Autor Wątek: MiG-31  (Przeczytany 96766 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: MiG-31
« Odpowiedź #30 dnia: Czerwca 27, 2010, 00:35:46 »
Poniżej ciekawy opis jednego z testów państwowych  Foxhounda w książce Yefima Gordona pt. „Famous Russian Aircraft MiG-31”.

Płk.  Kandaurow:
Jak wyglądał test uzbrojenia podczas którego cztery cele powietrzne zostały zniszczone możecie zapytać?  Cóż, siedziałem w kokpicie ziewając z nudów
i nie wiedziałem co ze sobą zrobić. Byliśmy na kursie magnetycznym 90O przez jakieś pół godziny lecąc z optymalną prędkością i wysokością. Gdzieś tam
przed nami powinny być cztery cele powietrzne lecące w pasie o szerokości 50km. Miało się wrażenie że byliśmy zupełnie sami na tym bezkresnym niebie.
[…] W pewnym momencie nie wytrzymałem i wcisnąłem przycisk interkomu.
- Kola, mam już dosyć spania. Jak tam sobie radzisz? Co robisz?
- Śpię – odpowiedział mój szturman
- Ja nigdy! – Nie mogłem powstrzymać mojego zdziwienia. Obaj przysypiamy! Kto więc pracuje?
Zasłon jest w trybie automatycznym. Na razie musimy siedzieć i czekać.
Zerknąłem jeszcze raz na panel sterowania uzbrojeniem. Wszystko jest w pozycji „uzbrojone” i pociski są gotowe do odpalenia. Kolejne pięć minut minęło
w ciszy. Nagle znacznik celu pojawił się na wskaźniku przeziernym wraz z markerem  „Atak” i skalą odległości.
- Cel numer 1, wysoki priorytet zagrożenia, na godzinie 11, bierz go kapitanie – usłyszałem od szturmana.
Zmieniłem kurs tak, żeby cel znalazł się w dozwolonej strefie odpalenia i natychmiast cel  znalazł się w zasięgu. Cześć i żegnam, rakieta poszła.
Mniej niż sekundę po odpaleniu pierwszego pocisku pojawił się drugi cel po prawej. Zrobiłem energiczny zwrot ze zniżaniem by utrzymać cel w znaczniku
naprowadzania. Cel jest w odległości 40km a maksymalny zasięg strzelania wynosi 30km. Mając 7 lub 8 sekund mam czas sprawdzić silniki.
- Hmm, to znaczy że następne dwa  cele mają znacznie niższy priorytet i będę miał czas na manewrowanie – pomyślałem spokojnie w czasie gdy
odpalałem drugi pocisk. Dwadzieścia sekund później było po wszystkim.
-Kapitanie, wszystkie cztery cele zniszczone, wracajmy. Nic tu po nas. – powiedział zadowolony szturman.
- Dobra - odpowiedziałem – To było obrzydliwie łatwe.

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-31
« Odpowiedź #31 dnia: Czerwca 30, 2010, 23:11:01 »
Hehe, dobre :002: Dzięki spyro  :001:

Przy okazji znalazł się ów czwarty MiG-31BM przekazany do ośrodka doskonalenia bojowego o - cóż za niespodzianka - numerze taktycznym #91 (pozostałe to #92, #93 oraz #94). Potwierdziły się zatem informacje od pana Piotra Butowskiego.


Odp: MiG-31
« Odpowiedź #32 dnia: Lipca 11, 2010, 12:28:24 »
Jeszcze raz 91


John Cool

  • Gość
Odp: MiG-31
« Odpowiedź #33 dnia: Sierpnia 28, 2010, 14:09:16 »
Małe samosprostowanie do tego co napisałem w tym wątku, konkretnie tej kwestii:

[...] Wspomina w nim mianowicie o systemie APP-46TD jako podwieszany zasobnik (sic!) służący do sterowania/naprowadzania rakiet R-40TD i podczas podwieszenia dwóch pocisków R-40TD rzekomo miałoby być podwieszany ów APP-46TD w formie zasobnika pod czwartym węzłem podkadłubowym, zamiast jednej z rakiet R-33 (dając tylko 3 podwieszane pociski R-33).

