiększoną głowicą bojową (stąd te destabilizatory) i nową głowicą naprowadzania FBSU-520 (w miejsce FBSU-410) ze zmienionymi algorytmami pracy i powiększonym zasięgiem wykrywania oraz zwiększoną odpornością na zakłócenia.

Zapomniałem w poprzednim poście dodać, że również w ramach drugiego etapu modernizacji (o ile do niego dojdzie) na samolocie zostanie zabudowana stacja zakłóceń aktywnych. Informacja ta jest bardzo ciekawa, ponieważ wskazuje, że MiG-31BM jest szykowany także do działań nad obcym terytorium (myśliwcowi przechwytującemu systemy WRE nie są zbytnio potrzebne - Tornado ADV pierwotnie takich systemów nie posiadało, dopiero wycieczki nad Zatokę Perską i Bałkany zmieniły to rozumowanie). Dodatkowo samolot ma otrzymać stację ostrzegawczą działającą w podczerwieni oraz pułapki holowane.

Jeśli chodzi o maszynę z numerem 59 to w artykule pojawia się jej zdjęcie (sorry, ale nie mam skanera, a aparat potrzebuje odpowiednich warunków), zaś samolot z numerem 60 jest podpisany jako wzorzec produkcji seryjnej. Butowski pisze zaś, że do Sawaslejki dostarczono 4 samoloty seryjne (w tym nr 93), a kolejne idą do 458. PLM

Jeszcze nurtuje mnie w planach modernizacji z 1999 roku pomysł wyposażenia MiGa-31BM w pociski 9M96 z systemu przeciwlotniczego S-400. Jak widać z tego zrezygnowano, ograniczono także wymagania względem zasięgu radaru (wtedy planowano bodajże 300 km).

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-31
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwca 14, 2010, 21:55:21 »
Ja jestem zdania że w okresie kiedy powstał artykuł p. Piotra Butowskiego (vide. czasopismo "Lotnictwo" 5/2009) i jego wcześniejsze prace najprawdopodobniej po prostu nie podano do publicznej wiadomości zbyt wielu szczegółów na temat modernizacji MiG-31BM, poza kilkoma ogólnikami i poza tym że będzie okrojona wobec pierwotnych planów - też swoją drogą podanych w bardzo ogólnym zarysie więc pole do nieścisłości jest spore. MiG-31B/BS jest niestety ciągle na tyle mało znanym samolotem że pisząc na jego temat nie jest trudno się potknąć.

Przy okazji przypomniał mi się pewien kwiatek na jaki można się natknąć w dużym opracowaniu autorstwa Jefima Gordona "MiG-25 Foxbat & MiG-31 Foxhound - Russia's defensive front line" nt. samolotów myśliwskich MiG-25 i MiG-31, a konkretnie związany z uzbrojeniem MiGa-31B. Wspomina w nim mianowicie o systemie APP-46TD jako podwieszany zasobnik (sic!) służący do sterowania/naprowadzania rakiet R-40TD i podczas podwieszenia dwóch pocisków R-40TD rzekomo miałoby być podwieszany ów APP-46TD w formie zasobnika pod czwartym węzłem podkadłubowym, zamiast jednej z rakiet R-33 (dając tylko 3 podwieszane pociski R-33). Jednakże jakiekolwiek zdjęcie MiGa-31 bym nie oglądał w pełnym uzbrojeniu, czy to na wystawie, czy w locie, czy na manewrach, praktycznie zawsze oglądam go z pełnym zestawem 2 x R-46TD oraz 4 x R-33S i nie ma mowy o żadnym dodatkowym zasoniku. Więc o co chodzi? Otóż jestem osobiście skłonny twierdzić że coś takiego jak APP-46TD po prostu nie istnieje, ewnetualnie jest jeszcze jedna możliwość: gdzieś w samolocie faktycznie coś takiego istnieje natomiast Jefim Gordon najprawdopodobniej myli jego rolę i przeznaczenie.

Wracając zaś jeszcze do sprawy samej modernizacji do obecnie obowiązującego standardu MiG-31BM w wytwórni NAZ "Sokół" to z moich informacji wynika iż docelowo ma zostać poddanych modernizacji około 80 myśliwców MiG-31B należących do WWS, pozostałe najprawdopodobniej dożyją swoich dni w standardzie jaki reprezentują obecnie. Jestem osobiście ciekaw czy modernizacji zostaną poddane również niektóre egzemplarze MiG-31BS (wcześniejsze MiG-31, już raz zmodernizowane jako MiG-31B), bo jak dotąd widziałem modernizowane chyba wyłącznie MiG-31B. Jeśli natomiast do Centrum Bojewoj Podgotowki w Sawaslejki dostarczono aż 4 samoloty seryjne to wygląda na to że oprócz #92, #93 i #94 najprawdopodobniej istnieje jeszcze jeden egzemplarz.

