Autor Wątek: Chronologiczny wykres obecności maszyn z RoF w czynnej służbie w trakcie IWS.  (Przeczytany 4885 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline vowthyn

  • *
  • dziecko RoF'a
Naszła mnie chęć zrobienia diagramu, na podstawie którego można by szybko uzyskać informację na temat obecności konkretnej maszyny dostępnej w RoF na frontach IWS. Mogłoby to posłużyć w celu pomocy przy projektowaniu misji (aby określić które maszyny mogły ewentualnie się ze sobą spotkać), ale głównie w celu zaspokojenia mojej ciekawości i uzyskania "całościowego" oglądu. Naszkicowałem sobie bardzo wstępną, niekompletną wersję takiego wykresu:



Wykres zgodnie z moimi założeniami powinien zawierać trzy informacje - oblot prototypu (# na wykresie), wprowadzenie do czynnej służby, wycofanie ze służby (ewentualnie dla niektórych typów można by jeszcze zaznaczyć spadek wartości bojowej - jeśli np dana maszyna była w dalszym ciągu wykorzystywana, ale utraciła dominację w powietrzu na rzecz nowocześniejszych konstrukcji).

Napotkałem pewną trudność w realizacji mojego planu - mianowicie o ile dość łatwo (przynajmniej w większości przypadków) dotrzeć do informacji na temat rozpoczęcia służby, o tyle data wycofania z jednostek frontowych jest już dużo trudniejsza do znalezienia. Tutaj moja prośba skierowana do Was, aby w miarę możliwości osoby zorientowane w temacie wpisywały w tym wątku te informacje, którymi sukcesywnie uzupełniałbym wykres. Istotna jest każda z wymienionych dat, byle tylko była w miarę potwierdzona, jednak w szczególności interesują mnie daty wycofania ze służby.
Z góry dziękuję za pomoc w temacie.

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Odp: Chronologiczny wykres obecności maszyn z RoF w czynnej służbie w trakcie IWS.
« Odpowiedź #1 dnia: Października 18, 2010, 20:15:23 »
Co ma historia do gry? ;)

Cytuj
wycofanie ze służby (ewentualnie dla niektórych typów można by jeszcze zaznaczyć spadek wartości bojowej - jeśli np dana maszyna była w dalszym ciągu wykorzystywana, ale utraciła dominację w powietrzu na rzecz nowocześniejszych konstrukcji).
Tylko czy tak się da? Chyba jednak to szło mocno stopniowo...
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

qrdl

  • Gość
Odp: Chronologiczny wykres obecności maszyn z RoF w czynnej służbie w trakcie IWS.
« Odpowiedź #2 dnia: Października 18, 2010, 20:24:56 »
Bardzo ciekawa inicjatywa. Oczywiście pewne samoloty były użytkowane pomimo ich przestarzałości do końca wojny, np Nieuport 17, ale to szczegół. Ciekawie byłoby dodać do tego moc silników, bo imo to istotny parametr, szczególnie jak latamy czymś co ma ~100 KM i spotkamy coś co ma >200 KM pod szmatą, choć wydaje się, że różnica jednego roku nie ma znaczenia.

Tako rzecze,
Zaratustra
« Ostatnia zmiana: Października 18, 2010, 23:02:53 wysłana przez Nietzscheański Nadczłowiek »

Odp: Chronologiczny wykres obecności maszyn z RoF w czynnej służbie w trakcie IWS.
« Odpowiedź #3 dnia: Października 18, 2010, 21:40:51 »
... o tyle data wycofania z jednostek frontowych jest już dużo trudniejsza do znalezienia.
Bo o ile się orientuję, rzadko to była jakaś data. Często samoloty eksploatowane były w zadaniach pomocniczych do zużycia.

W każdym razie na szybko (nie mam czasu grzebać) garść danych z książki T.Goworka "Samoloty myśliwskie PWS"

Nieuport 11c1 - pierwsze wejście do służby 5.01.1916 (Nieuport 16c1 - to samo z silnikiem 81kW - wiosna 1916)
Nieuport 17c1 - pierwsza dostawa na front - maj 1916
Nieuport 28c1 - eksploatowany do czasu wprowadzenia SPAD 13 w amerykańskim korpusie ekspedycyjnym (297szt.)

