Autor Wątek: Strefy w FSX  (Przeczytany 1535 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Strefy w FSX
« dnia: Stycznia 11, 2012, 22:59:00 »
Witam wszystkich ponownie!

Jeśli tylko znajdziecie chwilę czasu, moich pytań dotyczących tematu "Flight Simulator X a rzeczywistość" ciąg dalszy: tym razem chodzi mi o przestrzenie (lub strefy) powietrzne, czyli najprościej mówiąc, te oznaczone kolorowymi ramkami obszary widoczne na ekranie GPS i na mapie. Zdaję sobie sprawę, że w rzeczywistości zetknąłbym się z masą przepisów dotyczących wlotów i przelotów przez każdą strefę, a że aż takim hardkorowym hobbystą nie jestem, to zadowoli mnie odpowiedź na następujące pytania:
1. Dlaczego niektóre strefy zaznaczone są linią ciągłą, a inne przerywaną?
2. Jakie są zasady dotyczące stref ograniczeń? (Domyślam się, że chodzi tu o specyficzne ograniczenia dotyczące każdej strefy, które w FSX z oczywistych względów pominięto)
3. Jakie są ogólne zasady dotyczące terenów operacji wojskowych?
4. Czy komputerowa ATC "widzi" strefy w wirtualnych przestworzach i prowadzi samolot z ich uwzględnieniem?

Jeśli chodzi o pytanie 4, zastanawiam się nad tym za każdym razem, kiedy podchodzę do lądowania na pas 24 lotniska LKPR Ruzyne w Pradze; za każdym razem ATC każe mi wykonywać jakieś dzikie wariacje kilkadziesiąt mil przed lądowaniem, i dziwnym trafem pokrywa się to z niebieską strefą ograniczeń zaraz przed lotniskiem, zupełnie jakby krzemowy kontroler kazał mi je omijać, stąd też moje pytanie. 

Z największą przyjemnością pochłonę wszystkie informacje dotyczące tego tematu, a jeśli nie chce wam się strzępić klawiatury, a znacie jakieś dobre źródło wiedzy na ten temat (chodzi mi bardziej o zasady rządzące FSX), będę bardzo wdzięczny. Pozdrawiam!
'If it ain't Boeing, I'm not going'

Odp: Strefy w FSX
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 15, 2012, 22:21:08 »
Szczerze mówiąc, to już dawno nie włączałem FSowego GPSu, obchodzę się bez niego, więc pewności nie mam, ale spróbuję coś pomóc.
ad. 1, 2) Może chodzi o różne strefy albo granice CTR/TMA/FIR.
http://www.bl.mw.mil.pl/news.php?id=169
http://www.aeroklub-lodz.pl/pages/służby%20ruchu%20lotniczego.pdf
Przy czym AIRAC zaszyty w FS9 i FSX to prehistoria, a ponadto FSowe ATC poza tym, że jest głupie jak but, to w Europie stosuje amerykański sposób kontroli.
ad. 4) Szczerze mówiąc nie wiem. Powinien co najmniej rozróżniać przestrzeń kontrolowaną od niekontrolowanej, ale jak to z tym tępym kaloszem jest dokładnie, to nie wiem. A "dzikie wariacje", to prędzej głupota defaultowego FS ATC niż celowe działanie.
Taaaa...
MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x32GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX4080S, W11

Odp: Strefy w FSX
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 16, 2012, 23:04:59 »
Dzięki za odpowiedź.

Istotnie, FSXowe ATC dziwnie się zachowuje. Wszystko jest okej do momentu schodzenia, wtedy padają najróżniejsze niedorzeczne komendy w stylu schodzenia z kursu, tylko po to, żeby za 5 min na niego powrócić.

Ostatnio podczas wykonywania podejścia (EPWA - EPGD), dostałem też instrukcje, z którymi wcześniej się nie spotkałem - przechwycenie wiązki ILS na pas 29 i go-around na pas 11. Czy coś takiego jest możliwe w realnym świecie, jeśli pas wyposażony w ILS nie ma sprzyjającego wiatru, a ten drugi nie ma ILSu?
'If it ain't Boeing, I'm not going'

Odp: Strefy w FSX
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 16, 2012, 23:09:48 »
Nie wiem czy FSowe ATC to potrafi, ale to o co pytasz to circle-to-land: http://www.aztec.pl/forum/viewtopic.php?t=2587

Offline JacD

  • *
  • 7WEDS
Odp: Strefy w FSX
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 16, 2012, 23:59:35 »
Malutkie kompendium wiedzy o podejściach do lądowania:
http://lotniczapolska.pl/Procedury-podejscia-do-ladowania-wg-wskazan-przyrzadow,6715
I taki bonusik o polskiej przestrzeni powietrznej:
http://lotniczapolska.pl/Polska-przestrzen-powietrzna,6077
Gravity is a cruel mistress!
7WEDS