Po hurraoptymistycznych opiniach tu i "uber scrinach" się skusiłem i kupiłem. Ot wydalem trochu dolarków ale wynik taki sobie w sumie.
W końcu nabyłem Shade'a i po początkowych wątpliwościach jestem pod wrażeniem jego możliwości. Shade jest zachwalany, także na stronie autora, jako dodatek poprawiający wyświetlanie rzeźby terenu poprzez zwiększanie kontrastu (światło/cień). Dla mnie cenniejsze jest to, że Shade pozwala na symulację niektórych efektów atmosferycznych związanych z zachmurzeniem.
Shade jest programem banalnie prostym w obsłudze, dla danego dnia z 10 dniowego cyklu i wybranej pory dnia ustawia się kolor oświetlenia, kolor cienia i kolor mgły. Mgłę można sobie odpuścić, dlaczego to wyjaśnię później. Pozostają tylko dwa parametry - kolor światła i kolor cienia.
Kolor światła wpływa na:
- kolor powierzchni ziemi tam, gdzie jest ona oświetlona "słońcem". Efekt jest silnie uzależniony od mesha. Na terenach nizinnych będzie to praktycznie cała powierzchnia danego terenu.
- chmury, z tym, że im wyżej znajduje się warstwa chmur, tym mniejszy jest zasięg oddziaływania. Widocznie projekcja światła odbywa się sferycznie względem pozycji obserwatora.
- obiekty 3D scenerii, w tym samolot i VC
Kolor cienia wpływa na:
- kolor powierzchni ziemi na obszarach znajdujących się w cieniu. Efekt jest bardzo silnie uzależniony od mesha i znacząco od pory dnia, na terenach nizinnych obszary cienia prawie nie występują.
- chmury, z tym, że kolor cienia wpływa raczej na dolne powierzchnie chmur.
- obiekty 3D scenerii, w tym samolot i VC
O ile ustawianie 3 dostępnych parametrów jest proste, to uzyskanie interesujących efektów wymaga znajomości zasad fizyki(optyka), umiejętności ustawiania parametrów pogodowych w FSX i wyobraźni. Bezchmurne niebo w południe, czy lot ponad chmurami wymaga zupełnie innych ustawiań niż lot poniżej podstawy gęstych chmur burzowych. Pomocne w ustawieniach mogą być zdjęcia pokazujące kolorystykę nieba, chmur i terenu - trzeba pamiętać, jaką rolę pełni światło, jaką chmury (są filtrem) i jaką teren.
Trzeba też pamiętać, że model odwzorowania atmosfery i oświetlenia w FSX to twór całkowicie sztuczny i ze zrozumiałych względów niedoskonały. Jednak co by nie mówić, Shade dodaje ewidentnie nowe możliwości kontrolowania wyglądu FSX i pod tym względem jest niezastąpiony. Nie znam żadnego innego dodatku, który byłby w stanie w tak znaczący sposób zmieniać wygląd scenerii, jednak uzyskanie interesujących efektów wymaga trochę wysiłku.
Jeśli będą zainteresowani to wytłumaczę dlaczego kolor mgły ma marginalne znaczenie i dlaczego znacznie istotniejszy jest "horizon haze", a ponieważ jeden obrazek potrafi zastąpić wiele słów - oddam głos obrazom. Wszystkie screeny są zrobione z tymi samymi ustawieniami pogody, tymi samymi teksturami chmur i o tej samej porze dnia - jedynie zmiany to ustawienia Shade'a. (Przerysowanie kolorystyczne screenów w tonacji niebieskiej zrobiłem specjalnie, by pokazać siłę oddziaływania światła na scenę). Na końcu zamieściłem dwa obrazki pokazujące tą sama scenerię w gołym FSX, bez ingerencji Shade'a.

Duży obrazek -
http://www.prologos.pl/fsx/shade_1_1.jpg
Duży obrazek -
http://www.prologos.pl/fsx/shade_1_2.jpg
Duży obrazek -
http://www.prologos.pl/fsx/shade_2_1.jpg
Duży obrazek -
http://www.prologos.pl/fsx/shade_2_2.jpg
Duży obrazek -
http://www.prologos.pl/fsx/shade_3_1.jpg
Duży obrazek -
http://www.prologos.pl/fsx/shade_4_1.jpg
Duży obrazek -
http://www.prologos.pl/fsx/shade_4_2.jpg
Duży obrazek -
http://www.prologos.pl/fsx/shade_5_1.jpg
Duży obrazek -
http://www.prologos.pl/fsx/shade_5_2.jpgTa sama sceneria w gołym FSX:

Duży obrazek -
http://www.prologos.pl/fsx/fsx_only_1.jpg
Duży obrazek -
http://www.prologos.pl/fsx/fsx_only_2.jpg