Okazuje się mianowicie że pan Jefim Gordon miał rację gdyż aparatura APP-46 (АПП-46) istniała naprawdę i miała zastosowanie na samolotach bojowych MiG-31. Nazywało się toto dokładnie Аппаратура Подготовки и Пуска дополнительного вооружения Р-40ТД i była to zewnętrzna aparatura w formie zasobnika pod czwartym węzłem podkadłubowym, zamiast jednej z rakiet R-33 (powodując tym samym iż było możliwe podwieszenie tylko 3 pocisków R-33), wykorzystywana do przygotowania odpalenia rakiet R-40TD.

Jej zastosowanie miało miejsce w samolotach MiG-31 pierwszych serii produkcyjnych, kończąc bodajże na 15 serii. W późniejszych maszynach od roku 1983 bodajże tej aparatury do zastosowania rakiet R-40TD się już nie stosuje. Dostępne są też zdjęcia APP.





Z drugiej strony nie jest jednak prawdą że aparatura ta ma datalink czy coś podobnego jak można było gdzieniegdzie wyczytać.


Odp: MiG-31
« Odpowiedź #34 dnia: Września 01, 2010, 13:42:37 »
Znalazłem stronę spotterów bazy Perm http://www.avsim.su/forum/topic/57345-permskie-spottingi/ z fotkami MiG`ów-31. 07 sierpnia były w tej bazie chyba "dni otwarte" bo pojawiło się dużo nowych zdjęć. Kilka ze zbliżeniem na uzbrojenie:

http://www.avsim.su/forum/topic/57345-permskie-spottingi/page__st__1480


http://s001.radikal.ru/i195/1008/39/2d0315897097.jpg


http://www.avsim.su/forum/topic/57345-permskie-spottingi/page__st__1600

+ wnęka podwozia:

http://s47.radikal.ru/i117/1008/6f/7c308b7ce37f.jpg

Odp: MiG-31
« Odpowiedź #35 dnia: Września 02, 2010, 08:57:45 »
Na zdjęciach przedstawionych przez Rafi-ego ładnie widać belkę z R-60
(w zbliżeniu http://www.avsim.su/forum/topic/57345-permskie-spottingi/page__st__1480 )
a tam taki napis (nad rakietami, w prostokącie) Зарядка  хлaдoнom Фреоном (ładowanie chłodnego freonu ?). Czyli mam rozumieć że czynnik chłodzący wlewany/tłoczony (?) jest do zbiorników belki a potem przekazywany do głowicy rakiety gdy ma zostać użyta i aktywowany detektor podczerwieni ?.
« Ostatnia zmiana: Września 02, 2010, 09:05:56 wysłana przez darekQ »
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: MiG-31
« Odpowiedź #36 dnia: Września 03, 2010, 14:46:59 »
Bardzo ładne i grozne swego czasu samoloty :001: Szkoda tylko, że niebawem wraz z większą częścią WWS przejdą do historii...

Czesio

  • Gość
Odp: MiG-31
« Odpowiedź #37 dnia: Września 03, 2010, 20:17:59 »
Bardzo ładne i grozne swego czasu samoloty :001:
Pewnie teraz już nie są  :675:

Odp: MiG-31
« Odpowiedź #38 dnia: Września 03, 2010, 20:56:03 »
Cytuj
Pewnie teraz już nie są

Nie są szczegolnie bez modernizacji a ta wiadomo w jakim tempie idzie w Rosji.

Czesio

  • Gość
Odp: MiG-31
« Odpowiedź #39 dnia: Września 03, 2010, 21:12:08 »
...a ta wiadomo w jakim tempie idzie w Rosji.
Większość bombowców które ma zwalczać, też nie uległa przez długi czas zasadniczej modernizacji pod względem obrony przed atakiem. Nie wiem jak przebiega modernizacja MiGów-31? Musisz być nieźle poinformowany  - możesz coś rzucić z danych. Z góry dziękuję  :002:

Odp: MiG-31
« Odpowiedź #40 dnia: Września 03, 2010, 21:19:40 »
Cytuj
Większość bombowców które ma zwalczać, też nie uległa przez długi czas zasadniczej modernizacji pod względem obrony przed atakiem

No właśnie miał zwalczać. Kto teraz będzie ich bombowcami atakował? USA ma lepsze sposoby zresztą z B 2 to ciężko by im było przy obecnej degradacji lotnictwa systemów plot i EW. Jeśli chodzi o nowoczesne myśliwce stealth to też wątpliwe aby sobie poradził, zostanie wczęsniej wykryty i zestrzelony.