SPAD 7c1 (może wreszcie pojawi się w RoF) - pierwsze dostawy (N.3 -> SPA.3) 2.09.1916
SPAD 13c1 - prototyp marzec 1917

Airco DH.2 - pierwszy dywizjon (24 RFC) w nie wyposażony - luty 1916
RAF S.E.5 - przełom marca i kwietnia pierwsza dostawa do 56 dyonu RFC, produkowany do końca wojny

Sopwith Pup - RNAS od jesieni 1916
Sopwith Triplane - seryjne egzemplarze dostarczano na przełomie 1916/17
Sopwith Camel - dostawy do RFC od 7.05.1917

Fokker E.III - na foncie zachodnim do połowy 1916
Albatros D.III - próby wrzesień 1916
Albatros D.V - wiosna 1917
Fokker Dr.1 - pierwsze 2 egz. dostarczono 21.08.1917
Fokker D.VII - kwiecień 1918 - 19szt.
Fokker D.VIII - wygrał konkurs czerwiec 1918

Pfalz D.III - ekspolatacja od 1917 do lata 1918 (sierpień jeszcze 166szt.)
Pfalz D.XII - równolegle z Fokkerem D.VIII czyli od kwietnia-maja 1918


EDIT>>>

I jeszcze na szybko:

Wg. "Encyklopedia lotnictwa - technika, typy, dane"

Airco DH.2 - eksploatacja luty 1916 do marca 1917
Sopwith Pup - dostawy od września 1916
Spowith Triplane - w eksploatacji od luty 1917
Sopwith Dolphin - oblot w maju 1917, do eksploatacji wszedł "z końcem 1917"

Pfalz D.III - eksploatacja od jesień 1917
Fokker Dr.1 - produkcja do maja 1918
Albatros D.III - wprowadzano do eksploatacji z początkiem 1917
Albatros D.V - eksploatacja od maja 1917


vowthyn - teraz to wszystko musisz pozbierać do kupy.  :003:

Jutro pogrzebie w innych książkach ... to pewnie coś tam dorzucę.

Offline vowthyn

  • *
  • dziecko RoF'a
Odp: Chronologiczny wykres obecności maszyn z RoF w czynnej służbie w trakcie IWS.
« Odpowiedź #4 dnia: Października 18, 2010, 22:33:29 »
Piękne dzięki Razor za te dane. Poskładanie do kupy to już pikuś. W tej chwili wygląda to tak:



Na pewno są błędy, więc jak ktoś zauważy coś rażącego niech pisze. Jaśniejszy kolor w drugiej części wykresu oznacza albo utratę dominacji (w przypadkach w których znalazłem informację, że dany typ w danym okresie był przestarzały), albo wycofanie z pierwszoliniowych jednostek do zadań pomocniczych. Jak będę miał więcej czasu to zgodnie z sugestią Qrdla spróbuję dorzucić moce silników i może jeszcze prędkość maksymalną i ogólną liczbę zbudowanych egzemplarzy. Jeszcze raz dzięki za szybką pomoc.

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: Chronologiczny wykres obecności maszyn z RoF w czynnej służbie w trakcie IWS.
« Odpowiedź #5 dnia: Października 18, 2010, 22:53:04 »
Fajny wykres :), dzięki za pracę, przyda się na pewno a co ważne można tez wykorzystać przy tworzeniu misji. Może jeszcze podziel jeszcze tak, na górze: Państwa Osi, na dole: reszta, łatwiej wtedy będzie dobierać, bo teraz wszystko się przeplata wzajemnie.
« Ostatnia zmiana: Października 19, 2010, 00:11:00 wysłana przez Leon »
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Offline vowthyn

  • *
  • dziecko RoF'a
Odp: Chronologiczny wykres obecności maszyn z RoF w czynnej służbie w trakcie IWS.
« Odpowiedź #6 dnia: Października 18, 2010, 23:06:43 »
Moze jeszcze podziel jeszcze tak, na górze: Państwa Osi, na dole: reszta, łatwiej wtedy bedzie dobierać, bo teraz wszystko się przeplata wzajemnie

Można i tak, tutaj po prostu starałem się poszeregować maszyny w kolejności wchodzenia do służby.

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Chronologiczny wykres obecności maszyn z RoF w czynnej służbie w trakcie IWS.
« Odpowiedź #7 dnia: Października 19, 2010, 00:10:18 »
Państwa Osi, na dole: reszta
Państwa Centralne i Ententa?
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

Odp: Chronologiczny wykres obecności maszyn z RoF w czynnej służbie w trakcie IWS.
« Odpowiedź #8 dnia: Października 19, 2010, 09:53:03 »
To ja zaproponuje nieco inny układ, może będzie nieco bardziej czytelny.



Znaczek ">" oznacza pojedyncze egzemplarze na froncie. Oczywiście tabela wymaga jeszcze dopracowania.

Znalazłem ostatnio stronę www.rof-viewer.nl. Koncept podobny do tego który zaprezentował vowthyn. Baza danych zawiera wszystkie samoloty dostępne na dzień dzisiejszy w RoF'ie i z tego co widać w readme jest na bieżąco aktualizowana.
Na dodatek mamy porównywarkę osiągów dwóch wybranych samolotów.

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Timeline z tej strony jest wykorzystywany w rozgrywkach Flaming Eagles Online War.
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.