Na koniec jeszcze najprawdopodobniej pierwszy na świecie wielokolorowy wyświetlacz przezierny (IŁS), część systemu prezentacji informacji PPI-70W.
Całkiem przyjemny widok :)


Odp: MiG-31
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwca 14, 2010, 22:57:47 »
Dla mnie nie jest to najprawdopodobniej pierwszy na świecie wielokolorowy HUD, nie żebym był za Amerykańcami ale... Rosja wyprzedziła USA? A może Amerykańce nie potrzebują kolorowego HUD'a.

Naprawdę ładny widok.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 14, 2010, 23:25:08 wysłana przez John Cool »

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-31
« Odpowiedź #20 dnia: Czerwca 14, 2010, 23:43:36 »
Nie żebym się stanowczo upierał że nikt wcześniej nie zrobił czegoś podobnego, ale jakoś nie jestem w stanie skojarzyć jakiegokolwiek konkretnego przykładu a ten powyższy jeśli już to jest zapewne jednym z nielicznych :001:

Myślę zresztą że w przypadku MiGa-31B kierowano się w kolorystyce jakimiś konkretnymi wymogami nt. czytelności czy kontrastu z tłem, stąd i taki wygląd symboliki. Rosjanie to raczej praktyczne ludki i wątpię aby to było zrobione dla ozdoby czy po to aby coś komuś udowodnić. Ten konkretny chyba jest w jakimś podreżimie nawigacyjnym, sądząc po napisie NAWIED.

Skoro jeszcze wyciągnięto wcześniej sprawę postępów modernizacji MiG-31BM, to może warto też przedstawić liczebność MiGów-31B/BS w WWS. Na przełom 2008/2009 roku (z tego okresu są dane) obejmuje ona przeszło 184 samoloty w linii w sześciu pułkach bojowych. W tym:

790 IAP Chotyłowo - 28 MiG-31B/BS;
458 IAP (6968 Awiabaza) Kotłas - 26 MiG-31B, 2 MiG-31BM;
712 IAP (6979 Awiabaza) Kańsk - 23 MiG-31B/BS;
530 IAP Sokołówka - 33 MiG-31B/BS;
865 IAP (6990 Awiabaza) Elizowo - 32 MiG-31B;
764 IAP (6977 Awiabaza) Perm (Bołszoje Sawino) - 26 МiG-31B/BS;

4 CBPiLLS (ЦБПиПЛС) Sawaslejka - 12 МiG-31B (w tym 4 x MiG-31BM),
267 LIC (ЛИЦ) 929 GLIC (ГЛИЦ) Akhtubińsk (Ахтубинск) - 2 МiGi-31B.

Przy 514.ARZ znajduje się również składowisko rezerwowe Rżew-3 - odnajdujemy tutaj m.in. ponad 70 MiGów-31 z dwóch pułków WWS (m.in. Brack) rozformowanych w roku 2004.

Odp: MiG-31
« Odpowiedź #21 dnia: Czerwca 14, 2010, 23:48:19 »
Prawdopodobnie to samo ale bez kolorków.

Prawda ze kolorek jednak cos wnosi.
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-31
« Odpowiedź #22 dnia: Czerwca 15, 2010, 00:00:28 »
Mi się jeszcze taki trafił jak poniżej. Ta czerwona kreska to najprawdopodobniej kierunek prowadzenia w trybie NAWIED.



Kurcze, dorwać tak kiedyś trochę bardziej konkretny materiał nt. temat...  :121:

Odp: MiG-31
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwca 15, 2010, 00:09:28 »
Wierze w ciebie. W tym kraju da się z sprzętu WWS Rosji tylko cytować Butowskiego, Czesia i Johny Cool :020:
W wielu miejscach o MiG-31 przewija się podobne zdanie "W październiku 1993 r. MiG-31M jako pierwszy myśliwiec na świecie zestrzelił pociskiem K-37 cel powietrzny w odległości 240 km. "
Ktoś zna warunki tego strzelania:szybkość celu, wysokość lotu, wielkość celu, kierunek lotu względem Mig-a ?
« Ostatnia zmiana: Czerwca 15, 2010, 00:19:22 wysłana przez darekQ »
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-31
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwca 15, 2010, 11:28:25 »
Takich prób w wyżyłowanych warunkach brzegowych mających pokazać rzeczywiste możliwości kompleksu radiolokacyjnego MiGa-31M przeprowadzono w latach 1993-1994 co najmniej kilka, co interesujące przeszedł je zresztą także kompleks radiolokacyjny RLSU "Zasłon-A"/pocisk R-33S na MiGu-31B.