Cytuj
Nie wiem jak przebiega modernizacja MiGów-31? Musisz być nieźle poinformowany  - możesz coś rzucić z danych. Z góry dziękuję 

Joohn Cool coś tu pisał? Ja spotkałem sie z liczbą 5 zmodernizowanych Mig 31BM.

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-31
« Odpowiedź #41 dnia: Września 03, 2010, 22:17:37 »
Szkoda tylko, że niebawem wraz z większą częścią WWS przejdą do historii...

Nie przejdą - w każdym razie na pewno nie "niebawem". Zanim MiG-31 "wraz z większą częścią WWS" (cokolwiek to miało znaczyć) "przejdzie do historii" to myślę że - z całym szacunkiem - samemu spokojnie zdążysz się nieźle postarzeć  :121:

Rozumiem więc że wygłaszając dość kategoryczne opinie masz całą rozpiskę i dokumentację remontową, więc chętnie się z nami nią podzielisz? Tak wiem, jestem złośliwy :121:

Egzemplarze wyremontowane oraz zmodernizowane przez zakłady NAZ Sokoł mają spore szanse spokojnie dolatać do 2025... te ostatnie egzemplarze z najmłodszych serii produkcyjnych to kto wie, może nawet do 2030. Z tym że eksploatacja MiG-31B/BS zapewne potrwa sporo krócej (no chyba że też w jakimś lotniczym zakładzie remontowym [ARZ] przejdą jakieś prace), bo ja wiem, pewnie jakoś do lat 2018-2020. Eksploatacja maszyn zmodernizowanych liczona jest na 3500h-4000h o ile dobrze pamiętam (lub 30-35 lat) zatem resursy kalendarzowe i godzinowe na dotrwanie im do tego wieku generalnie pozwalają. Wszystko zależy od wieku maszyny, serii produkcyjnej, wariantu wyposażenia, pozostałych resursów godzinowych. Serio, w zasadzie jest realna eksploatacja tego typu przez 35 lat i zakłady remontowe wykonują tego rodzaju prace - okres ten pewnie byłby jeszcze dłuższy gdyby nie specyficzna sytuacja z silnikami Sołowiew D-30F6 które generalnie nie będą podlegały żadnej modernizacji i dalszemu rozwoju tak jak rodzina AL-31F czy RD-33.

Przy czym w toku eksploatacji liczba MiG-31B/BS będzie się najprawdopodobniej za pewien czas zmniejszać - raz że resursy maszyn niezmodernizowanych się pokończą (no chyba że zakłady remontowe dopuszczą niemodernizowane maszyny do jeszcze kolejnych kilkaset h/kilku lat), dwa - w dzisiejszym położeniu geopolitycznym FR nie ma sensu utrzymywania większej floty MiGa-31B/BS, stąd też w latach 1999-2003 miała miejsce redukcja liczby Foxhoundów i ok. 100 egzemplarzy z przeszło 3 rozwiązanych pułków bojowych trafiło na składowiska rezerwowe sprzętu, takie jak 2 strony wcześniej w tym wątku, pozostawiając przeszło 184 samoloty w linii - też wcale nie tak mało, zważywszy że typ jest dość wyspecjalizowany.

Joohn Cool coś tu pisał? Ja spotkałem sie z liczbą 5 zmodernizowanych Mig 31BM.

Nie za bardzo rozumiem czemu powołujesz się akurat na mnie ale moim skromnym zdaniem chyba niezbyt uważnie przejrzałeś ten wątek - tylko tutaj znajdziesz co najmniej 7 egzemplarzy MiG-31BM na samych zdjęciach... co nie musi oznaczać że sfotografowane zostały wszystkie. Osobiście szacuję liczbę zmodernizowanych egzemplarzy w WWS na 10-12. W planach jest remont i modernizacja do standardu MiG-31BM ok. 90 egzemplarzy ze 184 samolotów w linii. Nie ma zresztą większej potrzeby przebudowywać większej liczby i myślę że nawet 50-60 MiG-31BM + podobna ilość MiG-31B po remoncie byłoby na dzień dzisiejszy w zupełności wystarczające - zważywszy jeszcze że w wojskach lotniczych w innych krajach w zasadzie nie ma odpowiednika.

Nie wspomnę już o tym że MiG-31 był modernizowany w toku produkcji i eksploatacji kilkakrotnie co też widać w tym wątku. Te będące w linii wbrew pozorom nie są - jak niektórzy zdają się sądzić - identyczne. Obecnie w linii pozostają jedynie MiG-31B/BS z kompleksem RLSU "Zasłon-A" (BCWM Argon A-15A) uzbrojone w R-33S. Wcześniej produkowane MiGi-31 pierwszych serii produkcyjnych miały po prostu RLSU "Zasłon" (BCWM Argon A-15) i podstawowym uzbrojeniem był pocisk R-33... no chyba że zostały doprowadzone w zakładach remontowych do standardu MiG-31BS.

Poza tym prawidłowa pisownia nazwy to nie "Mig" tylko "MiG" - bardzo niestosownym jest bowiem pomijać Michaiła Józefowicza Guriewicza który zapewne miał wcale nie mniejszy wkład w powstanie tego biura projektowego niż Artiom Iwanowicz Mikojan.

Czesio

  • Gość
Odp: MiG-31
« Odpowiedź #42 dnia: Września 03, 2010, 22:47:36 »
No właśnie miał zwalczać. Kto teraz będzie ich bombowcami atakował? USA ma lepsze sposoby zresztą z B 2 to ciężko by im było przy obecnej degradacji lotnictwa systemów plot i EW.
Otóż ma zwalczać. Lotniczo - rakietowe uderzenia strategiczne to preludium, każdej nowoczesnej wojny. Impulsem do modernizacji MiGów-31 do wariantu BM, były de facto działania NATO w Iraku i Jugosławii. W tej roli MiGi-31 są jedynymi, niezastąpionymi i predystynowanymi myśliwcami przechwytującymi, które mogą wykonywać, wciąż skutecznie, zadania na północnych rubieżach Rosji. Jak na razie w USA nikt nie wpadł na lepszy pomysł "wstępnego zmiękczania przeciwnika", niż kilka fal rakiet samosterujących.  Poza tym, moim skromnym zdaniem, istniejąca garstka bombowców B-2 nie odegra w żadnym konflikcie decydującej roli. Myślę również, że mimo niezbyt dobrej kondycji PWO, walory utrudnionej wykrywalności tych samolotów ulegną silnej degradacji pod wpływem działania środków wykrywania wszystkich szczebli dozoru przestrzeni powietrznej.
Jeśli chodzi o nowoczesne myśliwce stealth to też wątpliwe aby sobie poradził, zostanie wczęsniej wykryty i zestrzelony.
Jeśli chodzi o nowoczesne myśliwce stealth, a w zasadzie jeden typ myśliwca  :020: to takie rozważania nadają się na różne badziewne fora w gatunku x vs. x. MiG-31 to samolot przechwytujący, którego nie projektowano do wywalczania przewagi powietrznej. Choć można sobie wyobrazić zgraję Raptorów przelatującą Cieśninę Beringa, to nie ma sensu zabawiać się w takie dywagacje.
Joohn Cool coś tu pisał? Ja spotkałem sie z liczbą 5 zmodernizowanych Mig 31BM.
Modernizację rozpoczęto w zasadzie w zeszłym roku i już wtedy było ich więcej (było w wątku) Jest ona prowadzona w cieniu innych programów, widać, że w tempie podobnym jak dla Su-27SM. To ważna modernizacja, dla Rosjan nawet ważniejsza niż prace nad Su-27. MiG-31 ma jeszcze przed sobą długą przyszłość, gdyż jest wciąż efektywny i nie ma go czym zastąpić. Choć może kiedyś, jakimś pokłosiem programów 301/321 lub MFP...

Odp: MiG-31
« Odpowiedź #43 dnia: Września 05, 2010, 00:29:47 »
Czy jak ktoś nie ma struktury lotnictwa made in USA to zaraz be ?
Ochronę północnych i wschodnich granic Rosjanie rozwiązali tak a nie inaczej. Czy dobrze lub źle niech nigdy nie będzie nam dane sprawdzić. Z ich punktu widzenia ekonomicznie i z odpowiednią siłą odpowiedzi.
A ciekawe czy granica Kanady i USA ma pełne pokrycie radarowe i baza lotnictwa co rzut beretem lub AWACS co 1000 km ?
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Czesio

  • Gość
Odp: MiG-31
« Odpowiedź #44 dnia: Września 07, 2010, 21:08:46 »
Według słów głównodowodzącego WWS RF Aleksandra Zelina planuje się zmodernizować do wariantu BM dziewięć eskadr MiGów-31, czyli około 100 samolotów.