Jakiś czas temu miałem do czynienia z artykułem Władimira Illina na ten temat i była tam mowa o jeszcze innej próbie. Mianowicie już 18 sierpnia 1993 roku na MiGu-31B miano przeprowadzić serię testów kompleksu radiolokacyjnego RLSU "Zasłon-A" i odpaleń pocisków R-33S. Dotyczyły one dużych rubieży odpalenia tych rakiet. W jednej z prób przeciwstawiono myśliwcowi MiG-31B, lecącemu z prędkością 669m/s na pułapie 8480 metrów sterowany zdalne radiowo pozorowany cel, poruszający się z kolei z prędkością 189m/s na pułapie 10300 metrów.

Wykrycie a następnie "Zachwat" czyli przechwycenie przez stację i przejście do automatycznego śledzenia celu miało miejsce z odległości ~300 kilometrów, natomiast odpalenie pocisku R-33S (to nie pomyłka, właśnie ten pocisk padł w artykule a nie K-37), zakończone pomyślnym przechwyceniem i zniszczeniem celu, nastąpiło z dystansu bagatela 228 kilometrów.

O ile pamiętam nie był to również szczyt możliwości.

Odp: MiG-31
« Odpowiedź #25 dnia: Czerwca 15, 2010, 12:56:17 »
A zastanawialiście się może za ile teraz można kupić MiGa-31? Otóż pewien obrotny Rosjanin sprzedał cztery płatowce MiGa-31 po 153 ruble za sztukę :karpik

Zdarzenia miało miejsce między październikiem 2006 a lipcem 2007 roku, kiedy to 41 letni pracownik Oddziału rezerw mobilizacyjnych Zarządu Przywołżańskiego Rosrezerwy sprzedał na aukcjach prywatnej spółce Metałsnab cztery znajdujące się na terenie zakładu Sokoł w Niżnym Nowgorodie płatowce (bez wyposażenia i silników). Rosyjska Prokuratura podliczyła stratę skarbu państwa na 466 milionów rubli i zaproponowała przedsiębiorczemu obywatelowi nagrodę z zakresu od 5 do 10 lat przebywania w obecnych warunkach mieszkaniowych Michaiła Chodorkowskiego. Przy okazji szef wspomnianego oddziału Rosrezerwy stracił stołek.

Źródło: Oskarżenie za MiG-31

Odp: MiG-31
« Odpowiedź #26 dnia: Czerwca 15, 2010, 14:59:47 »
O to zdjęcie jednego z Migów-31, jdnak numeru burtowego nie udało mi się odczytać.  :008:


Zdjęcie z pokazów lotniczych z 2008 roku w Krasnodarze.

Odp: MiG-31
« Odpowiedź #27 dnia: Czerwca 15, 2010, 22:22:54 »
Otóż pewien obrotny Rosjanin sprzedał cztery płatowce MiGa-31 po 153 ruble za sztukę :karpik
A podobno nie pierwszy to przypadek. W 2004 roku planowano zdać MiG-a na złom.
http://blogs.go2promo.ru/main/1007/1658.html
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: MiG-31
« Odpowiedź #28 dnia: Czerwca 26, 2010, 22:23:47 »
Na innym forum też toczy się dyskusja o MiG-31 (po rosyjsku). Nawiązując do rozwoju tej maszyny ktoś tam skompletował zdjęcia prawie wszystkich prototypów wersji "M":









a także porównanie wyglądu kabin wariantów:


Tam też takie zdjęcie. Może o tym pisał John


Przy 514.ARZ znajduje się również składowisko rezerwowe Rżew-3 - odnajdujemy tutaj m.in. ponad 70 MiGów-31 z dwóch pułków WWS (m.in. Brack) rozformowanych w roku 2004.


http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=45391&page=27

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-31
« Odpowiedź #29 dnia: Czerwca 26, 2010, 22:40:38 »
Tak, to jest dokładnie ten obiekt o który mi chodziło :)

Warto przy tym zauważyć że na stanie bazy na drugiej płaszczyźnie postojowej jest też sporo rozpoznawczych MiG-25RB różnych wersji i mutacji a nawet trochę Su-24 się znajdzie. Zaś składowane MiGi-31 pochodzą z dwóch rozformowanych jednostek które "poszły pod młotek" circa 2004 roku: 180th IAP (Gromowo) oraz 350th IAP (Brack).

Przy okazji znalazłem jeszcze dwie fotografie tego miejsca: